Cat Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Hej! Ätit lchf sedan mars. Till en början för att gå ner några kilo, nu för hälsans skull. Mitt höga blodtryck har normaliserats. Så skönt att slippa alla blodsockerdippar! Nu till min fundering. Jag tog ett gäng blodprover i början av året eftersom jag har problem med klåda, detta var innan jag började med lchf. Alla värden helt normala. Förra veckan tog vi nya prover. Nu är ALAT (levervärde) lätt förhöjt. Vill inte tro att det är kosten, men kan ändå inte låta bli att fundera. [emoji15] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Japp blir att ta en kur på rent socker i 14 dagar.. inget annat! Nämen altså skämt åsido, det är en markör, främst på vad som händer i levern.. är du förkyld.. tränat på sistone. tagit ett glas med något som innehåller alkohol, sovit dåligt? Såvida du inte knarkat och dragit på dig hepatit så går sådana värden upp o ner, och så länge de är inom normalintervallet vid flera provtagningar så är det mest tillfälligheter.. vi utsätter våra kroppar för både det ena och det andra,, desutom så utsätts vi för virus och bakterier. Jodå det kan vara en hastig övergång till LCHF som ger det resultatet som en biverkan kan tex handla om ketos.. och att din kropp inte var riktigt inställd på att inte få all den glukos den var van vid.. det lär hur som helst gå över.. om det nu var detta som orsakade det hela. Iså fall skulle det nog mest handla om glukoneogenes och ketosis? "Alaninaminotransferas (förkortat ALAT, internationellt ALT) har som uppgift att katalyserar överföringen av en aminogrupp från alanin till en ketosyra." http://sv.wikipedia.org/wiki/Alaninaminotransferas Alanin är en av de aminosyror vi använder för att tillverka glukos i glukoneogenesen! Möjligt att det skulle kunna ses i något prov, speciellt i början på LCHF! Själv hade jag lite förhöjda GT, ett annan leverensym/metabolit.. det försvann.. troligen var det inte alkohol.. utan tillfälligheter/virus/annat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Hej! Ätit lchf sedan mars. Till en början för att gå ner några kilo, nu för hälsans skull. Mitt höga blodtryck har normaliserats. Så skönt att slippa alla blodsockerdippar! Nu till min fundering. Jag tog ett gäng blodprover i början av året eftersom jag har problem med klåda, detta var innan jag började med lchf. Alla värden helt normala. Förra veckan tog vi nya prover. Nu är ALAT (levervärde) lätt förhöjt. Vill inte tro att det är kosten, men kan ändå inte låta bli att fundera. [emoji15] Hur har det gått med klådan? Jag har för mig att klåda kan ha koppling till levern men är inte säker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Som tillägg till Zepps jättebraiga skrift om vad som kan orsaka förhöjda leverenzymer, så skulle jag vilja tillägga blåmärken = hematom. Ett blåmärke som börjar bli lite "gammalt" och antar en lite gulgrön färg drar ofta upp leverenzymerna Och så ska vi inte förglömma Paracetamol ... Antibiotika....och en massa andra, nästan alla mediciner, om man ätit några sådana.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Glömde en sak.. träning av någon kapacitet som skulle kunna ha någon effekt för framtiden bryter nër muskler.. det kan oxå ge lustiga levervärden/ensymer i blodet! Såå.. sluta träna folks, man kan få samma resultat av att öka sitt alkoholintag.. iallafall vad gäller leverensymer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Kan inte förhöjda levervärde vara en indikator på glutenintolerans? Låter dock lite konstig när man äter LCHF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cat Posted November 13, 2014 Author Share Posted November 13, 2014 Tack för era svar! Japp blir att ta en kur på rent socker i 14 dagar.. inget annat! Nämen altså skämt åsido, det är en markör, främst på vad som händer i levern.. är du förkyld.. tränat på sistone. tagit ett glas med något som innehåller alkohol, sovit dåligt? Nä du, sockerträsket ska jag aldrig mer ner i. Var inte förkyld och hade inte tränat när provet togs. Vin dricker jag gärna till helgen, men jag har inte ändrat några vanor alls sedan i början av året, förutom just kosten då. Min läkare var dock inte särskilt bekymrad, trots att värdet låg över det normala (0,94). Jag får väl be om ett nytt prov om ett halvår. Egentligen tror jag stenhårt på lchf. Att socker och gluten är skit för kroppen är jag fullständigt övertygad om. Men levervärdet fick en liten liten orostanke att dyka upp, angående mängden fett jag äter. Nåja, ditt svar lugnade i alla fall, kanske är det bara en normal variation. Hur har det gått med klådan? Jag har för mig att klåda kan ha koppling till levern men är inte säker. Klådan kvarstår. Klåda kan absolut ha koppling till levern, därav togs mina prover. Men läkaren säger att det inte har samband. Levervärdena var som sagt normala i vintras, trots att jag hade klåda även då. Så jag tror inte det är det. Frustrerande att inte få diagnos, men läkaren säger att jag ska acceptera det och att det inte är tecken på något farligt... Och så ska vi inte förglömma Paracetamol ... Antibiotika....och en massa andra, nästan alla mediciner, om man ätit några sådana.... Ingen antibiotika eller paracetamol. Har inte ens haft en enda ynka förkylning sen jag började med lchf! Friskare än nånsin. Tror stenhårt att det beror på att jag slutat med socker och mjöl osv, samt daglig dos av kokosolja! Glömde en sak.. träning av någon kapacitet som skulle kunna ha någon effekt för framtiden bryter nër muskler.. det kan oxå ge lustiga levervärden/ensymer i blodet! Såå.. sluta träna folks, man kan få samma resultat av att öka sitt alkoholintag.. iallafall vad gäller leverensymer! Tränar gör jag inte heller... Kan inte förhöjda levervärde vara en indikator på glutenintolerans? Låter dock lite konstig när man äter LCHF Gluten äter jag inte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts