Jump to content

Ketos

Ixxis

Recommended Posts

Hej!

Vad är Er erfarenhet, ni som har varit i ketos?

Är det ett bra/tillförlitlig viktnedgångstillstånd?

Att vara i ketos, ger det optimala förutsättningar för att gå ned i vikt med LCHF?

Vad för ketosmätare har ni använt för att mäta ketos så noga så möjligt?

Tack på förhand och tar tacksamt emot alla egna erfarenheter av ketos!0)

Här lite info om ketos.

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt#14

Har aldrig mätt mina ketonvärden men har känt av andedräkten som ketosen kan skapa. Och den är ju mindre trevlig.

Men jag tror att det är väldigt individuellt om ketos är nödvändigt för viktnedgång.

Om man tycker att dom sista kilona man vill gå ner är omöjliga, så kan absolut ketos vara till hjälp. 

• Like 1

Hej!

Vad är Er erfarenhet, ni som har varit i ketos?

Är det ett bra/tillförlitlig viktnedgångstillstånd?

Att vara i ketos, ger det optimala förutsättningar för att gå ned i vikt med LCHF?

Vad för ketosmätare har ni använt för att mäta ketos så noga så möjligt?

Tack på förhand och tar tacksamt emot alla egna erfarenheter av ketos!0)

Jotack min erfarenhet är bara bra än så länge.. bara hållit på i sju år så jag vet inte hur det blir om femtio!

Eh, går du ner i vikt så brukar du hamna i ketos hur som helst, dvs du förbränner mest fett, och rätt lite kolisar.. antingen genom kalorirestriktion eller kolhydratrestriktion!

Det var väl fett du ville gå ner?

Näe man behöver inte vara i ketos för att gå ner i vikt.. men ofta så underlättar det om man slipper ett blodsocker och insulin som åker jojo!

Har alldrig användt ketonmätare av något slag, det räcker i princip att hålla koll på dagliga kolhydratmängder för att veta att man är i någon form av ketos.. dvs ofta omkring 50 gram eller mindre.

Resten sköter kroppen rätt bra själv.. oså kan det vara viktigare att hålla koll på hur ens egen aptit reagerar, för det finns ingen särskild mätare.. förutom ens hunger/aptit!

Jag har precis mätt ketoner i ett par dagar. Jag använder blodprov, den mätapparaturen som kostdoktorns har på sin sida.

Resultatet var allt mellan 0,4 till 1,9. Beroende på träning och matintag.

Jag går inte ner i vikt, snarare upp. Det kan bero på träningsmängden, jag har ökat så jag får muskler och mer aptit. Det som börjar lägga sej runt midjan är inte muskler.

Men missförstå mej inte nu, det beror inte på ketosen att jag går upp, bara att det inte är en garanti för att gå ner.

• Like 1

Jag är i ketos jämnt ( minus ibland när  jag återfaller i gamla synder). Jag mæter med blod-sticka så jag vet positivt att jag ær i ketos.

Jag mår mycket bra och håller min ideal vikt utan kalorierestriktion eller -rækning. Jag mærker av ketosen som almænt vælbefinnande, mycket energi, mer tankeskærpa, bættre minne (både nær- och långt minne).

Jag uppskattar alt omkring ketosen - har inga negativa effekter......och kanske skall jag radfæsta överst, att min hjærna/sinne fungerar så bra i ketos :)   Gång på gång förvånas jag över att jag är så glad på ett lungt och stabilt sætt......trots att jag kan peka på att saker absolut finns  i min tillvaro som förut brukade göra mig lite deppig....jag är bara glad ändå :)  :)   Jag tillskriver detta behageliga fänomen ketosen

Men jag har aldrig kænt till (eller fått kommentar om) min andedrækt.

• Like 4

Hmm har nog aldrig varit i ketos.. Alla verkar ha den där andedräkten och smaken i munnen och det har jag aldrig haft..

Plåtsmak imunnen kunde jag ha även förr, men nåt som jag märker är när jag kissar. Det luktar som det är katten som sitter på toan när jag varit extra strikt. Numera luktar kattkiss hälsa i min näsa

• Like 1