KataM Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Någonstans har jag läst att näringsvärdet i grönsakerna idag är betydligt lägre än för hundra år sedan. Jag minns exemplet att man behöver äta fyra gånger så mycket morötter idag, för att få i sig samma mängd näring som då. Det mindre näringsvärdet skulle bero på utarmade jordar, och det låter ju rimligt. Det jag funderar på är om de näringstabeller som används idag tar hänsyn till det här, eller om de använder sig av föråldrade siffror? Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Det går att hitta en del påståenden t.ex att SLV:s tabeller skulle vara föråldrade. Jag har dock aldrig forskat på vilket sätt. Jag tror dock inte att de skulle vara 100-år efter sin tid, utan snarare att de är för grovhuggna och inte följer senaste forskning och upptäckter på näringsfronten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas H Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Skulle väl tro att de(SLV:s tabeller) är efter sin tid med tanke på senare årtiondens kvantitetsodlingar, då man missat kvaliten. Detta framkom vid en studie som SLU i Alnarp gjorde för något år sedan på spannmål och detta gäller nog även grönsaker till vissa delar. Även andra studier gjorda i bl a USA tidigare säger samma sak. Dvs. sämre näringsvärde än förr..... Å andra sidan, jag vet inte exakt när dom värden som nu används är framtagna, men någon vet väl...??? Sen å andra sidan verkar kontrollen vara hyfsad på "besprutningarna" för då och då kommer det ju larm om detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Mustermann Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Någonstans har jag läst att näringsvärdet i grönsakerna idag är betydligt lägre än för hundra år sedan. Jag minns exemplet att man behöver äta fyra gånger så mycket morötter idag, för att få i sig samma mängd näring som då. Det mindre näringsvärdet skulle bero på utarmade jordar, och det låter ju rimligt. Det jag funderar på är om de näringstabeller som används idag tar hänsyn till det här, eller om de använder sig av föråldrade siffror? Någon som vet? Hej, Ja näringsvärdet är sämre idag. Livsmedelsverket tar hänsyn till det, huruvida alla sidor gör det vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Det går att hitta en del påståenden t.ex att SLV:s tabeller skulle vara föråldrade. Jag har dock aldrig forskat på vilket sätt. Jag tror dock inte att de skulle vara 100-år efter sin tid, utan snarare att de är för grovhuggna och inte följer senaste forskning och upptäckter på näringsfronten. Nej, hundra år efter tror jag inte heller att de är - i det här fallet i åtminstone. Men försämringen av näringsinnehållet lär ju ha skett gradvis och förmodligen i allt snabbare takt i och med att jordbruket förändrats allt mer. Och i så fall kan det ju faktiskt ha hänt en hel del på bara 20 - 30 år. Tänker jag. Men, jag kan ha fel - det har hänt förr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Det skiljer väldigt mycket mellan olika databaser Tyvärr är det väl snarast så att den som visar lägst näring är den som är bäst uppdaterad Den här tycker jag är en av dom bästa databaserna http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Jag brukar kolla på den här listan http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Tack alla för svar. Det verkar ju som om man kan lita på vissa av tabellerna i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts