Jump to content

Syrabalansen (pH) i kroppen

Xiro

Recommended Posts

• Hur viktig är syrabalansen egentligen? Hur stor är risken att den rubbas?

(Något man bör ha koll på, eller inte bekymra sig.)

• I vilka situationer bör man vara vaksam på att syrabalansen kan bli fel, eller orsaka fel?

(Kostomläggning, medicinering, cancerbehandling, stress, sömnproblem, etc.)

• Är rubbningar av syrabalansen mest en följdeffekt, eller en orsak?

(Ett verktyg för att ställa diagnos, och/eller ett verktyg för bättre hälsa.)

• Hur ser man bäst och enklast till att syrabalansen inte rubbas? 

(Kost, kosttillskott, vanor, etc.)

• Vad säger konventionell och alternativ vård om syrabalansen? Vad sägs i andra kulturer och länder?

• Har du själv kunskap och praktisk erfarenhet inom detta?

Lösa trådar jag snappat upp, som jag inte vet om de har substans:

• En sur kropp kan drabbas av många problem. T ex svamp, och t o m cancer säger vissa.
  • Viss medicinering kan försura kroppen, t ex cancerbehandling (som kan leda till svamp i t ex munnen).
  • Viss mat och vissa tillagningar försurar, andra motverkar försurning. Kaffe försurar, oregano motverkar försurning.
  • Kroppen reglerar normalt sett själv syrabalansen. Men om den måste kämpa mycket (t ex mot försurande kost) för att reglera så kan det orsaka följdproblem, t ex mineralbrist eller urlakning i skelettet.

Ps. Är det risk för att syrabalansen rubbas när man äter LCHF?

• Like 1

Syra/bas-balansen är skitviktig.. för rubbas den så dör du!

Det beror på att våra livsuppehållande ensymer är PH och temperaturkänsliga som sjutton.

Sen så, som ett led i detta så varierar PH i urin, utandningsluft, svett och fecalier.. dvs överskott av syra eller bas görs av med.

Främst reglerar vi det hela vi andningen, så hjärnan reglerar andningsfrekvensen autonomt för rätt PH.

Man kan dock ha lite olika sjukliga tillstånd som kan leda till olika icke fördelaktiga PH i olika kroppsdelar, men de är väldigt sällsynta.

De vanligaste orsakerna till att man frestar på kroppens búffersystem för PH är förgiftning, vanligast metanolförgiftning, ketoacidos när typ 1 inte tagit sitt insulin, kräkningar eller diarre!

Här är en lite längre och utförligare beskrivning.

http://authoritynutrition.com/the-alkaline-diet-myth/

• Like 6

Det var en utmärkt artikel Zepp.

Vad gäller ph i magtarmkanalen så är det två saker jag har fastnat för. Det första är ph i magsäcken som ska vara närmare 2 för optimal matsmältning. Tyvärr har tydligen den moderna människan problem med att upprätthålla den surhetsgraden av skäl som jag inte minns. Natasha Campbell McBride brukar ta upp detta. Det är bla viktigt att vi får i oss klorid för att kroppen ska kunna bygga saltsyran till magsäcken, HCL. Klorid får vi i oss bla genom saltet - ytterligare ett skäl att inte vara rädd för salt. En annan sak man kan göra är att äta något basiskt en viss tid innan huvudrätten, tex grönsaker, ju mer basiskt något är som kommer ner i magsäcken desto mer syra måste till för att nå ph2, så när huvudmålet kommer ner är syran på topp. Det blir samma effekt av tabletter som ska ta ner magsyran, antacids, de bara triggar mer syra.    

För att inte förstöra syran i magsäcken när den arbetar bör man inte dricka under måltid och ett tag därefter. Jag ser framför mig ur ett stort glas mjölk rinner ner i magsäcken när den jobbar som bäst och kör upp ph varpå kroppen måste trycka ut ännu mera syra och ta av reserverna. Om man måste dricka något till maten välj då något surt och drick bara lite. Kaffe på maten borde funka alltså.

Ca en timme efter maten kan det passa att dricka ett glas vatten för då ska maten vidare ner i systemet och nedanför magsäcken får det inte vara ph2 utan maginnehållet måste göras mindre surt, till detta använder kroppen sitt mineralförråd. Ett glasvatten vid den här tidpunkten kan då hjälpa till att späut syran. I Zepps artikel står det att kroppen inte tar mineraler ur benvävnad, men hur ligger det till om man har mineralbrist till den grad att kroppen inte har tillräckligt att höja ph på maginnehållet på vägen ner. Tar inte kroppen då av benvävnadens minerallager ? Eller låter den bara det föör sura innehållet gå vidare och det svider och kliar i baken ?

Slutligen. Sura uppstötningar ska inte ha med föör surt maginnehåll att göra utan vara en effekt av dålig matsmältning pga felaktigt ph som gör att maten inte kommer vidare - det blir trafikstockning. Rätt surhetsgrad i magsäcken leder alltså även till mindre sura uppstötningar.

• Like 3

Det är framförallt bicarbonate buffer systemet som reglerar PH på kort sikt, på längre sikt är det andning och urin.

"The bicarbonate buffering system is an important buffer system in the acid-base homeostasis of living things, including humans. As a buffer, it tends to maintain a relatively constant plasma pH and counteract any force that would alter. In this system, carbon dioxide (CO2) combines with water (H2O) to form carbonic acid (H2CO3), which in turn rapidly dissociates to form hydrogen ions (H+) and bicarbonate (HCO3- )"

http://en.wikipedia.org/wiki/Bicarbonate_buffering_system

"This process is extremely important in the physiology of blood-having animals. It manages the many acid and base imbalances that can be produced by both normal and abnormal physiology. It also affects the handling of carbon dioxide, the constantly produced waste product of cellular respiration."

Såå.. glöm det där med att det tas kalk ur skelettet.. det är bara fantasier för att sälja dolomitkalk till lättlurade människor!

Mineralbrist är mineralbrist och något helt annat.. det kan vara allvarligt det med men handlar inte om blodets PH!

• Like 3

• 5 months later...

Är det blodets ph du menar så har jag förstått det som att kost inte påverkar, den är hårt kontrollerad.

Jag tänker främst på kost/situationer som kräver extra insatser av kroppen för att hålla rätt pH i blodet och vilka följder det kan få. Tänker även på om viss kost/situationer kan ge lokala skadliga förändringar i pH, t ex hur extra sur urin under längre tid kan påverka, eller om pH i lymfatiska systemet kan bli knas. För jag tänker mig att det inte räcker att pH i blodet är rätt - det kanske kan vara fel i någon annan del av kroppen, och ge negativa följder över tid? 

Ps. Ber om ursäkt för att jag inte varit aktiv i min egen tråd, har missat detta. 

Så här svarade Andreas på en medlemsfråga i ärendet:

"Om du lever så är ditt pH-värde i blodet ca 7,4. Det rör sig aldrig långt därifrån, då blir man i så fall fruktansvärt sjuk eller dör genast.

Dieter som säger sig vara baserade på pH-balans är alternativmedicin och teorin bakom stämmer tyvärr inte (även om maten man rekommenderar kan vara ganska bra ändå). Se myt nummer sju här:

http://authoritynutrition.com/10-biggest-myths-in-alternative-nutrition/

Med vänlig hälsning, Andreas"

Blodets PH är mest relevant iomed att blodet står i förbindelse med resten av kroppen.

Man har olika PH i olika delar i kroppen, magsyran är mest vätejoner, i tänder och skelett är det minst.

Envis och okunnig här  :) men problem som vissa säger är relaterade till lågt pH (t ex cancer och svamp) kan ju uppkomma överallt i kroppen, inte bara i blodbanan. Ja, jag har svårt att släppa detta så lätt som att bara konstatera att det är väldigt ovanligt att blodets pH avviker. Men de som ser avvikelser i pH (förutom i blodet då) som en väsentlig (del)orsak till diverse problem, de kanske helt enkelt har fel? Kresser sa väl att cancer visst kan växa i basisk miljö? Svamp och bakterier då?

De som du pratar om.. (inte Kresser).. kikar på PH i urin, saliv och svett.. det skall variera iomed att det går upp och ner beroende på vad kroppen gör sig av med för tillfället.

Andningen är den främsta regulatorn av blodets PH.. och din andningsfrekvens styrs dessutom autonomt för rätt balans.

Såå vi andas ut koldioxid som är en restprodukt av alla dina cellers arbete när de oxiderar olika energisubstrat.

Man kan olika sjukdommar och defekter som kan leda till Acidos, vanligast är Typ 1 diabetes och Laktatacidos, följt av metanolförgiftning.

Om vi återgår till Kresser.. cancer har helt andra orsaker och de är flera.