Jump to content

Tips på hobby?

Rbl

Recommended Posts

Jag började med LCHF för att gå ner i vikt och lyckades gå ner en hel del, jag ville också leva lite sundare vilket lchf-kosten också hjälpt mig med då jag inte äter stärkelser eller socker längre :). Jag hade förhoppningar om att jag skulle bli av med min psykiska ohälsa i samband med att jag åt sundare och gick ner i vikt, jag har nu förstått att den beror mycket på att jag har ett datorberoende. Känner mig alltid tom och konstig när jag går från datorn. Jag behöver något att göra utanför datorn men jag kommer inte på något jag kan syssla med som inte involverar att sitta framför skärmar.

Har ni tips på en hobby åt en 25-årig kille? alla förslag är välkomna.

• Like 7

Jättebra. Alltså, jag förstår att det inte känns ett enda dugg lockande men två saker som bevisligen hjälper upp psykisk ohälsa är natur och kroppsansträngning.

Om du är dataspelsberoende kan du skaffa nån app som gör att du kan tävla med dej själv utomhus?

Styrketräning på nåt vis skulle också hjälpa.

• Like 2

Jag rekommenderar prova dans. Typ gå kurs i parpolska. Eller annan folkdans. Det kan verka som ett konstigt råd. Men det är inte frågan om tävling. Det är inte heller individuellt. Du rör i andra människor och man kommer varandra väldigt nära. Det är inte heller för avancerat.

Gör gott åt psyket. Jag själv dansade i ett studentlag under studietiden och via barnen har vi ännu kontakt till folkdansvärlden. Min man träffade jag via folkdansen. Det är väldigt bra för att hitta en partner också :) och underligt nog trivs både hetero- och homosexuella med dansen även om den verkar väldigt heteronorm. Högt i tak och alla välkomna.

• Like 6

Jag har själv en 19-årig son med dataspelsberoende som jag försöker få att aktivera sig fysiskt. Han är mycket tunn och jag märker att han börjar få samma problem som de som har jobbat framför skärm i många år, ryggont, sömnproblem mm. I mitt fall försöker jag få iväg honom till ett gym för att börja styrketräna eller börja klättra klättervägg.

Jättebra att du har insett att du behöver göra något annat även om jag förstår att det är svårt att ta sig från datorn. Många kompisar finns ju där, eller hur?

• Like 3

Tänkte också föreslå dans. Jag dansar squaredans. Mer hjärngympa än motion; kräver full koncentration, och är man bra på att uppfatta mönster är det en fördel. Det finns en ungdomsförening, och det finns många vanliga föreningar runtom i landet.

Jag har träffat många trevliga människor sedan jag började för två år sedan. Och jag har skrattat väldigt mycket.

Annars ...? Musik, kanske? Spela något instrument? Sjunga i kör (sång är bra för kropp och själ).

Orientering är en sport som jag tycker är trevlig. Använda hjärnan, frisk luft, motion.

• Like 2

Orientering tänker jag på. Till att börja med behöver man ett par jympadojor och en kompass, det är allt. Orienterare finns i åldrarna 0-97 år och det är inte ett dugg ovanligt att börja som vuxen. Det är en fördel om man är analytisk och kan behålla kylan i ett trängt läge, nåt som (om jag utgår från min son, hängiven spelare) dataspelare väl är duktiga på.

Själv är jag mer förvirrad än analytisk och har stora problem med att skilja höger från vänster.. Men jag tycker det är dökul att orientera ändå :)

Om jag var ung idag skulle jag absolut satsa på att lära mig spela ett instrument, gitarr eller bas kanske. Och starta ett obskyrt punkband :D

• Like 5

Kanske mer socialt IRL omgänge underlättar letandet efter en hobby?

Jag rekommenderar Citypolarna.se, där alla möjliga och omöjliga männsikor i åldrar från 20-70 (sådär plus minus)lägger upp olika aktiviteter, från after work och fest till promenader, spel, film.... Mottot är: logga ut och häng med och finns i dem flesta städer.

• Like 2

Lite underskattat läsa antingen vanliga pappersböcker eller e-böcker, både på svenska och engelska eller något annat språk. Kanske hitta något ämnesområde som en del av historien, mentalträning, filosofi eller psykologi. Språkkurs för att lära sig ett nytt språk finns både att lyssna till och läsa.

• Like 2

Jag kan rekommendera Golf som hobby. Det är fantastiskt roligt, för barn, ungdomar,vuxna och äldre kan spela med varandra på sina villkor,spelar ingen roll om man är bra eller inte.Det blir ungefär 4 timmar i vacker natur varje runda man spelar,och man träffar många ny människor. Fantastiskt roligt.

En annan sak jag försöker hinna med är att fiska. Och det gör att man kommer ut i naturen och glömmer alla måsten som finns i den vanliga vardagen.Och med lite tur så kan maten bli fixad om man drar upp en firre eller två :) 

Våga prova olika hobbys för man vet aldrig vad man fastnar för. Lycka till  

• Like 4

Jag är totalfast i den analoga spelvärlden och spelar allt från enkla sällskapsspel till tyngre strategi-/konfliktspel och så massor av "figurspel". För mig är det en perfekt analog hobby. Att måla och bygga "figurer" är perfekt "terapi" som man kan göra både tillsammans för att utbyta tipps och råd men även perfekt att sitta och pilla med hemma...

Nu vet jag inte var TS bor, men bor du inom rimliga avstånd från Norrköping så kan jag inviga dig i det analoga spelandet... :-)

Min andra "hobby" är långa promenader med ljudbok. Det är också väldigt behagligt att bara gå runt och samtidigt lära sig saker. Jag lyssnar på allt från skönlitteratur till faktaböcker som "Matrevolutionen"... :-)

Detta var ett intressant tips :) följer din sida och har sett att du skrivit lite om din hobby där. Nu bor jag tyvärr i Helsingborg men annars hade det varit kul att komma på någon spelträff eller liknande. Har du tips på något enklare spel som man kan lira ensam eller med en god vän? allt är av intresse egentligen.

• Like 1

Detta var ett intressant tips :) följer din sida och har sett att du skrivit lite om din hobby där. Nu bor jag tyvärr i Helsingborg men annars hade det varit kul att komma på någon spelträff eller liknande. Har du tips på något enklare spel som man kan lira ensam eller med en god vän? allt är av intresse egentligen.

Det beror lite på vad man tror att man gillar. Det finns många trevliga "brädspel" som är lätta att komma igång med. Solospel är inte så vanliga men de blir fler och fler. En trend när det gäller brädspel nu är samarbetsspel där man tillsammans spelar mot "spelet". De går ofta i teorin spela ensam. Det finns ett "system" som heter "Command and Colours" och det finns i olika "settings". Allt från "Ancient", dvs romare, sparta, greker, Napoleonic, som är vad det låter som... "Napoleonkrigen". Sen finns det amerikanska inbördeskriget, WW2 och fantasyvarianter. Grunden är samma men de skiljer sig lite. Dessa spel är för två spelare och är enkla att lära sig men utmanande att spela.

• Like 1

Ja, skytte är riktigt kul Synd bara att jag aldrig lyckas få till några guldserier så jag kan skaffa licens... Nu börjar som tur är luftsäsongen och då kan man använda sin egen picka... Får se om jag gör en ansträngning på krutet nästa vår om allt annat i livet planar ut... :-)

Luftpistol är riktigt bra träning, nöt det. Också en billig och rolig hobby förresten!

Kom till Landskrona Flygklubb och lär dig segelflyga! Du bor ju bara ett stenkast bort  :)

http://www.landskronaflygklubb.se/lfk2/

Det där verkar ju onekligen jävligt häftigt, men tyvärr har jag svindel.  :lol:

Hur som helst har jag bestämt mig för att börja läsa mer böcker och promenera mer, det får bli själva starten. Sen får vi se vad jag väljer för annan hobby om man har tråkigt.

Tack så mycket för alla svar i tråden!

• Like 2

Det där verkar ju onekligen jävligt häftigt, men tyvärr har jag svindel.  :lol:

Hur som helst har jag bestämt mig för att börja läsa mer böcker och promenera mer, det får bli själva starten. Sen får vi se vad jag väljer för annan hobby om man har tråkigt.

Tack så mycket för alla svar i tråden!

Löpning är mycket roligare än promenad. Billigt och skonsamt med. Börja med promenad och småspring emellanåt :) Jag är för närvarande i en liknande situation, har mycket tid och begränsat utbud. Här blir det böcker och en och annan löptur. Det finns också en otrolig mängd intressanta människor att prata med, var man än är, bara man lyfter skallen från sin smartphone och säger hej :) Hursomhelst, lycka till! 

• Like 1

Löpning är mycket roligare än promenad. Billigt och skonsamt med. Börja med promenad och småspring emellanåt :) Jag är för närvarande i en liknande situation, har mycket tid och begränsat utbud. Här blir det böcker och en och annan löptur. Det finns också en otrolig mängd intressanta människor att prata med, var man än är, bara man lyfter skallen från sin smartphone och säger hej :) Hursomhelst, lycka till! 

Man kan också skriva lååånga mail till goda vänner. En trevlig syssla, glöm inte det, Y62!

• Like 1

om man lever sitt liv stillasittande framför en dator är ju fysisk aktivitet det viktigaste att komplettera med.

Ett medlemskap på typ SATS, Actic eller Friskis är inte fel...så kan man gå på "pass" där så får man utöver varierad träning en chans att se på eller kanske till och umgås med trevliga tjejer ;-)

• Like 4

om man lever sitt liv stillasittande framför en dator är ju fysisk aktivitet det viktigaste att komplettera med.

Ett medlemskap på typ SATS, Actic eller Friskis är inte fel...så kan man gå på "pass" där så får man utöver varierad träning en chans att se på eller kanske till och umgås med trevliga tjejer ;-)

Det är dessutom vetenskapligt bevisat att brist på fysisk aktivitet är starkt kopplat till psykisk ohälsa. Dagsljus påverkar också kroppen både fysiskt och psykiskt.

• Like 3

• 6 years later...