MKJ

Ny studie om stenålderskost

Recommended Posts

2014-11-10 Pressmeddelande från Umeå universitet

"Paleolitisk diet, även kallad stenålderskost, till kvinnor efter klimakteriet kan ge kraftfullt positiva effekter på energiintag och kroppssammansättning, men även på blodfetter och inlagring av fett i levern. De positiva hälsoeffekterna är dock inte enbart kopplade till stenålderskosten."

http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/stenalderskostminskarenergiintagetochgerpositivahalsoeffekterefterklimakteriet.5.498af031491a8b34cad6e.html

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står att man ska utesluta salt i paleo kost. Någon som vet något om det ? Känns väldigt konstigt...? 

Om paleolitisk kost: Paleolitisk kost bygger på teorier om vad vi åt under tiden då vi var jägare och samlare, 2 000 000 – 10 000 år före vår tid, samt även på hur en del ursprungsbefolkningar äter idag. Kosten utesluter mejeriprodukter, spannmål, ris, bönor, raffinerat socker och salt. Kosten baseras på grönsaker, frukt, bär, ägg, nötter och magert kött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står att man ska utesluta salt i paleo kost. Någon som vet något om det ? Känns väldigt konstigt...? 

Om paleolitisk kost: Paleolitisk kost bygger på teorier om vad vi åt under tiden då vi var jägare och samlare, 2 000 000 – 10 000 år före vår tid, samt även på hur en del ursprungsbefolkningar äter idag. Kosten utesluter mejeriprodukter, spannmål, ris, bönor, raffinerat socker och salt. Kosten baseras på grönsaker, frukt, bär, ägg, nötter och magert kött.

Det är väl paleoforskare som t ex Staffan Lindeberg och Loren Cordain som förespråkar salthaltigt och magert kött. Annars i paleovärlden har man väl svängt om det mättade fettet och salt, tror jag, men jag har kanske inte helt koll på just saltet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magert kött var nog inget människan eftersträvade på den här tiden även om dom ofta fick nöja sig med det. Men man åt fet märg, fet hjärna och feta inälvor och blod. Så deras kost var nog fetare än vad dagens paleodietmänniskor tycks äta. Om man inte vill äta märg, hjärna, inälvor kan man väl ersätta det med mejeriprodukter som också är animaliskt, mättat fett?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magert kött var nog inget människan eftersträvade på den här tiden även om dom ofta fick nöja sig med det. Men man åt fet märg, fet hjärna och feta inälvor och blod. Så deras kost var nog fetare än vad dagens paleodietmänniskor tycks äta. Om man inte vill äta märg, hjärna, inälvor kan man väl ersätta det med mejeriprodukter som också är animaliskt, mättat fett?

Det är så jag tänker också. Dock kan man reagera på vissa proteiner i komjölk, men annars är det i stort sett samma fettsyror. Varför vissa paleoforskare propagerar för magert kött begriper jag inte, såvida det inte har varit någon sorts politisk korrekthet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där låter intressant tycker jag. Har försökt äta mejerifritt en tid nu men tränar ju samtidigt ganska mkt och behöver äta ordentligt. Ost är en bra matvara som jag har svårt att vara utan. Så jag annammar gärna detta resonemang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så jag tänker också. Dock kan man reagera på vissa proteiner i komjölk, men annars är det i stort sett samma fettsyror. Varför vissa paleoforskare propagerar för magert kött begriper jag inte, såvida det inte har varit någon sorts politisk korrekthet.

Jag tror att det är så att det där med det magra köttet reflekterar forskarna själva. Urbefolkningar äter ju nose-to-tail, inte det vi i västerlandet anser vara de "fina" bitarna.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det forskas vidare på vad vi faktiskt åt under stenåldern. Just nu kämpar man med att slå hål på myten (?) att vi åt mest kött. 

While the evidence around meat eating is clear, the role of plant foods is less understood. Animal bones can last millions of years and still show cuts made by human butchering tools, whereas almost all plant remains disintegrate.

Att vi åt växter tycker jag är rätt logiskt men massor av stärkelse? Om man tittar på moderna grödor så är de kraftigt förädlade jämfört med sina vilda förfäder och många växtdelar som rötter är träiga och svårsmälta, i alla fall innan de kokats. Och att baka på torkade, malda rötter, vilket nämns i artikeln, känns också lite långsökt. Men vem vet, det kanske var så? 

Tubers and cereals are full of starch – making them good sources of glucose, which is important for brain growth as well as energy, says Dr Henry. She leads a project called HARVEST which is studying the diets of early human species and the role of plants as food. Tubers are organs where plants store nutrients – modern examples include potatoes and yams.

The so-called Paleo diet eschews cereals, recommends few carbs and promotes meat and vegetables. But archaeologists say it does not represent the full diet of hunter-gatherers who ate cereals and relied on carbohydrates.
HIDDEN FOODS researchers found remains of legumes, oats and acorns in 10,000-year-old teeth from the last hunter-gatherer groups who built villages along the Danube river. ‘This shows our idea of a Paleo diet as primarily based on protein intake is completely wrong,’ said Dr Cristiani. 
[Min understrykning.]

Just den mening jag strukit under fick mig att ifrågasätta hela studien och undra vem som bekostat den. Förlåt om jag är konspiratorisk, men bara för ATT man hittat spår av växter så är idén att paleo av den gamla skolan i första hand är köttbaserad "completely wrong"..? Det är väl ingen som ifrågasatt att man åt det man kunde, både av djur och växter? Fast å andra sidan, det är en tidningsartikel, den som plitade ihop den kanske bättrade på lite...? 

https://horizon-magazine.eu/article/how-stone-age-humans-unlocked-glucose-plants.html?fbclid=IwAR1pOUHk1waWmW03BSgBkic5ppXzTVN2Mz-vfd51PYuiZW25IV6g7_sPjl4

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg