Jump to content

Ändrad Mens vid LCHF


Malm1234
 Share

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF i två veckor. Är 36 år. Förra gången jag provade lchf hände samma sak fast tvärtom d vs mer mens och längre, den höll i sig så länge så att jag började äta kolhydrater och då slutade den och blev "som vanligt". Så nu är det utebliven eller förskjuten mens, mina cyklar annars brukar vara väldigt exakt dock med PMS och rikliga blödningar. 

Link to comment
Share on other sites

För mig blev mensen först oregelbunden i några månader (har ätit lchf sedan jan). Nu har jag mens tätare än förut men ganska regelbunden. Den är även "rikligare", jag får ofta finnar i samband, mer ont imagen och värre pms. Alltså precis som jag hade det när jag var yngre (är 36 år nu).

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Intressanta tankar och fakta ! (Jag är överviktig och måste gå ner i vikt för hälsans skull. )  Frågan är hur mycket man vill "experimentera" . Om man ökar kolhydratintaget ska man kanske minska ner på fettet lite ? Och kolhydrater i vilken form om jag ska lägga på lite, t ex Quinoa ? eller mer Rotfrukter ?Tankar, åsikter mottages tacksamt :)

Link to comment
Share on other sites

Intressanta tankar och fakta ! (Jag är överviktig och måste gå ner i vikt för hälsans skull. )  Frågan är hur mycket man vill "experimentera" . Om man ökar kolhydratintaget ska man kanske minska ner på fettet lite ? Och kolhydrater i vilken form om jag ska lägga på lite, t ex Quinoa ? eller mer Rotfrukter ?Tankar, åsikter mottages tacksamt :)

Jo, det är nog vettigt att minska på fettet lite om du ökar på kolhydraterna. Protein brukar vara mättande, så det är nog dumt att minska på det. Rotfrukter är också ganska lite kolhydrater, men du kan prova och se om det räcker. Frukt och potatis (kanske kokt kallnad) tycker jag är vettiga alternativ. Quinoa funkar nog, och jag äter en del ris också.

Link to comment
Share on other sites

Intressanta tankar och fakta ! (Jag är överviktig och måste gå ner i vikt för hälsans skull. )  Frågan är hur mycket man vill "experimentera" . Om man ökar kolhydratintaget ska man kanske minska ner på fettet lite ? Och kolhydrater i vilken form om jag ska lägga på lite, t ex Quinoa ? eller mer Rotfrukter ?Tankar, åsikter mottages tacksamt :)

Jag skulle nog inte öka kolhydraterna eller minska fettet alls om jag var du eftersom du vill ner i vikt och du äter redan liberalt skrev du. Ge det lite tid istället så kroppen hinner ställa om sig och stabilisera sig med hormonerna.

Men om du nu vill öka kolhydraterna ska du nog minska fettet också.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har alldrig haft mens.. av väldigt naturliga orsaker.. jag är man!

 

Men.. som så mycket annat så styrs mensen/fertilitet av att kroppen är mogen och i balans.

 

Vanliga orsaker till störd menscykel är bantning/trauma/psykiska besvär/kraftig viktnedgång/stress/kraftiga hormoniella svängningar, som några av de vanliga!

 

Man kan få tillfälligt håravfall samtidigt.. bägge bygger på att kroppen är inne i någon form av omvandlingsfas där den söker hitta en ny homeostas som funkar bättre med de nya förutsättningarna.

 

Finns de som redan gått igenom klimakteriet och fått mensen tillbaka efter ett halvår på LCHF, de har blivit fertila igen.. kanske inte så kul när man redan är 50?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag har lång historik med mensproblem, närmare bestämt amenorré sedan 18-årsåldern (nu 27 år gammal). Lchf började jag med en tid efter att mensen upphört helt, så skyller inte på low carb men kan konstatera att det inte heller hjälpt mig att få tillbaka mensen. Så nu provar jag ett helt nytt grepp för att fixa detta, som visserligen går på tvärs med lchf, men verkar lovande så här långt. Det går ut på att öka ämnesomsättningen som jag misstänker är för låg. Ni kan ta del av mina erfarenheter i tråden Diet recovery av Matt Stone.

Link to comment
Share on other sites

Japp MS är nog en kandidat till Nobelpriset i Medecin.. eller så hittar han på?

 

Ämnesomsättningen kan mätas på flera sätt.. det är framförallt inte en endaste sak.

 

Bäst är att mäta TEE, men då behöver du ett laboratorium som är avsett för att mäta TEE.. och MS har inget vad jag vet.

 

Däremot om du inriktar dig på Aktivt T3 som en submarkör för ämnesomsättningen så ät en massa snabba kolhydrater iomed att det leder till att kroppen kopplar in turbon för att hantera allt blodsocker.

 

Högt aktivt T3 är ett (1) symptomen på diabetes.. främst prediabetes, så länge den perioden varar.

 

Personligen skulle jag inte bry mig om vad MS tycker och skriver.. även om en blind höna ibland kan hitta ett o annat korn.

 

Då tycker jag andra bloggare är betydligt vetenskapligare.. men framförallt vettigare än MS.. som mest verkar sitta på sin kammare och hitta på saker som han inte har något stöd för.

 

http://chriskresser.com/perfect-health

 

Speciell denna bör man läsa;

 

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body

 

http://authoritynutrition.com/27-health-and-nutrition-tips/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...