Popular Post Tommy Runesson Posted November 9, 2014 Popular Post Share Posted November 9, 2014 På min blogg har jag skrivit lite om ett nytt litet projekt jag dragit igång... Jag ska springa New York maraton... Japp, ni läste rätt... Jag SKA springa New York maraton. Tanken är att jag ska smyga igång lite styrketräning under vintern för att sedan börja springa lite framåt våren. Planen är att springa loppet tidigast 2017, så jag har lite tid på mig. Jag har inte sprungit sedan någon galen fänrik försökte få mig att springa när jag gjorde lumpen... 1990:ish. Så det blir verkligen att börja från början... Jag har lite kontakter med ett par coacher både vad det gäller styrketräningen och löpningen så det ska nog gå bra... Jag tänkte skriva lite här då och då och de som läser min blogg kommer nog kanske läsa lite dubbelt... Just nu har jag ökat mina promenader lite och så "läser" jag Born to Run samt bläddrar i Lore of Running... Naturligtvis kommer både träning och själva loppet (loppen) genomföras på strikt LCHF... Men det behöver jag väl knappast skriva... 26 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Lycka till. Om du håller dig skadefri ska det nog gå vägen. Eftersom du inte sprungit så mycket dom senaste åren och redan verkar promenera tror jag Run-walk-run skulle passa dig perfekt. Du kan läsa mer här: http://www.jeffgalloway.com/training/run-walk/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Ett litet tillägg angående barfotalöpning. Jag älskar minimalistiska skor eftersom foten få röra på sig på det sätt den är skapt. Det är helt enkelt naturligt. Det finns dock två saker som jag tycker man ska tänka på. -Det är inte så naturligt att springa på asfalt och andra hårda underlag. zero drop är en sak men ska du springa långt på asfalt så tycker jag det kan vara bra med dämpning. -Om man gått hela livet med uppbyggda skor är foten försvagad och det tar lång tid att få upp styrkan. Börja försiktigt annars är skaderisken stor. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted November 10, 2014 Author Share Posted November 10, 2014 Japp, jag ska börja försiktigt. Så fort jag får skorna jag beställt ska jag gå in dem med kortare sträckor. De skor jag har nu är rätt vanliga "walkingskor" men de har faktiskt ganska platt profil om jag jämför med vinterkängorna jag har. Jag ska absolut titta på den länken. Jag gillar att teoritisera innan jag börjar med saker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Som en gubbe som sprungit från och till hela livet vill jag säga att framfotslöpning, som jag försökt lite med,kräver en del försiktighet så man inte drar på sig muskelbristningar i vaderna. Hursomhelst lycka till, New York marathon låter superkul 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted November 11, 2014 Author Share Posted November 11, 2014 Tack... Jo, jag ska med styrketräning under vintern försöka bygga lite styrka i de muskler man kan behöva för att komma igång att springa. Jag ska verkligen försöka "hålla mig" innan jag börjar springa. Jag vill försöka klara detta "helt utan" några skador alls om det är möjligt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Som en gubbe som sprungit från och till hela livet vill jag säga att framfotslöpning, som jag försökt lite med,kräver en del försiktighet så man inte drar på sig muskelbristningar i vaderna. Hursomhelst lycka till, New York marathon låter superkul I egenskap av tant som ganska nyss börjat springa undrar jag då: Hur menar du försiktig? Finns det nåt särskilt att tänka på, förutom att börja med väldigt korta pass? När man nu byter dojor, menar jag Lycka till Tommy 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Tack... Jo, jag ska med styrketräning under vintern försöka bygga lite styrka i de muskler man kan behöva för att komma igång att springa. Jag ska verkligen försöka "hålla mig" innan jag börjar springa. Jag vill försöka klara detta "helt utan" några skador alls om det är möjligt. Försiktig uppvärmning innan man tar i och lite stretching efteråt är nog också bra för att undvika skador. Speciellt när det är kylslaget ute så brukar jag cykla på lätt belastning på träningscykeln innan jag springer. Dom gånger jag fått ont har dock varit när sprungit intervall. Det lär ju vara bra för att bli bättre tränad men då är det verkligen viktigt att vara ordentligt uppvärmd och inte ta i för kung och fosterland dom första gångerna. Jag har läst att muskelfästen och annat som inte är själva muskeln är dom delar som tar längst tid på sig att anpassa sig efter den nya belastningen och om du styrketränar för att minska skador så finns också en större risk att du orkar ta i mer än alla delar är anpassade för så i början är det nog bäst att hellre lunka på lite längre tid och lite långsammare än att ta i för mycket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Trots att jag aldrig skulle rekommendera löpning, egentligen till någon (och då i synnerhet inte ur ett hälsoorienterat perspektiv), frånsett de som uppenbarligen har en kropp lämpad för det så är jag mäkta imponerad över dina ambitioner Tommy! Först halva kroppen borta och sen den här gigantiska prestationen. Jag börjar se ett mönster... Med detta sagt, skulle du under resans gång uppleva att ambitionen inte riktigt står i proportion till vad du vill/kan realisera så kan det vara bra att ha vad jag brukar beskriva som trappstegsmodellen i bakhuvudet, dvs ta mindre ambitiösa steg och trappa upp potential etc gradvis så du till slut i bästa fall når fram till det stora målet i New York. Oavsett, jag ser fram emot kommande uppföljningar och kommer följa den här tråden med mycket stort intresse! Kör hårt - men smart - nu! Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Som en gubbe som sprungit från och till hela livet vill jag säga att framfotslöpning, som jag försökt lite med,kräver en del försiktighet så man inte drar på sig muskelbristningar i vaderna. Hursomhelst lycka till, New York marathon låter superkul Jag som själv springer i five-fingers tror att det är lättare att överbelasta vid byte till dem om man är van löpare innan. Om man redan har en god kondition så man klarar av att springa långa sträckor, menar jag. Börjar man från "noll" även med konditionen när man börjar med sina barfotaskor så orkar man inte springa så långt att man överbelastar... (egen erfarenhet... ) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted November 11, 2014 Author Share Posted November 11, 2014 Kul med responsen. Jag gör inte detta ur ett hälsoperspektiv utan jag vill liksom ha ett "bra" mål för att komma igång med lite träning. Att bara "börja jogga lite" känns lite tunt för mig... Men om jag efter ett tag känner att löpning inte är min grej så "avbryter" jag projektet. Jag kommer inte på något sätt "lida" mig igenom detta även om jag naturligtvis fattar att springa 4 mil kommer kräva viss fysisk och psykisk påfrestelse... Delmål kommer jag förmodligen hitta utmed vägen. LCHF-loppet tex... Det har jag gått en gång och det vore väl lite kul att kunna springa det också... :-) Men jag kommer inte sänka ambitionen angående New York. Möjligtvis att jag byter ner mig till London eller Berlin... :-) Jag har nu fått mina skor så jag ska börja gå lite i dem inne och sedan kortare prommenader. När jag nu "känner på dem" så är nog mina vanliga promenadskor ganska platta också så de känns inte konstigt att gå i. Det borde vara ett bra tecken antar jag... När det gäller träningsupplägg kommer jag lyssna på mina "coacher" och mitt mål är inte att bli snabb på något sätt så intervallträningen för mig kommer med största sannolikhet första året vara från gång till joggning inte joggning till sprint... Någon sprinter kommer jag aldrig bli... Förutom på upploppet då förstås... :-) /Tommy 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Kul med responsen. Jag gör inte detta ur ett hälsoperspektiv /Tommy Jag blev lite nyfiken på varför du skrev ovanstående markerad mening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted November 11, 2014 Author Share Posted November 11, 2014 Det jag menar är att jag håller med Tiny Tom att löpning inte nödvändigtvis är hälsosamt. Det finns förmodligen betydligt bättre motionsalternativ om det är "bara" hälsa man är ute efter. Så mitt "projekt" har jag inte dragit igång för att "må bättre" utan för att jag vill ha ett tydligt och kaxigt mål med en ökad fysisk aktivitet. Jag skulle kunna bara börja styrketräna lite funktionellt och kanske öka mina promenader till lite ledig löpning... Men jag vill alltså ha ett rätt coolt mål att sikta på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Bra jobbat Tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Jag som själv springer i five-fingers tror att det är lättare att överbelasta vid byte till dem om man är van löpare innan. Om man redan har en god kondition så man klarar av att springa långa sträckor, menar jag. Börjar man från "noll" även med konditionen när man börjar med sina barfotaskor så orkar man inte springa så långt att man överbelastar... (egen erfarenhet... ) Det du skriver låter vettigt Sen så kan det säkert finnas flera faktorer som påverkar...jag har en känsla av att ålder kan påverka vader ganska mycket...och gubbvader kan även drabba tanter. Men jag ger å andra sidan inte upp att försöka springa mer framåt på foten för man får en "spänstigare" känsla när man gör det tycker jag. I egenskap av tant som ganska nyss börjat springa undrar jag då: Hur menar du försiktig? Finns det nåt särskilt att tänka på, förutom att börja med väldigt korta pass? När man nu byter dojor, menar jag Lycka till Tommy Det finns lite olika teorier i löpvärlden om man ska springa med en tydlig hälnedsättning...eller en mera platt nedsättning av foten när man springer...många säger att det är mer naturligt att springa med barfotaskor eller andra skor som mer gynnar en mer platt nedsättning av foten...men det finns egentligen ingenting som pekar på att det ena eller andra sättet att springa skulle vara bättre... man kan drabbas av skador när man springer och skadebilden ser lite olika ut beroende på hur fotnedsättningen ser ut..man ska prova sig fram till det som man själv trivs bäst med och den metod som är mest skonsam för den egna kroppen, anser jag. Dock tror jag att om man är lite äldre och inte har ambitionen att springa så fort utan mer ser det som en utveckling av sina promenader så tror jag att det är bättre att satsa på en löpstil med väl dämpade skor med en ganska tydlig hälnedsättning...om man satsar hårdare än så då gäller det som jag skrev i stycket innan...puh...det blev mycket text. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Det du skriver låter vettigt Sen så kan det säkert finnas flera faktorer som påverkar...jag har en känsla av att ålder kan påverka vader ganska mycket...och gubbvader kan även drabba tanter. Men jag ger å andra sidan inte upp att försöka springa mer framåt på foten för man får en "spänstigare" känsla när man gör det tycker jag. Det viktiga är ju att slappna av i fotleden under hela löpsteget, dvs foten är "död" och därmed kommer hälen i kontakt med marken men EFTER kroppens masscentrum. Dvs belastningen på hälen är i stort sett obefintlig. Det skapar en avslappnad vad och gubbvadsproblemen försvinner. Skulle man känna av vaden efter ett pass kan följande tips kanske fungera för dig (fungerar för mig): Massage med händerna tills vaden känns mjuk, sen på med BRA kompressionsplagg för vaderna under ca 6-12 timmar. Det finns lite olika teorier i löpvärlden om man ska springa med en tydlig hälnedsättning...eller en mera platt nedsättning av foten när man springer...många säger att det är mer naturligt att springa med barfotaskor eller andra skor som mer gynnar en mer platt nedsättning av foten...men det finns egentligen ingenting som pekar på att det ena eller andra sättet att springa skulle vara bättre... man kan drabbas av skador när man springer och skadebilden ser lite olika ut beroende på hur fotnedsättningen ser ut..man ska prova sig fram till det som man själv trivs bäst med och den metod som är mest skonsam för den egna kroppen, anser jag. Det där är väl sant iofs, men framfotalöpare drabbas väl oftare av omställningsbesvär, mest pga missuppfattad teknik. Vanligt är att man springer framfota, men behåller en fotisättning som ligger för långt fram i förhållande till masscentrum vilket ger en bromsande effekt (spända vader) och det enda man lyckats göra är att flytta belastningen från knä och höft till fotleden och vaden. Slappnar man av, sätter i framfoten så nära under masscentrum man kan och börjar relativt lugnt så uppkommer inte dessa problem enligt min erfarenhet. Långsiktigt har vad jag förstått framfotalöpare mindre skador (???). Till detta kommer också att man ofta kan öka frekvensen på steget till ca 180 nedslag i minuten vilket ger ett annat flow och att huvudet i stort sett rör sig helt horisontellt. Att springa på hälen i tjocka skor är görbart, men fortfarande är tekniken a och o. En dunsande löpare bränner mycket energi på att parera den bromsande kraften med knä, höft och ryggproblem som resultat. Att springa är mer teknik än man tror och det är ingen slump att det finns löpcoacher... Hoppas det går bra för dig Tommy! Prova att stegra insatserna och skaffa delmål. Klara 5 km, sen 10 km, sen en halvmara, sen 3 mil och sen en marathon. Dela upp delmålen så att du får energi av att ha dom och spring där det är kul och vackert så att du får lite upplevelse och natur på köpet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted November 12, 2014 Author Share Posted November 12, 2014 Ja, det lär som sagt dyka upp delmål med tiden men målbilden kommer ändå vara lite större. Nu på morgonen har jag promenerat en bit med de nya skorna och även om jag trodde att mina vanliga promenadskor var platta så känner jag direkt att de nya skorna jag köpt (http://www.northsport.se/product.html/ms-merrell-barefoot-trail-glove-2?category_id=137) saknar "stöd" och är väldigt platta. Jag får nog ta lite kortare promenader ytterligare några dagar innan jag är upp på milen igen... Vi får se om "barfota"/"framfota" är min grej eller om det känns bekvämare med "vanliga" skor. När jag tittar på filmer så ser barfotalöpning så mycket "trevligare" ut och det är det som lockar... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Det viktiga är ju att slappna av i fotleden under hela löpsteget, dvs foten är "död" och därmed kommer hälen i kontakt med marken men EFTER kroppens masscentrum. Dvs belastningen på hälen är i stort sett obefintlig. Det skapar en avslappnad vad och gubbvadsproblemen försvinner. Skulle man känna av vaden efter ett pass kan följande tips kanske fungera för dig (fungerar för mig): Massage med händerna tills vaden känns mjuk, sen på med BRA kompressionsplagg för vaderna under ca 6-12 timmar. Ja...jag vet inte om jag har gubbvader egentligen...men några gånger nu har jag fått en lättare muskelbristning/sträckning i vaden mot slutet av träningspasset...det kommer plötsligt...så jag har inte riktigt kunnat klura ut vad det beror på...och det är ju väldigt irriterande eftersom det leder ju till att man får hålla upp med löpningen i ca 1 månad efteråt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Ja, det lär som sagt dyka upp delmål med tiden men målbilden kommer ändå vara lite större. Nu på morgonen har jag promenerat en bit med de nya skorna och även om jag trodde att mina vanliga promenadskor var platta så känner jag direkt att de nya skorna jag köpt (http://www.northsport.se/product.html/ms-merrell-barefoot-trail-glove-2?category_id=137) saknar "stöd" och är väldigt platta. Jag får nog ta lite kortare promenader ytterligare några dagar innan jag är upp på milen igen... Vi får se om "barfota"/"framfota" är min grej eller om det känns bekvämare med "vanliga" skor. När jag tittar på filmer så ser barfotalöpning så mycket "trevligare" ut och det är det som lockar... Du är säkert så envis att du lyckas med det du vill. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Ja...jag vet inte om jag har gubbvader egentligen...men några gånger nu har jag fått en lättare muskelbristning/sträckning i vaden mot slutet av träningspasset...det kommer plötsligt...så jag har inte riktigt kunnat klura ut vad det beror på...och det är ju väldigt irriterande eftersom det leder ju till att man får hålla upp med löpningen i ca 1 månad efteråt. Nja. Låter inte som gubbvad. De som jag vet har gubbvad får väldigt stela och vätske (blod) fyllda vader och det blir lite som att gå omkring med en lårkaka i vaden . Springer du på framfoten så är det nog så att du helt enkelt är för svag i vaden och springer lite för länge (gäller nog även om du springer på hälen om jag tänker efter. Men jag tror det är relativt lätt att korrigera. Tåhävningar på ett trappsteg hjälper definitivt för styrkan och dessutom så stärker dom upp plantar faschian som sitter under foten (en senplatta) som ofta börjar värka när man springer på framfoten. Du får värma upp med 20 tåhävningar där du går upp så långt du kan och sen sänker ner i lugn och ro tills du är så långt ner som du kan, spring sen lite kortare pass i början och avsluta med 20 tåhävningar till, undvik även uppförsbackar då de frestar på mer på vaderna. Tillägg: Om du springer på framfoten och spänner dig så springer du mer som en sprinter (ingen kontakt med hälen i marken) och belastningen på vaderna blir då sjukt hög. Vaden är stark (då du använder den hela dagarna), men troligtvis inte gjord för att skutta som en kanin om du hänger med på vad jag menar. Bor du i Stockholm så kan jag tipsa om att ta kontakt med Marcus Ståhlbom i Västerås. Han fixar det mesta i löparväg! Han fixade mitt löparknä (iliotibialis som var inflammerad och kraftigt överbelastad) på 5 minuter med den teknik han lär ut. Kör hårt Peter! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zcorpan Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Rekommenderad läsning: http://tranastyrka.se/?s=barfota Det jag har tagit med mig från ovan är: * Planera hur du ska stegra träningen och se till att det stegras långsamt * Fotisättning är individuellt och beror på hastighet, underlag, dämpning i skor osv. Inget är rätt för alla. * ca 180 steg per minut är bra att hålla för "alla" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Va härligt Tommy. Blir lite sugen på att åka och hälsa på dig och hålla en kurs för dig . 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted November 30, 2014 Author Share Posted November 30, 2014 Efter Jonas Coltings superinspirerande föreläsning i Jönköping i torsdags kan jag inte annat än försöka komma igång snarast med lite träning. Ska försöka gå lite i veckan som kommer då det varit lite lite av sådant senaste veckorna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 30, 2014 Share Posted November 30, 2014 Jag ska gå på föredraget 8/12 så jag hoppas på att det är superinspirerande då också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tommy Runesson Posted January 17, 2016 Author Popular Post Share Posted January 17, 2016 Insåg när jag skrev i den andra tråden om mil i benen att jag inte skrivit något här... :-) För att utveckla det jag skrev i den tråden lite... Jag försöker springa måndag, onsdag och fredag. När jag säger springa så är det kanske inte idag helt sant. Mer lunka skulle jag säga. Jag börjar löpdagarna riktigt tidigt. Kockan ringer mellan 5:00 och 5:15. Sen försöker jag kliva ut senast 5:30. Från min lägenhet har jag ca 3 KM promenad till det elljusspår jag anser som "mitt" då jag vid den här tiden är rätt ensam... Väl framme startar jag runkeeper (och numera min Garmin 620) och går 1 minut springer 10 minuter. Detta gör jag 3 eller 4 gånger. Det blir då 4,5 eller 6 km. Farten jag brukar ligga på på hela passet ligger kring 7:30 men löpintervallerna har jag varit nere under 7 utan att jag upplevt någon extra ansträngning. Efter löpningen går jag hem de 3 KM igen... Så tre dagar i veckan blir det över 10 KM i benen där det då ingår ett gäng löpintervaller. När jag säger att jag lunkar så är det farten jag tänker på. Men även känslan. Jag känner inte att jag riktigt "springer" ännu. Men jag ska byta onsdagslöpningen mot färre varv men då öka farten ordentligt med kortare intervaller där jag verkligen springer på "fort". Då blir det nog till en början att gå ner till kanske 3 minuter snabb löpning och så 2 minuter långsam. Detta varvat några gånger så det blir ett eller två varv i spåret. Vidare har jag sådan "tur" att jag jobbar på Stadium och på huvudkontoret här i Norrköping har vi ett helt OK gym som jag hänger i tisdagar och torsdagar. Jag är där från ca 7 och kör totalt 1 timme inklusive ombyte och uppvärmning. Jag har en kollega i gruppen som är löpcoach och PT så hon har hjälpt mig med några program för en riktig nybörjare som jag. Jag är sjukt osmidig och har relativt dålig balans så det är där vi jobbar nu. Man kan säga att tisdagarna är mer ben/bål och torsdagarna arm och överkropp. Jag ska nu försöka uppdatera den här tråden lite oftare än en gång per år... Det kan vara motiverande att skriva av sig då och då... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 18, 2016 Author Share Posted January 18, 2016 Idag blev det 40 minuter på crosstrainer istället för löpning. Fortfarande halt och "knöligt" i mitt spår. Ska försöka ge mig ut på onsdag morgon. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 25, 2016 Author Share Posted January 25, 2016 Nu har jag hittat en ny runda att springa och idag sprang jag den för andra gången. Lite mörkt på sina håll men riktigt trevlig. Har nu kört två varv två gånger. Ett varv är ungefär 2KM. Får se om det blir tre varv på onsdag eller fredag. Alternativt ökar jag istället upp till 12+1 istället för mina 10+1. För att senare lägga på ett varv. Vi får se i övermorgon... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts