Athenasmatte Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Hej! Eftersom jag gör min egen majonnäs får jag en massa äggvita över som jag brukar spara. Tyvärr brukar jag dock behöva slänga det, då jag ej kommer på vad det kan användas till. Någon som har något tips? Testade göra maränger en gång, men eftersom jag aldrig längre är sötsugen så blir det också slöseri att göra det =/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Extra äggvitor brukar gå med i äggröran nästa morgon. Gör man ofta gratänger kan man väl blanda i dem i äggstanningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Jag gör majo på hela ägget 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Förslag på äggviteanvändning: - ta med hela ägget i majonäsen - baka Anna Skippers kokostoppar - ge till hund/katt - kasta - tvätta håret - använd spm näring till uteväxter - dryga ut köttbullesmet, omelett etc. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 ta den efter träningspasset. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 56 kg falskt surdegsbröd, gott, kräver 6 st äggvitor. Gott man slipper sockerkakssmaken som i andra lchf fröbröd. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerkers Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Om man vill ge äggvitan till hunden skall den vara kokt eller stekt ,inte rå. gulan kan däremot vara rå ( kan naturligtvis också vara kokt ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 9, 2014 Author Share Posted November 9, 2014 Om man vill ge äggvitan till hunden skall den vara kokt eller stekt ,inte rå. gulan kan däremot vara rå ( kan naturligtvis också vara kokt ). Jo, jag har också fått veta att hundar bara bör få gulan, vitan ska tydligen vara skadlig för dem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Det finns en tråd där det diskuterats vad man kan göra med äggvitan: http://forum.kostdoktorn.se/topic/5403-tips-p%C3%A5-vad-man-kan-g%C3%B6ra-med-%C3%A4ggvitor/ I den finns bra tips. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerkers Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Jo, jag har också fått veta att hundar bara bör få gulan, vitan ska tydligen vara skadlig för dem Vad jag vet skall det inte vara någon fara om den är tillagad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerkers Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Jo, jag har också fått veta att hundar bara bör få gulan, vitan ska tydligen vara skadlig för dem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Man kan göra ostmaränger. Jag har aldrig fått till några jag gillar, men det finns recept på nätet att testa. Jag tycker också att äggvitor är ett problem. :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vivi Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 gör också på hela ägget 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ingela70 Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Man kan frysa in äggvitorna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts