Zachary Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Hej alla lchfare! Jag har använt mig av lchf ett tag nu för att förbättra min hälsa och gå ner i vikt, och det har varit fantastiskt! Jag vill dock hjälpa min far nu med att kontrollera vikten och bli hälsosammare. Han har högt LDL och lågt HDL kolesterol och läkaren varnar honom för fett som om det är en demon och säger att han bör äta mycket kolhydrater och lite fett . Jag kanske borde nämna att han tar tabletter just nu för att hantera kolesterolet. Jag är helt säker på att lchf skulle funka för honom men vill gärna ha lite tips från andra och kanske lite information om risker som kan tillkomma om man har dåliga kolesterol värden. Tack på förhand! /Mvh Zachary 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Är du så säker på att han har "dåliga värden"? De flesta läkare är usla på att tolka värdena. Dels för att det är svårt att visa några säkra samband över huvud taget, dels för att de använder ett av de sämsta värdena (LDL) som måttstock. Kolla in Kostdoktorns sida om kolesterol, räkna ut kvoten Totalkolesterol/LDL, men bli inte vettskrämd om värdet är lite högt. Vetenskapen är minst sagt skakig kring kolesterol. Hur som helst är naturligt fett inte farligt för hälsan och LCHF begränsar kolhydratintaget, vilket definitivt är bra för hälsan. Kan man särskilt begränsa socker och mjölintag har man direkta hälsovinster, oavsett kolesterolvärden. Och bli inte rädd om dessa "försämras" under tiden, det är inget att oroa sig för. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Hej alla lchfare! Jag har använt mig av lchf ett tag nu för att förbättra min hälsa och gå ner i vikt, och det har varit fantastiskt! Jag vill dock hjälpa min far nu med att kontrollera vikten och bli hälsosammare. Han har högt LDL och lågt HDL kolesterol och läkaren varnar honom för fett som om det är en demon och säger att han bör äta mycket kolhydrater och lite fett . Jag kanske borde nämna att han tar tabletter just nu för att hantera kolesterolet. Jag är helt säker på att lchf skulle funka för honom men vill gärna ha lite tips från andra och kanske lite information om risker som kan tillkomma om man har dåliga kolesterol värden. Tack på förhand! /Mvh Zachary Om han är överviktig?...så kommer sannolikt alla hans värden förbättras oavsett vilken diet han äter som gör att han går ner i vikt..om han har en hög sockerkonsumtion så kommer sannolikt också all värden förbättras om han drar ner på den...samma sak med rökning...det är fel att se fettet som problemet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Om och hur lchf påverkar kroppens kolesterol kan nog variera beroende på grundorsaken. Jag hade högt kolesterol med skyhögt LDL i många år. Kolesterolet höjdes en aning och sjönk sedan tillbaka till sin höga nivå när jag började med lchf. Nu har jag normalt kolesterol (LDL sjönk som en sten) sedan jag börjat medicinera med naturligt sköldkörtelhormon. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Jag har haft astronomiska kolesterolvärden men kunnat kasta all medicin och blivit friskskriven genom lchf kombinerad med periodisk fasta 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Hej alla lchfare! Jag har använt mig av lchf ett tag nu för att förbättra min hälsa och gå ner i vikt, och det har varit fantastiskt! Jag vill dock hjälpa min far nu med att kontrollera vikten och bli hälsosammare. Han har högt LDL och lågt HDL kolesterol och läkaren varnar honom för fett som om det är en demon och säger att han bör äta mycket kolhydrater och lite fett . Jag kanske borde nämna att han tar tabletter just nu för att hantera kolesterolet. Jag är helt säker på att lchf skulle funka för honom men vill gärna ha lite tips från andra och kanske lite information om risker som kan tillkomma om man har dåliga kolesterol värden. Tack på förhand! /Mvh Zachary Jag skulle om jag vore dig be om att få läsa hans provresultat.. är man äldre så får man högre totalkolesterol.. utan att det är någon fara på taket.. tvärt om de med lågt har en högre dödlighet! Tvärt om så har det alldrig påvisats att det hjälper att sänka kolesterol med statiner på äldre män eller på kvinnor oavsett ålder, bäst effekt har det på medelålders män! Han har samma profil som mig med andra ord, mitt steg i början för att sen sjunka ner till nästan hälsosamma värden. Egentligen finns det ingen som helst anledning att sänka kolesterolet för någon som är frisk i övrigt utan där är det livstilsfaktorer som spelar mest roll vad gäller framtida risk för CVD! Här har du en lätt resume! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Utan att faktiskt se värdena är det aningen svårt att kommentera. Men lågt HDL brukar öka om man ökar fettkonsumtionen och drar ner på kolhydrater, speciellt raffinerade (mjölmat, potatis och socker). Läkarens påstående att det förhåller sig tvärtom saknar stöd i okontroversiell biokemi... Om du publicerar totalkolesterol, HDL och triglycerider så är det lättare att kommentera. Ska han till doktorn igen så ska han gärna fråga efter en apo-kvot, som kan berätta om LDL är farligt eller inte. Var då beredd på att doktorn inte har koll på vad apo-kvot betyder; en del tror det är en kvot mellan de andra kolesterolvärdena. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts