KitKettling

Bipolär sjukdom

Recommended Posts

Jag har Bipolär sjukdom typ 2. Tar medicinerna Quetiapine 300 mg och Mirtazapin 30 mg. Kan LCHF hjälpa mot denna sjukdom, mest depressioner och humörsvängningar, så att jag kan sluta med medicinerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte rekommendera någon att sluta medicinera mot Bipolär sjukdom. Vad jag vet är det en kronisk sjukdom. Dock tror jag på att man kan bli helt symptomfri och blir man inte det med medicin kan det vara ett bra komplement med kost. Jag läste en artikel någonstans om en tjej som trots medicinering hade en hel del problem och LCHF hade hjälp henne att bli mer stabil.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den senste tiden har flera skrivit om kopplingen mellan magen och hjärnan, det finns mer och mer bevis för att magens hälsa och särskilt tarmfloran spelar en stor roll för den mentala hälsan. Kroppens mineralstatus påverkar också vår mentala hälsa. Om magen inte tar upp tillräckligt med mineraler så påverkar det vår mentala hälsa, detta kan hända om vi äter mat utan tillräckligt med mineraler eller mat som hämmar upptaget av mineraler eller om vi har någon sjukdom i tarmarna. Felaktig tarmflora kan innebära att dåliga bakterier har övertaget i tarmen och producerar olika "giftiga" ämnen som passerar ut i kroppen och till hjärnan. Inflammation i kroppen, tex i tunntarmen, kan också leda till produktion av olika "giftiga" ämnen.

David Perlmutter, som finns översatt till svenska, skriver främst om kopplingen mellan hjärna och mage. Hans huvudfokus är att analysera sina patienter efter inflammation, och att ta bort det som skapar inflammationen. Enligt honom är spannmål, främst de som innehåller gluten, starkt inflammations skapande i alla människor oavsett allergier och överkänsligheter, så hans första rekommendation brukar tydligen vara att man ska leva glutenfritt, (för all del, han testar sina patienter med blodprov som tyvärr inte finns tillgängliga i Sverige ännu) men han stannar inte där, han menar att man också bör leva med lägsta möjliga blodsocker dvs man bör undvika kolhydrater då de eldar på inflammation. För att kroppen ska läka bra rekommenderar han starkt att man ska äta fett, gärna mättat fett, från kokos, oliver, avokado och djur (inkl fisk). Andra typer av fetter (läs oljor) tycker han att man ska undvika de kan elda på inflammation.

Man kan be sin vårdcentral ta prover på mineralstatus, vitaminstatus och inflammationsstatus. Har du brister på tex järn, zink och/eller magnesium och/eller brist på A B D vitamin, folsyra, så kan du ha problem med tarmen tex pga gluten. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24084055  Inflammation mäts med några olika markörer bla C-reaktivt-protein. Gjorde dina läkare någonsin sådana här tester på dig innan de gav dig diagnosen bipolär? I min värld ska läkare inte ställa sådana diagnoser innan de har uteslutit alla möjliga fysiska åkommor, särskilt inflammation och brister.

I allt väsentligt föreslår Perlmutter alltså glutenfri-LCHF till sina patienter. Så om du frågade honom skulle svaret på din fråga säkert vara att Ja, glutenfri-LCHF kan hjälpa dig. Vad gäller mediciner bör man alltid tala med sin behandlande läkare innan man gör förändringar.

Du kan hitta honom på facebook och trycka gilla på hans sida så kommer du att få dagliga uppdateringar om hans favoritämne, och du kan läsa på hans hemsida. http://www.drperlmutter.com/

Ett citat från en artikel. http://www.huffingtonpost.com/dr-david-perlmutter-md/gluten-impacts-the-brain_b_785901.html

"The link between gluten sensitivity and problems with brain function, including learning disabilities, difficulty staying on task and even memory dysfunction, is actually not that difficult to understand. Gluten sensitivity is caused by elevated levels of antibodies against a component of gluten, gliadin. This antibody (anti-gliadin antibody) combines with gliadin when a person is exposed to any gluten containing food like wheat, barley or rye. When the antibody combines with this protein, specific genes are turned on in a special type of immune cell in the body.

When these genes are turned on, inflammatory chemicals are created called cytokines, which are directly detrimental to brain function. Basically, the brain does not like inflammation and responds quite negatively to the presence of cytokines. Another problem with anti-gliadin antibody is that it can directly combine with specific proteins found in the brain. Specific brain proteins can look like the gliadin protein found in gluten-containing foods and the anti-gliadin antibody just can't tell the difference. This direct role of anti-gliadin antibody in combining with specific proteins in the brain, has been described for decades and again leads to the formation of cytokines, the chemical mediators of inflammation. This is an example of turning on genes that ultimately function in a negative way in relation to brain health and function."

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan nog inte svara OM den botar din sjukdom, eftersom Vi ALLA reagerar olika på olika diet även LCHF.  Men jag kan säga att du kan prova med LCHF och medicin samtidigt och får se vad som händer när det har gått ett år, om det ger nåt skillnader eller inte. Man får anpassar medicin och kost. Inte "kastar" medicin och köra med LCHF. Kroppen måste även få tid att förändras. Jag körde strikt lchf i en månad för att bli av "abstinens" dvs socker o allt som finns i kropp.

Höra med Läkaren som INTE protesterar mot LCHF så den läkaren kan diskuterar med dig..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är aldrig fel att äta LCHF. Prova! Förmodligen kommer du att må bättre på en massa olika sätt efter några veckor. För mycket socker och kolhydrater i maten kan eventuellt förklara viss typ depression. Sluta inte med medicinerna. Har aldrig hört att det skulle bota bipolär sjukdom.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Bipolär sjukdom typ 2. Tar medicinerna Quetiapine 300 mg och Mirtazapin 30 mg. Kan LCHF hjälpa mot denna sjukdom, mest depressioner och humörsvängningar, så att jag kan sluta med medicinerna?

Jag tror mycket väl att LCHF kan vara effektivt i behandling av Bipolär sjukdom, då många sjukdomar som "sitter" i hjärnan verkar förbättras av Ketogen kost.

Här är en historia . . .

http://www.kostdoktorn.se/lchf-och-bipolar-sjukdom

Men jag rekommenderar inte att börja med att sätta ut medicinerna. Det tar ett tag för kroppen att vänja sig vid fettförbränning, och du bör nog ge kosten och din kropp minst tre månader innan du utvärderar, och eventuellt gör några förändringar i medicineringen :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom LCHF fokuserar på naturlig mat så kan det absolut inte vara fel att testa någon månad och se hur du påverkas. Lycka till! (Massor med god mat får du äta på kuppen  ;) )

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle verkligen inte rekommendera dig att laborera med medicinerna, jobbar själv inom slutenvården i psykiatrin och vet hur mycket det kan ställa till när personer slutar medicinera. Det kan ta lång tid att komma tillbaka till ett bra mående om man hamnat i en mani eller en depression och det vet du säkert själv. Däremot så mår du säkert generellt mycket bättre av att äta LCHF eftersom du då slipper blodsockerfall som kan förvärra ditt mående, men bara som ett komplement till medicin inte istället för  :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv bipolär sjukdom och medicinerar med litium för detta. LCHF kan inte bota sjukdomen, men man mår nog väldigt mycket bättre tror jag av att lämna bort socker och onaturliga kolhydrater och hjärnan behöver bra fett.

Har ätit lågkolhydratkost i 9 månader nu och mår väldigt mycket bättre i min sjukdom också. Jag äter nog mer åt Paleohållet idag, eller en blandning av LCHF - för mig spelar det ingen roll vad det heter, jag går efter hur jag mår ;) , men det jag är väldigt noga med är att äta helt utan tillsatser, ingen processad mat som korv mm, eller halvfabrikat. Jag äter bara naturlig mat, med rena produkter och lagar all min mat från grunden. Äter mycket grönsaker och en del rotfrukter, och även nötter, frön, bär och minimal mängd frukt. Kött, fisk, kyckling, skaldjur, ägg, smör, olivolja, kokosolja, lite ost och turk joghurt, men minimalt med andra mejerier, kokosmjölk används flitigt i matlagningen och rena kryddor utan tillsatser (mycket vitlök)

Tar tillskott av magnesium, D-vitamin och Omega 3 (viktigt om man har psykisk sjukdom)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg