napoleon Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Vad vet ni om homogeniserade mjölkprodukter? Jag äter feta mjölkprodukter som vispgrädde, gräddfil m.m. Men nu funderade jag på om fettet blir sämre när det är homogeniserat, som det är i dessa köpta produkter. Inte naturligt med andra ord. Kan finfördelningen göra att det blir sämre för kroppen och smyger sig in där det inte borde? Eller finns det andra nackdelar med processen? Har känts så härligt att kunna äta dessa feta produkter utan fetträdsla och felaktiga varningar för sämre hälsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Grädde är inte homogeniserad. Mjölk brukar däremot alltid vara homogeniserad om det inte tydligt står att den är ohomogeniserad. Det är mycket märkligt att ren mjölk med naturligt fett deklareras som "ohomogeniserad mjölk" idag, och att homogeniserad mjölk deklareras som "mjölk". Rimligtvis borde det vara tvärtom, dvs. att man måste deklarera när råvaran är processad. "Mjölk" borde avse obehandlad mjölk, men så är det inte. När jag var liten stod det alltid på mjölkpaketet att det innehöll homogeniserad mjölk, men den informationen har trollats bort idag – kanske för att lura kunderna att mjölken är naturligare än den är. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
napoleon Posted November 12, 2014 Author Share Posted November 12, 2014 Tack för informationen. Min fråga kom tyvärr under fel rubrik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts