verah

Vaneätare???!

Recommended Posts

Hej alla lchf:are!

Jag går rakt på sak, hur ofta äter ni??

Jag är fortfarande så inne på att man ska äta på bestämda tider eftersom det har jag levt efter hela mitt liv.. Men är oftast inte så hungrig när det är dags för mat.. Men äter ändå, för att man borde..

Jag tycker det svåraste med lchf är att acceptera att man inte behöver äta så ofta.. Kommer på mig själv att jag äter av vana, när jag har tråkigt, kvällsmat på kvällen för att jag brukade äta det. Vanor sitter så hårt!

Nån som känner igen sig?? Hur lång tid tog det innan ni kom på hur ofta ni behöver äta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till två gånger om dagen räcker!

Antingen frukost och kvällsmat, eller lunch och kvällsmat!

Helst ingen frukost innan 12!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost, lunch och kvällsmat. Alldeles för ofta om jag går efter (den obefintliga) hungern.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2-3 gånger om dagen beroende på om jag jobbar eller inte, tror det viktigaste är att man inte stoppar i en en massa mellanmål hela tiden utan att man faktiskt blir hungrig. Har ni tänkt på hur ofta era kollegor stoppar i sig godis, kakor, bullar, frukt osv en vanlig dag?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med LCHF och efter några månader så brukar man landa i lite nya vanor, som stämmer bättre med kosten man äter.

Det märkliga är att det inte är lika kritiskt längre att hålla mattiderna, även om det är bra för planeringen, det blir nämligen ingen katastrof om inte maten står på bordet en viss tid.

Det ger en viss frihet, en hel del tid över till annat oxå, men den friheten kan man utnyttja till att skaffa nya bättre vanor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner så väl igen mej. Eftersomjag hela mitt livvarittvungen att ha ett öga på mat och sovklockan för att inte få raseriutbrott vid blodsockerfall körde jag 3 mål mat de första 3 åren. I fjol började jag med 5:2 också, bara kalorifri vätska i 20-22 timmar 2 dagar i veckan, och fick ett mycket mer avslappnat förhållande till hunger och mat. Nu händer det ofta att jag hoppar över frukost eller lunch bara äter nåt litet om jag inte är riktigt hungrig. Eller om vi har rester äter jag en tidig middag i stället för lunch och maken får äta när han hunnit bli hungrig själv i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från början åt jag frukost och middag. Nu, efter snart två år äter jag oftast bara en eller ibland två gånger per dag, beroende på om jag arbetar eller är ledig.

Sedan i somras börjar jag dagen med fettkaffe och står mig fram till eftermiddagen. Det tog ett tag att lära sig "vänta in" hungern. men jag mår toppen och tycker det är skönt att slippa planera flera måltider och mellanmål varje dag ;)

Förhoppningsvis lär du känna din kropp och din hunger under resans gång - Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går bra att äta fasta tider. T.ex när man har problem med matmängder eller ovanor. Ser man till att äta så pass att man aldrig bli hungrig, fungerar det hur bra som helst. En annan metod är att äta enbart när man bli hungrig, men då behöver man klara av och hantera sug och mängder. En annan variant är att inte låsa sig i tider eller vad man bör äta. Man kan börja dagen med middag mitt på natten och avsluta med frukost på eftermiddagen. Funkar bra om man är t.ex en nattuggla.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter frukost, middag och kvällsmat. Dock inte på så bestämda tider som innan LCHF. Förut gjorde blodsockersvängningarna att jag blev ett monster om jag inte fick min middag senast 13.00. Nu kan hon bli både två och halv tre innan maten står på bordet och det påverkar sedan vid vilken tid på kvällen jag blir hungrig. Att äta på något så när regelbundna tider är självklart för mig, inte för att jag tror att det är så viktigt att äta på bestämda klockslag, utan för att jag är mycket av en rutinmänniska över lag. Vi är olika och huvudsaken är att vi hittar ett sätt som passar oss själva och vår livssituation.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter frukost nån gång mellan 9 och 10. Middag oftast runt halv 5. Både till frukost och middag har jag hunnit bli rejält hungrig. Sen finns det dagar när jag är hungrig vid redan vid 3. Och då blir det mat. Kort sagt så äter jag när jag blir hungrig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det lördag, så jag sitter vid elvasnåret och äter frunch. Sen blir det middag. Kanske inget mer, kanske något mellanmål eller kvällsmål. Det beror på vad som serveras, vi ska nämligen äta middag hos mina föräldrar... Men som regel frunch och middag på helgerna, annat tilltugg ibland, beroende på vad jag känner för.

Vardagar börjar jag nästan alltid med en stor kopp te med kokosolja och grädde. Sen skollunch på jobbet. Ibland snyltar jag lite pålägg från barnens mellanmål, ibland inte. Ibland spetsar jag fler tekoppar under dagen med kokosolja och/eller grädde. Det beror på om jag kunnat äta mig hållbart mätt på lunchen eller inte. Jag har provat att hoppa över vardagsfrukosten helt, men det har inte fungerat. Om då lunchen består av endast grönsaker och Norrgott, så blir det så att jag småäter resten av dagen istället. Så rejält med kokosolja och grädde till frukost, gör att jag klarar mig ganska bra på lunchen sen. Lagad frukost vore kanske allra bäst, men jag är för trött på morgonen för att börja ställa mig och steka omelett och sen äta den innan jag far på jobbet. Teet dricker jag oftast i bilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lördag, klockan är redan 12, det börjar bli dags för att äta frukost.. inte för att man är skithungrig utan mer för att om jag väntar ännu längre så blir det bara en måltid i dag och då ruckar det min matplanering!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har omedvetet kört 16:8 sen jag var tonåring, så frukost har jag inte ätit sen dess (är 50+ nu). 

I början brukade jag hänga med lunchtåget på jobbet som vanligt. Men jag har mer och mer gått min egen väg, och äter nu lunch 1-2 tim senare än de andra, när jag blir hungrig helt enkelt. Sen är det dags för något litet när jag kommer hem till familjen, typ avokado, ägg eller grönsaker.

Småätandet har helt upphört sen jag började med lchf. Fika består endast av te med en liten skvätt grädde.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej.. nu blev det frukost klockan 13, annars så får jag äta kvällsmat klockan 24!

Och det stämmer inte såå bra med mina planer inför helgen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 måltider per dag räcker för mig. Kör periodisk fasta där jag skippar frukosten. Äter förövrigt vanlig husmanskost (tallriksmodellen, typ). Sedan jag började med periodisk fasta upplever jag sällan/aldrig hunger och äter därför nästan enbart efter rutin. Liten lunch, massiv middag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kaffe med grädde på morgonen, rejäl lunch och lite sparsammare middag. I början åt jag mellanmål av bara farten, men nu går jag enbart på min hunger och tycker att det är en befrielse att slippa tänka på mellanmål, en befrielse att låta kroppen vila lite från mat mellan varven. Så skönt att slippa den där dästa, aldrigriktigthungrigmenalltidsugen-känslan.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr i världen åt jag frukost lunch middag (och ett par mellanmål, om jag hann), för att så skulle man äta, och jag var ju jämt hungrig.

Jag började med lchf, och hoppade över mellanmålen, och var inte hungrig. Skönt.

Efter ett par år hörde jag talas om att man inte behövde äta frukost. Jag tvekade, för jag visste att jag blev (och blir fortfarande) bottenlös om jag går hungrig för länge. Men jag upptäckte att på helgerna åt jag ändå inte frukost förrän framåt tolv, helt automatiskt - så då skippade jag frukosten på vardagarna också. Vilken lättnad; jag vill inte äta då. Jag gör undantag för hotellfrukostar.

Jag har testat 5:2 också, flera varianter. Äta något mindre mål under fastedagen (triggar hunger), hoppa över mat helt fastedagen (då blir det ca 40 timmars fasta; gick bra ett tag men sedan blev jag konstant hungrig, oavsett om jag åt eller ej), och möjligen varianten att fasta från middag till middag. Ska nog testa igen; den påverkade vikten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter 2-3 ggr per dag beroende på hur o om jag jobbar.

Jag är ganska ny på lchf så jag känner in mig fortfarande. Men känner helt klart att jag blir mättare längre med lchf-kost. Jag försöker då anpassa det jag äter, som idag när jag jobbar åt jag en frukost som jag vet att jag står mig på tills jag ska ha lunch vid 13-tiden. Till lunch tänker jag äta 2 kokta ägg, ett par fröknäcke med räksallad o sen ikväll blir det nog en omelett eller en lättare middag.

Jag som har familj kan inte skippa middagen på kvällen, det hör till o är socialt att äta tillsammans på kvällen. Då anpassar jag hellre storleken på maten.

Om jag är ledig hoppar jag oftast över frukosten, tar en fetkaffe på morgonen o sparar mig till lunchen istället.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppar hellre lunch än middag just eftersom middagen har en social funktion hemma. Fast jag är frukostmänniska, så de dagar jag fastar saknar jag faktiskt frukosten mest även om jag numera sällan äter den särskilt tidigt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppar hellre lunch än middag just eftersom middagen har en social funktion hemma. Fast jag är frukostmänniska, så de dagar jag fastar saknar jag faktiskt frukosten mest även om jag numera sällan äter den särskilt tidigt.

Ja samma här! Hoppar över lunch så jag äta frukost o middag. Beror på dagar vad jag gör osv.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg