Malin303 Posted November 17, 2014 Share Posted November 17, 2014 Min äldste son börjar komma i puberteten, och aptiten har tagit fart ordentligt. Han har alltid varit matglad, men nu är han närmast bottenlös Helst vill han ha mackor, för det är enkelt och gott tycker han. Jag bromsar förstås, kompromissen nu är två skivor bröd om dagen. Jag vill gärna ha tips på mellanmål, som är goda och mättande. En puma är visserligen gott, men det förslår liksom inte.. Kokta ägg tycker han om, så det brukar finnas. Samma sak med skivor av köttfärslimpa, kan man äta som "macka". Spenatfrittatas har vi provat, det var något av det äckligaste han nånsin ätit.. (Mer till mig ) Mer då? Förslag emottages tacksamt Minns mina egna tonår med nostalgi blandad med lätt fasa.. En halv skogaholm med bregott, marmelad och ost och två stora glas O'boy var inga som helst problem.. Ett par av pappas kanelbullar också, sen stod man sig till middan 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted November 17, 2014 Share Posted November 17, 2014 Gör LCHF-bröd. Här kommer ett jätte-enkelt och gott recept. 4 ägg 4 msk fet yoghurt c 250 g riven ost 3 dl mandelmjöl 4 tsk husk 4 tsk bakpulver 6 msk sesamfrön Blanda dom torra ingredienserna Vispa ihop äggen och yoghurten (behövs ingen elvisp, går t.o.m. med gaffel) Rör i riven ost i ägg-yoghurt-smeten och blanda till sist i dom torra ingredienserna Forma 16 bröd och sätt på plåt (smeten är lös och kladdig) Grädda i 200 grader 20 minuter. Mina barn brukar få (göra): kokta ägg med majonnäs stekta ägg med ost smör - dom har alltid gillat att äta smörbitar direkt ur paketet :-) smörstekta (frys)grönsaker fet yoghurt lax (kallrökt, gravad, varmrökt) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted November 17, 2014 Share Posted November 17, 2014 Har också en bottenlös tonåring som lätt kan sätta i sig en hel limpa själv med 1L o`boy till det . Han sportar mycket. Har gjort musli på blandade hackade nötter, havregryn, kokos, kokosolja och lite honung (ugnsrosta). Äts med fil. Det går hem, även om han föredrar mackorna. Kom dock på han med att strö o`boy på den Snart är oboyen slut och då köps ingen mer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kareng Posted November 17, 2014 Popular Post Share Posted November 17, 2014 Min son (14 år) brukar också vilja ha någon form av mellis när han kommer hem från skolan: Smoothies som han lätt blandar till i en magic mixer eller med vanlig stavmixer och dricker med tjockt sugrör. Han blandar fet rysk yoghurt, frysta jordubbar, mjölk och en skvätt Fun jordgubb och mixar. Ibland också en skvätt grädde.eller Mjölk, en skvätt grädde och några msk hemgjord granola (nötter och frön rostade med kokosolja, kanel, kardemumma och lite honung).eller Frökex med pålägg och ev. ett glas mjölk.eller Rostat LCHF-bröd av något slag med pålägg och ev. ett glas mjölk.Jag vet att några här på forumet kanske reagerar "hu så hemskt att dricka mjölk, en skvätt Fun, LCHF-bröd, bär, lite honung etc.", men jag resonerar som så - det kunde varit MYCKET värre. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted November 17, 2014 Share Posted November 17, 2014 Min tonårige son har också en otrolig aptit. Ibland sitter jag och tittar fascinerat på när han äter, han stoppar i sig enorma mängder Han älskar vanlig middagsmat, så jag lagar alltid några portioner extra. Sen så lägger jag upp det på en tallrik och ställer i kylen. Bara att värma när han blir hungrig. Ibland äter han det till frukost . Han har aldrig varit förtjust i mackor, så han äter middagsmat 24-7. Ibland när det inte finns nåt som han kan laga själv, t ex äggröra eller något annat snabblagat, så gör jag milkshake till honom. Eller snarare gräddshake. När mjölken var slut, så tog jag grädde och spädde ut med vatten. Det var populärt, plus att han höll sig mätt längre. Så det har jag fortsatt med. Då brukar jag ta t ex: banan, jordgubbar/apelsin/blåbär/hallon eller någon annan frukt/bär som jag har hemma, två äggulor, vanilj, lite honung och en skvätt macadamiaolja. Ibland slänger jag ner nån grönsak, sist var det lite spenat, och det slank ner hehe. Han har inga problem med vikten och tränar nästan varje dag, så jag behöver inte tänka på att strypa kolhydraterna. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leifi Posted November 17, 2014 Share Posted November 17, 2014 Vispa 2-3 dl. Grädde. Blanda i 1 burk keso (5dl.) Smaksätt med kanel. Själv sötar jag med aspartam, med då blir det för gott. Till detta brukar det smaka gott med ett par skivor finncrisp med tjockt lager bregott och ost. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Annika Rane Posted November 17, 2014 Popular Post Share Posted November 17, 2014 Även jag har en vrålhungrig tonårspojke hemma. Han äter häpnadsväckande mängder bra mat vid måltiderna, men går ändå i kylskåpet efter 45 minuter. Här handlar det framför allt om att byta ut det mest onyttiga mot bättre val, det kan vara ganska långt ifrån LCHF många dagar. Stekta äppelklyftor med vispgrädde istället för vetemjölsbaserad paj med söt vaniljsås t ex. Osötat rågbröd tycker han om, gärna med tjocka mängder bregott och ost. Han dricker hellre te än varm choklad, vilket känns bra. En rest från middagen är ett bra mellanmål när han kommer vrålhungrig från högstadieskolan. Havregrynsgröt med lantmjölk och hemlagat osötat äppelmos går också ner, liksom fet yoghurt med detsamma. Omelett och äggröra går också hem mellan varven och det fixar han ju lätt till själv. I det här hemmet är det en balansgång, det gäller att det är mat han äter samtidigt som det inte är galet onyttigt. Han själv skulle nog helst sockerknarka hela dagarna, nämligen. Kosthållningen blir här gärna en stridssak och där vill jag inte hamna i onödan. I bästa fall kanske man någon gång kan kalla det "lowcarb", i övrigt nöjer jag mig med att de värsta socker- och mjölkällorna är borta, samt att det är bra hemlagad mat på ekologiska råvaror. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 17, 2014 Share Posted November 17, 2014 Hungrig sportande tonåring kanske kan äta detta Chokladbollar 100 gr solrosfrön 50 gr kokosflingor 10 hackade torkade dadlar 2 msk kokosolja 2 msk vatten (eller kaffe) 3 msk kakao Kör solrosfrön, kokosflingor, dadlar och kakao i mixer. Blanda i vatten och kokosolja. Perfekta chokladbollar! Mättande med mycket energi och mineraler för en växande tonåring. PS. Går säkert ersätta solrosfrön med andra nötter/frön beroende på vad man har hemma. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Naturist Posted November 17, 2014 Popular Post Share Posted November 17, 2014 Hungrig sportande tonåring kanske kan äta detta Chokladbollar 100 gr solrosfrön 50 gr kokosflingor 10 hackade torkade dadlar 2 msk kokosolja 2 msk vatten (eller kaffe) 3 msk kakao Kör solrosfrön, kokosflingor, dadlar och kakao i mixer. Blanda i vatten och kokosolja. Perfekta chokladbollar! Mättande med mycket energi och mineraler för en växande tonåring. PS. Går säkert ersätta solrosfrön med andra nötter/frön beroende på vad man har hemma. Hahaha, det får mig att minnas när jag gjorde lchf-chokladbollar till mig själv. Ingen sötning alls. Lade upp dem på bordet i köket så fint, i väntan på att de skulle stelna. Samma kväll hade min son lan med sina kompisar. Helt plötsligt hör jag spott o fräs från köket!!..........och en massa utrop........då har de smakat på mina osötade chokladbollar, hahaaha 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 17, 2014 Share Posted November 17, 2014 Hahaha, det får mig att minnas när jag gjorde lchf-chokladbollar till mig själv. Ingen sötning alls. Lade upp dem på bordet i köket så fint, i väntan på att de skulle stelna. Samma kväll hade min son lan med sina kompisar. Helt plötsligt hör jag spott o fräs från köket!!..........och en massa utrop........då har de smakat på mina osötade chokladbollar, hahaaha Dom här har dadlar, tror det funkar Men de smakar inte alls lika sött som vanliga chokladbollar, men lagom för att locka en tonåring tror jag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted November 17, 2014 Share Posted November 17, 2014 Tonårig kille... Det är väl sådana som ska sätta i sig en tre-fyra micropizzor till mellis? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted November 17, 2014 Share Posted November 17, 2014 Dom här har dadlar, tror det funkar Men de smakar inte alls lika sött som vanliga chokladbollar, men lagom för att locka en tonåring tror jag. Ja, dadlarna gör det nog mer ätbart för en tonårskille och kanske fikon? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 17, 2014 Share Posted November 17, 2014 Ja, dadlarna gör det nog mer ätbart för en tonårskille och kanske fikon? Jag gjorde precis samma recept men använde honung istället (mina dadlar var slut). Smakar inte alls lika bra, det blir för sött. Dadlarna är söta med de ger motstånd plus mycket mer smak än bara sötma. Fikon borde funka. Allvarligt, prova detta recept. Det är superenkelt och jättegott. Tycker man det är för lite sötma, öka på mängden dadlar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted November 18, 2014 Author Share Posted November 18, 2014 Tack alla för era svar Vi ska testa oss igenom alltihopa, det mesta kan han ju rådda med själv. Chokladbollarna tar jag hand om Hos oss handlar det också, som flera av er nämnt, om kompromisser. De värsta avarterna av skitmat tar vi inte ens in i huset, men det är bara att gå till bästa kompisen så finns det fri tillgång till Billypizzor, läsk och kakor. Det är bara att ta en pizza (eller tre..) och langa in i micron och hämta sig en läsk och ett kakpaket från garaget.. Där är min åsikt klar; jag ser hellre att har en bästa kompis att äta skitmat hos än att han ingen bästa kompis har! Min son är inte särskilt aktiv. Han tränar judo en gång i veckan, och rör sig tillsammans med familjen på fredagsfys och lite utflykter ibland, annars är det dataspel som gäller. Ett litet tag till kan vi nog, hans ömma föräldrar alltså, styra över antalet timmar framför skärmen, men jag har konstaterat att alla kompisarnas föräldrar har släppt taget för länge sen. Hur som haver, nu har vi fått lite inspiration, det behövdes! Kanske nåt också kan passa kompisen, som tycker att vi äter lite konstig mat i det här huset.. Fattar inte alls vad han menar med det.. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted November 18, 2014 Share Posted November 18, 2014 Kanske nåt också kan passa kompisen, som tycker att vi äter lite konstig mat i det här huset.. Fattar inte alls vad han menar med det.. Det är ju kompromisser det handlar om. Helst vill man att de ska ha så mycket information så att de (i de flesta fall) fattar rätt beslut själva på egna grunder. För att de vill och för att de väljer det själva. Förbud är till för att testas och brytas i tonåren - så det är inte svaret. Jag tycker också det är viktigare med kompisar än att äta "rätt" hela tiden. I tonåren (framför allt) vill man inte verka "konstig". Min son har jag "tvingat :)" att kolla in lite föreläsningar med Ann Fernholm. Han tycker hon är bra för hon pratar bara om vad för mycket socker gör med kroppen och nästan inte alls om vikt. Man vill ju inte att ens barn ska bli viktfixerade. Han reagerar verkligen på hur mycket socker som ingår i sina kompisars vardag, även om han inte säger något till dem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted November 18, 2014 Author Share Posted November 18, 2014 Det är ju kompromisser det handlar om. Helst vill man att de ska ha så mycket information så att de (i de flesta fall) fattar rätt beslut själva på egna grunder. För att de vill och för att de väljer det själva. Förbud är till för att testas och brytas i tonåren - så det är inte svaret. Jag tycker också det är viktigare med kompisar än att äta "rätt" hela tiden. I tonåren (framför allt) vill man inte verka "konstig". Min son har jag "tvingat :)" att kolla in lite föreläsningar med Ann Fernholm. Han tycker hon är bra för hon pratar bara om vad för mycket socker gör med kroppen och nästan inte alls om vikt. Man vill ju inte att ens barn ska bli viktfixerade. Han reagerar verkligen på hur mycket socker som ingår i sina kompisars vardag, även om han inte säger något till dem. Precis! Det börjar bli dags att lämna över mer och mer självbestämmande till sonen, på alla områden. Tipset om föreläsningar är ju briljant! Tack för det Men det här med att vi äter "konstig" mat, det hanterar han så att om någon kompis kommenterar det - det får de så gärna för övrigt, jag tar inte illa upp - så deklarerar han kärleksfullt att "ja morsan, hon är lite eljest.." Ett uttryck som han hämtat från sin morfar.. Undrar vad de menar med det..? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted November 18, 2014 Share Posted November 18, 2014 - så deklarerar han kärleksfullt att "ja morsan, hon är lite eljest.." Ett uttryck som han hämtat från sin morfar.. Undrar vad de menar med det..? Jo, eljest kan nog betyda både det ena och det andra. Även min son använder det ibland (- dock inte om mig.) Själv skulle jag nog välja att tolka det som "annorlunda" utan värdering eller varför inte "enastående". Enligt folkmun.se är en vanlig betydelse "Annorlunda. Ofta med negativ klang. Särskilt i norra Sverige om en person som är originell och avvikande." 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 18, 2014 Share Posted November 18, 2014 Den mor somdet inte är nåt fel på DEN är det fel på . Det kördejag stenhårt när sonen var i tonåren. Helt klart att det ska ifrågasättas och testas. Man måsteju också välja sina strider för attvinna slaget. Min slyngel är en riktigt mogen och trevlig människa vid nästan 30 :-) Inte för att han nånsin skulle skippa kolisar. Han kallar min kost för ADHD... bokstäver som bokstäver :-P Fast han HAR ju varit med om olika turer... Jag har ju alltid varit för "nyttig" mat av olika varianter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 18, 2014 Share Posted November 18, 2014 Alla gör väl så gott man kan med sina barn när det gäller maten och beroende på ålder kan man påverka på olika sätt. Mina barn är tyvärr uppvuxna på lättprodukter eftersom jag inte visste bättre då och nu är de så stora så de rår sig själva när det gäller maten, den ena (17) äter vegetariskt med mycket kolhydrater men hon märker ingen negativ effekt av det..än. Den andra (21) som inte bor hemma längre väljer bort pasta, ris och potatis eftersom hon märker att magen mår bättre då, ha dessutom ADD och känner positiv effekt då hon drar ner på stärkelsen, gluten och socker. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Mättande alternativ till oboy: Ägg (alt äggula) grädde Banan Kakao Mixa ihop. Jag har bara provat med 1/2 banan + två ägg. Då smakar det lite ägg då testa själv innan för mängderna. Snabbglass 1 frusen banan (eller annan fryst frukt eller bär) 2 ägg eller äggulor Lite grädde Kakao Mixa till mjukglass Coltingoannkaka 1 banan 5ägg 1/2 dl grädde Mixa ihop och stek, antingen dom flera eller som en tjock. Om du gör en tjock så rör lite medans den börjar stelna, sänk värmen och vänta lie innan du vänder. Funkar bra att värma i micro om det blir över. En sån här sats pannkaka mättar väldigt bra. Är nog mandelmjölk? I originalreceptet tror jag Mycket ägg och banan blev det ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madde01 Posted November 26, 2014 Share Posted November 26, 2014 Min 11-årige son äter gärna matlåda när han kommer hem, annars blir det lätt 5-6 mackor för hans del. Jag ser alltid till att ha lchf pannkaka i frysen, i fall det inte blir ngn mat över. Recept: 3 pkt bacon 8 ägg 1 1/2 dl vispgrädde 50 g smör 250 g keso 150 g ost I orginalreceptet ska man lägga baconet direkt på plåten, men jag brukar steka det först. In i ugn i ca 250 g. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts