Grefven Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Jag tycker att ni skjuter på fel grupp när ni ger er på matbutiker. Det är de som i alla lägen tillsätter socker som ska kritiseras. Matindustrin tillsätter ju socker i allt ofta helt omotiverat. Ge er på dem i stället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Jag tror att man bäst påverkar matbutikerna som tar in sortiment efter det som säljer... Fungerar marknaden så så självdör matindustrin. Men det är ju så att valen vi gör i butik påverkar producenterna i högsta grad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Självklart, så är det efterfrågan som styr utbudet. Det kunderna köper, det tar handlaren in. En helt vanlig kommersiell butik är endast intresserad av vinst, tro inget annat. Så det är konsumenten som bestämmer i slutändan. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Och många konsumenter är rejält sockerdrivna, så då blir ju utbudet däreftter. Men vad skulle hända om de inte kunde hitta sockerstinna produkter i de butiker de vanligtvis handlar i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Jag tycker att ni skjuter på fel grupp när ni ger er på matbutiker. Det är de som i alla lägen tillsätter socker som ska kritiseras. Matindustrin tillsätter ju socker i allt ofta helt omotiverat. Ge er på dem i stället. Det finns alternativ, så "Matindustrin" har konkurrens. Konsumenten kan påverka. Det finns många "matbutiker" med olika inriktning. Det vet iaf jag. Och den kunskapen är nåt jag verkligen använder mig av. Edit: Det betyder inte att jag föredrar hälsokosten framför min närbutik utan att det utbud som passar mig vinner, såklart! Så heja alla handlare som förstår att ekologiskt, närproducerat och Oprocessat är bäst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stackars Jack Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Har inget svar om det är handlarna eller producenternas fel att en hel kundvagn med matvaror kan kosta 300 kr. För nu när jag börjar begripa vad som är bra mat så kostar min matkasse lika mycket som en hel kundvagn med skräpmat kostar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts