Gå till innehåll

Chris Kresser - The Paleo Diet is Nutritionally Complete


Recommended Posts

Jag kollade för ett tag sedan upp detta med kalcium i sardiner (dvs fisk med ben i) samt benbuljong, och kom fram till att det enklaste sättet för mig att komma upp i RDI för kalcium var 3 dl fil/yoghurt om dagen, + gärna en del ost. Dock sitter det säkert inte ivägen med en burk sardiner då och då, men man måste äta rätt mycket sardiner för att få till RDI och så mycket sardiner är jag osugen på. Sen har Chris definitivt en poäng i att med större magnesiumintag och K2 så kan det vara så att vi utnyttjar kalciumet bättre. RDI är trots allt ett grovt riktmärke som inte tar hänsyn till en mängd faktorer. I slutändan vet vi dock inte hur stor den totala påverkan blir, och spekulationer som bas tycker jag inte räcker.  Det verkar därför rimligt att ha som utgångspunkt att man bör befinna sig på rätt sida RDI, även för kalcium.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller film två i trådstarten skulle jag vilja inflika att en stor anledning till att äta mycket grönsaker/rotfrukter är deras innehåll av olika typer av fibrer som t ex resistent stärkelse, som är av största vikt för tarmfloran och därmed immunsystemet.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 3 months later...

Efter en period på paleokost fick jag problem med mycket sköra och spruckna naglar. Det var ganska besvärligt efter ett tag när naglarna skivade sig och sprack långt ner.

Jag åt ganska bra tor jag, med de flesta grönsaker och rotfrukter tillsammans med fet fisk och kött.

Men nu har jag lagt till ost sedan några veckor och mina naglar är hårda och hela igen. Tydligen behövde jag kalcium?

 

Men vad skulle jag ha tillfört min paleokost för att kompensera för det som antagligen kommer med ost? 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åt mycket gröna bladgrönsaker, D vitamin 2500 och K2 men ändå problemet med naglarna, så tydligen räckte det inte. Funderar på om det behövs extra mkt av viktiga näringsämnen när man tränar tungt under längre tid.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För kalcium på en paleo kost så skulle jag prova benbuljong plus att knappra på ben när man kan. Små fiskben eller revbensspjäll.

Intressant! Det har jag ju ätit en del av i perioder men aldrig tänkt så mkt på vad jag får i mig av näring där.

Äter du paleo nu Johanna? Minns att du brukar räkna ut rdi i din kost, har du kommit upp i rdi på kalcium utan mjölkprodukter?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...