Jannahoj Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Hej allihopa! Jag ska iväg på internat en vecka - kurs. Självklart har jag kollat om lchf men det verkade svårt (läs omöjligt ). Nu undrar jag vad ni har för tips så jag överlever veckan. Kokosolja och mixer är jag med på, men vad kan jag mer ha för fett med mig. Kam nog utesluta en hel del kh och bara få i mig det som inte går att undvika (tänker tex ströbröd i köttfärslimpan) och bara ta sallad men jag kommer svälta utan fettet. Är det smart att säga att jag är gluten iaf eller vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Bunkra upp medölkorv och babybel. Det är vad jag skulle göra. Glutenftitt innebär förmodligen att du får lika mycket skit fast torrare 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Lufttorkade skinkor tycker jag är bra som "nödmat", då de är både mättande och håller sig bra ett tag i förpackningen. Att be om glutenfritt kan ju vara bra för att slippa ströbröd och paneringar, men tyvärr dyvlas man då även på glutenfritt bröd och glutenfri pasta, och så känner man sig som en skurk när man inte äter det .... då dom liksom har "gjort sig för" ... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Vem har du kollat med och hur kan det vara svårt/ omöjligt att du får LCHF-Kost? Är det arrangörerna eller de som faktiskt fixar maten? Jag har under mina 6 år på LCHF bott borta på olika kursgårdar och hotell vid flera tillfällen och ibland en hel vecka i taget och har aldrig varit med om att man har varit omöjlig att hjälpa mig få rätt kost och har sällan varit missnöjd. Har alltid börjat med att ringa och kolla med receptionen och sedan bett om att få prata med kökschefen och där direkt till rätt person förklarat hur jag äter. Är alltid varit väldigt tydlig i att jag äter denna kost för att jag inte ha ont i mina leder och har hittills alltid mötts av förståelse och ofta nyfikenhet kring min kost. ]Har vid flera tillfällen fått finare mat än de andra, nu sist var jag på facklig endagskurs där det började med fika. De andra fick en torr macka med ost och paprika och jag fick detta 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted November 15, 2014 Author Share Posted November 15, 2014 Haha Syster,förstår precis vad du menar! @lchfwinter du har en poäng, kanske inte skulle ge upp så lätt. Har bara pratat med kundtjänsten. Ska fasen ringa och prata med köket direkt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Haha Syster,förstår precis vad du menar! @lchfwinter du har en poäng, kanske inte skulle ge upp så lätt. Har bara pratat med kundtjänsten. Ska fasen ringa och prata med köket direkt! Självklart ska du göra det, förklara alla fysiska anledningar till att du äter LCHF förutom vikten(oftast tror de ju att det bara är en bantningskur). Jag brukar förklara att jag har ätit mig symtomfri i min reumatiska sjukdom och hur ont jag får om jag får i mig fel kost, vilken kökspersonal vill orsaka det hos sina kunder ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Brukar ta med mig kokosfett/ smör i tärningar och eget bröd- oftast fröknäcke eller nötbröd om jag är borta flera nätter, mest för att ha något att lägga pålägget på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted November 15, 2014 Author Share Posted November 15, 2014 Japp på måndag ringer jag och testar!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Slappna av Som du säger, säg att du vill ha glutenfritt, sen pillar du bort de synliga kolhydraterna. Man behöver inte alls käka allt som ligger på tallriken. Är det restaurang så säg att du, som ett exempel: gärna byter ut pommes mot sallad. Har alltid gått bra för mig. Värsta är om man får typ lasagne eller något ihop-geggat då kan man ju avstå. Men fördelen med ketogen kost är att du inte blir trött i skallen om du missat ett mål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Slappna av Som du säger, säg att du vill ha glutenfritt, sen pillar du bort de synliga kolhydraterna. Man behöver inte alls käka allt som ligger på tallriken. Är det restaurang så säg att du, som ett exempel: gärna byter ut pommes mot sallad. Har alltid gått bra för mig. Värsta är om man får typ lasagne eller något ihop-geggat då kan man ju avstå. Men fördelen med ketogen kost är att du inte blir trött i skallen om du missat ett mål. Så enkelt är det kanske för dig men inte om man som jag får ont i lederna av att stoppa i mig fel saker, varför skulle jag medvetet äta något som skadar min kropp när jag så enkelt kan vara smärtfri? Dessutom, hur ska de på restauranger lära sig att inte alla kan eller ens vill proppa i sig gluten, socker och stärkelse? Nu vet jag ju inte hur Jannahoj´s kropp reagerar men jag antar att hon inte bara kan "plocka bort" för då skulle ju detta inte vara ett problem för henne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Så enkelt är det kanske för dig men inte om man som jag får ont i lederna av att stoppa i mig fel saker, varför skulle jag medvetet äta något som skadar min kropp när jag så enkelt kan vara smärtfri? Dessutom, hur ska de på restauranger lära sig att inte alla kan eller ens vill proppa i sig gluten, socker och stärkelse? Nu vet jag ju inte hur Jannahoj´s kropp reagerar men jag antar att hon inte bara kan "plocka bort" för då skulle ju detta inte vara ett problem för henne. Jo det är ju bara enkelt att slappna av om man är frisk. Men TS skrev inte något om reumatik eller andra sjukdomar, så jag drog den motsatta slutsatsen än den du gjorde. Restaurangerna är nog medvetna om att det finns de som inte vill ha massa gluten, socker och stärkelse. Men det finns tyvärr ingen marknad för dem... Absolut kan man ringa och fråga, men när jag äter på restaurang äter jag det som jag tycker är gott och vill ha (dvs jag plockar bort sånt som jag ser innehåller mycket kolhydrater), alltid något från menyn med kanske någon modikation. Så är man helt frisk kanske man inte alltid behöver ringa och be om en helt specialanpassad meny Lätt hänt att man låser in sig i massa principer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 16, 2014 Share Posted November 16, 2014 Absolut kan man ringa och fråga, men när jag äter på restaurang äter jag det som jag tycker är gott och vill ha (dvs jag plockar bort sånt som jag ser innehåller mycket kolhydrater), alltid något från menyn med kanske någon modikation. Så är man helt frisk kanske man inte alltid behöver ringa och be om en helt specialanpassad meny Lätt hänt att man låser in sig i massa principer Alla har vi våra randiga skäl och rutiga orsaker till att ha valt LCHF som livsstil. Med utgångspunkt i det får man avgöra vilken nivå av besvär man vill eller måste göra sig inför en vistelse av det här slaget. För mig, som valt LCHF för fortsatt hälsa och allmänt välmående, är det sunt att rucka på principerna ibland, att ha en avslappnad inställning till ätandet. Jag gör inte några större avsteg, men liberaliserar kosten vid tillfällen som detta. Tycker aldrig någonsin att restaurangbesök och vistelser på kursgårdar och liknande innebär något problem. Är du betalande gäst är det lätt att be om grönsaker och extra smör istället för potatisen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted November 16, 2014 Author Share Posted November 16, 2014 Jag har inga underliggande sjukdomar mer än att jag blivit tjock av alla kh? Däremot har jag svårt att bara plocka bort utan att ersätta med fett för då är jag hungrig och då finns det risk för tokigheter.. Har svårt på jobbet varje dag där vi äter pedagogisk lunch som ofta är stärkelse med stärkelse men då klarar jag mig med att äta lite för jag vet att jag får en kanonmiddag. Vet jag inte det är det värre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted November 16, 2014 Share Posted November 16, 2014 Jag var på en veckas kurs på kursgård i somras och jag ringde innan och sa att jag äter LCHF. Jag fick LCHF-mellanmål, grädde och bär och nötter. Efter nån dag ville alla mina kurskamrater också ha sånt också, istället för översöta bakverk. Övriga måltider var bufféer så det gick bra att plocka ihop det jag äter. På krogen har jag aldrig haft problem. Man får en fräsch sallad istället för potatisen utan problem om man säger till. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 16, 2014 Share Posted November 16, 2014 ... vi äter pedagogisk lunch som ofta är stärkelse med stärkelse ... OT: Pedagogisk lunch?! Vad är det för stackare som får lära sig att äta stärkelse med stärkelse? Kan du inte föregå med gott exempel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted November 16, 2014 Author Share Posted November 16, 2014 Så ser det nog ut i de flesta skolor/förskolor tror jag. Lätta, mellanmjölk och margarin.. tyvärr får vi inte äta egen mat bland barnen men vi har lyckats få igenom att slippa äta potatis och pasta i alla fall..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted November 16, 2014 Share Posted November 16, 2014 Så ser det nog ut i de flesta skolor/förskolor tror jag. Lätta, mellanmjölk och margarin.. tyvärr får vi inte äta egen mat bland barnen men vi har lyckats få igenom att slippa äta potatis och pasta i alla fall.. Hos oss har de åtminstone slutat med Lätta, till förmån för Norrgott. Föräldrars makt! Lättmjölk i skolan dock, förskolan får mellanmjölk. Maten lagas med margarin. Oftast får vi bra grönsaker, så jag äter nästintill vegetariskt för det mesta. För låg fetthalt blir det ju, jag klarar inte så stora mängder Norrgott i ren form till kalla grönsaker... Men grillburgare med bröd och pulvermos, fiskpinnar med potatis eller pasta med mjölig kalkonsås... Nog är stärkelse med stärkelse en ganska korrekt benämning! Förutom de gånger lunchen mer består av stärkelse och socker, som pannkaka med sylt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted November 16, 2014 Share Posted November 16, 2014 Jag var på kurs på annan ort för några veckordsedan. Jag ringde upp kökspersonalen någon dag i förväg. Jag fick två stekta och två kokta ägg till frukost samt lchf anpassad både lunch och middag. De var så snälla så det inte var sant. Hoppas du får samma tur! Och jag vill inte göra tillfälliga avsteg, för migrän är inte kul att dra på sej i onödan. Statoil har gott kaffe och stora muggar, lätt att göra fettkaffe om man tar med ingredienser och lattevisp. De har helt ok nödkorv också. Praktiskt om man kör bil till stället. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted November 16, 2014 Author Share Posted November 16, 2014 Haha EVS helt rätt.. glömde alla dagar med socker + stärkelse. En riktig hit! @jessirene härligt, håller tummarna för samma tur! ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts