Christina Mårlid Posted November 17, 2014 Share Posted November 17, 2014 Jag har skrivit i någon tråd om hur trött jag är, i en annan om min törst. Båda gångerna blev jag rekommenderad att äta extra salt. Detta gör mig nyfiken, vad är det i lchf- kosten som gör att vi får för lite salt i oss? Inte kan det väl vara kolhydrater som bidrog med det i det tidigare livet ? By the way, saltet fungerade på min törst dock inte tröttheten. Sen undrar jag om man kan äta för mycket makrill? Tror jag äter 5 burkar i veckan... Blir det galet att tillsätta nattljusolja? (hjälper till mot hormonsvängningar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted November 17, 2014 Share Posted November 17, 2014 Nja.... Vid omställningen första veckan avgår ju en hel del vätska och då tappar man även lite extra salter En del av omställningsproblemen kan då bero på att för mycket salt lämnat kroppen ..Det borde väl knappast vara fallet längre då du hållit på ett tag? Är du törstig nu kan det ju förstås vara det omvända, dvs att du äter mer salt mat än tidigare ..och faktiskt är törstig :-) Nej, nattljusolja tror jag inte på.. Det är väldigt rikt på omega-6 och det har vi inte för lite av i kroppen snarast tvärtom För mycket omega-6 inflammerar dig bara "Sen undrar jag om man kan äta för mycket makrill? Tror jag äter 5 i veckan..." Nej, knappast ...om du inte verkligen menar 5 hela fiskar om 3 kilo styck :-D 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 17, 2014 Share Posted November 17, 2014 Som tillägg till dufvas förklaring! Insulin stimulerar njuren till att återabsorbera mer salt, vatten följer med via Osmos! Sjunker insulin iomed kostomläggningen så tar inte njuren upp lika mycket salt och vatten. Sen om man äter skräpmat så är den ofta hög på salt och snabba kolhydrater, äter du riktig mat från råvaror får du salta själv! Läs vilken LCHF bok som helst så rekomenderas att dricka en kopp buljong om dagen, speciellt i början, det är inte bara natriumklorid du kissar ut utan även andra mineralsalter typ magnesium. Sen till det tredje.. om du går så långa tider med en grav tötthet så får du kolla om det är 1 salt, 2. kolhydrater! Dvs du dör inte om du skulle äta en banan alternativt ta en stor potatis till maten.. testa! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts