Jump to content

Frustrerad

DaniM
 Share

Recommended Posts

Nu är jag där igen... sjunde vecka med LCHF, kör ganska strikt, när jag räknar nu håller jag mig kring 10 g kh per dag. Har uteslutit mjölk, frukt och all bröd/pasta/ris osv... minskat fet yoghurt, ost osv, för jag verkade överäta det lite i början. Jag äter bättre än någonsin, har lärt mig dricka fettkaffe på morgonen istället för tidig frukost. Jag gör allt jag ska, men vågen står stilla... Måttet likaså... :angry: 

Jag har räknat flertal gånger andel fett/kh/protein i det jag äter och det verkar stämma varenda gång. Jag håller mig kring 80% fett (kommer inte ihåg procent av protein och kh men vet att kh håller sig runt 10 gr). Jag har märkt att jag börjar titta längtansfullt på glass och frukt, jag är rädd att jag kommer trilla dit igen, tankar som "bara den här gången" och "äh, jag ser ju ändå inga resultat" smyger sig in i huvudet... 

Jag vet att viktminskningen skulle vara som ett stort bonus med LCHF, att detta är ett levnadssätt osv men jag har en hel del att gå ner i vikt och behöver se resultat om jag ska hålla ut... Jag vet också att man säger att det tar tid för kroppen att ställa om sig, men det här är löjligt. Att vänta i typ 6 mån för att se någon resultat kommer att bli sjukt svårt. Något borde jag väl märka? Jag menar jag har gjort så många förändringar, uteslutit så mycket att jag rent logiskt borde se något resultat. Folk vet ju att jag håller på med det här och frågar hur det går, och jag säger ju ärligt att det går bra, det känns naturligt, jag äter god och riktig mat, har fått lust att laga mat igen, slutat med alla halvfabrikat, men de blir väldigt förvånade att jag inte går ned... 

Nåja, behövde väl mest skriva av mig lite, ventilera...  :mellow:

• Like 2

Nu är jag där igen... sjunde vecka med LCHF, kör ganska strikt, när jag räknar nu håller jag mig kring 10 g kh per dag. Har uteslutit mjölk, frukt och all bröd/pasta/ris osv... minskat fet yoghurt, ost osv, för jag verkade överäta det lite i början. Jag äter bättre än någonsin, har lärt mig dricka fettkaffe på morgonen istället för tidig frukost. Jag gör allt jag ska, men vågen står stilla... Måttet likaså... :angry:

Jag har räknat flertal gånger andel fett/kh/protein i det jag äter och det verkar stämma varenda gång. Jag håller mig kring 80% fett (kommer inte ihåg procent av protein och kh men vet att kh håller sig runt 10 gr). Jag har märkt att jag börjar titta längtansfullt på glass och frukt, jag är rädd att jag kommer trilla dit igen, tankar som "bara den här gången" och "äh, jag ser ju ändå inga resultat" smyger sig in i huvudet... 

Jag vet att viktminskningen skulle vara som ett stort bonus med LCHF, att detta är ett levnadssätt osv men jag har en hel del att gå ner i vikt och behöver se resultat om jag ska hålla ut... Jag vet också att man säger att det tar tid för kroppen att ställa om sig, men det här är löjligt. Att vänta i typ 6 mån för att se någon resultat kommer att bli sjukt svårt. Något borde jag väl märka? Jag menar jag har gjort så många förändringar, uteslutit så mycket att jag rent logiskt borde se något resultat. Folk vet ju att jag håller på med det här och frågar hur det går, och jag säger ju ärligt att det går bra, det känns naturligt, jag äter god och riktig mat, har fått lust att laga mat igen, slutat med alla halvfabrikat, men de blir väldigt förvånade att jag inte går ned... 

Nåja, behövde väl mest skriva av mig lite, ventilera...  :mellow:

Kan ju vara frustrerande sånt där men det finns ju många parametrar att titta på. Till en början så beror det ju på hur lång du är och vad du väger, alltså hur mycket du behöver gå ner i vikt.

Kroppen och du är inte riktigt överens där, kanske.

Sen kan det bero på ditt tidigare levnadssätt, alltså om du är en sån som har "jojo-bantat" tidigare. Då kan det ta tid för kroppen att få förtroende för att allt är som det ska, så den vågar släppa nåt fett.

Dessutom beror det på hur mycket du äter. Äter du för lite - även om du äter "rätt" - så kan det också bli en broms.

Hoppas du håller ut och lycka till! :)

• Like 2

Lugn och fin, lugn och fin. Du måste ge kroppen i alla fall 3 månader så den fattar vad du håller på med. Kanske ännu längre om du misshandlat den tidigare med jojobantningar. En otrygg kropp släpper inte ett gram, den väntar på nästa svältperiod.

Stå ut ett tag till och om det fortfarande inte märks något om ett par månader kan du kanske behöva skruva litegrann här och var. Men inte inte före! Har du för bråttom är risken stor att du missar hela målet.

Sen är inte vågen hela sanningen. Jag tappade inte ett gram på 3 år med hyfsat strikt LCHF, men gick ner 2 storlekar, och det är väl det som är huvudsaken. Kombinera vågen med ett måttband så kanske du ser skillnad.

Sen hänger det på hur mycket övervikt du har, var du befinner dej i livet och en massa annat. För en del räcker det med att bara ta bort spannmålet, och så finns det andra (som jag t ex) som är väldigt "kära" i sitt fluff

• Like 3

Jag har ätit LCHF-mat i 2 år och testat lite mer eller mindre kolhydrater, 5:2, mm.

Det är först nu när jag äter väldigt mycket grönsaker, minst 6 dl per dag, som vågen börjar peka neråt.

Jag äter mest bladgrönt och kål, och skippar mjölkprodukter förutom smör.

Nästan varje dag gör jag smothies eller guacamoleliknande röror för att få i mig alla grönsakerna på ett välsmakande sätt.

Förutom detta har jag börjat dricka bara ett par deciliter benbuljong till "frukost" och sedan lunch och middag med ca 6 timmars mellanrum. Jag kollar på matkalkyl.se då och då att jag får i mig alla näringsämnen jag behöver.

Äter lite sesampasta för att få i mig det kalcium som är svårt att få i sig när man inte äter mjölkprodukter plus D-vitamin förstås.

Jag fick inspiration till detta av boken "Terry Wahls Protocol".

• Like 5

Jag tror min kropp, alla tabeller, jag och omgivningen är överens om att jag behöver gå ner i vikt många kg... ;) Är 165 cm och 115 kg... :blink: Jag märker inte att kläderna blivit lösare, måttbandet visar samma mått hela tiden. Har köpt den där vågen som visar vätska och fettprocent i kroppen, horisontal linje på den också...  :wacko: Jag får väl nöja mig med att jag inte går upp... 

Visst har jag försökt "banta" (har aldrig tyckt om det ordet, men jag antar att det är påverkan på kroppen som är viktig, inte mitt förhållande till benämningen) men aldrig lyckats, trots att jag följt allt till punkt och pricka. Självklart förstår jag nu att kh var boven för mig, men vikten ville aldrig gå ner. Jag stannade av, gick inte upp bara... Sedan efter en period (och när jag gav upp att försöka gå ned) "helt plötsligt" var jag uppe 10 kg... tills nästa period då jag gick upp, vanligtvis 10 kg igen för att jag slappnat av och inte tänkt på vad jag ätit... Så inte direkt jojo utan snarare stegvis uppåt... Men jag antar att det blir samma sak för kroppen. Det är de senaste 10-15 åren som har varit värst, innan dess var jag smal som en sticka (är 40, inga barn så det är inte graviditetsvikt).

Inte bara att jag uteslutit allt som rekommenderas, jag kör en oavsiktlig 16:8 också, eftersom jag äter vid kl 18 när jag kommer från jobbet och sedan dricker fettkaffe på morgonen och äter frukost först vid 10-tiden på jobbet. Jag äter mer grönsaker än jag någonsin gjort, som sagt så äter jag mat av bra kvalitet, med god smak och njuter av det. Det är också rejäla portioner, jag äter mig mätt utan att ha den där peltkoma-känslan efteråt :D . Jag är mätt och belåten utan att överäta mig. Det kan inte vara meningen att jag ska tvinga mig att äta mer än kroppen vill ha? Jag har också tappat det där att jag "lever för att äta" utan det blir tvärtom, vilket i sig är skönt (jo, jag kan fortf njuta av maten, men allt cirklar inte runt mat och sötsug längre-däremot är det roligt att laga mat igen :)). Så jag kan inte säga att det inte finns resultat, men jag vill att det ska synas också... Det jag är rädd för och det jag tänker på hela tiden (eller det finns i bakhuvudet och gnager) är att jag ska vara en av de få som lchf inte fungerar på  :rolleyes:

• Like 1

Hur mycket äter du och vad äter du till varje mål. Du kanske har en otrygg kropp som varit utsatt för bantning länge den behöver fatta att det kommer mat och inte svält.

Frukost: fettkaffe när jag vaknar ca kl 5, sedan vid kl 10 två kokta ägg med majonnäs alt fröknäcke med pålägg, kaffe eller te med lite kokosgrädde

Lunch/middag: varierar, antingen omelett med bacon, svamp och lite ost eller ngt hemlagat som är lämpligt att ta med som matlåda, t ex köttfärssås med smörstekt vitkål eller någon gratäng eller mackor med fröknäcke (hemgjort) med avokado, ägg, majonnäs och tonfisk...eller sallad med avokado och fetaost... antingen lunch eller middag är någon lagad rätt, den andra är antingen omelett eller sallad med något mättande fett. Kanske en gång/vecka tar jag 1 dl rysk eller grek yoghurt med lite hallon och nötter, men sist blev den dålig för att jag öppnat den och inte ätit den på för många dagar.  :rolleyes: Ja, och så 1,5 - 2 liter vatten däremellan, slutade helt med läsk när jag började med lchf, vanlig som light... 

Jag tycker det verkar vara mycket mat och mycket kolhydrater men när jag inte vet måtten är det svårt att hjälpa. du ska inte behöva vara hungrig men när du säger fettkaffe vad menar du någon har 1 tsk i någon 50 gr smör om jag dricker fettkaffe har jag 25 gr smör 1 msk kokosfett håller mig mätt i ca 6-7 timmar.

I fettkaffet har jag 2 tsk kokosolja, 2 tsk smör och 1 msk kokosgrädde. Det håller mig 3-4 timmar, skulle kunna gå längre men då jag måste ta mediciner på morgonen så måste jag äta frukost. 

Vad är det exakt som ser ut som mycket kh tycker du? Du förstår att det är olika alternativ jag angett, jag äter inte allt det där varje dag.

Dagens mat: fettkaffe, sedan 2 kokta ägg m majonnäs till frukost, 1 avokado, 2 kokta ägg, lite grillar kött (max 50-60 gr) och en liten plommontomat, sedan kycklingvingar (bakade krispiga i micron) och lite egengjord coleslaw.   

Gårdagens meny: två fröknäckebitar (vanliga knäckebrödsbitar), med pålägg bestående av smör och salami. Hoppade över lunch (var mätt) och åt auberginelasagne (eller moussaka, hittade recept på någon lchf blogg - köttf+auberg+ägg+grädde och lite ost på). 

Jag har inte varit hungrig men jag ser inte hur jag skulle kunna äta mindre? Förslag?

Är du säker på att du äter tillräckligt med fett och protein?

Jag vill gärna ha en liten bit kött vid måltiderna, bacon/kyckling/fläsk/lamm...spelar ingen roll. Det ska inte vara för mycket av det heller då för mycket protein omvandlas väl till socker i kroppen (eller ngt sånt).  Och med fett, jag tror det, fick t o m minska lite då jag efter varje gång jag åt lite extra mycket fett blev dålig i magen. Magen verkar veta vad jag ska klara av... 

Men som sagt, jag är öppen för förslag...

Ett riktmärke när det gäller protein är ju 1 gr per kilo önskad vikt. Sen att protein omvandlas till socker. Jag är inte så hemma på det där, men du kanske tänker på att om kroppen inte får kolhydrater så omvandlas protein till glukos och används som bränsle? Nåt sånt, men det finns andra här som kan det där bättre :)

Ett riktmärke när det gäller protein är ju 1 gr per kilo önskad vikt. Sen att protein omvandlas till socker. Jag är inte så hemma på det där, men du kanske tänker på att om kroppen inte får kolhydrater så omvandlas protein till glukos och används som bränsle? Nåt sånt, men det finns andra här som kan det där bättre :)

Japp, ngt sånt...egentligen spelar detaljerna inte så stor roll, man ska inte äta för mycket av det bara, det var det jag ville säga.  :rolleyes:

Eh, finns inget som helst stöd för 1 gram per önskad vikt, det är mer ett önsketänkande/bantningsdelen av LCHF!

Det är snarare 1 gram per nuvarande vikt, som minimum på ketogen diet.. dock så är det beroende av hur tjock man är, är man kraftigt överviktig lär det inte stämma lika bra iomed att fettväv inte drar lika mycket protein!

Snarare 1,5 gram per normalvikt för sin längd, mer om man är aktiv!

Proteinöverskott kan omvandlas till glukos, men det höjer inget blodsocker/insulin om man är frisk, det omvandlas i första hand till muskler, sen när din genetiska gräns sätter stopp så kissar du ut det som ammoniak/urea!

Det som kanske kan förvirra är att högproteindieter inte är så hälsosamma, vi har en begränsning i ureacykeln.. och att sådana dieter ofta är lågfett, ingen bra kombination.

• Like 1

Som normalviktig kvinna av normallängd tycker jag nog att 80-100 g protein per dygn är vad jag behöver skotta i mig för att inte börja känna av ett "underskott" i form av en ovanlig känsla av djup hunger. Jag äter ungefär lika mycket fett i gram räknat (vill inte ha mer) och är inte alltför nogräknad med kolhydraterna, säg 50-100 gram.

• Like 2

Som normalviktig kvinna av normallängd tycker jag nog att 80-100 g protein per dygn är vad jag behöver skotta i mig för att inte börja känna av ett "underskott" i form av en ovanlig en känsla av djup hunger. Jag äter ungefär lika mycket fett i gram räknat (vill inte ha mer) och är inte alltför nogräknad med kolhydraterna, säg 50-100 gram.

Jag äter inte så mkt proteiner, och mår väldigt bra av det. Dessutom inte mejeriprodukter och försöker dra ned på nötter. Mitt kolhydratintag är det samma som du, ungefär. Alla är vi olika - mycket ovanjordgrönsaker, ganska lite proteiner och fett så jag blir mätt.

Jag har krossade tomater vitlök lök tomatpure köttfärs la in det i kostbevakningen och det blev 10 gr kolhydrater per portion.

Finns det anledning att var SÅ strikt? Att ligga på under 20g/dag är ju väldigt strikt. En sådan portion köttfärssås skall väl inte vara något problem.

• Like 1

Finns det anledning att var SÅ strikt? Att ligga på under 20g/dag är ju väldigt strikt. En sådan portion köttfärssås skall väl inte vara något problem.

För mig är det alldeles för mycket kolhydrater jag går upp i vikt och får sockersug. Ja vet det låter konstigt men jag har hållit på sedan 2006 har diabetes typ 2. Klarar mig utan medicin men måste vara strikt och vet att många andra har samma problem. Tycker det är värt det när jag slipper ta metformin och insulin det slutade jag med efter 2 månade på LCHF.

• Like 5

Jag har krossade tomater vitlök lök tomatpure köttfärs la in det i kostbevakningen och det blev 10 gr kolhydrater per portion.

Det jag brukar ha i såsen går på 48 g kh sammanlagt, och då har jag 7 portioner på det. Ca 7 g kh på lunch eller middag borde inte vara mycket, även om man är strikt så kan man ju anpassa de andra måltiderna. Eller blir det fel då? Som sagt, har jag ätit ngt som köttfärssås till lunch så äter jag omelett eller sallad till middag  med väldigt få kh. Så länge jag begränsar mejeriprodukter håller jag mig mellan 10 och 15 g kh per dag (det de dagarna jag mätt på kostbevakningen). Men jag förstår om du hittat ett sätt att hålla din diabetes i schack att det är värt att vara mycket strikt.

• Like 2

Såg nu att du tar mediciner på morgonen. Har du kollat om det är nåt där som hindrar viktnedgång? Eller t o m ger viktuppgång :(

Jag har kollat, en medicin kan orsaka viktuppgång i början, men jag har ätit den länge, och den ska inte direkt hindra viktnedgång. Dessutom äter jag Levaxin och är noga att kolla dosen är rätt, annars vet jag att det kan påverka. Medicinerna måste jag ha, det är inget jag kan påverka så det gäller att modifiera allt annat.

Jag äter strikt LCHF sen över 6 år tillbaka. Ända sättet för mig att kunna hålla vikten eller går ner lite är att utesluta nästan alla mjölkprodukter utom smör (kan bli en kopp te med en skvätt grädde i några ggr i veckan, livet ska ju vara värt att leva också), samt köra 16/8 varje dag, och ersätta den första av min två måltider per dag med fett-choklad (2msk kokosfett+50-70g smör + 1msk kakao+ 1knivsudd vaniljpulver (ej vaniljsocker)) och sen äta mig MÄTT på en god fet (tillagad på ovanjordgrönsaker, smör, grädde, kokosfett/mjölk, kött, fisk, fågel osv) middag vid 17-18-tiden. Då går jag ner nåt hekto i veckan. Inget kul är det, för jag älskar mat. Ska jag hålla vikten kan jag bara tillsätta lite rysk yoghurt eller creme fraiche varje dag så står jag still. Det är ett tråkigt liv, dock utan hunger. Stora mängder ost går inte heller.

Hur somhelst, för mig är den stora boven ost, mjölkprodukter, nötter och fröer, LÖK och till exempel FRÖKNÄCKE ;) Antar att min kropp är gjord för inuit-kost egentligen.. Men det är svårt att få tag i ekologiska riktigt feta kött-delar, inälvor, hjärna, lever, tarmar osv i dagens samhälle tyvärr.

Kanske ska tillägga att ALLA mediciner utom nån alvedon ibland eller livsnödvändiga sådana, tex astma-medicin osv - är ett BIG NO NO om man vill gå ner i vikt. Du bör kunna sluta med många mediciner inom något år om du äter dig mätt på fet och näringstät LCHF-kost. Skit i vikten, börja med att äta dig frisk från mediciner, sen kommer överflödskilona lossna lättare.

Jag kan leva utan sötsaker, godis, bullar och kakor.. Men det är inget roligt att inte få äta hur mycket mat jag vill.. Men men, jag kör på ett tag till men sen skiter jag nog i alltihop och åter går till bara normal-strikt LCHF, hellre tjock, FRISK och lycklig :)

• Like 2

Hjälp!

När man gör näringsberäkning redovisas ju kalorier, kolhydrater, fett, mättade fettsyror osv.

Är de mättade fettsyrorna en del av det redovisade innehållet i "fett" eller ska summan av de mättade fettsyrorna och fett adderas.

Hur räknar jag fram eprocent?

Pirene

Hjälp!

När man gör näringsberäkning redovisas ju kalorier, kolhydrater, fett, mättade fettsyror osv.

Är de mättade fettsyrorna en del av det redovisade innehållet i "fett" eller ska summan av de mättade fettsyrorna och fett adderas.

Hur räknar jag fram eprocent?

Pirene

mättade fettsyror är en delmängd av totala mängden fett.

E% för kolhydrater och protein:

4*(antal gram kh eller protein per 100gram)/(totalt antal kcal per 100gram)

E% för fett:

9*(antal gram fett per 100gram)/(totalt antal kcal per 100gram)

exempel vispgrädde (nom nom ;) ):

Energi 380 kcal

Protein 2 g

Fett 40,0 g (varav mättade fettsyror 26,2 gram)

Kolhydrater 3 g

E% kh=4*3/380=3,2E%

E% protein=4*2/380=2,1E%

E% fett=9*40/380=94,7E%

Jag äter strikt LCHF sen över 6 år tillbaka. Ända sättet för mig att kunna hålla vikten eller går ner lite är att utesluta nästan alla mjölkprodukter utom smör (kan bli en kopp te med en skvätt grädde i några ggr i veckan, livet ska ju vara värt att leva också), samt köra 16/8 varje dag, och ersätta den första av min två måltider per dag med fett-choklad (2msk kokosfett+50-70g smör + 1msk kakao+ 1knivsudd vaniljpulver (ej vaniljsocker)) och sen äta mig MÄTT på en god fet (tillagad på ovanjordgrönsaker, smör, grädde, kokosfett/mjölk, kött, fisk, fågel osv) middag vid 17-18-tiden. Då går jag ner nåt hekto i veckan. Inget kul är det, för jag älskar mat. Ska jag hålla vikten kan jag bara tillsätta lite rysk yoghurt eller creme fraiche varje dag så står jag still. Det är ett tråkigt liv, dock utan hunger. Stora mängder ost går inte heller.

Hur somhelst, för mig är den stora boven ost, mjölkprodukter, nötter och fröer, LÖK och till exempel FRÖKNÄCKE ;) Antar att min kropp är gjord för inuit-kost egentligen.. Men det är svårt att få tag i ekologiska riktigt feta kött-delar, inälvor, hjärna, lever, tarmar osv i dagens samhälle tyvärr.

Kanske ska tillägga att ALLA mediciner utom nån alvedon ibland eller livsnödvändiga sådana, tex astma-medicin osv - är ett BIG NO NO om man vill gå ner i vikt. Du bör kunna sluta med många mediciner inom något år om du äter dig mätt på fet och näringstät LCHF-kost. Skit i vikten, börja med att äta dig frisk från mediciner, sen kommer överflödskilona lossna lättare.

Jag kan leva utan sötsaker, godis, bullar och kakor.. Men det är inget roligt att inte få äta hur mycket mat jag vill.. Men men, jag kör på ett tag till men sen skiter jag nog i alltihop och åter går till bara normal-strikt LCHF, hellre tjock, FRISK och lycklig 

Olika personer reagerar olika på mediciner. Man går inte upp av alla mediciner och för vissa sorter gäller det att vissa går upp och vissa går ner medans vissa går man bara upp eller bara tappar vikt. Jag vet att lchf påverkar diabetesmedicineringen så man kan minska och t o m sluta med medicineringen (ganska logiskt både när det gäller blodsocker och blodfetter, och går man ner i vikt så går även blodtrycket ner, man har mindre ont i lederna osv osv...), men låt oss vara realistiska, det är ingen mirakelkur, även om jag mår bättre på den kosten kan den inte bota mina sjukdomar, som vissa av är ärftliga och hela min familj har haft dem. Lchf påverkar kroppen på ett suveränt sätt, ingen tvekan om saken, den påverkar säkert immunförsvaret och är antiinflammatorisk, men den är ingen medicin och inte ens en balanserad kropp kan klara sig från vissa sjukdomar. Betoning på vissa. Med det sagt så kommer jag självklart att kontrollera mina värden så att doseringen justeras, men jag planerar inte att sluta med mediciner till varje pris och dessvärre tror jag inte jag kommer klara mig utan... 

• Like 2

Nej man får väl vara tacksam att man kan klara sej utan de flesta medicinerna eller kanske minska doseringen. Sen är det ju som du säger att det funkar ju inte mot allt. Men jag kan tänka mej att om man sluppit tillsatser och skräp tidigare i livet så kanske man inte blivit lika sjuk även om det är ärftligt.

Jag tänker mycket på hur mycket skit man stoppar i ungar och hävdar att det är synd om dem som inte får. Min dotterson bor i Belgien. Att inte varenda belgare har dött ut i hjärtinfarkt och stroke är märkligt. Dottern fick skäll av barnläkaren att hon hade salami och ost på hans dagislunchmackor i stället för sylt och choklad som de andra ungarna.

Det kan ju aldrig vara fel att äta riktig mat utan tillsatser och så lite socker och spannmål som möjligt (men i Belgien lever de på mackor... och pommes)

• Like 2

Jag vill gärna ha en liten bit kött vid måltiderna, bacon/kyckling/fläsk/lamm...spelar ingen roll. Det ska inte vara för mycket av det heller då för mycket protein omvandlas väl till socker i kroppen (eller ngt sånt).  Och med fett, jag tror det, fick t o m minska lite då jag efter varje gång jag åt lite extra mycket fett blev dålig i magen. Magen verkar veta vad jag ska klara av... 

Men som sagt, jag är öppen för förslag...

Tränar du?

Om du äter mkt protein men tränar inte mkt så har du där problem men om du tränar bra så då är det annat. Jag undvika mkt protein eftersom jag tränar inte mkt nu. 

Jag äter protein när jag tränar annars äter jag mindre protein

Dålig i mage av fett betyder inte att du blir dålig utan kroppen är inte van. Det går över.... I början är det bra att ta lite lugnt med fett sedan ökar fett med tid. Det gjorde jag och nu dricker jag kokosfett 2 msk i kaffe och 1 msk grädde (MBC). Om man dricker MBC med 2 msk kokosfett  med ägg eller smörgås, så man blir MÄTT länge.. lovar.. mkt fett stillande våra hungerhet, sötsugen.

Håller tummarna att det går bättre för dig.

Jag började med LCHF december 2013, har bara gått ned 9 kilo. Nöjd.. vill inte gå ned i vikt FÖR FORT. 

• Like 5

Tränar du?

Om du äter mkt protein men tränar inte mkt så har du där problem men om du tränar bra så då är det annat. Jag undvika mkt protein eftersom jag tränar inte mkt nu. 

Jag äter protein när jag tränar annars äter jag mindre protein

Dålig i mage av fett betyder inte att du blir dålig utan kroppen är inte van. Det går över.... I början är det bra att ta lite lugnt med fett sedan ökar fett med tid. Det gjorde jag och nu dricker jag kokosfett 2 msk i kaffe och 1 msk grädde (MBC). Om man dricker MBC med 2 msk kokosfett  med ägg eller smörgås, så man blir MÄTT länge.. lovar.. mkt fett stillande våra hungerhet, sötsugen.

Håller tummarna att det går bättre för dig.

Jag började med LCHF december 2013, har bara gått ned 9 kilo. Nöjd.. vill inte gå ned i vikt FÖR FORT. 

Tyvärr tränar jag inte just nu, det är ett av målen med det hela att orka börja träna då det är jätteviktigt för min grundsjukdom, MS. Jag räknade igår kväll vad jag hade ätit och det verkade vara okej, proportionerna menar jag (kommer ej ihåg exakt men jag var nöjd då...minnet är bra men kort  :P... hamnade på 10 g kh och 78% fett samt lite under 2000 kcal, det är vad jag kommer ihåg). Så jag antar att jag bara behöver ha is i magen. Jag tror mitt psyke är mitt värsta fiende, att proppa i sig stora mängder är en ful ovana. Och att vara otålig... Testade med mindre portioner igår, fungerade sådär...jag var inte direkt hungrig, försökte dricka vatten men jag antar att det var mest suget efter att tugga något, inte direkt sötsug...tänkte på paranötter (men var för lat för att kliva upp och hämta, så det blev inga  :lol: ). Fortsättning följer...

• Like 2

Btw, jag har märkt att jag tål mer och mer fett i kaffet, så det ligger ngt i det du skriver Wordshadows, men jag brukar bara dricka det på morgonen utan mat... kanske något att prova, särskilt på jobbet då det kan bli lite många timmar mellan lunch och middag när jag kommer hem... Blir det för mycket om man dricker fettkaffe både på morgonen och på em tror ni? 

• Like 1

Btw, jag har märkt att jag tål mer och mer fett i kaffet, så det ligger ngt i det du skriver Wordshadows, men jag brukar bara dricka det på morgonen utan mat... kanske något att prova, särskilt på jobbet då det kan bli lite många timmar mellan lunch och middag när jag kommer hem... Blir det för mycket om man dricker fettkaffe både på morgonen och på em tror ni? 

Möjligt.. man får testa fram. Jag brukar dricka MBC bara på morgnar.. En del brukar köra MBC morgnar och em men för mig räcker morgnar för man får tillräckligt fett från mat också.. :D Det är smaksak och vad som passar en bra. :D

Sedan annat handlar det om att vara disciplin mot sig själv också. LCHF kan inte hjälpa oss alla lchfare att stå emot olika som vi är svaga för. Vi måste kunna stå emot också. LCHF hjälpa oss att leva välmående och hälsosam. Men VI själv måste hjälpa till själv för att helheten ska fungerar. 

Jag tror på er!!  :D

• Like 1