Jump to content

Kolhydrats-smygare?

Maja

Recommended Posts

Japp som ämnet lyder, jag funderar lite på om det finns en del kolhydrater att känna till där man kanske inte förväntar sej det?

T ex fick jag häromdan tag på naturlig surkål (luktar sk*t men smakar mums).

Men innehåller det kolhydrater jag bör bli medveten om? Samma för annat som vi som lever med Lchf bör känna till.

Japp som ämnet lyder, jag funderar lite på om det finns en del kolhydrater att känna till där man kanske inte förväntar sej det?

T ex fick jag häromdan tag på naturlig surkål (luktar sk*t men smakar mums).

Men innehåller det kolhydrater jag bör bli medveten om? Samma för annat som vi som lever med Lchf bör känna till.

Mmmm surkål, korv och blomkålsmos *dregel*. Surkål brukar inte innehålla speciellt mycket kolhydrater när jag har köpt. Mycket gott är det också!

Kolla näringsdeklarationen på ALLT du köper, speciellt grejer som inte är rena livsmedel utan färdigtillverkade saker som såser, röror m.m.

Jag minns inte tillverkaren nu på rak arm men jag kollade på en rhode island-sås som hade 11 g kolisar per 100 g.
Ungefär lika mycket som i läsk.
Vansinnigt.

----
På samma tema måste jag få återge delar av en dialog om majonäs.
Hade handlat majjo och glömt kolla innehållsförteckningen. Skrev till Kavli och undrade varför de hade massa goja i..

Jag:
Hej.
Varför har ni socker, ättika, e202, e415, e412 och e160 i eran äkta majonäs?
/vetgirig

Kavli Sverige
Hej! Tack för din fråga. Här kommer en förklaring på dina ingrediensfrågor... Socker finns med i liten mängd för att ge en god smak. Ättika är med för att både ge god smak och en produkt som är säker att äta. E202 kaliumsorbat är med för att det inte ska växa bakterier och mögel i majonnäsen. E415 xantangummi och guarkärnmjöl är med för att ge majonnäsen en bra konsistens och E160 betakaroten är med för att ge en fin färg. Hoppas det gav dig lite mer tydlighet.

Jag
Jag har googlat lite recept och de allra flesta innhåller bara 4 högst 5 saker och inget av de här grejerna är med. Varför behöver ni ha de ingredienserna när inte duktiga kockar behöver de?

Ylva (en bekant till mig)
Men vispa din egen majonäs då om inte Kavlis duger. Så krångligt är det faktiskt inte – fast du kanske inte kan räkna med samma hållbarhet.

Jag
Att det är just Kavli jag gnäller på är bara för att de har otur och råkar va det märket som ställts upp för extra exponering i min butik när jag handlade sist. Kunde varit vilken tillverkare som helst som jag skrev till.

Jag tänker att just majonäs är en sån grej som inte behöver innehålla socker men ändå gör det. E-ämnena känns också väldigt onödigt... det har grävts och undersökt en massa redan om det här och jag är inte så påläst. Jag tänkte bara ett 'äkta majonäs' måste väl vara en enkel och ren produkt utan massa konstigheter och när jag ser att jag har fel om det så blev jag nyfiken på varför det var så.

Kavli Sverige
Ibland undrar man den där extra frågan.....
Äkta majonnäs är en traditionell benämning på den majonnäs som har ”full” fetthalt, till skillnad från lättmajonnäs. Vissa tillverkare gör till och med fettfri majonnäs.

• Like 1

Skrev till Kavli och undrade varför de hade massa goja i..

Jag:

Hej.

Varför har ni socker, ättika, e202, e415, e412 och e160 i eran äkta majonäs?

/vetgirig

De kunde ju passat på att berätta att de faktiskt har en majonnäs utan e-tillsatser i alla fall.   :huh:

Deli Äkta Majonnäs utan tillsatser

Ingredienser:

Veg.olja (raps), äggula (8,5%), vatten, ättika, socker, senap, salt, vitpeppar.

Protein 1,5 g

Kolhydrater 3,5 g

Fett 80 g

Det är väl sockerdelen man kan reagera på fortfarande, men den är bra mycket bättre än deras andra "Äkta Majonnäs".

• Like 1

Äggröran på hotell - oftast gjord på mix som kan innehålla mjöl. :(

* :o *

Men så får dom väl inte göra.. ahhh! Äggröran är typ det enda jag tycker är helig på frukostbordet under konferenserna..

Men åh... vad besviken jag blir nu. Jag som känt mig så nyttig och glad när jag huggit in på hotellfrukostarnas delikata äggröra och knaperstekta bacon.

Jag jobbar frukost på hotell ibland och där gör vi äggröran på ägg och grädde, inget annat. Det händer att gäster frågar om den är gjord på nån mix så fråga alltid vad den är gjord på.

Jag har ju också glatt tagit av äggröran när jag varit på resa och så klart tagit för givet att den är gjord på äkta vara, men nu kommer jag definitivt fråga innan jag äter....

Guest Katarina101

Jag bodde på ett väldigt fint hotell vid Slussen och frågade om det var mjöl i äggröran och om jag kunde äta den. Den vänliga kyparen sa att det nog var mjöl i den, men att jag kunde vänta några minuter till kocken kom så skulle jag få en riktig omelett. Och det beställde jag sedan resten av tiden jag bodde där. Men det går nog inte på alla hotell.

Kom på en till grej jag gått bet på, kanske bara jag som är ovanligt korkad, men det bjuder jag på isf.

Rostade nötter och frön trodde jag innehöll nötter/frön, nån olja och salt. Tydligen vill de peta i majsstärkelse också... så titta noggrant innan du lägger ner nåt i korgen. =)

• Like 1

Den här tråden indikerar egentligen en väldigt viktig sak: Man kan aldrig veta vad maten innehåller om man inte gör den själv. Inte konstigt att en del personer som alltid äter lunch ute har svårt att få LCHF att "fungera". Antagligen så får man i sig en massa saker som man inte förstår/märker. 

• Like 2