Jump to content

Celiaki - beror det på gluten eller trypsinhämmare?

ɐuuɐ

Recommended Posts

Mala sitt eget mjöl, alternativt äta hela korn (som i matvete) skulle kunna vara ett sätt att äta vete med minskad risk för negativa effekter. Ett ytterligare sätt borde kunna vara att tillaga mjölmaten på ett sätt som maximerar innehållet av resistent stärkelse.

Intressant men inte helt övertygad. Lite för svepande förklaringar "Celiac is often associated with other autoimmune diseases, because it causes them.". Kan vi verkligen hävda kausalitet? Det finns en koppling mellan autoimmuna sjukdomar, men det kanske mer har att göra med dysfunktion av immunförsvaret?

Johanna07

Jag förstår din reaktion, men det är nog inte riktigt så han menar. Han brukar inte göra det så enkelt för sig.

Här menar han nog att "vi hör ofta om kopplingen mellan celiak och autoimmuna sjukdomar" och det beror helt enkelt på att celiak är orsaken".

Han har ju berört den kopplingen ofta i olika inlägg på sin blogg. och tycker väl att det finns övertygande bevisning för detta.

Han är ju numera en pensionerad forskare, men det har varit ett av hans specialområden.

--

Johanna07

Jag förstår din reaktion, men det är nog inte riktigt så han menar. Han brukar inte göra det så enkelt för sig.

Här menar han nog att "vi hör ofta om kopplingen mellan celiak och autoimmuna sjukdomar" och det beror helt enkelt på att celiak är orsaken".

Han har ju berört den kopplingen ofta i olika inlägg på sin blogg. och tycker väl att det finns övertygande bevisning för detta.

Han är ju numera en pensionerad forskare, men det har varit ett av hans specialområden.

--

Jo, det finns ju definitivt en koppling, men jag har fått den uppfattningen att alla autoimmuna sjukdomar har en stark koppling, dvs har immunförsvaret en gång gått över till en överdriven autoimmun reaktion så finns det risk att få flera autoimmuna åkommer, när den drabbar flera organ. Jag vet inte om jag skulle se celiaki som en sorts "start" sjukdom? Eller mer vanligt än andra kombinationer? Men jag vet inte.

Funderade också på hans beskrivning av celiaki som komplicerad. Jag trodde det var en av de "enklare" autoimmuna sjukdomarna. Man vet vilken genetisk anlag som kan göra att man får celiaki, man vet någotsånär vad som triggar reaktionen. 

Men jag skulle inte bli förvånad om han har rätt, därför att jag kan tex inte bara äta glutenfritt, det måste vara helt spannmålsfritt.