Jump to content

Hur ska jag tänka med dipsås?

Lakritsnoja
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag är inne på dag 5 med LCHF och är mätt och glad. Sötsuget är väldigt jobbigt men det var främst det jag ville ha bukt med så det är bara vad man kan vänta sig.

Nu undrar jag hur jag ska göra dipsås på bästa sätt. Det använder jag till kött och allt möjligt. Dippa grönsaker eller som salladsdressing t ex. Jag gillar Estrellas dipsåspulver men ser att det är hög procent kolhydrater i det, från både potatis och socker. Nu är det ju inte så stora mängder pulver man totalt får i sig men jag skulle vilja ha nolltolerans mot socker.

Hur gör ni? Har ni bra recept på goda dipsåser?

Tack på förhand.

kylda såser på burk. Tex bearnaise, aioli etc. ;) Själv gillar jag Coops bearnaise. 0,8gr kh/100gr.

Tommy har skrivit ett bra test på sin hemsida med kylda bearnaisesåser:

http://www.tommytappar.se/?p=2188

Är man plusmedlem på aftonbladet så finns en artikel här:

http://www.aftonbladet.se/tester/article19202194.ab

Coops fick bäst, Jensens sämst.

• Like 1

Jag gör kalla såser (funkar väl som dip antar jag ;) ) med kokosmjölk/grädde och avocado som bas och så kryddar jag lite som jag vill från gång till gång. Mycket vitlök och/eller chili använder jag, antingen pulver eller färsk. Tycker att kokossmaken försvinner med kryddningen. Givetvis kan man ju använda turkisk yoghurt eller creme fraich också, men jag äter inte så mycket mejerier.

• Like 2

Tack så mycket! Nu fick jag bra alternativ. Så mycket gömt socker det finns i oväntade saker när man börjar leta efter det!

Ja det är inte klokt i början är det mycket att tänka på men man lär sig och var noga och läs innehållsförteckningen. Lär dig dom olika namnen på socker som används i mycket halvfabrikat och kryddor.

• Like 2

Ja det tog mig en och en halv timme att handla sist, innan jag startade upp det här. Men jag försöker hålla mig till originalråvaror som grönsaker, kött, smör, ägg osv. Inga innehållsförteckningar att bekymra sig för.  :) Men det funkade inte riktigt med allt. Majonäs och bearnaise t ex.

Efter att ha läst Tommys bearnaisetest i länken ovan så känner jag att jag måste lära mig laga bearnaisesås själv.

• Like 2

Jag är väldigt förtjust i Kavlis ekologiska majonnäs. Det är den enda som jag gillar smaken på. Jag provade en gång att göra själv, men den var INTE ätbar

Tycker också att Kavlis ekologiska är helt okej, men sen jag började göra egen så faller även den bort!

Jag gör den i en diskad burk (kokosolja) med stavmixern, så bara den behöver diskas. Ett helt ägg, 1-2 tsk fransk senap, 1-2 msk pressad lime, salt och vitpeppar, olja, en neutral rapsolja, 2-3 dl. Allt kylskåpskallt, ner i burken, kör stavmixern ca en minut så är det klart! :)

Blir det för löst så häll på mer olja! (galet, men det funkar! :P )

• Like 1