Jump to content

Vispgrädde hur mycket som helst?

emmabirgitta

Recommended Posts

Undrar om jag kan äta hur mycket vispgrädde som helst. Jag blir oerhört mätt av det. Jag har de dagar som jag ätit kolhydrater ätit som mest 1 äpple eller 1 apelsin. Jag upptäckte att jag dansade runt av musiken. Det var länge sedan. Jag har ju epilepsi och astma samt en skada. Jag har varit mycket svullen i benen av epilepsimedicinen men nu verkar det som att det börjar lossna. Jag tycker det är jobbigt att hålla på att väga allting, det påminner om kcal-räkningen. Har nu slutat med alla sötningmedel. Hur mycket kolhydrater bör man inta på 1 dag?

Det beror nog på hur mycket du rör dig. Grädde innehåller en del kh och en del verkar inte tåla mejeriprodukter (tänker främst på viktnedgång och att hålla vikten). Astma (vet ej hur det är med epilepsi) är ingen ursäkt att inte motionera, det rekommenderas vad jag vet (är själv astmatiker och motionerar regelbundet. Om du dansar klarar du kanske mer kh än annars. En tumregel är väl att man kan lägga sig på allt från "0" till upp mot 150 g kh per dag beroende på aktivitetsgrad (intensiteten i passen verkar spela en viss roll).

Du behöver inte väga maten. Ät tills du är mätt. Jag tror Stoscha har någon tumregel att proteinkällan (kött) bör rymmas i en handflata, resten är ovanjordsgrönsaker och i princip rent fett för att bli mätt.

• Like 3

Jag brukar ha med vispgrädde som exempel på ett ganska "lömskt" livsmedel. Visst det är fett men om man som jag äter riktigt strikt så blir det faktiskt en del kolhydrater av vispgrädde.  Men som flera sagt (ungefär) så är det individuellt och funkar det så funkar det. Jag brukar avråda från vispgrädde och försöka få bort tänket att man kan äta hur mycket som helst. Det finns mycket kolhydratseffektiva livsmedel som smör och majonnäs... :-)

• Like 5