Johanna07

Chris Kresser - The Paleo Diet is Nutritionally Complete

Recommended Posts

Det här är en bra video om att paleo+benbuljong är näringstätt i alla vitamineraler. Ofta så hävdar dietister att en kost utan spannmål är näringsfattig, vilket är fel.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte försöka få med lever, hjärta o ben i nästa nötköttlåda. Vad är är ett lämpligt kilopris?, kan tänka mig att jag möts av ett stort frågetecken. Vilka ben ska man fråga efter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iomed att man kan köpa märgben i vanliga affärer så borde de som du handlar av veta vilka ben det handlar om.

Se dock till att de är uppkapade i lagoma bitar, annars så får du köpa en bordssåg på Clas Olsson!

http://www.gronagardar.se/vart-kott/tillvalsprodukter/margben/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen så.. när ni köper fisk, se till att få med fiskögon, de lär vara särskildt nyttiga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollade för ett tag sedan upp detta med kalcium i sardiner (dvs fisk med ben i) samt benbuljong, och kom fram till att det enklaste sättet för mig att komma upp i RDI för kalcium var 3 dl fil/yoghurt om dagen, + gärna en del ost. Dock sitter det säkert inte ivägen med en burk sardiner då och då, men man måste äta rätt mycket sardiner för att få till RDI och så mycket sardiner är jag osugen på. Sen har Chris definitivt en poäng i att med större magnesiumintag och K2 så kan det vara så att vi utnyttjar kalciumet bättre. RDI är trots allt ett grovt riktmärke som inte tar hänsyn till en mängd faktorer. I slutändan vet vi dock inte hur stor den totala påverkan blir, och spekulationer som bas tycker jag inte räcker.  Det verkar därför rimligt att ha som utgångspunkt att man bör befinna sig på rätt sida RDI, även för kalcium.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller film två i trådstarten skulle jag vilja inflika att en stor anledning till att äta mycket grönsaker/rotfrukter är deras innehåll av olika typer av fibrer som t ex resistent stärkelse, som är av största vikt för tarmfloran och därmed immunsystemet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en period på paleokost fick jag problem med mycket sköra och spruckna naglar. Det var ganska besvärligt efter ett tag när naglarna skivade sig och sprack långt ner.

Jag åt ganska bra tor jag, med de flesta grönsaker och rotfrukter tillsammans med fet fisk och kött.

Men nu har jag lagt till ost sedan några veckor och mina naglar är hårda och hela igen. Tydligen behövde jag kalcium?

Men vad skulle jag ha tillfört min paleokost för att kompensera för det som antagligen kommer med ost? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gröna blad ska innehålla mycket kalcium.

Tog / tar du D-vitamin? Det förbättrar ju absorptionen av kalcium.

K2 bidrar till att kalcium hamnar där det ska, framföra allt skelett och tänder men även naglar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åt mycket gröna bladgrönsaker, D vitamin 2500 och K2 men ändå problemet med naglarna, så tydligen räckte det inte. Funderar på om det behövs extra mkt av viktiga näringsämnen när man tränar tungt under längre tid.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del paleo-förespråkare har rört till det en del om cortisolets roll i en ketogen diet. Några som reder ut den saken bra är Amber and Zooko Wilcox-O'Hearn. Se

http://www.ketotic.org/2012/07/ketogenic-diets-and-stress-part-i.html

http://www.ketotic.org/2014/02/the-ketogenic-diets-effect-on-cortisol.html

http://www.ketotic.org/2012_08_01_archive.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För kalcium på en paleo kost så skulle jag prova benbuljong plus att knappra på ben när man kan. Små fiskben eller revbensspjäll.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För kalcium på en paleo kost så skulle jag prova benbuljong plus att knappra på ben när man kan. Små fiskben eller revbensspjäll.

Intressant! Det har jag ju ätit en del av i perioder men aldrig tänkt så mkt på vad jag får i mig av näring där.

Äter du paleo nu Johanna? Minns att du brukar räkna ut rdi i din kost, har du kommit upp i rdi på kalcium utan mjölkprodukter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg