emmabirgitta Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Undrar om jag kan äta hur mycket vispgrädde som helst. Jag blir oerhört mätt av det. Jag har de dagar som jag ätit kolhydrater ätit som mest 1 äpple eller 1 apelsin. Jag upptäckte att jag dansade runt av musiken. Det var länge sedan. Jag har ju epilepsi och astma samt en skada. Jag har varit mycket svullen i benen av epilepsimedicinen men nu verkar det som att det börjar lossna. Jag tycker det är jobbigt att hålla på att väga allting, det påminner om kcal-räkningen. Har nu slutat med alla sötningmedel. Hur mycket kolhydrater bör man inta på 1 dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Det beror nog på hur mycket du rör dig. Grädde innehåller en del kh och en del verkar inte tåla mejeriprodukter (tänker främst på viktnedgång och att hålla vikten). Astma (vet ej hur det är med epilepsi) är ingen ursäkt att inte motionera, det rekommenderas vad jag vet (är själv astmatiker och motionerar regelbundet. Om du dansar klarar du kanske mer kh än annars. En tumregel är väl att man kan lägga sig på allt från "0" till upp mot 150 g kh per dag beroende på aktivitetsgrad (intensiteten i passen verkar spela en viss roll). Du behöver inte väga maten. Ät tills du är mätt. Jag tror Stoscha har någon tumregel att proteinkällan (kött) bör rymmas i en handflata, resten är ovanjordsgrönsaker och i princip rent fett för att bli mätt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Om du mår bra, har energi, är lagom hungrig med jämna mellanrum och tappar i vikt (om det önskas) så äter du lagom mycket, så enkelt är det ju. Gratulerar till den nyvunna energin! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted November 13, 2014 Popular Post Share Posted November 13, 2014 Hur mycket kolhydrater bör man inta på 1 dag? Hur mycket kolhydrater du bör äta på en dag är väldigt individuellt. Men om du äter LCHF för att kunna minska på epilepsimedicin och kanske kramper så tror jag att det bästa är så lite som möjligt, helst under 20 gram kolhydrater per dag. Men, som sagt, det finns nog stora individuella skillnader även där, precis som det gör vid en önskad viktnedgång. Man bör vara i ketos för att behandla epilepsi, och det enklaste sättet att veta det och hur mycket kolhydrater man tål, är att köpa en ketosmätare, mäta, och lära känna sin kropp angående hur mycket och vilka kolhydrater man tål innan man "ramlar" ur ketosen. Här är en länk till kostdoktorns blogg som handlar om en epileptiker som behandlas med ketogen kost... http://www.kostdoktorn.se/hur-man-kan-bli-fran-epilepsi-med-ketonmatning 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Jag brukar ha med vispgrädde som exempel på ett ganska "lömskt" livsmedel. Visst det är fett men om man som jag äter riktigt strikt så blir det faktiskt en del kolhydrater av vispgrädde. Men som flera sagt (ungefär) så är det individuellt och funkar det så funkar det. Jag brukar avråda från vispgrädde och försöka få bort tänket att man kan äta hur mycket som helst. Det finns mycket kolhydratseffektiva livsmedel som smör och majonnäs... :-) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Ändra inte ett vinnande koncept. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Ändra inte ett vinnande koncept. +1. Varför ändra på något som uppenbarligen fungerar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts