PiaB Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Har snart ätit LCHF i två år så jag är ingen nybörjare. Dock verkar jag ha problem med elektrolytbalansen. Jag tar en kallsup varje morgon och ytterligare en innan jag ska träna. Dessutom tar jag tre Mg-kapslar varje kväll tillsammans med två msk potatismjöl. Jag äter Pure Pharmas M3. Men jag får ändå krampkänning i benen på natten. Kan jag ta mer Mg och vid vilken tid på dygnet i så fall? Tar D3 på morgonen (5000 IE) och de ska ju inte tas samtidigt. Kan tillägga att jag äter relativt strikt, dvs 10-20 g kh per dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Har snart ätit LCHF i två år så jag är ingen nybörjare. Dock verkar jag ha problem med elektrolytbalansen. Jag tar en kallsup varje morgon och ytterligare en innan jag ska träna. Dessutom tar jag tre Mg-kapslar varje kväll tillsammans med två msk potatismjöl. Jag äter Pure Pharmas M3. Men jag får ändå krampkänning i benen på natten. Kan jag ta mer Mg och vid vilken tid på dygnet i så fall? Tar D3 på morgonen (5000 IE) och de ska ju inte tas samtidigt. Kan tillägga att jag äter relativt strikt, dvs 10-20 g kh per dag. Var har du hört att D3 och Magnesium inte ska tas samtidigt?.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 15, 2014 Author Share Posted November 15, 2014 Har läst det på flera olika ställen, men kommer inte just nu på var. Mg och vitamin D samverkar på något sätt, i alla fall och ska tas vid skilda tidpunkter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Kallsup? Är det salt du menar? När man tränar och svettas mycket, så räcker det inte med bara magnesium. Salt behövs också. Själv kör jag med en bra buljong. -- 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 15, 2014 Author Share Posted November 15, 2014 Kallsup? Är det salt du menar? När man tränar och svettas mycket, så räcker det inte med bara magnesium. Salt behövs också. Själv kör jag med en bra buljong. Jag tar en tsk Seltin i lite vatten och sköljer ner med ett glas vatten. -- jag tar en tsk Seltin i lite vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 15, 2014 Author Share Posted November 15, 2014 Kallsup? Är det salt du menar? När man tränar och svettas mycket, så räcker det inte med bara magnesium. Salt behövs också. Själv kör jag med en bra buljong. Jag tar en tsk Seltin i lite vatten och sköljer ner med ett glas vatten. Jag tar en tsk Seltin i lite vatten.-- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Har snart ätit LCHF i två år så jag är ingen nybörjare. Dock verkar jag ha problem med elektrolytbalansen. Jag tar en kallsup varje morgon och ytterligare en innan jag ska träna. Dessutom tar jag tre Mg-kapslar varje kväll tillsammans med två msk potatismjöl. Jag äter Pure Pharmas M3. Men jag får ändå krampkänning i benen på natten. Kan jag ta mer Mg och vid vilken tid på dygnet i så fall? Tar D3 på morgonen (5000 IE) och de ska ju inte tas samtidigt. Kan tillägga att jag äter relativt strikt, dvs 10-20 g kh per dag. Det är viktigt att du tar ett Magnesium som kan absorberas av kroppen. Magnesiumoxid (tror jag det är) fungerar mer som laxermedel. M-Citrat, M-Glycinat och M-Succinat verkar funka bättre i upptag. Det här med att D-vitamin och Magnesium inte bör intas tillsammans har jag också läst, men även att en Magnesiumbrist kan försvåra upptaget av D-vitamin. Jag har löst det så att jag tar D-vitamin på morgonen med en msk kokosfett, Magnesium till lunch och innan sänggående 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Det är viktigt att du tar ett Magnesium som kan absorberas av kroppen. Magnesiumoxid (tror jag det är) fungerar mer som laxermedel. M-Citrat, M-Glycinat och M-Succinat verkar funka bättre i upptag. Det här med att D-vitamin och Magnesium inte bör intas tillsammans har jag också läst, men även att en Magnesiumbrist kan försvåra upptaget av D-vitamin. Jag har löst det så att jag tar D-vitamin på morgonen med en msk kokosfett, Magnesium till lunch och innan sänggående Okej, jag har inte hört det tidigare... Nu tar jag allt på morgonen, kanske får flytta Magnesium till kvällen då. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 15, 2014 Author Share Posted November 15, 2014 Det är viktigt att du tar ett Magnesium som kan absorberas av kroppen. Magnesiumoxid (tror jag det är) fungerar mer som laxermedel. M-Citrat, M-Glycinat och M-Succinat verkar funka bättre i upptag. Det här med att D-vitamin och Magnesium inte bör intas tillsammans har jag också läst, men även att en Magnesiumbrist kan försvåra upptaget av D-vitamin. Jag har löst det så att jag tar D-vitamin på morgonen med en msk kokosfett, Magnesium till lunch och innan sänggående Jag kanske får lägga in en omgång vid lunch och se vad som händer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Vet inte om D3 och Magnesium motverkar varandra.. men jag tror att det handlar mer om extrapolering utifrån deras funktion och varför man tar dem? D3 tar man bland annat för att slippa vintertrötthet, vilket då egentligen skulle vara D-vitaminbrist, dvs det lär knappast verka omedelbart. Magnesium tar man för musklernas avslappnade, gäller samma här, har man brist kan man få kramp och hjärtklappning, varvid man tar det på kvällen, mest för att man vill slappna av då och kramperna kommer ofta när man är inaktiv/vilar. Jag har alltid haft lätt att få kramp, det hänger sannolikt ihop med något annat än magnesium, men det förefaller såsom det blir lindrigare med än utan. Både M och D behövs för en massa andra saker oxå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 15, 2014 Author Share Posted November 15, 2014 Vet inte om D3 och Magnesium motverkar varandra.. men jag tror att det handlar mer om extrapolering utifrån deras funktion och varför man tar dem? D3 tar man bland annat för att slippa vintertrötthet, vilket då egentligen skulle vara D-vitaminbrist, dvs det lär knappast verka omedelbart. Magnesium tar man för musklernas avslappnade, gäller samma här, har man brist kan man få kramp och hjärtklappning, varvid man tar det på kvällen, mest för att man vill slappna av då och kramperna kommer ofta när man är inaktiv/vilar. Jag har alltid haft lätt att få kramp, det hänger sannolikt ihop med något annat än magnesium, men det förefaller såsom det blir lindrigare med än utan. Både M och D behövs för en massa andra saker oxå. Jag får ibland hjärtklappning på natten. Om jag tex vaknar och vänder mig om drar hjärtat igång, men går till det normala om jag ligger still. Utom ibland när det känns som om jag har förhöjd puls en längre tid. Vet du om man kan överdosera Mg och vad som händer i så fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Jag får ibland hjärtklappning på natten. Om jag tex vaknar och vänder mig om drar hjärtat igång, men går till det normala om jag ligger still. Utom ibland när det känns som om jag har förhöjd puls en längre tid. Vet du om man kan överdosera Mg och vad som händer i så fall? Ja man kan överdosera allt även vatten! Magnesiumöverdos leder ofta till diaree och illamående! Ser oxå att D3 och Magnesium kan ha implikationer, D3 kräver magnesium för att tas upp varför det går åt mer magnesium om man tar D3.. fast jag vet inte hur säkra de uppgifterna är? http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm Hypermagnesemi kan man lida av men då har man ofta någon sjukdom eller dåliga njurar. http://en.wikipedia.org/wiki/Hypermagnesemia Du och jag verkar ha lite samma symptom, det har förmodligen inte med magnesiumbrist att göra. När jag får hjärtklappning så brukar jag vända på mig och försöka slappna av/tänka på något annat så brukar det gå över. Oftast tycker jag att det inträffar när man tänker på något som gör en upprörd. Så jag tar M när jag får besvär med kramper. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted November 16, 2014 Share Posted November 16, 2014 jag tar en tsk Seltin i lite vatten. Låter gott.... Skämt åsido, har du provat att äta mer kaliumrik mat? Avokado och rucola/spenat t ex? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted November 16, 2014 Share Posted November 16, 2014 Hjärtklappning kan vara magnesiumbrist, så också kramper. D-vitamin kräver magnesium i sitt bildande. Vilket kan göra att om man har en låg magnesiumnivå och tar D-vitamin så kan man få biverkningar i form av hjärtklappning och kramper. Avhjälpes med att öka magnesiumintaget. av rätt sort. PiaB En tsk Seltin låter väldigt lite om du tränar. Är Seltin rätt sort för att återställa balansen? -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 16, 2014 Author Share Posted November 16, 2014 Tack för alla svar! Kan ju vara så att det ökade intaget av D nu på vintern kräver mer Mg. Ska införa lite sötmandel varje dag och se om krampkänningarna på natten försvinner. Men det är ju lite irriterande att man måste hålla på och fixa och trixa för att må sitt bästa. Någon gång ska väl allt gå ihop! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Ni som supplementerar med Mg och D-vitamin, ni glömmer väl inte kalciumet? Dessa tre samverkar ju. Om man inte äter mejerier bör man kanske ta tillskott även av kalcium, och vice versa om man äter mycket ost kanske det räcker att dra ner på den. Om man äter större doser Mg så måste man kanske öka även kalciumintaget (via maten eller tillsott). Alternativt kan man ju koka sin egen benbuljong och dricka rikligt av den samtidigt som man provar sätta ut mineraltillskotten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Hjärtklappning kan vara magnesiumbrist, så också kramper. D-vitamin kräver magnesium i sitt bildande. Vilket kan göra att om man har en låg magnesiumnivå och tar D-vitamin så kan man få biverkningar i form av hjärtklappning och kramper. Avhjälpes med att öka magnesiumintaget. av rätt sort. PiaB En tsk Seltin låter väldigt lite om du tränar. Är Seltin rätt sort för att återställa balansen? -- Precis, det kanske behövs MER salt, helt enkelt. För övrigt - är jag ensam om att tycka att Seltin smakar mysko? Det har en konstig och inte helt angenäm bismak. Bättre då att äta högkvalitativt, oraffinerat grått havssalt vilket är balanserat i mineralerna och utan antiklumpmedel. Samt smakar betydligt bättre. Celtic sea salt rekommenderas varmt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts