Jump to content

Livsmedelsverket inbjuder till öppen hearing om förslag till nya kostråd

may

Recommended Posts

Låter för bra för att vara sant.

Hoppas att de tar bort nyckelhålsmärkning på bröd, pasta och sockrade yoghurtar snart!

De inser väl vilken motstånd de verkligen möter och hur mycket kritik de får. Gud vad mycket skaffepengar vi hade sparat om kostråden hade varit bättre...

• Like 1

Dom allmänna kostråden skall ju vara en vägledning för vad som serveras på skolor med mera. Hur tycker du att dom allmänna kostråden skall se ut?

Jag skulle gärna se en betoning av "riktig" mat lagad från grunder, dvs oprocesserad mat. Gärna att man är lite försiktig med spannmål. Jag tycker också man ska undvika light produkter och använda tex fullfeta mejeriprodukter. 

• Like 1

Låter för bra för att vara sant.

Hoppas att de tar bort nyckelhålsmärkning på bröd, pasta och sockrade yoghurtar snart!

De inser väl vilken motstånd de verkligen möter och hur mycket kritik de får. Gud vad mycket skaffepengar vi hade sparat om kostråden hade varit bättre...

Om alla hade följt dom kost och motionsråd som finns så skulle i alla fall dom flesta vara mycket friskare än dom är nu. Det äts ju väldigt mycket skräpmat och hur många motionerar med höjd puls minst en halvtimme per dag?

Om alla hade följt dom kost och motionsråd som finns så skulle i alla fall dom flesta vara mycket friskare än dom är nu. Det äts ju väldigt mycket skräpmat och hur många motionerar med höjd puls minst en halvtimme per dag?

Det finns ju en hel del kost och motionsråd och vissa är bättre än andra. Tex 30minuter motion med höjd puls är vettigt.

Sen som du skriver att det äts mycket skräpmat, problemet är att det är just skräpmat som nyckelhålsmärkt och rekomenderas av SLV. Äter man 8 brödskivor om dagen blir man inte friskare direkt.

Det finns ju en hel del kost och motionsråd och vissa är bättre än andra. Tex 30minuter motion med höjd puls är vettigt.

Sen som du skriver att det äts mycket skräpmat, problemet är att det är just skräpmat som nyckelhålsmärkt och rekomenderas av SLV. Äter man 8 brödskivor om dagen blir man inte friskare direkt.

Det där med 8 brödskivor kom från Brödinstitutet som är en intresseorganisation för brödtillverkarna. Bröd till varje måltid har jag för mig har funnits med i tidigare kostråd men det har redan tagits bort.

Jag håller med om att nyckelhålsmärkningen har varit för snäll mot industrin men den har också skärpts. Jag har dock inte granskat den nya närmare.

Bröd är ju en sorglig historia i Sverige. I t ex Tyskland, Österrike och Finland har dom bröd som är mycket mer näringsrikt. Om man är fysiskt aktiv klarar man ju en del bröd men det är väldigt energirikt. I det gamla bondesamhället var det ofta spannmål i olika former både morgon, middag och kväll utan att folk blev sjuka av det men så slet dom ju hårt fysiskt också.

• Like 2

Mycket intressant! Man önskar ju att LMV tar sig en ordentlig titt på de brasilianska kostråden innan de skrider till verket.

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10439/Brasilien-far-nya-kostrad-At-riktig-lagad-mat.aspx

...och här är lite mer läsning. Speciellt punkt 10 är ju strålande!

http://traningslara.se/varldens-basta-nationella-kostrad/

Edited by Lilla Anna
  • Like 4

Jag skulle gärna se en betoning av "riktig" mat lagad från grunder, dvs oprocesserad mat. Gärna att man är lite försiktig med spannmål. Jag tycker också man ska undvika light produkter och använda tex fullfeta mejeriprodukter. 

Jag håller med dig i princip och när det gäller spannmål så går ju mycket bort om man avråder från raffinerade livsmedel. När det gäller light så beror det ju på vad det är. Fetare mat förutsätter ju att man behöver minska på kolhydraterna och det gör ju inte alla. Då kan lätt chreme fraishe vara ett alternativ om man vill göra en sås.

Min sambo brukar äta yoghurt med havregryn och 3 äpplen i till frukost och ofta även när han kommer hem från jobbet och då tror jag det är bättre med en fettsnål yoghurt.

Det där förslaget som skall presenteras...finns det tillgängligt att läsa någonstans?

På hearingen presenterar arbetsgruppen förslag till nya råd – nyheter, vetenskapen bakom råden och hur arbetet med revideringen har gått till.

Ytterligare upplysningar

Åsa Brugård Konde, projektledare, 018-17 55 73

På hearingen presenterar arbetsgruppen förslag till nya råd – nyheter, vetenskapen bakom råden och hur arbetet med revideringen har gått till.

Ytterligare upplysningar

Åsa Brugård Konde, projektledare, 018-17 55 73

Jag har ställt en del frågor som besvarats av Åsa och jag har pratat med henne. Har fått intrycket att hon är en vettig person.

Min sambo brukar äta yoghurt med havregryn och 3 äpplen i till frukost och ofta även när han kommer hem från jobbet och då tror jag det är bättre med en fettsnål yoghurt.

Varför det?

Mindre mängd av den fetare = lika mycket mättnad som med den magrare, och man behöver inte betala för vatten. Borde vara självreglerande, om man inte alltid avgör mängd av vana och ögonmått förståss.

• Like 3

Lite info om materialet, mail från SLV nedan....

Hej Peter!

Vår plan är att lägga ut råden på öppen konsultation/remiss i december. Det blir då tillgängligt för alla.

Troligen kommer vi även att lägga ut de bilder (ppt) som visas på hearingen i anslutning till mötet, men oftast ger sådana bilder inte så mycket när man inte har varit närvarande på mötet. Håll utkik på www.livsmedelsverket.se om du vill se bilderna. Du kan också prenumerera på våra nyhetsbrev om mat och hälsa om du inte redan gör det: http://www.slv.se/sv/prenumeration/Prenumeration/Anmalan-Nyhetsbrev-om-mat-och-halsa/

Vänliga hälsningar Åsa

• Like 2

Varför det?

Mindre mängd av den fetare = lika mycket mättnad som med den magrare, och man behöver inte betala för vatten. Borde vara självreglerande, om man inte alltid avgör mängd av vana och ögonmått förståss.

Äter man yoghurt med havregryn och 3 äpplen så är det knappast några procents fett hit eller dit som avgör hur mätt man känner sig. Jag  har heller aldrig i något sammanhang sett honom ta mindre av något bara för att det innehåller mer fett. Däremot kan han känna sig mätt av enbart grönsakssoppa bara för att det fyller magsäcken medan jag blir hungrig efter 1-2 timmar igen efter en lika stor portion.

Han äter inget mer sedan innan lunch och det gäller oavsett vilken yoghurt han ätit. Det har varierat mellan dofilus som innehåller 1,5 % fett och en annan sort som innehåller 4,4 %.

Mättat fett tillsammans med kolhydratrik mat ökar risken för oxidativ stress vilket inte är bra.

När kroppen fungerar som den skall så tar man av den lagrade energin när när det inte kommer mer från mage och tarm så det där att man måste äta fet mat för att stå sig stämmer inte.

Jag håller med dig i princip och när det gäller spannmål så går ju mycket bort om man avråder från raffinerade livsmedel. När det gäller light så beror det ju på vad det är. Fetare mat förutsätter ju att man behöver minska på kolhydraterna och det gör ju inte alla. Då kan lätt chreme fraishe vara ett alternativ om man vill göra en sås.

Att fundera på är om det verkligen gör så stor skillnad för totala fettprocenten i kosten att gå över till fullfeta alternativ. Kanske man går från 30E% till 40 E%? Fullfet mjölk tex har ju naturliga vitaminer som man måste sätta till lättmjölk. Vet inte om jag tycker det är så bra...

Att fundera på är om det verkligen gör så stor skillnad för totala fettprocenten i kosten att gå över till fullfeta alternativ. Kanske man går från 30E% till 40 E%? Fullfet mjölk tex har ju naturliga vitaminer som man måste sätta till lättmjölk. Vet inte om jag tycker det är så bra...

Det är väl mest vitamin A och det kan man ju få på annat sätt också. Alla äter ju inte ens mjölkprodukter.

Äter man yoghurt med havregryn och 3 äpplen så är det knappast några procents fett hit eller dit som avgör hur mätt man känner sig. Jag  har heller aldrig i något sammanhang sett honom ta mindre av något bara för att det innehåller mer fett. Däremot kan han känna sig mätt av enbart grönsakssoppa bara för att det fyller magsäcken medan jag blir hungrig efter 1-2 timmar igen efter en lika stor portion.

Han äter inget mer sedan innan lunch och det gäller oavsett vilken yoghurt han ätit. Det har varierat mellan dofilus som innehåller 1,5 % fett och en annan sort som innehåller 4,4 %.

Mättat fett tillsammans med kolhydratrik mat ökar risken för oxidativ stress vilket inte är bra.

När kroppen fungerar som den skall så tar man av den lagrade energin när när det inte kommer mer från mage och tarm så det där att man måste äta fet mat för att stå sig stämmer inte.

Det är ju så att kolhydratsätare har ofta problem med mättnadssignalerna. De känner sig mätta när magsäcken är full och det inte får plats mer, oavsett om det är 100kcal eller 1000kcal.

En som äter mer ketogent har sundare mättnadssignaler, där de känner sig mätta när de fått i sig tillräckligt många kalorier.

Så om man har problem med vikten eller med att hålla vikten så kan det vara dåligt att kombinera kolhydrater med fet yoghurt, eftersom totala mängden kalorier lätt blir för mycket

Kan nog tänkas.

Kruxet för väldigt många är att det krävs en vilja av härdat verktygsstål att följa råden eftersom vi är så många som hamnar i en konstant blodsockerberg-och-dalbana av spannmål.

Müsli och fil till frukost: jag är aphungrig klockan 10

Kaffe med gräddskvätt: jag äter lunch mer av sociala skäl än hunger.

Lunch med pasta eller ris och snålt med fett: jag är som en myrslok efter sötsaker efter ett par timmar och darrhänt av hunger (oavsett om jag ätit något litet sött eller varit duktig och valt frukt till tvåfikat) på väg hem vid 17-tiden. Brukade sluta med att jag tryckte i mig lite choklad eller en "nyttig" yoghurt. Ashungrig vid 19-tiden.

Lunch med sallad och fet dressing: lugn som en filbunke hela eftermiddagen och på vägen hem - tittar lite roat på alla omkring mig som går runt som små dammsugare i sitt sökande efter godis vid fikadags... Behagligt sugen vid kvällsmaten och om den dröjer en timme spelar det noll roll.

Så jag var helt jävla rökt på SLV:s råd om fullkorn och fettsnålt.

(Dessutom vaknade jag trött så det var rena mardrömmen att försöka träna. Nu kan jag träna när som helst utan att fundera på när jag åt sist och om jag har något att trycka i mig efteråt.)

• Like 7

Det är väl mest vitamin A och det kan man ju få på annat sätt också. Alla äter ju inte ens mjölkprodukter.

Och K2 och D? Vad spelar det för roll om alla äter mejeri produkter eller inte, tycker fortfarande inte att det är en bra ide att ta bort fett och vitaminer. Jag ser liksom inte meningen att gå från 3% fett till 1.5% på bekostnad av vitaminer, tycker det är lite löjligt. 

• Like 5

Jag kan hålla med om att en fettfri yoghurt inte är sämre om man nu håller sig lika mätt på det. Problemet är om man äter en lightyoghurt med 10% socker och tror att det är bättre än en fullfet utan socker.

Men sedan kan man bli grundlurad som jag blev för många år sedan.. Då använde jag mellanmjölk, ingen direkt dålig produkt (men jag kör bara std-mjölk nu). Så jag köpte lätt-creme-fraich och trodde i min enfald att det var creme-fraich med en del av fettet borttaget.

Men icke! Man har tillfört modifierad stärkelse för att behålla en bra konsistens. Och man blir nog fetare och sjukare av den modifierade stärkelsen som tillförts än av fettet man tog bort!

Jag håller med dig om yoghurten. Jag har alltid hellre köpt yoghurt med 3-4% fett än sockrad yoghurt. Sockrade produkter har jag alltid undvikit.

Det tråkiga med lätt creme fraiche tycker jag är konsistensen men om stärkelsemängden är så stor att den innebär någon hälsorisk för en blandkostare så skulle jag bli förvånad.

Det är ju så att kolhydratsätare har ofta problem med mättnadssignalerna. De känner sig mätta när magsäcken är full och det inte får plats mer, oavsett om det är 100kcal eller 1000kcal.

En som äter mer ketogent har sundare mättnadssignaler, där de känner sig mätta när de fått i sig tillräckligt många kalorier.

Så om man har problem med vikten eller med att hålla vikten så kan det vara dåligt att kombinera kolhydrater med fet yoghurt, eftersom totala mängden kalorier lätt blir för mycket

Man är nog lite olika också. Om min sambo och jag äter lunch som fyller magen men med för få kalorier så står han sig lätt till klockan 17 medan jag blir hungrig efter 1-2 timmar.

Pastöriserad fabriksmjölk smakar dessutom hemskt jämfört med riktig mjölk från en ko. Jag har inte druckit mjölk sedan jag gick i fyran men ställer någon fram ett glas komjölk då kan jag ta det för det är så gott.

Mjölk tror jag rent generellt är väldigt onödigt men jag hoppas folk fortsätter dricka den för jag älskar grädde.

• Like 7

Man är nog lite olika också. Om min sambo och jag äter lunch som fyller magen men med för få kalorier så står han sig lätt till klockan 17 medan jag blir hungrig efter 1-2 timmar.

Det är sant att de individuella variationerna alltid är störst i dessa sammanhang :)

När går det på radion? eller det har varit?

Det har varit men man kan lyssna över webben. Det kom kanske en kvart efter att jag skrev det i tråden men jag är inte säker alls. Ren gissning alltså. Förutom TV 4 som Lilla Anna tipsade om så skall jag kolla om det kommer något i Rapport.

• Like 1

Det där rådet att äta "lagom" är nog bland det dummaste jag hört någonsin. Alternativt så begriper jag inte hur de menar. Reglering av ämnesomsättning har evolverat under mer än 500 miljoner år. Att biologiska organismer plötsligt skulle kunna "override" alla endokrina reglermekanismer och med hjälp av helt nyutvecklade hjärndelar med decilitermått och vågar kunna bedöma näringsintaget låter inte övertygande. Ser vi omkring oss så har ju den nya maten också fullständigt lurat vår fysiologi. Nej, ut med den nya skräpmaten och tillbaka den riktiga maten, så är man på god väg till naturlig reglering. En tradition med anor!

• Like 7

Det där rådet att äta "lagom" är nog bland det dummaste jag hört någonsin. Alternativt så begriper jag inte hur de menar. Reglering av ämnesomsättning har evolverat under mer än 500 miljoner år. Att biologiska organismer plötsligt skulle kunna "override" alla endokrina reglermekanismer och med hjälp av helt nyutvecklade hjärndelar med decilitermått och vågar kunna bedöma näringsintaget låter inte övertygande. Ser vi omkring oss så har ju den nya maten också fullständigt lurat vår fysiologi. Nej, ut med den nya skräpmaten och tillbaka den riktiga maten, så är man på god väg till naturlig reglering. En tradition med anor!

Och även om man faktiskt tror att man äter "lagom", vad det nu betyder...men det råkar vara med ett minimalt energiöverskott...så kanske man går upp 50 gram i veckan, det blir 2,5 kilo på ett år och det blir i sin tur 25 kilo på 10 år... det är nog så viktuppgång fungerar för väldigt många människor...som då dessutom drar på sig metabola rubbningar som är svåra att reversera...ja, det är verkligen ett uselt råd på många sätt!

Men...jag tänker om att man kanske kunde tipsa SLV om ytterligare bra råd...typ:

* Ät inte för mycket

* Ät inte för lite

* Ät lagom ofta

...det kommer att revolutionera vår kosthållning.  ;)

(Någon som har fler tips... ;) )

• Like 5

Jag kan tänka mig att SLV sitter i en juridisk sax. Deras befintliga kostråd har gällt mycket länge och en stor del av livsmedelsindustrin är anpassad efter den. Ifall de ändrar kostråden nu, så att de går på tvärs med livsmedelsindustrin, utan att vara helt säkra på vad de gör, så kan de bli stämda av livsmedelsföretag och branschorganisationer?

Jag kan också tänka mig att det förekommer stark intern debatt inom SLV. Jag tror de är mycket långt ifrån eniga.

De måste inse att fördelarna med att skydda livsmedelsindustrin inte håller i längden, för ohälsa kostar oerhört mycket mer i reda pengar samt sveda och värk. Så på både kort och lång sikt är det bättre att här och nu sätta ner foten och sluta ge råd som inte är bra.

Edit: Och prioriterar de en fin karriär i livsmedelsbranschen efter sin tid på verket är det väl bättre att fokusera på hälsosamma livsmedel, då har man en långsiktig karriär framför sig. Att t ex jaga karriär i en tynande brödindustri vore nog kortsiktigt.

Förslagen till nya råd är just förslag, så nu hoppas jag på intensiv debatt och att SLV verkligen tar sitt förnuft till fånga fram tills de sätter de officiella nya råden. I ljuset av ny forskning och debatt tycker jag förslaget var riktigt dassigt.

• Like 3

Ja, det är väl samma smörja som tidigare ...

Fullkorn

Grönsaker och frukt

Magra mejeriprodukter

Oljor och nyckelhålsmärkta smörgåsfetter

Minska på saltet

Mindre socker :)

Mindre kött

Fisk 2-3 gånger per vecka :)

Är det något nytt?

Näej! Det är obegripligt hur SLV kan slå på stora trumman för NYA KOSTRÅD och sedan bara rapa upp samma gamla taskiga skillingtryck. Och "Mindre socker".... mindre än vaddå?

• Like 5

Jag kan tänka mig att SLV sitter i en juridisk sax. Deras befintliga kostråd har gällt mycket länge och en stor del av livsmedelsindustrin är anpassad efter den. Ifall de ändrar kostråden nu, så att de går på tvärs med livsmedelsindustrin, utan att vara helt säkra på vad de gör, så kan de bli stämda av livsmedelsföretag och branschorganisationer?

Enklaste lösningen på detta knepiga dilemma vore ju att lägga ner SLV  :P

• Like 1