Meja Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Hej. Jag har ätit LCHF sedan 2 veckor nu. Efter några dagar fick jag sån där speciell andedräkt och efter 5 dagar fick jag ett "nära att svimma"-anfall. Jag har tidigare haft lätt att svimma om jag ätit dåligt eller blivit varm eller dyl. och det här var liknande. Jag tror att min kropp fick lite av en chock, jag har ju tidigare ätit mycket kolhydrater. Jag brukade äta mycket pasta, dricka läsk och äta choklad/godis/bullar. Nu känns det som att kroppen har vant sig och ställt om sig. Nu känner jag mig som vanligt, enda skillnaden jag märkt hittills är att jag inte blir så trött efter maten. Men jag undrar om jag gör rätt. Jag räknade ihop vad en vanlig dag blir, tycker det är jättejobbigt att väga och räkna maten (bl.a. därför som jag valt LCHF, för att slippa det) men det här är vad jag fick ihop på en exempeldag: Frukost Grekisk yogurt 10% fett, 185 g → 5,88 g kh / 225 kcal Grädde 40% fett, 30 g → 6,38 g kh / 83 kcal Bär 50 g → 5 g kh / 25 kcal Ägg 1 st → 0,4 g kh / 80 kcal Totalt frukost 18 g kh / 413 kcal Lunch Korv stroganoff, 100 g korv → 5,8 g kh / 245 kcal 10 g grädde 40% → 0,17 g kh 1 avocado, 130 g → 2,5 kh / 220 kcal 1 ägg → 0,4 g kh / 80 kcal 10 g smör → 0 kh / 71 kcal 10 g ost → 0,33 g kh / 28 kcal Broccoli, 100 g → 2,13 g kh / 27 kcal Totalt lunch 11 g kh / 671 kcal Middag Tacogratäng 100 g köttfärs → 0 g kh / 103 kcal ¼ burk tomatsås → 3 g kh purjolök 1/5 burk creme fraiche → 2 g kh / 81 kcal 50 g philadelphiaost → 2 g kh / 118 kcal riven ost → 0,6 g kh / 60 kcal ¼ röd paprika, 50 g → 1,5 g kh / 18 kcal 3 körsbärstomater, 100 g → 1,5 g kh / 26 kcal fetaost i olja → 0,5 g kh / 140 kcal sallad Totalt 11 g kh / 546 kcal Till kvällen 1 ruta (11 g) mörk choklad 70% → 3,5 g kh / 62 kcal Totalt hela dagen 44 g kh / 1690 kcal Är det bra mängd kolhydrater? Det låter som lite lite kcal (är kvinna)? Jag vet att man inte ska räkna kcal, men med tanke på att jag ibland känt mig lite hungrig precis efter måltiden kanske jag ska fylla på lite? Hur fyller man på med fett? Förutom med en klick smör? Det blir inte så gott att äta rent smör.... Mitt mål med LCHF är att se om det kan förbättra min PCOS, min akne och mitt sockersug på kvällarna. Tänkte prova några månader till att börja med. Är inte överviktig, men fått lite extrahull med åren som skulle vara bra att få bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 vad gäller svimningskänslan kan det mycket väl vara brist på vatten och salt. Kolisar binder vatten så nu när du inte har så mycket måste du fylla på mer. Och vi har ofta saltbrist också... glöm alla saltskrämda råd. De är livsfarliga 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meja Posted November 11, 2014 Author Share Posted November 11, 2014 vad gäller svimningskänslan kan det mycket väl vara brist på vatten och salt. Kolisar binder vatten så nu när du inte har så mycket måste du fylla på mer. Och vi har ofta saltbrist också... glöm alla saltskrämda råd. De är livsfarliga Jag har läst om det. Jag har också haft lite huvudvärk senaste dagarna, men tror det kan bero på förkylningen (brukar i och för sig aldrig ha huvudvärk, inte ens när jag är sjuk). Jag har då testat att dricka ett glas salt och vatten men det har inte hjälpt. Jag har druckit mycket vatten hela tiden, men ändå känt mig uttorkad. Efter svimningskänslan åt jag en klementin och satt ner en stund och blev då bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stackars Jack Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Är du mätt så det nog bara fint. Skulle du vilja öka på kcal så gör det med fett, det är aldrig fel med fett bara dom kommer från rätt fett källor . Att man kan känna av blodtrycksfall är nog en omställning som kroppen går igenom. Kände samma sak när jag började under ca 2 månader sen har det varit lugnt. Salt och gott om vatten är viktigt som Stoscha redan tipsat om. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Jag kan känna mej hungrig efter en måltid med för lite fett. Som jag ser det borde det inte vara några problem att lägga till smör till både lunch och middag. Då får du ju både kalorier och fett men inga kolhydrater. Så hade jag gjort 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Hej Meja. Hur mycket väger du? Det låter som att du äter lite för lite. Hur man än vrider och vänder på det så verkar energimängden vara ganska viktig. I normalfall kan man äta tills man är mätt, men för mig som många dagar bränner ca 4000 kcal blir jag mätt redan vid ca 3000 kcal och då fattas ju 1000 kcal (vilket i stort sett motsvaras av 1 dl fett). Då kan jag bli yr, tappa koncentrationen och ibland faktiskt även omdömet! Kolla därför denna sida http://www.calculator.net/bmr-calculator.html?ctype=metric&cage=25&csex=m&cheightfeet=5&cheightinch=10&cpound=160&cheightmeter=180&ckg=60 Så att du får ett hum om du äter för lite. I så fall är ett bra tips att dricka lite olivolja om du pallar det... /Glen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meja Posted November 11, 2014 Author Share Posted November 11, 2014 Jag väger mellan 65-69 kg, har ingen våg hemma nu så vet ej exakt. Min målvikt är 58-60 kg, det har jag vägt förut och är bekväm med. Är 169 cm lång, tränar inte. Jag kollade en hemsida där det stod att jag borde äta ca 2000 kcal/dag. Fast om jag vill gå ner några kilon kanske det är bra att ligga lite under det... Förut har jag ju inte haft svårt att komma upp i det, fyllde på med glass när jag var sugen (varje dag). Men att fylla på med fett, en till klick smör, hur gör man, det flyter ju bara ut om man steker det och är inte gott att äta "rått"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stackars Jack Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Jag väger mellan 65-69 kg, har ingen våg hemma nu så vet ej exakt. Min målvikt är 58-60 kg, det har jag vägt förut och är bekväm med. Är 169 cm lång, tränar inte. Jag kollade en hemsida där det stod att jag borde äta ca 2000 kcal/dag. Fast om jag vill gå ner några kilon kanske det är bra att ligga lite under det... Förut har jag ju inte haft svårt att komma upp i det, fyllde på med glass när jag var sugen (varje dag). Men att fylla på med fett, en till klick smör, hur gör man, det flyter ju bara ut om man steker det och är inte gott att äta "rått"... 1.Man kan göra såsen fetare är ett sätt 2. Använda olivolja till salladen. 3.Mer avokado och oliver eller lite nötter. 4.Fettkaffe eller te 5. Kryddsmör till köttet. Det finns många sätt att höja energin från fettet,det gäller bara att hitta ett sätt man trivs med. Lycka till 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Smör är gott, om man blandar det med rätt kryddor. Jag gillar vanligt persiljesmör, men många fler varianter finns. Kolla in tommytappar, han verkar vara en verklig kryddsmörsexpert. Du skriver att du tidigare ätit mycket glass. Skaffa en glassmaskin och gör så mycket glass du önskar, med kolhydratfattiga ingredienser. Eller gör det ännu enklare utan glassmaskin, men då blir bärmängden lite större än vad den behöver vara med glassmaskin. Mixa bara frusna bär, fortsätt mixa och häll i en äggula och grädde till bra konsistens. Ät omedelbart! Muums! Gillar du kokosolja? Jag har testat att blanda kokosolja (värmd såpass att den är flytande) med kakao, röra i lite kokosflingor eller hackad mandel (vilka nötter som helst borde gå fint) och klicka i ischokladformar. Äts direkt ur kylen. Gott, tycker jag, och fett så det stänker om det. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meja Posted November 12, 2014 Author Share Posted November 12, 2014 Tack för tipsen! Ska testa flera av de sakerna! (Det enda jag inte är intresserad av är fettkaffe eftersom jag inte dricker kaffe). Kokosolja har jag inte testat än eftersom jag inte hittat det i affären än. Ischokladen låter god! Och glass! Och kryddsmör! Bara att börja experimentera i köket då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Om det är en bra mängd kolhydrater kan bara du avgöra. Jag tycker att det är onödigt liberalt, speciellt eftersom kolhydraterna inte huvudsakligen kommer ifrån grönsaker, men om du trivs på den nivån så är det bra. (Sen verkar du ha räknat fel på kolhydraterna i frukosten från grädden. 30 g grädde blir inte 6,38 g kh.) Vill du bli av med sötsug så behöver du nog (tyvärr) stryka chokladen, bären och yoghurten. De är saker som triggar mångas sug. Du kan ju alltid testa att återintroducera dessa varor senare om du tror att du kan hantera dem. Eller tvärt om. Testar ett tag så som du gör nu, men är medveten om att du eventuellt kan behöva stryka dem senare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Om det är en bra mängd kolhydrater kan bara du avgöra. Jag tycker att det är onödigt liberalt, speciellt eftersom kolhydraterna inte huvudsakligen kommer ifrån grönsaker, men om du trivs på den nivån så är det bra. (Sen verkar du ha räknat fel på kolhydraterna i frukosten från grädden. 30 g grädde blir inte 6,38 g kh.) Vill du bli av med sötsug så behöver du nog (tyvärr) stryka chokladen, bären och yoghurten. De är saker som triggar mångas sug. Du kan ju alltid testa att återintroducera dessa varor senare om du tror att du kan hantera dem. Eller tvärt om. Testar ett tag så som du gör nu, men är medveten om att du eventuellt kan behöva stryka dem senare. 30 gr grädde inehåller 1 kolhydrat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meja Posted November 12, 2014 Author Share Posted November 12, 2014 Om det är en bra mängd kolhydrater kan bara du avgöra. Jag tycker att det är onödigt liberalt, speciellt eftersom kolhydraterna inte huvudsakligen kommer ifrån grönsaker, men om du trivs på den nivån så är det bra. (Sen verkar du ha räknat fel på kolhydraterna i frukosten från grädden. 30 g grädde blir inte 6,38 g kh.) Vill du bli av med sötsug så behöver du nog (tyvärr) stryka chokladen, bären och yoghurten. De är saker som triggar mångas sug. Du kan ju alltid testa att återintroducera dessa varor senare om du tror att du kan hantera dem. Eller tvärt om. Testar ett tag så som du gör nu, men är medveten om att du eventuellt kan behöva stryka dem senare. Ok, om det passar mig med den kolhydratmängden vet jag inte eftersom det här ju är helt nytt för mig. Eftersom det främsta målet är att se om det kan ha bra effekt mot min PCO så tror jag att det är ok att vara lite liberal. Det viktiga för mig är inte att hamna i ketos utan att inte få blodsocker-berg-och-dalbana. Tack för rättningen, jag vet inte hur jag fick till så många kolhydrater på grädden... Jag ser ju att yogurten innehåller en del kolhydrater. Yogurten är för att jag har ätit sötad yogurt med sötade flingor väldigt länge till frukost och det är en frukost som jag trivs med och mättar mig. Jag behöver äta ganska mättande på morgonen, frukosten är viktigaste målet för mig för att jag ska orka. Jag får se med det här med chokladen. Den mörka chokladen är ett sätt att gå bort från glass och ljus choklad. Det kanske blir en övergångsfas där jag senare inte behöver den mörka heller... Jag har inte alltid bär i yogurten, jag kan också ha i nötblandning (valnöt, hasselnöt, linfrön) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Om den mörka chokladen håller dej borta från glass och ljus choklad så tycker jag absolut att det är ett alternativ under en period. Det funkade för mej. Ägg och majonnäs mättar också väldigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Jag har börjat med mejerifrukost igen för att få i mej de immunförsvarshöjande grejor jag behöver för att våga pussa på barnbarnet. Använder creme fraiche och hackad rå ingefära är förvånande gott faktiskt. Resten är frön och nötter (och gurkmeja och råmjölkspulver) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Ett tips, om du ofta vill äta yoghurt, är att testa Rysk yoghurt. Den har en fetthalt på 17 % och är i mitt tycke fantastiskt god. Tyvärr lite dyr, jämfört med Turkisk eller grekisk, men också mer mättande. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meja Posted November 15, 2014 Author Share Posted November 15, 2014 Tack för bra svar! LCHF verkar ju fungera iallafall för jag har gått ner ca 5 kilo (vet inte exakt hur mycket jag vägde innan) utan större ansträngning än att laga mat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 5 kilo varav minst hälften är vatten, dock så är det ett gott tecken på att omställningen verkar vara rätt sak för dig, det är vatten som lagrats i onödan.. ofta på grund av ett onödigt högt insulin! Nackdelen med det är att ditt blodtryck kan sjunka lite för mycket, då får du salta mer på maten, en del vatten kommer då sannolikt tillbaka via Osmos, och blodtrycket stiger igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meja Posted November 15, 2014 Author Share Posted November 15, 2014 Ja, jag tror att stor del av det kan vara vatten. Jag har inte känt fler blodtrycksfall och inte haft mer huvudvärk så jag tror att kroppen har vant sig nu. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meja Posted February 19, 2015 Author Share Posted February 19, 2015 Tänkte uppdatera lite. Jag har gått ner 8 kg i vikt! På enbart kosten, ingen träning. Nu senaste månaden har jag avvikit från LCHF, dvs. tagit en semla, ätit pommes och sånt. Jag känner att det inte är min grej att följa LCHF så strikt... Men kommer fortsätta hoppa över pasta, bröd och ris och äta mer grönt osv. Jag har med LCHF fått upp ögonen för kolhydraterna, och jag tror det är orsaken till viktnedgången, medvetenhet om vad jag äter! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Sådär ser det ut för flertalet av oss andra oxå! Och med tanke på att det kanske händer en (1) gång per månad så blir snittet rätt strikt hur som helst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Det är ju skillnad om man äter pommes, sushi, pizza kaffebröd mm varje vecka eller kör det vid högtidliga (sällsynta) tillfällen. Blir man inte sjuk eller får ett rasande sockertroll av avsteg är det ju inga problem. Många klarar ju också rejält liberal LCHF/paleo med kolisar i form av grönsaker/rotfrukter och ev lite frukt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts