Linen Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Hej! Kan någon förklara varför man blir såå pigg och lugn av Lchf.Har ju ätit så här sen den 26 dec och mår så bra men vad gör att jag känner mig så pigg och lugn i kroppen??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Jag tror att det beror på ketoner som är bättre bränsle och att blodsockret ej åker bergochdalbana. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Jag tror att det beror på ketoner som är bättre bränsle och att blodsockret ej åker bergochdalbana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Jag tror att det beror på ketoner som är bättre bränsle och att blodsockret ej åker bergochdalbana. Tack Chippen har du upplevt detsamma? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Tror de flesta upplever det så Inget svajigt blodsocker som gör att man får dåligt humör, magbesvär som försvinner, hy som blir bättre, leder som slutar göra ont. Klart man blir glad som fan Jag själv som varit deprimerad mer eller mindre i 10 års tid är nu mer en glad skit. I början på lchf var jag nästan euforisk. Kanske därför folk tror att man är med i en sekt eller nåt? haha. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Tror de flesta upplever det så Inget svajigt blodsocker som gör att man får dåligt humör, magbesvär som försvinner, hy som blir bättre, leder som slutar göra ont. Klart man blir glad som fan Jag själv som varit deprimerad mer eller mindre i 10 års tid är nu mer en glad skit. I början på lchf var jag nästan euforisk. Kanske därför folk tror att man är med i en sekt eller nåt? haha. Ohh vad glad jag blir och läsa du mår såå bra och innan varit deprimerad så länge,,måste varit outhärligt!! Se nu till så du ej bli manisk Tack snälla för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Men tänk om det ej håller i sig för mig nu??? nu blev jag nojjig hmm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Jag själv som varit deprimerad mer eller mindre i 10 års tid är nu mer en glad skit. I början på lchf var jag nästan euforisk. Kanske därför folk tror att man är med i en sekt eller nåt? haha.Samma här, fast 9 år för mig! Men tänk om det ej håller i sig för mig nu??? nu blev jag nojjig hmmDet undrade jag också i början. Euforin har inte hållit i sig, men jag är på bra humör och lugn varje dag. Jag har ätit LCHF i strax över fyra månader och har vid två tillfällen varit irriterad, och vid ett tillfälle känt mig omotiverad till att göra saker (ja, jag har fört dagbok!) Det är mitt facit, hoppas ditt blir minst lika bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Stabilt blodsocker är nog grunden för att även andra viktiga hormoner ska ha en chans att stabilisera sig (sexhormoner, hunger/mättnad etc) Ketonerna gör oss vakna kampberedda och koncentrationsstarka Bra med näring gör att kroppen blir lugn och harmonisk Frånvaron av spannmål tar bort mängder med gifter som annars belastar kroppen (fytiner lektiner fytoöstrogener) Fetter stärker upp cellstrukturen och isolerar neuronerna i hjärnan från att läcka på samma sätt som elledningar ska vara isolerade från varann (mindre kortslutning) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Jag brukar göra jämförelsen med bränsle för bilar - min bil går att köra på 95 oktan, men när jag tankar 98 så blir det en helt annan körupplevelse! Inget hackande, bättre fart, inget varvande på tomgång etc. Så är det nog också med kolhydratmat jämfört med LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Se det som ett förhållande, i början är man nykär (euforisk) och sen är man lagom kär och oftast stabil i sin relation =) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Det där om stabilare blodsocker kan jag också skriva under på. Tidigare blev jag jättegrinig 5-6 timmar efter att jag ätit och hade "blodsocker lågt nere i tårna". Förmodligen är det ungefär lika lågt nu, men jag har inga toppar och inte heller några dalar. Så måste det vara iaf. Har inga provsvar att peka på... jag bara äter mindre kolisar och mår stabilare över hela dan utan att behöva äta var 4e timma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 ... *bältar ut i ett kraftigt falskt "EEEEuphoria"* Inte helt ovanligt Fick det själv hela tiden i början Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts