Rikard Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Hej! Jag undrar om det kan vara salt som jag har fått för mycket i min kropp o får ont i en stortå där jag får gikt. Jag älskar att salta över maten för det ska smaka gott o nu börjar jag tänka att om salt är bov.. Jag äter allt lagom med mat inte för mycket eller för lite utan tex jag tar en köttbit o lite sås o sallad. Potatis, pasta o ris landar sällan på min tallrik. Med vänlig hälsning Rikard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Limp har skrivit en tråd om gikt. Se om du kan få några tips där 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Gikt är ju kristaller av urinsyra som utsöndras i leden Beror på att man av ngn anledning inte utsöndrar urinsyra som man ska Salt fruktos och purinrik föda (protein) kan bidra till eländet Drick mera eftersom... gikt också kan bidra till njurstenar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Gikt kan också uppkomma efter en urinvägsinfektion. Är det den varianten så brukar de ofta läka ut, om man får antibiotika mot urinvägsinfektionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Jag får gikt när jag blir uttorkad (jag måste ta vätskedrivande medicin). Numera känner jag när giktanfallet är på gång och ökar mitt saltintag rejält vilket får gikten att gå tillbaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts