Jump to content

Resultat av kolesterolet!

Gaia
 Share

Recommended Posts

Jo nu har jag fått svar på kolesterolet. Följande blev resultatet. LDL 4,1 HDL 1,6 Totalvärdet blir väl 4,1+1,6=5,7/1,6=3,56

Rätta mig om jag har räknat fel på totalkolesterolet. Triglyceridvärdet var 1,0 HB 138. (B12 481 Folsyra 29.)

Detta är mina värden efter 9 veckors GI-rivstart/LCHF ätande. Dock var mitt blodtryck väldigt högt. 148/88 Puls 66. Vet inte om det berodde på stress och att mina byxer höll på att spricka :) Brukar annars ligga mkt bra till.

Vad säger ni som har erfarenhet om detta. Är värdena ok?

Hej!

LDL ska enligt dagens råd helst ligga under 3 men alltfler anser idag att detta värde är svårt att värdera eftersom det egentligen beror på om det är små eller stora partiklar kolesterolet består av

HDL bör vara över 1.3

Tri på 1.0 är helt ok

Det bör alltid hålla sig under 1.7

Om du äter Lchf så anser jag värdena vara riktigt bra eftersom ditt LDL då troligen dessutom mest består av fluffiga "snälla" partiklar :D

Trycket är det svårt att säga nåt om med bara ett mätvärde

Kan vara nåt tillfälligt som du säger och det är i vilket fall inte alarmerande på nåt sätt

Jo nu har jag fått svar på kolesterolet. Följande blev resultatet. LDL 4,1 HDL 1,6 Totalvärdet blir väl 4,1+1,6=5,7/1,6=3,56

Rätta mig om jag har räknat fel på totalkolesterolet. Triglyceridvärdet var 1,0 HB 138. (B12 481 Folsyra 29.)

Detta är mina värden efter 9 veckors GI-rivstart/LCHF ätande. Dock var mitt blodtryck väldigt högt. 148/88 Puls 66. Vet inte om det berodde på stress och att mina byxer höll på att spricka :) Brukar annars ligga mkt bra till.

Vad säger ni som har erfarenhet om detta. Är värdena ok?

Tycker det gått för kort tid för att börja mäta sådant här efter bara nio veckor. Ge det ett år och mät sedan.

Eftersom jag planerar en graviditet så måste jag kolla lite sånt. dels för min nyfikenhets skull men också hur kroppen har reagerat på LCHF mat. Jag skall absolut stämma av igen senare om jag vågar äta LCHF fortsättningsvis. Läste på en sida att par som har svårigheter att bli gravida föreslås att äta låg kolhydrat kost så det borde ju gå att kombinera. Är lite rädd bara att barnet skulle tåla socker sämre om jag gör det. Dufva -Tack för ditt svar det känns lugnande.