Malm1234

Ändrad Mens vid LCHF

Recommended Posts

Hej ! Är det fler som får problem med menscykeln vid LCHF ? Det brukar aldrig vara ett problem

för mig. Finns det några här som har svar ? Ska man äta mer kolhydrater ? Äter nog ganska

liberalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna mer så är det lättare att hjälpa till. På vilket sätt har menscykeln förändrats? Hur gammal är du? Har förändringen skett plötsligt och i samband med radikal kostomläggning?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ätit LCHF i två veckor. Är 36 år. Förra gången jag provade lchf hände samma sak fast tvärtom d vs mer mens och längre, den höll i sig så länge så att jag började äta kolhydrater och då slutade den och blev "som vanligt". Så nu är det utebliven eller förskjuten mens, mina cyklar annars brukar vara väldigt exakt dock med PMS och rikliga blödningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig blev mensen först oregelbunden i några månader (har ätit lchf sedan jan). Nu har jag mens tätare än förut men ganska regelbunden. Den är även "rikligare", jag får ofta finnar i samband, mer ont imagen och värre pms. Alltså precis som jag hade det när jag var yngre (är 36 år nu).

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är vanligt med rubbningar i början.

 

För egen del blödde jag i flera veckor (någon månad till om med om jag inte minns fel) när jag började äta strikt. Sen gick det över och cykeln blev totalt förutsägbar igen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller PMS fick jag väldigt god hjälp av jättenattljusolja. Ungarna kallade det för anti-elakakärringpiller.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta tankar och fakta ! (Jag är överviktig och måste gå ner i vikt för hälsans skull. )  Frågan är hur mycket man vill "experimentera" . Om man ökar kolhydratintaget ska man kanske minska ner på fettet lite ? Och kolhydrater i vilken form om jag ska lägga på lite, t ex Quinoa ? eller mer Rotfrukter ?Tankar, åsikter mottages tacksamt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta tankar och fakta ! (Jag är överviktig och måste gå ner i vikt för hälsans skull. )  Frågan är hur mycket man vill "experimentera" . Om man ökar kolhydratintaget ska man kanske minska ner på fettet lite ? Och kolhydrater i vilken form om jag ska lägga på lite, t ex Quinoa ? eller mer Rotfrukter ?Tankar, åsikter mottages tacksamt :)

Jo, det är nog vettigt att minska på fettet lite om du ökar på kolhydraterna. Protein brukar vara mättande, så det är nog dumt att minska på det. Rotfrukter är också ganska lite kolhydrater, men du kan prova och se om det räcker. Frukt och potatis (kanske kokt kallnad) tycker jag är vettiga alternativ. Quinoa funkar nog, och jag äter en del ris också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta tankar och fakta ! (Jag är överviktig och måste gå ner i vikt för hälsans skull. )  Frågan är hur mycket man vill "experimentera" . Om man ökar kolhydratintaget ska man kanske minska ner på fettet lite ? Och kolhydrater i vilken form om jag ska lägga på lite, t ex Quinoa ? eller mer Rotfrukter ?Tankar, åsikter mottages tacksamt :)

Jag skulle nog inte öka kolhydraterna eller minska fettet alls om jag var du eftersom du vill ner i vikt och du äter redan liberalt skrev du. Ge det lite tid istället så kroppen hinner ställa om sig och stabilisera sig med hormonerna.

Men om du nu vill öka kolhydraterna ska du nog minska fettet också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med nabe om att du nog ska hålla ut ett tag till innan du gör förändringar i kosten igen. Ge det ett par månader, minst, och se vart det hela tar vägen. Det finns flera trådar på forumet om mens och andra kvinnliga bestyr som kan vara intressanta att läsa.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förstås upp till var och en att själv avgöra om hälsofördelar eller -nackdelar överväger och om det är motiverat att ändra kosten eller avvakta. Lycka till Malm1234 oavsett hur du gör!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för svar ! jag avvaktar en stund för tillfället, ger LCHF en chans. Ser hur det går om en månad :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alldrig haft mens.. av väldigt naturliga orsaker.. jag är man!

 

Men.. som så mycket annat så styrs mensen/fertilitet av att kroppen är mogen och i balans.

 

Vanliga orsaker till störd menscykel är bantning/trauma/psykiska besvär/kraftig viktnedgång/stress/kraftiga hormoniella svängningar, som några av de vanliga!

 

Man kan få tillfälligt håravfall samtidigt.. bägge bygger på att kroppen är inne i någon form av omvandlingsfas där den söker hitta en ny homeostas som funkar bättre med de nya förutsättningarna.

 

Finns de som redan gått igenom klimakteriet och fått mensen tillbaka efter ett halvår på LCHF, de har blivit fertila igen.. kanske inte så kul när man redan är 50?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå... jag fick inte mens men tillbaka mina "short private vacations in the tropics" när jag kört LCHF

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lång historik med mensproblem, närmare bestämt amenorré sedan 18-årsåldern (nu 27 år gammal). Lchf började jag med en tid efter att mensen upphört helt, så skyller inte på low carb men kan konstatera att det inte heller hjälpt mig att få tillbaka mensen. Så nu provar jag ett helt nytt grepp för att fixa detta, som visserligen går på tvärs med lchf, men verkar lovande så här långt. Det går ut på att öka ämnesomsättningen som jag misstänker är för låg. Ni kan ta del av mina erfarenheter i tråden Diet recovery av Matt Stone.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp MS är nog en kandidat till Nobelpriset i Medecin.. eller så hittar han på?

 

Ämnesomsättningen kan mätas på flera sätt.. det är framförallt inte en endaste sak.

 

Bäst är att mäta TEE, men då behöver du ett laboratorium som är avsett för att mäta TEE.. och MS har inget vad jag vet.

 

Däremot om du inriktar dig på Aktivt T3 som en submarkör för ämnesomsättningen så ät en massa snabba kolhydrater iomed att det leder till att kroppen kopplar in turbon för att hantera allt blodsocker.

 

Högt aktivt T3 är ett (1) symptomen på diabetes.. främst prediabetes, så länge den perioden varar.

 

Personligen skulle jag inte bry mig om vad MS tycker och skriver.. även om en blind höna ibland kan hitta ett o annat korn.

 

Då tycker jag andra bloggare är betydligt vetenskapligare.. men framförallt vettigare än MS.. som mest verkar sitta på sin kammare och hitta på saker som han inte har något stöd för.

 

http://chriskresser.com/perfect-health

 

Speciell denna bör man läsa;

 

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body

 

http://authoritynutrition.com/27-health-and-nutrition-tips/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.