Jump to content

Apc och LCHF

Tinglie

Recommended Posts

Jag började med lchf i våras och i juli fick jag en blodpropp i benet. Såklart kopplade läkarna ihop detta med att jag har apc resistens och åt lchf. Jag avråddes starkt med att äta lchf och av rädsla så slutade jag. Så nu undrar jag, finns det någon här med apc som kör med lchf och hur fungerar det för er?

Just nu har jag bmi på 42.6 så jag måste verkligen ner i vikt + att jag saknar lchf kosten.

Är det ens rimligt att koppla ihop så som läkarna gjorde att kosten orsakade proppen pga min apc?

• Like 1

Jag har ätit Xarelto fram till idag. Har tagit blodförtunnande sprutor under mina graviditeter. Hormoner får jag inte ta så det undviker jag.

Jag tycker väl också att det vore konstigt om lchf påverkar apcn. Det är ju som du säger mindre risk för propp om jag går ner i vikt. Antar att det är dåligt pålästa läkare jag stött på :-/

• Like 6

Jag fick en propp i benet nån gång kring år 2000. Utredning visade att jag hade apc-resistens. 2007 började jag med LCHF och har hållt mig till det sen dess. Tyvärr fick jag min andra blodpropp för knappt tre månader sen, att det skulle ha med LCHF att göra är för mig omöjligt att ens tänka. Jag diskuterar aldrig min kost med läkare som jag inte känner men förstår ju att det var naturligt för dig som nyss börjat med LCHF. Har man en koagulationsrubbning så riskerar man utveckling av blodpropp, LCHF skyddar kanske något men jag tar inte att det skulle öka risken.

• Like 3

Jag började med lchf i våras och i juli fick jag en blodpropp i benet. Såklart kopplade läkarna ihop detta med att jag har apc resistens och åt lchf. Jag avråddes starkt med att äta lchf och av rädsla så slutade jag. Så nu undrar jag, finns det någon här med apc som kör med lchf och hur fungerar det för er?

Just nu har jag bmi på 42.6 så jag måste verkligen ner i vikt + att jag saknar lchf kosten.

Är det ens rimligt att koppla ihop så som läkarna gjorde att kosten orsakade proppen pga min apc?

Jösses.. ytterligare en genetisk defekt som jag alldrig har hört talas om förut!

Man är frisk tills man tar prover och om de då inte ligger på perfekta värden så är man plötsligt en kandidat till att stå med ena foten i graven!  :unsure:

Min mor har haft sådana blåmärken på benen som hon kallar för proppar.. skulle inte förvåna mig om det är APC-resistens.. och att jag ärvt det! :(

Har redan ärvt hennes dåliga kolesterol.. tycker det hade varit bättre att ärva fastigheter, pengar eller skog på rot!  :huh:

Så jag Googlade, det är altså en koagulationsfaktor.. dvs om vi pratar LCHF så skulle man i så fall dra ner på grönsakerna, främst bladgrönsaker som kan ge K1, som är koagulationsvitaminen! :o

Snart sitter man väl där med en burk kokosfett som det enda man kan äta?  :blink:

För.. efter 40 års forskning på fett och hjärtkärlsjukdommar så har man bara lyckats hitta FH och transfett som varande de enda riskfaktorerna med fett som kan anses säkerställda!

• Like 3

Jag har väldigt svårt att tro att din blodpropp berodde på LCHF, eller att denna kost på något sätt ska öka risken för blodpropp.

Apc är ärftligt, och en viktnedgång bör förbättra oddsen för minskad risk för blodpropp

Har du anlagen från bägge föräldrarna bör man kanske överväga någon form av "blodförtunnande" medel.

Nu vet jag inte hur gammal du är, men hormonella konceptionsmedel är något du bör undvika. Under graviditet är det också något man bör vara uppmärksam på.

Ska du någon gång genomgå en operation, så är det också något du bör diskutera med kirurg och narkosläkare, att eventuellt få blodförtunnande medicin före och efter operation.

MEN personligen så har jag svårt att tro att LCHF ska undvikas på grund av blodproppsrisk, men ät gärna mycket gröna bladgrönsaker, då de i sig har en lite "blodförtunnande effekt".

Efter Zepps inlägg, så måste jag ta tillbaka att du ska äta gröna bladgrönsaker, K1 ökar koagulationen, och är inte blodförtunnande :(

Jag tänkte helt fel och tvärtom :( Vet inte vad jag ska skylla min förvirring på...hmm... för lite ägg de sista dagarna kanske ;)

• Like 5

Kokosfett är ju så himla dyrt.. oså blir det väl så ensidigt!

Jag gillar ju blodiga gräsbetesbiffar och ett glas rött!

För övrigt läste jag i en annan tråd att vin kan innehålla B-vitamin.. troligen oxå B12.. så då borde jag i så fall alldrig få brist på B-vitamin?  :P

• Like 2

Efter Zepps inlägg, så måste jag ta tillbaka att du ska äta gröna bladgrönsaker, K1 ökar koagulationen, och är inte blodförtunnande :(

Jag tänkte helt fel och tvärtom :( Vet inte vad jag ska skylla min förvirring på...hmm... för lite ägg de sista dagarna kanske ;)

Frågan är om det överhuvudtaget påverkar den koagulationsfaktorn?

Bladgrönsaker is da shit för mycket annat, man kan mumsa hur mycket man vill för någon enstaka kolhydrat, det fyller ut tallriken, måltiden tar tid, man hinner bli mätt, folsyra är bra, litta digesterbara fibrer, kanske tillomed litta RS!

Frågan är altså om K1 påverkar APC.. troligtvis inte?

Det är lite guilty by association.. fett får skulden för åderförfettning.. det e bara ett namn/begrepp.. har i själva verket inget med fett att göra såvida det inte handlar om FH eller transfett!

Jag vill nog se mer innan jag asoccierar K1 med APC!

• Like 2

Att vitamin K behövs för vissa koagulations faktorer är fakta, men frågan är om den mängd man får i sig genom ett "LCHF normalt" intag skulle öka risken för propp bildning är tveksamt, även om man har en behandlad APC-resistens. frågan dyker upp i samband med behandling med Waran, som är en vitamin K-antagonist där man bör få en dos kalibrering om man ökar sitt intag av vitamin K.

• Like 4

För övrigt läste jag i en annan tråd att vin kan innehålla B-vitamin.. troligen oxå B12.. så då borde jag i så fall alldrig få brist på B-vitamin?  :P

Palmvin ja, enligt någon okontrollerad källa på internet. Jag spekulerade att det kanske även är sant för vanligt vin, men det verkar högst obekräftat och tyvärr inte understött av livsmedelsdatabaserna.

Det verkar väldigt svårt att hitta bra info om det här. Jag tror väl egentligen inte att just lchf kosten kan vara farlig men jag blir ändå lite nojig.

Och får man verkligen i sig så mycket k vitamin genom kosten?

Jag slutar min behandling med Xarelto nu så jag har inga mediciner att bry mig om.

Genom att minska risken för blodpropp (trombos), värdera risksituationer och tillstånd, ge profylax när risken ökar tex vid operation eventuellt vid graviditet.

Du kan behandla och förebygga trombos men du kan inte behandla APC-resistens. Du får ursäkta min envishet men om det fanns en sån behandling skulle jag vilja ta del av den.

Det verkar väldigt svårt att hitta bra info om det här. Jag tror väl egentligen inte att just lchf kosten kan vara farlig men jag blir ändå lite nojig.

Och får man verkligen i sig så mycket k vitamin genom kosten?

Jag slutar min behandling med Xarelto nu så jag har inga mediciner att bry mig om.

En välbalanserad och varierad LCHF med ökat intag av omega 3 borde fungera bra, du kommer ju inte uteslutande äta vitamin K rika grönsaker och kanske inte mer än tidigare.

• Like 2

Du kan behandla och förebygga trombos men du kan inte behandla APC-resistens. Du får ursäkta min envishet men om det fanns en sån behandling skulle jag vilja ta del av den.

Nej håller med att en genetisk sjukdom "koagulationsrubbning" som leder till ökad risk för att bilda trombos som APC-resistens inte kan behandlas, i ovanstående fall menade jag behandlingen med Xarelto, även om den var kortsiktig. Så det jag skrev som svar på din fråga var korrekt eller hur. Notera även att en koagualtionsrubbning även det omvända dvs ökad risk för blödning. Och ja jag vet vad Faktor V Leiden-mutation innebär. Minska övervikt är ju en bra prevention.

Summa summarum.. enligt vanligtvis välunderättade källor.. (Internet) så lär man inte kunna göra speciellt mycket åt APC.. utan man kan bara påverka de andra tromboida faktorerna.. och som redan nämnts,, man behöver K1/K2 iallafall.. det lär knappast öka risken katastrofallt, utan man får försöka göra något åt alla de andra faktorer som kan påverka förloppet/risken!

Vad jag läser så verkar det inte ens vara särskildt farligt utan mest obehagligt, speciellt den varianten när man får tromboser i lungorna.

Sen så har jag redan anammat att gräsbetesbiff o vin är en bra källa till B-vitaminer.. så det håller jag fast vid.. iallafall för personligt bruk!  :P

• Like 1

Vad jag läser så verkar det inte ens vara särskildt farligt utan mest obehagligt, speciellt den varianten när man får tromboser i lungorna.

Lungembolier dör man av, men har man tur så är det bara obehagligt! Tromboserna bildas vanligen i underbenen, släpper och följer vensystemet genom hjärtat till lungorna. 

• Like 1

Min pappa fick en dödlig propp -93 då han var 53 år, han åt kolhydratskost men inte skyllde läkarna på kosten. Min syster på 50 år fick en hjärnblödning i våras (överlevde) också hon åt kolhydratskost och inte heller där skyller man på kosten. Om jag som nu har ätit LCHF i 6 år drabbades av någon av ovanstående...tror ni att man skulle skylla på LCHF?  <_<

• Like 2

Lungembolier dör man av, men har man tur så är det bara obehagligt! Tromboserna bildas vanligen i underbenen, släpper och följer vensystemet genom hjärtat till lungorna. 

Ja det här är helt nytt för mig.. Googlade lite och det stod mest att det inget var att göra åt och att man väldigt sällan dog av det iallafall.

Sen så kan nog lungembolier vara orsakade av lite olika saker.. som då kanske kan få lite olika konsekvenser?

Tex aterosklerotiska plack som brister?

Lite det jag var inne på.. lungemboli är vanligast i artärerna och då är de antagligen rätt farliga, ventromboser är lite andra grejer!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ventrombos

Dvs.. nu bara med referens från internet, så menar de fortfarande att APC-inducerade tromboser inte är lika allvarliga, jag har självklart ingen aningen, men för den skull skall man inte blanda ihop det med allehanda sorters lungembolier.

Lite det jag var inne på.. lungemboli är vanligast i artärerna och då är de antagligen rätt farliga, ventromboser är lite andra grejer!

Man måste skilja på riskfaktorer och utvecklad sjukdom. APC-resistens är en en lindrig koagulationsrubbning. När proppen och en ev emboli bildats är det utvecklad sjukdom med de risker den medför.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Blodpropp-i-lungan/?ar=True

• 2 weeks later...

Intressant diskussion! Även jag har denna koagulationsrubbning i enkel uppsättning. Visste ni förresten att den är extra vanligt förekommande i NÖ Skåne?

Detta med vitamin K känns plötsligt som ett moment 22. Jag har nyligen fått lära mig hur viktigt det är med detta vitamin när man tar stora doser D-vitamin, för att inte kalcium ska sätta sig på fel ställe i kroppen. Givetvis inköptes då vitamin K, som jag tydligen inte bör ta på grund av min APC-resistens. Pest eller kolera? ?

Vitamin K1 är det som påverkar koagulationen, och K2 är det vitamin som ser till att kalken i vår kropp hamnar där det ska i benstomme och tänder.

Kan berätta om min mamma som fick ondare och ondare i sina ben vid promenader, man konstaterade att hon hade "kalk"- inlagringar i kärlen i underbenen. Hon började äta K2-tillskott och efter ett par månader så var värken borta i det ena benet och minskat i det andra, så K2 verkar funka för att "rumstera" om kalken i kroppen så att den hamnar där den ska :)

• Like 6

Tack för det Johanna07 och Syster! Bra att någon vet. Jag har en gammal burk med ACO Vitamineral, som bl a innehåller vitamin K. B-vitaminerna är specificerade, men inte vitamin K. Det kanske betyder K1?

Då kan jag alltså utan problem ta K2 trots min APC-resistens, om jag nu fattar rätt.

Häftigt med din mamma, Syster!

• Like 3

Tack för det Johanna07 och Syster! Bra att någon vet. Jag har en gammal burk med ACO Vitamineral, som bl a innehåller vitamin K. B-vitaminerna är specificerade, men inte vitamin K. Det kanske betyder K1?

Då kan jag alltså utan problem ta K2 trots min APC-resistens, om jag nu fattar rätt.

Häftigt med din mamma, Syster!

Står det bara "K" så är det med all säkerhet K1. K2 ska vara i form av mk-7 (menaquinone-7), framställt av fermenterad soja. Gärna minst 100 mikrogram per dag. Kan inte överdoseras då det halveras på nåt dygn och inte lagras i fettvävnad.

• Like 1

Står det bara "K" så är det med all säkerhet K1. K2 ska vara i form av mk-7 (menaquinone-7), framställt av fermenterad soja. Gärna minst 100 mikrogram per dag. Kan inte överdoseras då det halveras på nåt dygn och inte lagras i fettvävnad.

Till exempel den här, eller?.. http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/k2-vitamin-veg-60-kapslar-2

• Like 1

Weston Price använde smörolja från gräsbetessmör, gåslever är oxå en bra källa!

Märk väl att MK7 ännu inte har visat sig göra samma saker som MK4.. däremot tror man att så är fallet, men det återstår att bevisa.

MK-4 är den form vi säkert under evolutionen fått i oss oftast, men av praktiska skäl använder man MK-7 i studier, se t.ex. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3321262/

Jaha, och mina K2 (menakinon) är de då verkningslösa som "ledsagare" av kalcium till rätt plats i kroppen?