Jump to content

Småäter och har gått upp i vikt.

emmabirgitta
 Share

Recommended Posts

Jag har som jag tyckt följt lchf  men nu har jag gått upp lite i vikt. Det är väl det där med vispgrädden som gjort sitt. Jag har på morgonen ätit 1 kokt ägg, någon ostskiva med Bregott på. Har dessutom småätit mortadella korv. I äpple eller apelsin. Sedan någon ostskiva då och då. Lite vispgrädde. Igår åt jag en liten ring fläskkorv till middag. Rucola sallad, inte mycket. 1 liten tomat. Olivolja blandad med citron. Några skivor färsk gurka. På kvällen kaffe med vispgrädde. Ja, så har det fortsatt. Eftersom min neurolog sagt åt mig att det är ok att följa lchf mot epilepsi så försöker jag så gott jag kan. Vad tycker ni om det här. Skall jag ta bort vispgrädden? Jag skrev om det här förut och fick lite olika idéer men nu har jag gått upp i vikt. Är det korven som jag älskar så mycket som gör det här?¨Tacksam svar.

Kan det vara att du småäter då? Om du försöker äta ordentligt vid måltiden och inte glömma fettet kanske du inte "behöver" småäta. Kolla hur mycket kolhydrater det blir per dag, frukt kanske gör att det drar iväg lite för mycket.

• Like 5

Jag ser att du är kvinna men vet inte hur gammal du är. Men är du i menopaus eller förbi så har det nog betydelse.

Själv har jag gjort som du tidigare men har ändrat lite på kosten på sistone på grund av en autoimmun sjukdom.

Jag har blivit inspirerad av Terry Wahls senaste bok om hur hon klarade av sin MS.

Hon rekommenderar att man avstår från mjölkprodukter förutom smör (helst ghee). Tyvärr, säger jag som älskar grädde och ost.

Dessutom är det bra att äta under 8-12 timmar per dygn och låta kroppen vila de andra timmarna. Jag gör så att jag hoppar över frukosten och det var lite jobbigt i början men nu är det bara skönt.

Förutom mjölkprodukterna är den största förändringen för mig att jag äter mer grönsaker än i min tidigare LCHF-kost.

Jag äter minst 6 dl grönsaker per dag mest i form av bladgrönsaker som spenat, grönkål och bladpersilja. Dessutom äter jag avocado, kål i någon form, grönsaker med färg som paprika, rödkål, lite rödbetor eller morötter ibland samt olika sorters lök, svamp mm. Denna mängd med grönsaker gör mig väldigt mätt ihop med fettet i form av smör, kokosolja eller avocado. Sen äter jag det vanliga köttet och fisken (ibland rå lax) samt kycklinglever 2-3 gånger i veckan samt kelp-pulver och benbuljong så ofta jag hinner koka det.

Sen jag började med denna kosthållning har jag gått ner ett par kilo. Googla gärna på Terry Wahls.

• Like 2

Jag är 64 år. Har celiaki, epilepsi, astma. Epilepsin var borta cirka 30 år. Nu har den kommit tillbaka. Undrar om det kan vara pga att jag drack cola zero? Har i alla fall slutat med det.  Jag lockas väl mycket av att många säger att de går ner 10 kg på 1 månad och att jag skall lyckas snabbt med att dricka grädde, äta bacon, korv men det är nog som du säger.

Jag förstår inte. Grädde är det ju bara fett i och lite kolesterol. Hjälp!!!!

Ja men det är ju möjligt att du kan behålla grädden, beroende på mängd. Inte säkert att den är "boven". Tror du måste prova dig fram helt enkelt. Var lite extra noga med att kolla kolhydratsinnehållet i det du äter så det inte drar iväg för mycket och glöm inte extra fettet i måltiden, för att hålla dig mätt. 

• Like 1

Nu har jag till lunch ätit bladspenat och 1 pkt bacon. Känner mig ganska tillfreds.  I bladspenaten läste jag mig till att det var 0,4 kolhydrater. I bacon 0. Om jag förstått det hela nu så är det perfekt; men skall jag räkna kalorier också då vet jag inte hur man skall tänka.

Jag skulle, för Epilepsins skull satsa på mer "ren" och oprocessad mat istället för korv och bacon.

Tillaga Lax, annan fisk, kyckling, kött och fyll på med kryddsmör, kokosolja och feta såser till dess du är mätt, med grönsaker med lite kolhydrater som tillbehör.

Ägg är jättebra mat som man kan variera. Avocado är en fet och bra grönsak.

Varför jag inte rekommenderar korv och bacon är för att det i de flesta fall av dessa produkter är tillsatt en del "kemiska" ämnen och färgämnen som man kanske med en sjukdom och eller övervikt mår bättre utan :)

• Like 6

Nu har jag till lunch ätit bladspenat och 1 pkt bacon. Känner mig ganska tillfreds.  I bladspenaten läste jag mig till att det var 0,4 kolhydrater. I bacon 0. Om jag förstått det hela nu så är det perfekt; men skall jag räkna kalorier också då vet jag inte hur man skall tänka.

Låter som en bra lunch tycker jag. Sedan att det är bättre med så oprocceserad mat är ju klart men några steg i taget. Kan lätt kännas som för mycket förbud annars? Får du till det rätt med maten behöver du nog inte räkna kalorier.

• Like 2

Vet inte om du behöver räkna kalorier men däremot kan man om man vill räkna på näringsinnehållet några dagar. Jag använder Matkalkyl.se för att ta reda på fett, protein och kolhydrater samt alla vitaminer och mineraler. Livsmedlen som är kopplade till Livsmedelsverket eller USDA har uppgifter om alla dessa näringsämnen. Det har inte de som "andra användare" lagt till.

Eftersom jag tog bort mjölkprodukterna märkte jag att jag inte fick i mig tillräckligt med kalcium så då la jag till sesampasta (tahin) på sesam med skal. Kycklinglevern drar upp de flesta värdena enormt. Så det är något av det bästa man kan äta. Jag köper iofs eko-kyckling ifrån Bosarp.

Att hoppa över frukosten och bara äta två  eller någon gång tre gånger om dagen under 6-8 timmar, tex lunch kl 11 och middag kl 18, har gjort att jag känner mig lätt och pigg. Jag har också gått ner ett par kilo på ett par veckor. Hade BMI 23 från början så jag har inte jättemycket att ta av.

Men det tog ett par veckor innan det kändes helt naturligt att bara dricka te´  och eventuellt lite benbuljong till frukost.

• Like 1