Jump to content

Fyra+ månader som en riktig människa

Sandra

Recommended Posts

Härlig läsning!

Känner igen det där att känna sig som en ny människa. Och att det för med sig mycket mer än man kunnat ana när man började tycker jag är så fascinerande. När jag gick ner med hjälp av viktväktarna blev jag smalare och lättare (med ständig hunger och avvärjande av tankar på mat) men det var allt. Med den här maten faller bitarna på plats och det är så mycket som helt plötsligt bara funkar.

• Like 2

Som avslutning: när jag var deprimerad undrade jag ofta hur en riktig människa känner sig, en sån där som vill göra saker, umgås med andra, har ambitioner här i livet. Nu tror jag att jag börjar bli en riktig människa. Det enda problem jag har nu är att tiden inte räcker till allt det som jag vill göra, men då är det ju en himla tur att jag kommer att leva länge!

Underbar läsning!

Härligt att läsa vad lchf har gjort för och med dig. Tack för att du delar med dig!

Tack för era uppmuntrande ord!

SaraB: Jo, visst är det stor skillnad! LCHF är ju inte att banta, även om en del av effekterna är desamma. Det känns så rätt på alla sätt och vis, vilket kaloribantning inte gör.

Dicobayo: Det är okej. :)

Jag blir alldeles varm i hjärtat av det du skrivit, jag sitter och ler brett åt din så hälsovinster, kanske för att jag känner igen mycket av det du skriver i hur du tänkt/tänker och känt/känner. Tack snälla för att du delar med dig :-) Stor kram!

Är de okej att jag länkar till inlägg i min blogg? :)

Jag blir alldeles varm i hjärtat av det du skrivit, jag sitter och ler brett åt din så hälsovinster, kanske för att jag känner igen mycket av det du skriver i hur du tänkt/tänker och känt/känner. Tack snälla för att du delar med dig :-) Stor kram!

Är de okej att jag länkar till inlägg i min blogg? :)

Alla har vi inte samma resultat av LCHF, men när jag läst inlägg av dig har jag också upplevt att vi verkar ha ungefär samma upplevelse. Självklart får du länka!

--

En liten uppdatering/dagboksnotering. Jag är så glad att jag i alla fall inte har ett svängande blodsocker, så irriterad var jag på alla maizena- och sockertillsatser i fanimig allt som går att hitta på lunchställen. Laga mat är inte riktigt min grej, trots att jag har mycket mindre ångest nu än tidigare är dock en sak fortfarande väldigt ångestfylld och det är allt som har minsta lilla med brandrisk att göra. Vilket i min hjärna inkluderar matlagning, trots att logiken dikterar att stekning på medeltemperatur knappast orsakar bränder. Så jag köper mycket färdigmat, kallskuret eller sånt som bara behöver kokas.

I närheten av min arbetsplats finns två matbutiker som serverar lunchbufféer inklusive varma rätter och salladsbuffé. Igår åt jag lax både till lunch och middag så jag ville inte ha lax till lunch igen. Tänkte att jag går till första butiken och kollar in varma maten, och om det inte funkar skulle jag ta en sallad med olivolja. Panerad fisk, potatisgratäng, paella, chokladgryta (!) var vad de hade. Och ingen olivolja eller annan vettig sås eller dressing till salladen. Gick till andra affären. Där har de alltid maizena i sina såser, och blandar oftast sås och kött så att man inte kan välja bort. Så även idag. I salladsbaren hade de bara portionsförpackade dressingar med varierande mängd socker, transfetter och E-ämnen (vilka jag ännu inte lärt mig utantill så jag valde att inte chansa).

Så det blev en low carb-burgare på Max, men jag tror att det blir min sista på väldigt länge. Efter att fått höra på detta forum att köttet i den burgaren innehåller mycket stärkelseprodukter hade jag kollat upp innehållet, men i och med att alla lunchalternativ idag hade stärkelse eller socker i sig valde jag den ändå för den vet jag att jag inte får ont i magen av. Men usch, vet inte vad det var för fel, men idag var den inte alls god utan hade små hårda klumpar och sega bitar i köttet. Tidigare har jag haft svårt för att äta kött av just den anledningen. Stöter jag på en bit som är svårtuggad kommer jag inte vilja äta likartat kött på flera veckor. En sådan association till hamburgare eller biffar är inte så lämpligt på en LCHF-kost!

Blev lax till middag... igen. Men nu var jag sugen, så då funkade det! Imorgon tar jag nog med mig egen olivolja så jag kan få min sallad.

Sandra...... Mycket bra skrivet och jag kan personligen skriva under på allt. När det gäller mat på jobbet så har jag egen matlåda med mig. Jag trivs inte heller i köket men handlar 10 kg blandfärs åt gången som räcker ca 1 månad. Brukar gör biffar på ca 2 kg åt gången så det räcker i en vecka. Min son och jag äter detta minst en gång om dagen.

Det är så bekvämt att ta ur frysen på kvällen och packa ner i matlådan på morgonen ihop med några ägg och en bit brieost. Äter detta vid 11:30 som är första målet på dagen sen brukar det bli något annat på kvällen mellan 18-20 någon gång.

Använder mycket ägg när jag lagar mat. Ofta äggröra med stekt bacon i (supergott ) Gör också ofta broccolimos med lite vispgrädde och riven ost i.

Har aldrig behövt laga mat i mitt snart 60 åriga liv men sen 4 månader tillbaka har jag blivit tvungen så jag är fortfarande på upplärning :D

Hoppas du kan komma över din spisskräck för det gör det så mycket enklare att laga och ta med sig än att äta ute eller på personalrestauranger.

;) Lycka till

//Lars

• Like 2

Hej! Verkligt roligt att läsa om hur bra det går för dig!

Din jakt på sås i området runt jobbet verkar svår... Kanske kan det funka att göra eget kryddsmör och ta med? Jag gör så och då är jag säker på att få i mig bra fett, bli mätt och få smak. Det behövs ingen spisanvändning alls för att fixa eget kryddsmör, jag tar fram smör ur kylen några timmar innan så det blir mjukt och blandar i hackade färska eller torkade örter och kanske någon färdig krydda i stil med paprikapulver, rullar i plastfolie och lägger i kylen igen. Tar du med en bit varje morgon och har i rumstemperatur funkar det utmärkt till den övriga mat du kan skrapa ihop. Hoppas att du hittar bra sätt att fixa bra käk på!

• Like 2

Tack för tipsen! Jag ska nog ge mig på att göra eget kryddsmör, det låter lagom enkelt.

Igår hade jag inte energin att skriva här när jag kom hem efter ett kvällsmöte. Men det blev keso till frukost och till middag, eftersom jag bara hade fem minuter på mig att hitta middag på stan och sedan fick äta den på mötet. Till lunch blev det sallad med olivolja så där fick jag in det! Kände dock av att det totalt sett blev för lite energi över dagen.

Som resultat av energiunderskottet, tror jag, sov jag till halv två idag och vaknade med huvudvärk och förkylningskänsla. En skål med hallon och grädde och kaffe till det har i alla fall tagit bort huvudvärken. Ska försöka göra något riktigt till mat idag, för att kompensera.

Jag undrar om du har micro och om du kanske kan göra lite mat i den? Jag behöver varm mat för att vara mätt och glad.
Jo, det har jag. Har faktiskt funderat på att micro-steka bacon och lite andra såna tips, men samtidigt så kommer det inte lösa mitt problem, bara skjuta på dem. Idag blir det riktig mat i alla fall!

Ojsan! Jag testade en internetsida som skulle estimera ens fettprocent. Enligt den har jag c:a 56% fett. Det tror jag inte riktigt på. :P

Sedan så måste jag vara världssämst på att mäta mig. Tyckte att jag gjorde allting rätt, men enligt måttbandet ska jag ha blivit 4 cm längre sedan i somras. En till sak som jag inte riktigt tror på.

• Like 2

Jag skulle vilja låtsas som att jag är jättehurtig och vaknade klockan 5 för att ta mig till gymmet som öppnar klockan 6. Riktigt så var det inte i morse. Sömnen försköts i fredags som jag nämnde i en tidigare post och jag lyckades inte vända på dygnet under helgen, så det blev en vaken natt. Passade dock på att ta mig till gymmet, tre minuter efter öppning. Hade inte tränat på ungefär en månad och nu gjorde jag det för första gången på fastande mage och utan sömn. Usch vad snabbt musklerna tog slut! En halvtimme blev det, sedan kände jag att det var nog. Förvånande var att jag inte blev hungrig, trots att jag åt senast vid sju-tiden igår kväll. Tidigare träningspass, även med LCHF-kost, har alltid slutat på grund av att jag blivit hungrig.

Det känns bra att ha kommit igång med träningen igen, även om det bara var en halvtimme. Tidigare erfarenheter säger att cirka två dagar efter träning vill mina muskler röra på sig igen så det blir en positiv spiral när väl den första sessionen varit.

Igår blev det hallon med grädde till frukost och hamburgare med majonnäs och vitlökssmör till middag. Eftersom sömnen uteblev så passade midjemåttet på att öka två centimeter från igår trots att vikten minskade ett halvt kilo (ja, jag mäter och väger varje morgon). Konstigt det där, hur pass mycket sömnen spelar in. Det fåtal nätter jag sovit alldeles för mycket, typ tolv timmar plus, har jag alltid vaknat markant mycket smalare och lättare än vad mina vanliga svängningar dikterar.

En annan lös tanke, som kanske passar i en egen tråd när/om jag vidareutvecklat diskussionen, är att jag upptäckt att jag andas mycket mer sällan nu än tidigare. Jag blir heller inte andfådd vid ansträngning, till exempel idag när jag låg på 80% av min beräknade maxpuls. Då är min fundering att det kanske har att göra med att kolhydratmetabolismen kräver mer syre än fettmetabolismen, men det jag läst om hur fett omvandlas till energi får det att verka som om fett är mer krävande för kroppen att tillgodogöra sig, med fler biokemiska steg, och bör därmed kräva mer syre(?). Ett annat alternativ är att *jag* är billigare i drift, så att säga, i och med minskad stress och ångest, och att kroppen därmed inte ständigt befinner sig i "fight or flight". Hur som helst en intressant iakttagelse, och det vore kul att veta om det är någon som känner igen sig i förändrad andningsfrekvens.

Heldag (13-21) på konferens och ishockeymatch idag. Axelsmärtan jag nämnde i första posten ska jag utveckla här, det är en förenkling att säga att jag har ont i axeln. I själva verket är det två revben som gärna vill hamna snett och dra med sig nyckelbenet och skulderbladet så att det gör ont i den regionen när jag rör på axeln. Om jag sitter eller står länge i en position där jag inte kan luta mig bakåt och avlasta mig genom exempelvis armstöd, brukar jag få ont. Så är fallet även fortfarande. Idag var en sådan dag då jag inte hade en lämplig stol, och under hockeymatchen var jag framåtlutad väldigt mycket vilket brukar påverka smärtan i ännu högre utsträckning än om jag bara har otillräckligt stöd och inte kan luta mig framåt.

När jag vet att jag kommer att hamna i en sådan situation har jag med mig ett slags improviserat axelstöd som hjälper till att dra axeln bakåt och ordnar till hållningen. Så även idag. I liknande situationer där det är flera timmar i en olämplig ställning brukar jag behöva använda stödet. Idag klarade jag mig utan, även om jag har lite ont. Klar förbättring!

Blev även middag på O'Learys, där jag på förhand hade beställt LCHF och klargjort att det innebär att jag inte vill ha socker eller stärkelse och även gett exempel på vanliga saker som innehåller stärkelse. Fick en enorm portion, lätt dubbelt så mycket kött och i volym om än inte vikt räknat tre gånger mer bladgrönsaker än vad de andra fick potatis. Inte något extra fett dock men jag blev mätt för stunden i alla fall. Lämnade minst hälften av köttet och majoriteten av grönsakerna på tallriken. Jag fick också förklara för mina bordskamrater att jag faktiskt var mätt och att jag inte kör på nån hjärntvättad svältdiet, så svårt var det att acceptera att jag åt lite mindre än dem. Det såg ju knappt ut som att jag hade rört maten med tanke på storleken på portionen!

En av de vid mitt bord var aningens skeptisk till LCHF. Jag minns inte ordet han använde men det förde tankarna till hjärntvätt. Dock arbetar han som hälsorådgivare, och hans son sköter ekologisk gård, så jag tror att den diskussion vi hade om faran med fruktos och tillsatser samt vikten av att äta närodlat och ekologiskt, gärna gräsbetat, gärna opastöriserat, kanske även fick honom att tänka att jag kunde ha en poäng när vi var överens om allt annat. Han höll också med om att vad man äter är viktigt, och att det tyvärr finns alldeles för lite vetenskaplig fakta i debatten.

Nå, nu är jag faktiskt hungrig igen. Tur att jag har kvar lite bambu carbonara från lunchen i kylen som jag kan värma på. Det blir fett och bra!

Bra att du har aptit och att allt går åt det håll du vill, Sandra.
Jag önskar jag kunde hjälpa dej över din rädsla för spisen, jag älskar att laga mat och är som mest kreativ då!

Man kan ju få drömma om ett storkök där vi coachar varandra efter var och ens behov - jag kunde vara din "spisvakt" då tills du kom förbi din rädsla..

Vilken fin graf du gjort förresten!

Tack, Maja! Jo, om det finns en "spisvakt" bredvid brukar det gå bra.

Grafen är gjord i en iPhone-app som heter "Track Weight" så det är inte jag som gjort den. Men visst är den fin!

--

Jobbat på för fullt i veckan. Nu är det dags att avrunda för helgen. Många saker att tänka på och planera så jag måste se till att ladda med nån ordentlig mat som jag kan göra matlåda på imorgon, då blir det lite stressigt i övrigt. Så planen för idag är:

Bestämma middag

Handla ingredienser plus lite reservtugg utifall att tiden inte räcker till

Åka hem

Tvätta och hänga tvätten

Laga mat

Diska

Leta rätt på kläder, eventuellt sy in i midjan vid behov

Lägga fram accessoarer

Raka benen

Tvätta håret

Och sen imorgon:

Äta rester av middagen även om jag inte är hungrig

Klä mig i någon slags professionell utstyrsel

Ta en buss typ vid 10-tiden

Vara på öppet hus till 16

Åka hem

Byta till festklädsel

Smink och hårfix

Ta en buss typ vid 18.30

Gå på gala med middag som serveras 19.30

Åka hem efter kl. 22.

Puh!

Kära dagbok,

idag blev en konstig mat-dag. Till att börja med så kändes det för mäktigt att äta middagsrester (pepparbiff) till frukost. Så det blev några skedar keso och kaffe med grädde. Sen när jag kom till öppet hus var jag jättehungrig. Eftersom maten som bjöds var en macka hade jag inte beställt någon, men en av de som skulle stå i samma monter kunde inte stanna hela tiden så jag fick ta hennes macka. Det var en tunnbrödrulle med fetaost- och olivröra, salladsblad och gurka. Jag åt allt utom brödet. Sedan hem, åt lite mer keso, och iväg till galan. Förrätten var bra. Jag åt lax och getost. Huvudrätten var väl i teorin bra: lamm, rökt röding, rostad potatis, rödvinssky och lite bladgrönsaker. Men både lammet och rödingen hade slemmig konsistens, vilket är något jag absolut inte klarar av. Så jag åt inte så mycket. Sky blir man inte mätt på. Inte heller på en halv potatis och lite grönt. Så när den skitstora dessertbuffén kom (som absolut inte hade någonting LCHF-vänligt) tog jag för mig.

Det fanns sticky toffee pudding, brownies, cupcakes, vårrulle med ananas och kokos, tryffel, vaniljcreme (fast det såg ut och smakade som sirap), marinerade körsbär och grädde. Jag tog av allt utom cupcakes. Varav jättemycket grädde.

Tryffeln var bra, mycket kakao och inte så mycket socker. Körsbären var också goda. Allt annat var jättesött. Inklusive grädden, som var sötad. Men jag åt lite av varje ändå för jag var så hungrig. Det var c:a 3 timmar sedan, och ungefär nu är jag naturligtvis hungrig igen. På vägen hem insåg jag hur speedad min hjärna blir på socker. Jag har vant mig de senaste månaderna vid att tankarna inte snurrar runt, runt, och vid att jag inte per automatik måste hålla mina händer sysselsatta. Jag har vant mig vid att under en bussresa kanske hinna med totalt fyra distinkta tankegångar medan jag sitter lugnt och stilla. Nu kom jag på mig själv vid tre tillfällen att tankarna hade flugit iväg och att jag satt och pillrade med min vante.

Så här fina kläder hade jag i alla fall. Och förutom maten var det en trevlig dag.

• Like 3

Glömde att nämna att jag hade lite ont i "axeln" (d.v.s revben-skulderblad-nyckelben) igår kväll också, och att jag tog ett glas champange och ett glas rödvin.

Nåväl! De negativa effekterna höll inte i sig så länge som jag hade befarat. 1 kg extra på vågen i morse, och de senaste veckorna har jag pendlat fram och tillbaka ett halvt kilo så det är möjligt att det endast var ett halvt kilo mer än det "borde" varit. Inget sötsug idag, däremot ökad hunger!

Vid lunchtid ställde jag mig vid spisen och stekte bacon, kokade bambuskott, kokade makaroner (inte till mig!) och gjorde sås på ägg och grädde. Det var bara ett tillfälle då jag blev orolig av stekningen! Stort framsteg, med andra ord.

Sedan besökte jag mina grannar, en tjej från Somalia och hennes man från Indien och deras söta dotter för att hjälpa mannen med samhällskunskapsläxan. Boken använde ett onödigt krångligt språk. Nästan så att jag förväntade mig ett "ehuru" eller "disponibel" mitt bland meningarna. Efter läxhjälpen stannade jag ett par timmar till och de ville absolut bjuda på mat trots att jag sa att jag inte var hungrig. Till slut kom jag fram till att det skulle vara enklare att äta det som bjöds och ta konsekvenserna, än att lyckas avböja eller förklara varför. Så det blev en del oväntade kolhydrater idag. I och för sig inte så mycket, och i och för sig hyfsat bra sådana. Det var ris och ärtor, och det var en grönsaksgryta med bland annat majs, potatis och broccoli. God var den också. Men som resultat, är jag nu hungrig av den där lågt-blodsocker-desperata sorten.

Jag ska kolla runt efter lite vettiga vegetariska LCHF-recept, så att jag kan se till att bjuda dem på mat istället nästa gång!

Vad händer när du äter äpple?

Senast fick jag jätteont i magen som höll i sig ett par dagar. Första dagen, när jag hade ätit äpple, trodde jag att jag skulle behöva ringa ambulans, så ont gjorde det. Så det håller jag mig borta från nu! :)

Oj, det förstår jag att du undviker då! Kunde du äta äpplen innan du gick över till LCHF?

Jag fick ont i magen då också (inte lika mycket dock), men det fick jag i stort sett oavsett vad jag åt så jag kan inte riktigt avgöra om det var "äpple" eller "äta" som var orsaken. Förmodligen har jag med LCHF gjort mig mer känslig för viss kost, men det är ändå bättre att få ont i magen av ett fåtal saker än att få ont vid varje måltid.

*passar på att äta bär och grädde med kanel* :)

• Like 1

Idag vaknade jag klockan nio, satte mig vid datorn, och sedan har jag slumrat fram till halv tolv. Igår var också segstartad för mig. Jag tror att det börjar vara dags att ta D-vitamintillskott - eventuellt lager jag hade byggt upp under sommaren verkar vara slut nu.

I övrigt är jag också lite hängig och allmänt omotiverad att ge mig ut i världen men jag tror att det främst beror på tiden på månaden. Vågen sade i morse 62,5 kg så en uppgång på 1,5 kg, typiskt för dagarna innan mens. Konstigt nog har inte midjemåttet ökat, det känns som att jag borde vara ett par cm större men icke. Uppfattning och verklighet är inte alltid samma sak. Dock tycker jag att uppfattning är viktigare för välbefinnandet.

Jag har hittat en ny favorit att smaska på när jag bara är lite hungrig: jordnötssmör. Den är egentligen inte låg i kolhydratsmängd, men den har mycket fett som borde kompensera bara man inte äter allt för mycket. Och sen smakar det snickers fast utan sliskigheten. :)

Kallade till ett styrelsemöte, bjuder på frukt och bär: bild här. Mötet började för 18 minuter sedan och ingen har dykt upp. Det var 150 kronor helt bortkastade.

LCHF kanske fått ett uppsving så frukt och bär inte lockade så mycket. :) Jag VILL verkligen hålla med Kjell här ovan men frukt (t.o.m. bär) är snudd på äcklande numera. T.o.m. kompletterat med grädde och kanel. Inbillar mig dock att jag börjar få tillbaka lite positiva känslor till grönsaker i form av sallader etc. Ska prova med en tonfisksallad idag så får vi se hur det går.

Jag har hittat en ny favorit att smaska på när jag bara är lite hungrig: jordnötssmör. Den är egentligen inte låg i kolhydratsmängd, men den har mycket fett som borde kompensera bara man inte äter allt för mycket. Och sen smakar det snickers fast utan sliskigheten. :)

Jag köpte jordnötssmör för ett tag sedan, men fick slänga burken då jag överåt... Mandelsmör funkar bättre för mig.

Jag skulle inhandla D-vitamin ögonaböj om jag var som du, 5000 IE per dag ;)

Det stämmer nog att blodsockret höjs före mens, så då ökar ju insulinet också vilket kan förklara ökad fettmassa. Men det kanske också lagras lite mer vatten?

Jag har ingen koll på vilka mekanismer som styr att man tenderar att lagra vatten kring mensen, men det lär i alla fall vara vatten och inte fett.

LCHF kanske fått ett uppsving så frukt och bär inte lockade så mycket. :) Jag VILL verkligen hålla med Kjell här ovan men frukt (t.o.m. bär) är snudd på äcklande numera. T.o.m. kompletterat med grädde och kanel. Inbillar mig dock att jag börjar få tillbaka lite positiva känslor till grönsaker i form av sallader etc. Ska prova med en tonfisksallad idag så får vi se hur det går.

Nja, tror snarare att de som hade kommit hade föredragit kakor eller GI-mackor. Själv tycker jag inte att frukt och bär är äcklande, i alla fall inte i högre utsträckning än tidigare! Däremot äter jag mycket mindre eftersom jag är känsligare för dem.

Jag köpte jordnötssmör för ett tag sedan, men fick slänga burken då jag överåt... Mandelsmör funkar bättre för mig.

Vet inte, jag tror det blir svårt för mig att överäta jordnötssmör. Det blir så klibbigt att mer än en-två teskedar vill jag inte ha. Men om det problemet kommer ska jag kika på mandelsmör som ett alternativ.

Min viktminskningsresa började lite speciellt för jag startade med stenålderskost för drygt ett år sedan. Tidigare i mitt liv hade jag undvikit frukt & grönt men plötsligt, när jag inte längre åt bröd, pasta, ris, potatis, socker etc, så smakade frukter och grönsaker himmelskt. Mina första 5-6 kg gick jag ner medan jag åt säkert 3-5 frukter om dagen, men sedan fick jag skippa frukt för att gå ner vidare, började alltså med LCHF. Har nu gått ner 15 kg, de senaste 4 efter nyår och helt utan frukt. Smaken för grönt kanske kommer tillbaka för dig, beror väl också på om du har gått ned i vikt och vill gå ner mer.

Sedan igår har jag minskat mitt BMI med 1,3.

Nä okej, inte på riktigt, men på pappret. Jag hade nämligen räknat med en längd på 165 cm, då jag trott att jag legat mellan 165 och 167 cm. Jag skrev för några dagar sedan att jag hade mätt mig till 169 cm och trodde inte att det kunde stämma. Idag tog jag hjälp att mäta mig så att det blev rätt och riktigt. 170 cm är jag tydligen. Dessa 5 cm skillnad gjorde 1,3 skillnad i BMI. :P

Jag fattar inte hur jag måste ha mätt mig tidigare för att få det till 165-167 cm gång efter annan.

Men nu har jag ett jättebra råd för de som vill bli normalviktiga. Gör en förlängningsoperation! Det fixar ditt BMI på nolltid.

• Like 2

Sedan igår har jag minskat mitt BMI med 1,3.

Nä okej, inte på riktigt, men på pappret. Jag hade nämligen räknat med en längd på 165 cm, då jag trott att jag legat mellan 165 och 167 cm. Jag skrev för några dagar sedan att jag hade mätt mig till 169 cm och trodde inte att det kunde stämma. Idag tog jag hjälp att mäta mig så att det blev rätt och riktigt. 170 cm är jag tydligen. Dessa 5 cm skillnad gjorde 1,3 skillnad i BMI. :P

Jag fattar inte hur jag måste ha mätt mig tidigare för att få det till 165-167 cm gång efter annan.

Men nu har jag ett jättebra råd för de som vill bli normalviktiga. Gör en förlängningsoperation! Det fixar ditt BMI på nolltid.

Ha ha, när jag var på hälsokontroll för ett par veckor sedan hade jag i stället krympt från 182 till 181, så jag gjorde ett hopp på andra hållet. Litet men ändå... det samt midjemått 98 cm fick mig att köra P/F så jag kommer under 80 kg. 7 hekto kvar  :)

Ha ha, när jag var på hälsokontroll för ett par veckor sedan hade jag i stället krympt från 182 till 181, så jag gjorde ett hopp på andra hållet. Litet men ändå... det samt midjemått 98 cm fick mig att köra P/F så jag kommer under 80 kg. 7 hekto kvar  :)

Ojsan hoppsan. Kände du hur du matematiskt och statistiskt sett blev tjockare? :) 7 hg är inte mycket! Go go go!

--

Hittills har dagen varit bra. Motivationen har varit helt okej om inte på topp. D-vitamin införskaffat (Holistics dyra pulverkapslar) och jag ska hålla koll på hur sömn och annat förändras. Jag lär köpa andra sedan, dels p.g.a priset och dels för att den var så svår att svälja! Helst ska jag egentligen ha tuggtabletter.

Jag åt matrester till frukost (lax med en fet sås och lite grönsaker) och sen var jag inte hungrig förrän kl 15. Keso blev det då, så blir det något ordentligare till middag.

Sen så... var jag förbi på bibblan och lånade lite böcker om LCHF-relaterade saker. Jag hade hoppats att hitta någon av Taubes böcker, men de har bara Varför blir vi feta?, och det bara i ett exemplar, och den var utlånad. Så jag lånade andra böcker istället. Som en rolig grej kan nämnas att Ann Fernholms "Ett sötare blod" är ännu mer svåråtkomlig - kommunens bibliotek har totalt 7 exemplar, samtliga utlånade, och det står dessutom sammanlagt 22 personer på kö på dessa när de väl lämnas åter! Nu har jag i och för sig redan läst den, och den kan även lånas som e-bok på bibblan.

• Like 1

Jag måste revidera mitt tidigare påstående om att det är svårt för mig att överäta jordnötssmör. Igår och idag har jag haft jättestort sug efter att äta det, trots att jag inte varit hungrig eller till och med varit mätt! Har köpt mandelsmör istället. Det var ju mycket bättre fördelning kh/fett där, och like gott var det inte heller så förhoppningsvis blir det inte samma resultat!

--

Idag har varit en bra dag. Jag har haft mycket motivation på jobbet vilket har känts bra. Jag har även tagit itu med några saker i diverse ideella uppdrag som jag tidigare skjutit på. Började med D3-tillskott igår men jag tror inte att de har fått effekt ännu utan motivationen/humöret är nog normala variationer.

Jag har känt mig lite plufsig de senaste dagarna, förmodligen från förra helgens sockeräventyr plus tisdagens frukt-och-bär-extravaganser plus onsdag-torsdag-fredags jordnötssmörsmaskande. Det har inte blivit sådana mängder att det borde ha påverkat fettvikten uppåt, däremot fullt möjligt att det bromsat nedgång och bundit vatten.

Jag börjar fundera på vad min målvikt borde vara. Enligt BMI-skalan ska jag nu vara på 21,5 vilket då är 0,2 under genomsnittet av det område som klassas som "normalt". Visst för att jag vet att BMI bara är en grov riktlinje och inte anpassad för kvinnor. Men ändå!

Tidigare hade jag trott att c:a 58 kg är rätt lämpligt för mig, men nu med c:a 4 kg över detta varav en del är extra vatten tror jag att jag måste lägre än så för att få till en hyfsad midja-höft-kvot. 0,8:1 har jag läst nånstans, minns inte vart, och jag har hittills gått från 0,9:1 till 0,85:1 så det är en bit kvar.

Den extra vikten var borta i morse. Konstigt. Om det inte har att göra med att jag sov ordentligt. Jag har märkt att den där extra timmen verkar ge ett direkt resultat på vågen på morgonen.

Var på fik med min syster idag, köpte en kyckling- och baconsallad. Jag förklarade för kassörskan att de inte skulle he på nån dressing och att de kan strunta i att ge mig bröd och att blanda i majs i salladen. Snälla var de, för jag fick olivolja istället. :3 Åt nog bara en tredjedel av tallriken, sen var jag mätt! Hoppas nu att de inte tror att jag lämnade för att jag inte var nöjd.

Under kvällen började jag bli hostig och få ont i halsen och även ibland i bröstkorgen. Det händer mig ibland, det är mina revben som busar genom att glida runt och trycka på ställen de inte bör trycka på. Eller det är min beskrivning i alla fall, revbensupphakning tror jag minsann att det heter. Men nu känner jag att det är nog nån slags förkylning som är på gång. Kroppen gör ont och hostan är inte kul när den kommer, det känns att det riktigt river i lungorna. Bafucin och te med honung och kanel kör jag på nu. Känns mycket bättre. Så får jag hoppas att det passerar snabbt och inte är influensa eller lunginflammation eller nåt.

Jag har faktiskt aldrig haft lunginflammation (vad jag vet) men feber har jag då inte. Inte heller gör det ont eller är svårt att andas. Så det borde det inte vara, i alla fall.

Det innebär hur som helst att mina planer på att gå och träna imorgon blir inställda. Även om jag skulle må bättre när jag vaknar. När jag gick i högstadiet var det en tjej på en annan skola, hon gick i åttonde klass, som dog. Jag minns inte exakt vad dödsorsaken var, men hon tränade med en infektion i kroppen och det sades att infektionen "satte sig" på hjärtat vilket ledde till att hon dog när hon ansträngde sig. Det är sådana historier som sätter sina spår i en hypokondribenägen persons sinne!

Ett kg ner sedan igår och alltså nere på ny rekordlåg vikt på 60 kg. Det innebär en nedgång på 2,5 kg på två dagar. Jag måste ha haft rätt mycket vatten i kroppen.

Jag åt ingen middag igår, var inte hungrig, troligtvis för att kroppens resurser fokuserades på att bekämpa förkylningen och inte ville störas med att jobba med matsmältning. Det var väldigt svårt att somna, oavsett hur jag låg gjorde det ont i bröstkorgen. Dessutom kom hostreflexerna lite då och då och ställde till det ytterligare. Runt fem på morgonen lyckades jag till slut och vaknade sedan till i feber ett par gånger under natten.

Idag mår jag i alla fall bättre. Jag hostar fortfarande, och mer frekvent idag, men det gör i alla fall inte ont att hosta. Revbenen/bröstkorgen har fixat till sig under natten som den brukar göra. Får hoppas att revbenen inte blir skeva igen under dagen. Jag är ännu inte hungrig så jag har bara fått i mig energin från honungen i morgonteet. Om inte sambon har andra idéer, blir det nog grönsaker med carbonarasås till middag - då slipper jag gå ut i minusgraderna för att handla.

• Like 2

... och idag mår jag sämre. 38,6 graders feber (har legat på 37,3-37,5 igår och i förrgår), hostar så jag kiknar och fryser och svettas om vartannat. Det är slut på riktig mat i lägenheten så jag äter makrill i tomatsås tills vidare. Min snälla sambo ska köpa nånting till mig när han är på väg hem men det kan dröja lite.

Krya-på-kramar!!

Tack! Febern är nästan borta idag. Har legat mellan 36,7 och 37,5 grader (min vanliga temp är 36,5-37). Så nu är jag nog snart på banan igen!

--

Till lunch blev det hokifilé och ris, det var det bästa som fanns att välja på i affären. Köpte även en stor burk keso och en sallad till middagen. Jag hade gärna botaniserat längre och istället köpt något att tillaga, men åttaminuterspromenaden till affären var inte helt bra för mig och hela tiden jag gick runt i butiken fick jag kämpa för att inte få ett hostanfall så jag höll det så kort som det gick.

En fördel med att ha varit sjuk är att jag har druckit väldigt lite kaffe. Igår blev det inget över huvud taget. Och jag fick inte abstinenshuvudvärk! Det gäller att se fördelarna.

• Like 2

Pesten härjar verkligen i Umeå :-(

Var typ 40% bemanning på jobbet förra veckan. Hade tandläkartid idag, som blev inställd för att tandläkaren insjuknat.

Jo, det känns som så. Det här är andra vändan jag är förkyld sedan årsskiftet, det är ovanligt mycket. Så antingen har jag sämre immunförsvar nu än tidigare, vilket ju tycks vara annorlunda än för de flesta som äter LCHF, eller så är det väldigt mycket mer sjukdom i farten.