Jump to content

Solrosolja

margaretha
 Share

Recommended Posts

För att när du äter fröet med sin olja så kommer det med vitaminer, mineraler, antioxidanter, fibrer.. what ever!

Oljan är slaskprodukten helt utan näring, ofta kraftigt processade med kemikalier och tryck/värme!

Såå släng oljan det e mest Omega-6, ät resten som innehåller näringen!

• Like 3

För att när du äter fröet med sin olja så kommer det med vitaminer, mineraler, antioxidanter, fibrer.. what ever!

Oljan är slaskprodukten helt utan näring, ofta kraftigt processade med kemikalier och tryck/värme!

Tack så bra nu vet jag. Jag tycker det är svårt med olja jag vill ha utan någon smak vad ska jag välja

Jungfruelig olivolja är bra, problemet med den är att det är Italienska maffian som är främsta distrubitör så det förekommer mycket fusk.. köp dyr, helst inte under 150 kr litern!

Kallpressad rapsolja är hyfsad, rätt neutral i smak, den billiga är utvunnen med bensen vilket det förekommer rester utav och är kraftigt cancerogent.

Jag gillar olivolja. Men ofta vill man ha en smakneutral, tex till majjo. Och så kan man vilja ha en som tål värme när man steker eller friterar. Jag väljer då Rapsolja.

Rapsolja är förresten en av människan uppfunnen produkt (men inte men hjälp av det moderna effektiva GMO som inte alla är lika positiv till som jag)

Den togs fram genom växtförädling på tidigt 70-tal  och blev då ätbar och ogiftig (giftigheten är diskutabel men den smakade orm och inte ens djuren stog ut med pressresterna som annars är ett hyfsat foder).

I Amerikanska recept heter det Canola oil (Rape oil ger ju vissa obehagliga associationer)

Det giftiga ämnet är euruka-syra och då rapsen togs fram i Kanada blev det Canola, Canada oil low acid. 

Innan 70-talet var dock raps ändå en viktig gröda, till färg och annat samt som smörjmedel, inte minst ännu tidigare till ångmaskiner. Miljövänligt och bra! Idag kan vi även göra miljödiesel av raps, om man tror att det är en bra omväg.

• Like 3