Jump to content

Trötthet

Christina Mårlid
 Share

Recommended Posts

Nu har jag ätit lchf i ungefär två månader. Mår mycket bättre har gått ner 2 kg, lite trist, men typ 5 cm i midjan. Tyvärr trillar jag dit på chokladbitar som finns på jobbet, kan bli säkert 50 g per arbetspass.

Äter annars ganska strikt, endast grädde, Creme fraiche och ost från mejerisidan.

Men, jag är så ohyggligt trött! När jag kommer till jobbet efter att kört i en halv timme måste jag sitta på parkeringen och sova typ 5 minuter. Är jag ledig måste jag sova efter frukost och på eftermiddagen.

Till saken hör att jag inte har någon sköldkörtel och därför äter Levaxin för det, och detta är nydligen korrigerad.

Kan min trötthet bero på chokladen? Eller är det mer troligt att det är medicinskt?

Det kan ju inte bero på chokladen. Givet att det t.ex. är 50% socker i chokladen så får du mao i dig 25 g kh per arbetspass. Ganska lite...

Jag kan ingenting om sköldskörtelproblem, men ett tips är att du kontaktar läkare. Käkar du inte D-vitamin kanske det kan vara något sånt, men ett test visar nog på vad som är fel!

Lycka till.

Vi behöver 1,5 till 2 liter rent vatten per dag, all läsk, kaffe mm räknas bort. Vi behöver också 1 eller 2 glas vatten med 1/2 tesked havssalt per dag. Helst salt utan tillsatser, dessa klumpförebyggande tillsatser är otäcka saker.

Varför räkna bort kaffe? Och vad har du emot Jod? Måste saltet vara i vatten?

• Like 1

Nu har jag ätit lchf i ungefär två månader. Mår mycket bättre har gått ner 2 kg, lite trist, men typ 5 cm i midjan. Tyvärr trillar jag dit på chokladbitar som finns på jobbet, kan bli säkert 50 g per arbetspass.

Äter annars ganska strikt, endast grädde, Creme fraiche och ost från mejerisidan.

Men, jag är så ohyggligt trött! När jag kommer till jobbet efter att kört i en halv timme måste jag sitta på parkeringen och sova typ 5 minuter. Är jag ledig måste jag sova efter frukost och på eftermiddagen.

Till saken hör att jag inte har någon sköldkörtel och därför äter Levaxin för det, och detta är nydligen korrigerad.

Kan min trötthet bero på chokladen? Eller är det mer troligt att det är medicinskt?

Jag har svårt att tro att tröttheten beror på chokladen :)

Men eftersom en ketogen kost kan "stöka" till det på det hormonella planet, oftast i positiv rikning, så skulle jag nog råda dig att kolla upp sköldkörtelproverna, och om Levaxindosen behöver justeras.

• Like 4

Jag har alltid lärt mej att kaffe är minusvätska så man måste kompensera för det. Jag föredrar salt rakt av. Kan inte dricka saltvatten

Och så finns det forskare som menar på att all vätska är +vätska, men en del är mer vätskredrivande än andra, bl a kaffe - men så är även vatten...

• Like 1

Midjan antyder 5 kilos viktnedgång.. vågar är luriga saker som trillskas och ljuger så de blir blå!

Oså.. det är väl midjan som är viktigast, spelar mindre roll vad vågen ljuger om, den mäter ändå inte din kroppskomposition eller hälsa.. bukfett är det farligaste/ohälsosammaste fett.. bort med det!

Oså.. igen, rent estetiskt så spelar det väl mindre roll vad vågen tjabbar om, en del är kraftiga och väger mer än fotomodeller storlek noll, men det ser ju rent snyggt ut om proportionerna stämmer mellan höft midja osv.. så då får vågen gapa bäst sjutton den vill.. såvida du inte tänkt dig en framtid som just fotomodell.. storlek noll?

Tröttheten kan var lite utav varje, du får testa olika saker, dels så kan det vara just glukosbrist.. det borde vara över vid det här laget och behovet ersatts med ketonkroppar!

Men pratar vi muskulär trötthet så kan det fortfarande vara glukosbrist.

Sen så var det det där med saltet.. testa en  nypa salt i ett glas vatten, drick, blir det skillnad efter en halvtimme så var det saltbrist.

Magnesiumsalt är oxå salt som de flesta har brist på.. och det blir som regel inte bättre vid en övergång till LCHF.. mest i  början då man dricker o kissar mycket.. märks främst av att man lätt får kramp.

Sen så kan det oxå för en del vara energibrist.. dvs för dem där aptiten sjunker under deras reella behov.. som regel märks det som en svag huvudvärk.

• Like 1

Jag tror inte alls att kaffe är vätskedrivande mer än vatten. Gjordes inte ett försök nyligen? Och saltet kan väl lika gärna vara i maten för min del. Gärna äkta havssalt med jod.

Helt rätt, Y62. Kaffe är vätskedrivande för ovana kaffedrickare, för härdade koffeinister som du och jag fungerar det annorlunda. Då är det fritt fram att räkna in kaffemängden i det dagliga vätskeintaget. Tror personligen på att man ska dricka när man känner sig törstig.

• Like 2