Wordshadows Posted November 18, 2014 Share Posted November 18, 2014 Hej allihopa! Jag vet att alkohol finns lite del av våra vardagsliv.. Jag brukar ibland dricka alkohol som enbar Röttvin och Whiskey. Men det enda som bekymra mig är Whiskey. Jag läste en del vad Whiskey innehåll som jag fick fråga-tecken hela tiden. Regler inom lchf är att inte dricka alkohol ofta det vet ni säkert redan. Jag dricka inte alkohol varje dag och massor mängd utan 1-3 glas per vecka. Whiskey dricka jag sällan, men jag vill kunna köpa rätt whiskey som är tillåter LCHFs "regel"sram. Märkligt att whiskey är tillåtet och ändå de innehållet Majs, vete, korn o jäst......?? Dessa är inte ens tillåtet inom LCHF-kost, ändå är whiskey tillåtet? Då förstår ni varför min fråga-tecken växte till tusentals fråga tecken. Jag vill kunna köpa rätt whiskey med ett god samvete! Finns det en "LCHF" whiskey eller? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted November 18, 2014 Share Posted November 18, 2014 Jag tror du missförstår något... Sprit (oavsett sort) görs genom att man fermenterar (jäser) spannmål. Då omvandlar jästen kolhydraterna till alkohol, koldixoid och vatten. Till vin jäser man frukt då (drovor), men det händer samma sak. Skillnaden är att i vintillverkningen jäser man inte "fullt ut", utan det blir lite restsocker kvar. Sprit jäser man ända tills det inte finns socker kvar (i princip) och sedan destillerar man dessutom, så att man utvinner ren alkohol, rent vatten och aromämnen. Whiskey lagras sen i fat, där den får sin färg och slutliga arom. Så den GÖRS av spannmål, men innehåller inga kolhydrater när det väl är klart! Därför är sprit "tillåten" inom LCHF för den inte innehåller någon socker, medan olika viner kan innehåller mindre eller till och med rätt mycket socker. Så köp du whiskey, vilket du vill, men kolla sockerhalten i vinet! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted November 18, 2014 Share Posted November 18, 2014 Sprit är inga problem när det gäller kolhydrater (men det finns en massa andra problem med alkohol). Majs och korn konverteras till sockerarter med hjälp av naturligt ingående enzymer. Sedan jäser man denna söta vätska och då omvandlas det mesta av kolhydraterna till alkohol. Så långt är tillverkningen mycket lik öltillverkning. Men sedan destillerar man denna vätska och får fram ren alkohol, och då finns inga kolhydrater kvar! Så du kan dricka whiskey utan att få i dig några kolhydrater. Det är samma med annan sprit. Vodka, görs av potatis eller spannmål Rom, av sockerrör Whisky, kornmalt och ibland majs (dvs öl utan humle och kolsyra!) Brandy och cognac görs av vin Grappa görs av urpressade vindruvor. Så all whisky är ok ur LCHF perspektiv, du behöver inte välja någon särskild för den sakens skulle. Men jag rekommenderar Jack Daniels eller Jim Beam! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted November 18, 2014 Share Posted November 18, 2014 Laphroig! Klöser lite i kistan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wordshadows Posted November 18, 2014 Author Share Posted November 18, 2014 Jag tror du missförstår något... Sprit (oavsett sort) görs genom att man fermenterar (jäser) spannmål. Då omvandlar jästen kolhydraterna till alkohol, koldixoid och vatten. Till vin jäser man frukt då (drovor), men det händer samma sak. Skillnaden är att i vintillverkningen jäser man inte "fullt ut", utan det blir lite restsocker kvar. Sprit jäser man ända tills det inte finns socker kvar (i princip) och sedan destillerar man dessutom, så att man utvinner ren alkohol, rent vatten och aromämnen. Whiskey lagras sen i fat, där den får sin färg och slutliga arom. Så den GÖRS av spannmål, men innehåller inga kolhydrater när det väl är klart! Därför är sprit "tillåten" inom LCHF för den inte innehåller någon socker, medan olika viner kan innehåller mindre eller till och med rätt mycket socker. Så köp du whiskey, vilket du vill, men kolla sockerhalten i vinet! Hej Gladan. Nej jag missförstod inte, var bara osäker på hur det tillverkade. Det var DÄRFÖR jag frågade. Jag tänker inte sitter och låtas att jag fattar helheten - NOT. Jag vill heller fråga det jag är osäker och får lärdom av andra som vet bäst. När det gäller vinet vet jag redan. Är ju inte professional när det gäller Whiskey. TACK för din tid på svaret. *tummen upp* 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wordshadows Posted November 18, 2014 Author Share Posted November 18, 2014 Sprit är inga problem när det gäller kolhydrater (men det finns en massa andra problem med alkohol). Majs och korn konverteras till sockerarter med hjälp av naturligt ingående enzymer. Sedan jäser man denna söta vätska och då omvandlas det mesta av kolhydraterna till alkohol. Så långt är tillverkningen mycket lik öltillverkning. Men sedan destillerar man denna vätska och får fram ren alkohol, och då finns inga kolhydrater kvar! Så du kan dricka whiskey utan att få i dig några kolhydrater. Det är samma med annan sprit. Vodka, görs av potatis eller spannmål Rom, av sockerrör Whisky, kornmalt och ibland majs (dvs öl utan humle och kolsyra!) Brandy och cognac görs av vin Grappa görs av urpressade vindruvor. Så all whisky är ok ur LCHF perspektiv, du behöver inte välja någon särskild för den sakens skulle. Men jag rekommenderar Jack Daniels eller Jim Beam! Hej Stroker49. Åh verkligen intressant att veta vad och hur olika sprit gjordes av. Gillar Konjak men har inte hunnit köpa den men smakade av när jag fikade med en kompis när vi drack konjak till kaffe.. Inte dumt. Whiskey o Vinet är viktigast just nu. Jack Daniels o Jim Beam har jag sett men inte smakat.. Igår drack jag Islay Mist de luxe, den gillar jag på grund av rökig smak och sting kännas man i tungan när man dricka. TACK för din tid på svaret och tips om whiskey. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wordshadows Posted November 18, 2014 Author Share Posted November 18, 2014 Laphroig! Klöser lite i kistan Hej Malin303. Whiskey Laphroig? Okej.. får testa den nån dag. *tummen upp* 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted November 18, 2014 Share Posted November 18, 2014 Hej Stroker49. Åh verkligen intressant att veta vad och hur olika sprit gjordes av. Gillar Konjak men har inte hunnit köpa den men smakade av när jag fikade med en kompis när vi drack konjak till kaffe.. Inte dumt. Whiskey o Vinet är viktigast just nu. Jack Daniels o Jim Beam har jag sett men inte smakat.. Igår drack jag Islay Mist de luxe, den gillar jag på grund av rökig smak och sting kännas man i tungan när man dricka. TACK för din tid på svaret och tips om whiskey. Jag gillar Jack och Jim men även annan whiskey, Gärna rökig Islay. Att nämna de två Amerikanska jag gjorde är också lite för att reta alla whiskey-snobbar. Alkohol är dock uselt för hälsan och för viktnedgång (även om de inte innehåller kolhydrater) så man skall ta det mycket måttligt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wordshadows Posted November 18, 2014 Author Share Posted November 18, 2014 Jag gillar Jack och Jim men även annan whiskey, Gärna rökig Islay. Att nämna de två Amerikanska jag gjorde är också lite för att reta alla whiskey-snobbar. Alkohol är dock uselt för hälsan och för viktnedgång (även om de inte innehåller kolhydrater) så man skall ta det mycket måttligt. Hhehehe! Jag förstår! Tur att jag är inte en av de snobbar. Drack Islay Mist De luxe. Faktiskt god Rökig o stark smak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted November 18, 2014 Share Posted November 18, 2014 Jag gillar Jack och Jim men även annan whiskey, Gärna rökig Islay. Att nämna de två Amerikanska jag gjorde är också lite för att reta alla whiskey-snobbar. Alkohol är dock uselt för hälsan och för viktnedgång (även om de inte innehåller kolhydrater) så man skall ta det mycket måttligt. Enligt vetenskapsjournalisten Tony Edwards är alkohol bra för hälsan om det intas regelbundet och i begränsade mängder. "Heavy drinkers should be urged to cut their consumptions, but people who already regularly consume low to moderate amounts of alcohol should be encouraged to continue." Tony Edwards redovisar i sin bok "The Good News about Booze" massor av forskningsresultat och även hur man försöker dölja positiva resultat för måttlig alkoholkonsumtion därför att det inte är politiskt korrekt. Han redovisar också forskningsresultat som visar att kalorier i alkohol inte räknas, att man alltså inte blir tjock av alkohol (utom öl som innehåller en hel del kolhydrater). Hans teori är att det beror på att kroppen inte kan tillgodogöra sig kalorier från alkohol. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted November 18, 2014 Share Posted November 18, 2014 Enligt vetenskapsjournalisten Tony Edwards är alkohol bra för hälsan om det intas regelbundet och i begränsade mängder. "Heavy drinkers should be urged to cut their consumptions, but people who already regularly consume low to moderate amounts of alcohol should be encouraged to continue." Tony Edwards redovisar i sin bok "The Good News about Booze" massor av forskningsresultat och även hur man försöker dölja positiva resultat för måttlig alkoholkonsumtion därför att det inte är politiskt korrekt. Han redovisar också forskningsresultat som visar att kalorier i alkohol inte räknas, att man alltså inte blir tjock av alkohol (utom öl som innehåller en hel del kolhydrater). Hans teori är att det beror på att kroppen inte kan tillgodogöra sig kalorier från alkohol. Ja, lite lite alkohol är positivt. Tyvärr kan man tillgodogöra sig kalorierna i alkohol vad jag har hört, genom citronsyracykeln. Någon kan säkert förklara detta . Sedan lär det vara så att så länge kroppen är sysselsatt med att bryta ner alkohol så sker ingen fettförbränning så på så sett kan det vara fetmabildande i vilket fall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted November 18, 2014 Share Posted November 18, 2014 En god rom är ju fantastisk, undvik dock "spiced rum" som jag tror innehåller socker. Plantation barbados 7 år (kanske den heter, minns inte) är billig och mycket god. Finns på bolaget. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Ja, lite lite alkohol är positivt. Tyvärr kan man tillgodogöra sig kalorierna i alkohol vad jag har hört, genom citronsyracykeln. Någon kan säkert förklara detta . Sedan lär det vara så att så länge kroppen är sysselsatt med att bryta ner alkohol så sker ingen fettförbränning så på så sett kan det vara fetmabildande i vilket fall. Tony Edwards redovisar 21 studier som alla kommit fram till att man inte går upp i vikt av alkohol, tendensen är snarare tvärtom. Nötter har heller ingen effekt på vikten trots högt kaloriinnehåll. Nötter har lågt GI och alkohol har 0 GI. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Tony Edwards redovisar 21 studier som alla kommit fram till att man inte går upp i vikt av alkohol, tendensen är snarare tvärtom. Nötter har heller ingen effekt på vikten trots högt kaloriinnehåll. Nötter har lågt GI och alkohol har 0 GI. Mycket intressent det du tar upp här MagnusH. Det vore väldigt intressant om Zepp eller annan som förstår metabolism kunde klarlägga detta med hur och om kroppen kan tillgodoräkna sig alkohol som energi. För många år sedan hade jag en teori (snarare en förhoppning) om att kroppen inte kunde tillgodoräkna sig energi från alkohol. Men då frågade jag en som studerat medicin och fick hela citronsyracykeln tillbaks i huvudet. Jag tänkte som så att det förhöll sig med alkohol som med andra energirika kolväten. Diesel tex innehåller en väldig massa energi, dricker vi det blir vi inte tjocka. Vi blir jättesjuka och dör! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1969 Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Paleo alkohol guide: http://www.paleoeffect.com/alcohol-guide/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted November 22, 2014 Share Posted November 22, 2014 "Get Drunk Not Fat is a site that lists and ranks alcohol based on amount of included alcohol % versus calorie content. We have worked directly with beer, wine and liquor manufacturers to bring you the most accurate calorie and carbohydrate information." - http://getdrunknotfat.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 22, 2014 Share Posted November 22, 2014 Mycket intressent det du tar upp här MagnusH. Det vore väldigt intressant om Zepp eller annan som förstår metabolism kunde klarlägga detta med hur och om kroppen kan tillgodoräkna sig alkohol som energi. För många år sedan hade jag en teori (snarare en förhoppning) om att kroppen inte kunde tillgodoräkna sig energi från alkohol. Men då frågade jag en som studerat medicin och fick hela citronsyracykeln tillbaks i huvudet. Jag tänkte som så att det förhöll sig med alkohol som med andra energirika kolväten. Diesel tex innehåller en väldig massa energi, dricker vi det blir vi inte tjocka. Vi blir jättesjuka och dör! Du skulle lyssnat mer till den studenten! Alla macronutrienter bryts ner till ättiksyra och går sedan till citronsyracykeln. Alkohol är en macronutrient med 7 kcal per gram. Vi kan inte lagra den och den är toxisk i för höga nivåer så det är prio 1 att förbränna den först.. vilket innebär att fettförbräning minskar under tiden det tar att förbränna alkoholen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Du skulle lyssnat mer till den studenten! Alla macronutrienter bryts ner till ättiksyra och går sedan till citronsyracykeln. Alkohol är en macronutrient med 7 kcal per gram. Vi kan inte lagra den och den är toxisk i för höga nivåer så det är prio 1 att förbränna den först.. vilket innebär att fettförbräning minskar under tiden det tar att förbränna alkoholen. Men detta strider mot de 21 studier som vetenskapsjournalisten Tony Edwards åberopar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Men detta strider mot de 21 studier som vetenskapsjournalisten Tony Edwards åberopar. Har inte läst de studierna, men alkohol är en macronutrient som de andra och tillför kalorier hur som helst.. många använder alkohol utan att gå upp i vikt. Och har man en fungerande aptit så spelar det mindre roll varifrån man får sina kalorier. Det är lite samma som med frågan om det är kolhydraterna eller fettet man går upp utav.. och det korrekta svaret är; inget av dem! Och det är som Taubes pepåkar, går man upp för att man äter för mycket eller äter man för mycket för att man går upp i vikt? Han ändrar på frågeställningen till vad som styr vår aptit.. vad som styr om vår aptit till att äta mer än vad vi behöver. Och den enkla förklaringen är att det inte handlar om hur mycket kalorier ett livsmedel innehåller, det styr vår aptitregleringen om. Det är annat som gör att denna reglering sätts ur spel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Har inte läst de studierna, men alkohol är en macronutrient som de andra och tillför kalorier hur som helst.. många använder alkohol utan att gå upp i vikt. Och har man en fungerande aptit så spelar det mindre roll varifrån man får sina kalorier. Det är lite samma som med frågan om det är kolhydraterna eller fettet man går upp utav.. och det korrekta svaret är; inget av dem! Och det är som Taubes pepåkar, går man upp för att man äter för mycket eller äter man för mycket för att man går upp i vikt? Han ändrar på frågeställningen till vad som styr vår aptit.. vad som styr om vår aptit till att äta mer än vad vi behöver. Det finns olika uppfattningar om alkohol är en macronutrient eller ej. Det beror på hur man definierar macronutrient. De 21 studierna visar enligt Tony Edwards att vid lika intag av kalorier i form av mat och vid lika motion men där en grupp dessutom konsumerar kalorier i form av alkohol, så ökar inte de som intar alkohol i vikt mer än gruppen som inte intar alkohol. Det är väl så att kroppen förbrukar en hel del kalorier på att göra sig av med alkoholen och åtminstone en del om inte allt går väl ut med urinen. Tony Edwards teori är att kroppen inte kan tillgodogöra sig energin i alkohol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Det finns olika uppfattningar om alkohol är en macronutrient eller ej. Det beror på hur man definierar macronutrient. De 21 studierna visar enligt Tony Edwards att vid lika intag av kalorier i form av mat och vid lika motion men där en grupp dessutom konsumerar kalorier i form av alkohol, så ökar inte de som intar alkohol i vikt mer än gruppen som inte intar alkohol. Det är väl så att kroppen förbrukar en hel del kalorier på att göra sig av med alkoholen och åtminstone en del om inte allt går väl ut med urinen. Tony Edwards teori är att kroppen inte kan tillgodogöra sig energin i alkohol. Kroppen förbrukar alltid en massa kalorier för att omsätta olika macronutrienter till energi.. det är därför man inte räknar deras verkliga energiinnehåll utan deras Atwaterfaktorer! Matsmältningen är en oerhört energikrävande apparat! Macronutrienter definieras som ett substrat som tillför energi främst.. eller rättare sagt har ett högt energivärde, till skillnad mot micronutrienter som främst tillför annat främst vitaminer, mineraler, spårämnen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wordshadows Posted November 23, 2014 Author Share Posted November 23, 2014 Wow, vilken intressant informationer. Men viktigast av allt att vi INTE överkonsument alkohol när vi dricker. Jag vet att vi INTE går upp i vikt av alkohol hur än vi dricka lite eller mycket, MEN de BROMSAR våra viktnedgång om vi dricka för mycket. Lite och lagom är bäst om man vill gå ned i vikt i längd. Det är var och en´s beslut. Svårast av allt är att VET om dessa alkohol är utan socker eller med. Speciell viner. Jag har varit på systembolaget förra året. Jag var tvungen att fråga personal om det och då sa en personal att alla röttvin är utan socker så jag blev tveksam direkt eftersom jag VET att några är utan socker... men hon sa "alla". Kunskapsbrist kanske? Så jag vända mig och tog den samma vin som jag VET är utan socker.... Det är farlig att tro på nån när de säger är utan socker. Önskar att man kunde få lilla Lathunden bok om symbol, innehåll, att tänka på, osv inriktad för alkohol som vi LCHF får dricka. Jag har gått på LCHF snart ett år, jag lär mig ännu. Det är precis som Körkort... vi blir aldrig färdigt att lär oss ngt. Nytt nytt hela tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Wow, vilken intressant informationer. Men viktigast av allt att vi INTE överkonsument alkohol när vi dricker. Jag vet att vi INTE går upp i vikt av alkohol hur än vi dricka lite eller mycket, MEN de BROMSAR våra viktnedgång om vi dricka för mycket. Lite och lagom är bäst om man vill gå ned i vikt i längd. Det är var och en´s beslut. Svårast av allt är att VET om dessa alkohol är utan socker eller med. Speciell viner. Jag har varit på systembolaget förra året. Jag var tvungen att fråga personal om det och då sa en personal att alla röttvin är utan socker så jag blev tveksam direkt eftersom jag VET att några är utan socker... men hon sa "alla". Kunskapsbrist kanske? Så jag vända mig och tog den samma vin som jag VET är utan socker.... Det är farlig att tro på nån när de säger är utan socker. Önskar att man kunde få lilla Lathunden bok om symbol, innehåll, att tänka på, osv inriktad för alkohol som vi LCHF får dricka. Jag har gått på LCHF snart ett år, jag lär mig ännu. Det är precis som Körkort... vi blir aldrig färdigt att lär oss ngt. Nytt nytt hela tiden. Den här sidan är bra när man vill söka en dryck på Systembolaget och ta reda på både sockerhalt och annan information om en speciell dryck... http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Kroppen förbrukar alltid en massa kalorier för att omsätta olika macronutrienter till energi.. det är därför man inte räknar deras verkliga energiinnehåll utan deras Atwaterfaktorer! Matsmältningen är en oerhört energikrävande apparat! Macronutrienter definieras som ett substrat som tillför energi främst.. eller rättare sagt har ett högt energivärde, till skillnad mot micronutrienter som främst tillför annat främst vitaminer, mineraler, spårämnen. Vad tror du om att alkoholen inkl sina kalorier går ut med urinen? Det finns ju mätbar alkohol i urinen när man druckit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Vad tror du om att alkoholen inkl sina kalorier går ut med urinen? Det finns ju mätbar alkohol i urinen när man druckit. Det har de redan räknat med när de tog fram Atwaterfaktorerna! Ketoner avgår oxå via urin/utandningsluft, det är marginellt.. oså spelar det mindre roll om man har en fungerande aptitreglering för då kompenseras bara aptiten upp så att energiintaget ökar så man hamnar på sin energimässiga jämnvikt! Om stora delar av ens energintag skulle gå ut via urinen så bör man omedelbart uppsöka läkare! Det viktiga att veta är att olika macronutrienter påverkar vår homeostas på olika sätt! Det andra viktiga att veta är att olika personer är olika känsliga dels av genetiska skäl dels av livstilsskäl.. vi har en högst begränsad förmåga att lagra glukos, det är en begränsning vi har som art! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Det har de redan räknat med när de tog fram Atwaterfaktorerna! Ketoner avgår oxå via urin/utandningsluft, det är marginellt.. oså spelar det mindre roll om man har en fungerande aptitreglering för då kompenseras bara aptiten upp så att energiintaget ökar så man hamnar på sin energimässiga jämnvikt! Om stora delar av ens energintag skulle gå ut via urinen så bör man omedelbart uppsöka läkare! Det viktiga att veta är att olika macronutrienter påverkar vår homeostas på olika sätt! Det andra viktiga att veta är att olika personer är olika känsliga dels av genetiska skäl dels av livstilsskäl.. vi har en högst begränsad förmåga att lagra glukos, det är en begränsning vi har som art! Fast det vore ju naturligt om kroppen gjorde sig av med alkoholen genom urinen. Kroppen uppfattar ju alkoholen som ett gift. Det skulle förklara varför de 21 studierna tydde på att kalorier i alkohol inte påverkade kroppsvikten. I så fall är ju alkohol inte en macronutrient heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Fast det vore ju naturligt om kroppen gjorde sig av med alkoholen genom urinen. Kroppen uppfattar ju alkoholen som ett gift. Det skulle förklara varför de 21 studierna tydde på att kalorier i alkohol inte påverkade kroppsvikten. I så fall är ju alkohol inte en macronutrient heller. Näe det är inte naturligt om kroppen utsöndrar energisubstrat via urinen, det syns mest hos personer som är sjuka, diabetiker och njursjuka. Vad gäller kroppens förmåga att känna igen vad som är gift eller ej har mer med evolutionen att göra, och då lär knappast alkohol varit något som förekom före jordbruket.. dvs rätt sent i vår utveckling som art. Har som sagt inte läst de studierna.. men, misstänker att han hänvisar till dessa utifrån kalorihypotesen, dvs att energirika födoämnen skulle göra att vi lägger på oss vikt! Så fungerar inte kroppen och kalorihypotesen har ingen som helst vetenskaplig bärighet, är man frisk så äter/dricker man mindre volymer av sådant som är energirikt! Det är mest ett tankefel, aptitregleringen och vår setpoint för vikt regleras främst av tillgänglig energi.. oavsett sort av macronutrient. Givetvis påverkar olika macronutrienter den setpointen på olika sätt via olika homeostas. Och alkohol är en macronutrient med 7 Kcal som förbränns i kroppen, via betaoxidation i levern omvandlas det till ättiksyra som går vidare till citronsyracykeln för att till slut omvandlas till ATP, som är den energivaluta vi använder i våra celler! Såå.. jag kan slå vad om att de studierna visar att det inte är energirika livsmedel som gör att man går upp i vikt.. och det är en av hörnstenarna i LCHF oxå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Näe det är inte naturligt om kroppen utsöndrar energisubstrat via urinen, det syns mest hos personer som är sjuka, diabetiker och njursjuka. Vad gäller kroppens förmåga att känna igen vad som är gift eller ej har mer med evolutionen att göra, och då lär knappast alkohol varit något som förekom före jordbruket.. dvs rätt sent i vår utveckling som art. Har som sagt inte läst de studierna.. men, misstänker att han hänvisar till dessa utifrån kalorihypotesen, dvs att energirika födoämnen skulle göra att vi lägger på oss vikt! Så fungerar inte kroppen och kalorihypotesen har ingen som helst vetenskaplig bärighet, är man frisk så äter/dricker man mindre volymer av sådant som är energirikt! Det är mest ett tankefel, aptitregleringen och vår setpoint för vikt regleras främst av tillgänglig energi.. oavsett sort av macronutrient. Givetvis påverkar olika macronutrienter den setpointen på olika sätt via olika homeostas. Och alkohol är en macronutrient med 7 Kcal som förbränns i kroppen, via betaoxidation i levern omvandlas det till ättiksyra som går vidare till citronsyracykeln för att till slut omvandlas till ATP, som är den energivaluta vi använder i våra celler! Såå.. jag kan slå vad om att de studierna visar att det inte är energirika livsmedel som gör att man går upp i vikt.. och det är en av hörnstenarna i LCHF oxå! Tony Edwards är skeptisk till kaloriprincipen (kalorier in, kalorier ut), han anser att den är alltför förenklad. Tror du inte att människan kommit i kontakt med alkohol sedan mycket lång tid tillbaka? I form av övermogen, jäst frukt? Men jag tolkar det du skriver som att du ändå delar Tony Edwards uppfattning att alkohol inte medför att man går upp i vikt. Rätt eller fel? Fast jag skulle inte kalla alkohol ett livsmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted November 24, 2014 Share Posted November 24, 2014 Jag blir "kanondålig" av alkohol nu för tiden...efter LCHF start. Jag som älskar rött vin...men fixar knappt ett enda glas...Blir liksom "bakis" efter någon timme bara. Så...jag håller mig ifrån vinet för det mesta...Är inte värt det. Och det är väl inte så dumt...alkohol är ju inte bra alls...Har aldrig druckit speciellt mycket i mitt liv...men brukar iaf tåla 1-3 glas rött vin utan att bli dålig. MEN...jag kan ta mej en liiiten whisky...ibland...och den "sippar" jag på i flera timmar... Gillar nog milda sorter än så länge...Men "Laphroig" (som någon nämnde här) är verkligen speciell...Luktade som om man satt i en nytjärad eka, när man drack den. Räckte många timmar för mej! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 22 Excellent Reasons To Drink More Whiskey http://www.buzzfeed.com/erinlarosa/excellent-reasons-to-drink-more-whiskey#.jo3VP8EZL 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 "Nu har ekotrenden kommit till drinkglaset. Det kan vi tacka Claes Stenmark för, som startat ett företag som tillverkar och säljer ekologisk vodka." http://www.driva-eget.se/nyheter/foretag/nu-finns-claes-ekovodka-pa-systembolaget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 https://www.virtuousspirits.com/ De här kör smaksatt sprit med naturliga ingredienser. Vi testade hela kitet som snaps i påskas men föredrar mitt hemkryddade. Vissa var riktigt goda. Deras hemsida har massa drinkrecept men de mesta med socker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 LCHF-öl, lågkolhydratöl - http://www.lchfarkivet.se/lchf-ol-lagkolhydratol/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Jag tycker att det ser ut som om dessa "LCHF-öl" innehåller ungefär lika mycket kolhydrater som vanlig öl? Jag brukar räkna 20 gram för en stor stark och dricker betyldigt mindre äl än då jag började med LCHF för ca 5 år sedan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 "Är Spendrups Bright verkligen en nyttigare öl? Ja, om man med nyttigare avser intaget av färre kolhydrater. Spendrups Bright 5,0 vol % innehåller per 100 g 136 kJ, 33 Kcal, <0,5 g protein, 0,76 g kolhydrater, 0 g fett.Spendrups Bright 3,5 vol % innehåller per 100 g 100kJ, 24 kcal, <0,5 g protein, 1.0 g kolhydrater, 0 g fett." Om man räknar med att 100 g motsvarar en dl borde en burk med 5 dl innehålla 3,8 g kolhydrater? Då finns det ju plats för några jordnötter också... Men då gäller det att ta den starkare varianten... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted July 26, 2015 Share Posted July 26, 2015 ”Systembolagets rödviner blir allt sötare” - http://www.svd.se/systembolagets-rodviner-blir-allt-sotare/om/debatt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 26, 2015 Share Posted July 26, 2015 ”Systembolagets rödviner blir allt sötare” - http://www.svd.se/systembolagets-rodviner-blir-allt-sotare/om/debatt Intressant artikel! Skulle gärna få tips på bra strama, torra röda viner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted July 26, 2015 Share Posted July 26, 2015 Intressant artikel! Skulle gärna få tips på bra strama, torra röda viner.I den här tråden finns det gott om tips på goda viner av alla kulörer: http://forum.kostdoktorn.se/topic/6154-vintips/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shapeshifter Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Jag tror problemet med alkohol stavas "fyllehunger" - Kroppen vet något som vetenskapen missat här! Även om du i "fyllan o villan" äter en massa LCHF mat på kvällen efter festen så kommer kroppen utnyttja detta och ge dig minst ett kilo extra dagarna därpå Hur förklarar vetenskapen detta - viktökning, trots inte en enda kolhydrat extra - bara fett o protein + alkohol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Om man går upp ett kilo på ett par dagar är det inte fett. Så fort är det inte praktiskt möjligt att lägga på sig fett men vatten kan kroppen binda eller släppa flera kilo på ett dygn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Plus att vikten varierar med hur mycket mat man har i tarmarna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted July 30, 2016 Share Posted July 30, 2016 KETOS OCH ALKOHOL – GÅR DET!? http://martinajohansson.se/ketos-och-alkohol-gar-det/ Ett glas vin – är det nyttigt?http://4health.se/101-ett-glas-vin-ar-det-nyttigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 Glider lite "off topic" men vill ändå höra med er om ni tror jag kan har rätt i mina funderingar.Kan man bli överkänslig mot alkohol?Så illa att man blir sjuk av bara ett par öl eller ett glas vin? Det senaste året har jag blivit fruktansvärt "bakfull" de gånger jag druckit.Det spelar ingen roll om jag druckit vin eller öl. Sprit dricker jag inte.Har legat sjuk i flera dagar. Magont av typen magkatarr, illamående, huvudvärk, frossa. Nu senast drack jag två öl. Fick så ont i magen att jag fick gå hem. Dagen efter gick jag till jobbet men fick gå hem efter ett par timmar pga magont. Har tidigare visat allergiska reaktioner mot öl i form av nästäppa och snuva. Svullna läppar och runt ögonen.Gjorde ett allergitest men det visade inget. Egentligen är det inget stort bekymmer. Jag slutar dricka alkohol, that's it.men jag är ändå nyfiken om det kan vara så att jag har blivit överkänslig.Vad tror ni?// Ankan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 Magont vet jag inte. Men det är manga som rapporterat att de blir "billiga I drift" på LCHF. Mycket mer påverkade av alkoholen. Själv dricker jag max två glas vin på en kväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 "Billig i drift" var jag redan innan LCHF men visst har det blivit värre (om det nu är dåligt att inte tåla alkohol ). Jag klarar bara nåt enstaka glas vin och öl mår jag dåligt av så jag tror det är kolhydraterna i ölen jag reagerar på i första hand. Visst kan jag bli lite illamående av vin och få lite magkatarrkänningar men det kommer oftast redan i samband med drickandet, inget i form av baksmälla. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balou Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Fan va ni kan mycket! :) Här kommer jag känna mig trygg när jag väl sätter igång med strikt LCHF. Är i förberedelsefasen nu, så jag är med tankemässigt också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Fan va ni kan mycket! :) Här kommer jag känna mig trygg när jag väl sätter igång med strikt LCHF. Är i förberedelsefasen nu, så jag är med tankemässigt också. Ja, passa dig för alkoholen! Inte nog med att man blir full fort, allt blir LCHF också efter ett glas...! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balou Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted November 18, 2017 Share Posted November 18, 2017 Sju saker du bör veta om alkohol och LCHF https://www.dietdoctor.com/se/lchf/alkohol-och-lchf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts