lelleleo Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Hej.. Nu undrar jag flj.. Det sägs ju att bare smaken av sött på tungan, får bukspotte att "spotta ut" insulin. Som gör en tjock. Men vad då med tandkräm, munnskölj osv.. Smakar ju sött.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Hej.. Nu undrar jag flj.. Det sägs ju att bare smaken av sött på tungan, får bukspotte att "spotta ut" insulin. Som gör en tjock. Men vad då med tandkräm, munnskölj osv.. Smakar ju sött.... Intressant tanke! Tandkräm och munskölj som smakar sött skall man nog undvika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted November 19, 2014 Author Share Posted November 19, 2014 Intressant tanke! Tandkräm och munskölj som smakar sött skall man nog undvika. Jammen fn...man vill väl inta ha världens värsta andedräkt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Jo, smaken av sött får kroppen att förbereda sig på att ta emot kolhydrater. Det är därför som vi har amylas i saliven, för att bryta ned lite kolhydrater till socker redan i munnen så att kroppen kan få signaler om att kolhydrater är på väg. Sötningsmedel i tuggummi t.ex. har ju gett insulinsvar från kroppen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Jammen fn...man vill väl inta ha världens värsta andedräkt Blir den bättre av söt smak på produkterna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Jammen fn...man vill väl inta ha världens värsta andedräkt Skölj med salt och vatten (bakteriedödande) varje dag och skölj länge (5-15 minuter) med fett (olja) en gång i veckan så kommer du att ha så ren mun som är möjligt. Om man inte äter en massa kolhydrater så behöver man inte borsta tänderna hela tiden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted November 19, 2014 Author Share Posted November 19, 2014 Blir den bättre av söt smak på produkterna? Kanske inte...men jo friskare...Och finns det sånna produkter utan "sötsmak"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Kanske inte...men jo friskare...Och finns det sånna produkter utan "sötsmak"? Det kanske någon annan kan svara på. Jag har aldrig tänkt på att tandkräm skulle smaka sött och munskölj har jag aldrig använt. När det gäller andedräkten så tror jag det är viktigare att rengöra ordentligt mellan tänderna med tandtråd eller mellanrumsborstar. Har man tandköttsfickor behövs rengöring med tandtråd ända ner i botten. Sedan kan dålig andedräkt komma från magen också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Någon som vet hur kroppen reagerar på sk sockerfria tuggummi, ger det mycket insulinpåslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Någon som vet hur kroppen reagerar på sk sockerfria tuggummi, ger det mycket insulinpåslag? Om dom smakar sött Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Jag kan inte mäta insulin. Men jag har mätt blodsocker och ketoner en period nyss. Mitt blodsocker ligger mellan 4,6 och 5,8 när jag har fastat och eller tränat i det högre spannet och i det lägre när jag tar det lugnt och småäter. Men när jag vid två tillfällen ätit läkerol stevia på fastande mage, så har blodsockret blivit 6,4 efter ca 30 min. Då har jag ätit flera st och syftet var att prova hur det påverkar mej. Så nu ska jag sluta med läkerol stevia, igen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Narendra Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Om blodsockret går upp efter läkerol, kolla vad som finns i det förutom stevia. Är det sockeralkoholer i som annan sötning, speciellt såna som maltitolsirap så vet vi att de ger en klar blodsockerhöjning. Jag har aldrig sett beviset på att söt smak i sig ger insulinrespons. Svårt att testa smaken separerad från ämnet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted November 22, 2014 Author Share Posted November 22, 2014 Om blodsockret går upp efter läkerol, kolla vad som finns i det förutom stevia. Är det sockeralkoholer i som annan sötning, speciellt såna som maltitolsirap så vet vi att de ger en klar blodsockerhöjning. Jag har aldrig sett beviset på att söt smak i sig ger insulinrespons. Svårt att testa smaken separerad från ämnet! Vad om man tog först en tesked socker i munnen, hade det där en stund och spotta ut, den ena dagen, och lite stevia i munnen den andra dagen (som man spotta ut). Ville man inte då kunna mäta, med bra instrument, ev blodprov, om insulinet stegrade, och ev "hur olika"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted November 22, 2014 Share Posted November 22, 2014 Vad om man tog först en tesked socker i munnen, hade det där en stund och spotta ut, den ena dagen, och lite stevia i munnen den andra dagen (som man spotta ut). Ville man inte då kunna mäta, med bra instrument, ev blodprov, om insulinet stegrade, och ev "hur olika"... Man kan väl inte mäta hormonet insulin.... Eller hur hade du tänkt? Visst om man gör en glukosbelastning så kan man ju till viss del mäta hur bra det sänker blodsockret. Men utan glukosbelastning går det nog inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted November 22, 2014 Author Share Posted November 22, 2014 Man kan väl inte mäta hormonet insulin.... Eller hur hade du tänkt? Visst om man gör en glukosbelastning så kan man ju till viss del mäta hur bra det sänker blodsockret. Men utan glukosbelastning går det nog inte... Vet inte hur jag tänkte... Men utgångspunktet med tråden var ju om insulinet stiger/sprutar ut, bare för att man borstar tännderna, med "söt" tanndkräm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted November 22, 2014 Share Posted November 22, 2014 Vet inte hur jag tänkte... Men utgångspunktet med tråden var ju om insulinet stiger/sprutar ut, bare för att man borstar tännderna, med "söt" tanndkräm... Det är möjligt att man kan mäta det. Intresserad av att veta om någon vet hur? Och grundfrågan är också intressant, om söt smak på tungan förbereder kroppen för att något sött är på väg ner i magen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 22, 2014 Share Posted November 22, 2014 Det räcker att titta på eller tänka på mat för att insulin skall utsöndras.. rent teoretiskt! Dock saknar det betydelse i praktiska livet. Insulin frisätts hela tiden i pulsatila rytmer, det går upp och ner, insulin har fler funktioner än att reglera blodsocker. http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=7201 Störst betydelse med söt smak har snarare en preferens för socker! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted November 22, 2014 Author Share Posted November 22, 2014 Det är möjligt att man kan mäta det. Intresserad av att veta om någon vet hur? Och grundfrågan är också intressant, om söt smak på tungan förbereder kroppen för att något sött är på väg ner i magen. Jo hade vart kul..och jag har hört experter säga så..bl.a. en skåning..som blev läkare i 40års ålder... Kul typ... Han sa att jo..søtt i munnen, och insulinet stog klart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted November 22, 2014 Share Posted November 22, 2014 Kanske inte...men jo friskare...Och finns det sånna produkter utan "sötsmak"? Jodå, det finns tandkräm utan sötma i hälsokostaffärer och på "nätet". De är dyrare än vanliga och har förutom pepparmint också smaker som fänkål, kanel m.m. Såg också ett tips om att man kan göra sin egen tandkräm av kokosolja och bikarbonat, som jag testade, men det var riktigt äckligt i mitt tycke. Skulle kanske ha fungerat bättre om jag smaksatt blandningen med en droppe pepparmintolja. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted November 22, 2014 Author Share Posted November 22, 2014 Jodå, det finns tandkräm utan sötma i hälsokostaffärer och på "nätet". De är dyrare än vanliga och har förutom pepparmint också smaker som fänkål, kanel m.m. Såg också ett tips om att man kan göra sin egen tandkräm av kokosolja och bikarbonat, som jag testade, men det var riktigt äckligt i mitt tycke. Skulle kanske ha fungerat bättre om jag smaksatt blandningen med en droppe pepparmintolja. Tänkt prova den (oljeblandningen)...men...tempen är ju viktig he he..antingen är den stenhård eller så rinner den... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts