Jump to content

Hur mycket kan jag äta. Skall jag väga maten?

emmabirgitta

Recommended Posts

Jag försöker hela tiden läsa mig fram till hur mycket saker och ting skall väga. Är ju kvar i den gamla trallen om att väga maten. Jag småäter mycket då jag inte mår bra. Har fått tillbaka epilepsin som varit försvunnen i många år. Äter starka tabletter och får öka allt eftersom anfallen kommer. Läser nu att LCHF är bra mot epilepsi. Jag väger dessutom för mycket. 20 kg. Tidigare gick jag ner i vikt med LCHF men efter en olycka har jag ätit vanlig mat. Dessutom dricker jag mycket Cola Zero istället för ett glas vin. Kan någon tipsa mig om hur mycket man bör äta per dag.

Du ska äta tills du är nöjd. Sen blir man hungrig igen och då göra man samma sak, äter tills man är nöjd. Det viktiga är att de du äter är lågkolhydratkost. Sen skulle jag absolut sluta med Cola Zero om man har epilepsi, drick vatten.Det blir en omställning under några veckor men det blir normalt efter ett tag. Light produkter är ett gissel för många så det bör man vara väldigt försiktig med. 

• Like 2

Här kan du i dagens inlägg på min blogg få lite inspiration om hur jag äter sen snart 6 år. Mår väldigt gott på min typ av LCHF :)

Du har allt att vinna vad det gäller både epilepsin och vikten att gå över till LCHF och sluta med lightläsk.

Lycka till!

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/10/hur-en-matdag-med-lchf-kan-se-ut-och-om-min-matfilosofi/

• Like 2

Doktor Terry Wahls har skrivit en bok om hur hon övervann MS (Multipel Skleros) med hjälp av en kost rik på naturligt fett, kött, fisk, stora mängder grönsaker, nötter och lite bär. Hon har ett trestegsprogram där kosten blir mer vässad för varje steg. Hon använder inte gluten, socker eller laktos.

Wahls` kost är uttänkt att motverka inflammation som är en drivkraft för alla autoimmuna sjukdomar.

Hon finns på youtube i ett TedTalks-föredrag om du är intresserad.

Den kost hon har skrivit om är väl en slags blandning av LCHF/Paleo som är väldigt lik Birgitta Höglunds mat i inlägget ovanför.

• Like 4

de som behandlar epilepsi med kost kör väl en väldigt strikt ketogen (LCHF) kost?! Jag tycker du ska diskutera en eventuell behandling med ketogen diet med din läkare, du kanske kan få stöttning där i och med att de faktiskt är en ganska etablerad metod. Det skulle kanske vara värt och testa en period tänkte jag.....

att maxa fett-halten i maten som man gör vid strikt lchf kanske även kan "bota" småätandet. 

lycka till

• Like 3

• 2 weeks later...

Jag har hetsätit kolhydrater, 4 lussekatter, glutenfria. Mjölk, som jag inte dricker annars. Sharonfrukt. Jag har bara blivit så trött på ständig magvärk, förstoppning , uppblåst mage. Nu har magen kommit igång. Jag har försökt med allt men nu ger jag upp.

Nej, ge inte upp! Du har mycket att vinna på att fortsätta ju.

Du har ju tidigare gått ner i vikt med lchf också, så du vet att det fungerar. Och bra för epilepsin.

Försök gör upp en plan för kosten, vad du ska äta och när. Det är lättare å få bort småätande och hålla en bra kost om man har ett "schema" att gå efter är min erfarenhet. I alla fall till en början för att ta kontroll över ätandet, få in rätt rutin tills allt går av sig själv.

Klart jobbigt med magen. Tips? broccoli, mycket vatten, kokosolja, 1msk psyllium eller linfrö och 1msk chiafrön "uppblötta" under natten och intages på morgonen, varje dag.

Lycka till nu :)

• Like 1

Jag har hetsätit kolhydrater, 4 lussekatter, glutenfria. Mjölk, som jag inte dricker annars. Sharonfrukt. Jag har bara blivit så trött på ständig magvärk, förstoppning , uppblåst mage. Nu har magen kommit igång. Jag har försökt med allt men nu ger jag upp.

Du skriver att du försökt allt. Ursäkta frågan, vill inte underskatta dina försök, men vad är det du försökt med? 

Jag råder dig till gradvis upptrappning mot LCHF. När ev övergångsbesvär lagt sig (inom typiskt någon vecka till två månader) så kanske du t o m mår bättre än någonsin. Och anpassa LCHFen till dina behov. På denna sajten finns massor av info. 

Artificiellt sötade produkter, som t ex Cola Zero, ger typiskt falskt inlusinpådrag och därigenom lägre blodsocker - vilket triggar intag av energi man egentligen inte behöver. Pratade med en bekant som själv gjort experiment med Cola Zero på en grupp studenter. Alla fick lägre blodsocker av Zero. Det kan låta lockande, men det är det inte. Att trycka upp insulinet i onödan är ingen bra idé. 

Ps. Jag läste nu att du redan kört LCHF men slutat. Varför? Och vad äter du typiskt nuförtiden?

• Like 1