Jump to content

Recommended Posts

Jag har tidigare försökt fixa mina magproblem genom att äta superstrikt, om detta kan ni läsa i tråden "superstrikt mot magproblem" Den dieten höll jag i tre veckor innan jag tvingades inse att jag inte fick önskat resultat. Det var när jag fick vissa obehagliga symtom som jag valde att kliva av:

• Eksem i ansiktet
  • Tandköttet blev väldigt skört och ömt
  • Gasbildningen ökade igen
  • Förstoppningen kvarstod
  • Jag kände mig nedstämd

Så jag gick tillbaka till "normal" lchf. Eller om sanningen ska fram så gottade jag mig ganska friskt i rotfrukter, frukt och mejerier som jag är väldans förtjust i. Såhär i efterhand så var det kanske inte så smart att låta sig avskräckas av lite småkrämpor (punktlistan ovan). Dessa kan mycket väl ha varit ett tecken på framgång. Man brukar tala om die-off vilket det förmodligen var fråga om. Vad är det då som "dör"? Jo, antagligen den där patogena tarmfloran som orsakar mina besvär. Eftersom det företrädesvis är jästsvampar som ger överdriven gasbildning så har jag nu bestämt mig för att prova en av alla dessa candida-dieter som florerar. Tror jag verkligen på det där med candida, kanske någon undrar. Nja, är svaret. Jag tror/vet att jag har en kraftig dysbios i tarmen, annars skulle symtomen jag har inte kunna uppstå. Och gasbildning beror oftast på överväxta jästsvampar, av släktet candida albicans eller nån annan gren. Canida ska nog inte lastas för allt under solen, såsom det ofta framstår i symtomlistorna när man googlar. Men just jästsvampar kan nog ställa till med mycket problem på många håll i kroppen. Så tror jag. Det finns tusen olika varianter på candida-diet, men bara ett fåtal som verkar något sånär vettiga. Den "bästa" jag kunnat hitta som har ett tydligt koncept och inte förespråkar att äta lera och genomgå diverse parasitkurer är denna:

http://healingnaturallybybee.com/articles/candida/

Tanken är att eliminera alla råa vegetabilier och alla "konstgjorda" vegetabiliska fetter (alltså ingen rapsolja, köpemajonnäs eller annat industrifett - inte ens minsta lilla). Men olivolja och kokosolja går bra. Inte heller några fermenterade livsmedel, ingen vinäger eller ätticka. Ingen alkohol i någon form! Inga mejerier förutom smör. Bara koffeinfritt kaffe. Och, needless to say, naturligtvis ingen säd eller stärskelserik mat överhuvud taget. Alla high carb grönsaker går bort, t.ex. gul lök ska jag vara mycket sparsam med. Alla grönsaker ska vara väldigt låga i kolhydraterna och allt vegetabiliskt kokas så länge att det blir helt mjukt och "tappar färgen" eftersom det är ett tecken på att cellväggarna har brutits ner totalt och risken att det jäser i tarmen minskar avsevärt. Även kryddor som t.ex kanel ska kokas innan man äter det - för att bryta ner cellväggarna även där. Detta är en aha-upplevelse för mig. Min mage har ju verkligen kunnat jäsa precis allting till gaser och nu får det delvis sin förklaring. Jästsvamparna kan ju faktiskt livnära sig på allt man själv äter, förutom möjligen rent fett.

Kosten kommer alltså huvudsakligen att bestå av kokta mosiga grönsaker, begränsat med protein och rikligt med bra fett. Dessutom tillskott enligt Bee's anticandida-program, mest för att det är spännande att gå all in. Jag tror inte så mycket på tillskott egentligen, men ett halvår är jag villig att offra för att se om det ev. hjälper till lite. Ett kul tips är att man kan tillverka sitt eget kalciumtillskott, genom att torka och mala äggskal till pulver. Ska bli intressant att testa detta! Det uppmuntras även till att överdosera c-vitamin i extrema mängder - typ 4 g om dagen. Tar nog det lilla lugna med det rådet. Men ska bli kul att testa sig fram lite även med det =)

Så hur länge ska jag hålla på innan jag utvärderar? Enligt Bee får man räkna med en månad för varje år man varit sjuk/haft hälsoproblem. Och att symtomen försvinner i samma ordning som de uppstod. För min del bör det betyda att mitt mjälleksem är det som försvinner först och att magproblemen är det som tar längst tid att läka. Jag har varit "sjuk" i IBS sedan 14-årsåldern och nu är jag 27 år. Så det bör väl ta ungefär drygt ett år innan jag är "återställd". Tålamod, alltså. Det blir ingen quick fix, hur gärna jag än vill det.

Välkommen att följa mig på resan! Kommentera gärna och dela med er av funderingar och tips!

• Like 5

Väntar på att mitt koffeinfria kaffe ska komma med posten så att jag kan köra helt enligt planen. Jag har ett psykiskt beroende av att få min kopp kaffe varje dag. Planerar att minska kaffedrickandet sakta men säkert, inte helt och hållet men kanske endast dricka en kopp varannan dag och av decaf-typ. Har beställt både bryggkaffe och snabbkaffe av märke Clipper. Jag är student så det blir till att medföra termos till plugget. Dricker alltid kaffet svart och på fastande mage, har aldrig upplevt besvär av detta. Känner mig inte alls koffeinberoende utan kaffet är mer en vana och "snuttefilt". Men vanor är nyttiga att rucka på =)

Jag är ju koniskt förstoppad sedan många år och hade liksom vant mig vid detta. Men så började jag göra vattenlavemang och fick uppleva hur det känns att INTE vara förstoppad. Och nu låter jag det aldrig gå så långt att tarmen blir "full". Det innebär att jag gör lavemang var fjärde dag. Om jag inte gör det så går det över en vecka innan det börjar komma ut torra små harlortar (eller större och blöder det), samt att jag mår rätt dåligt och känner mig "förgiftad". Detta är ett stort problem som jag hoppas kunna lösa under candida-dieten. Vill ju inte vara lavemangsberoende resten av livet. Det som jag hoppas ska hjälpa är dagligt tillskott av Mg, utesluta mejerier, se till att det finns tillräckligt med magsyra och att jag äter överkokta grönsaker och mycket animaliskt fett. Ska skaffa Epsomsalt också så att jag kan ta detoxbad regelbundet. Jag ska också testa att överdosera C-vitamin till jag får den omtalade tarmreaktionen. Blir spännande att se om detta förbättrar mitt sköra och ömma tandkött (det är inte inflammerat utan bara väldigt känsligt utan anledning - jag är duktig med munhygienen!) C-vitamin måste vara det billigaste tillskottet - 10 kr påsen för askorbinsyra i mataffären =)

• Like 1

Finns det inget test att ta/undersökning att göra för att ta reda på om man har candida? Finns det ingen medicin?

Inte för tarmarna, såvida man inte har typ slemmig svampig diarre, antar jag... Då får man skicka ett svindyrt test till USA. Dessa test sägs visa överväxt av candida på majoriteten av alla människor i västvärlden som äter/ätit mjölmat och sockerrik diet. Vilket alla gör som inte lchf:at sedan de kom ut ur magen :P Candida SKA finnas som en del av mikrofloran i tarmen, den gör en massa nytta. Men den är opportunistisk och om den får chansen kan den "ta över". Sedan är jag inte det minsta säker på att jag faktiskt har just candida, vet bara att min tarmflora är totalt obalanserad och att mina symtom tyder på jästsvampsdominans i någon form, candida eller annan.

Medicin, då? Jovisst kan man medicinera med typ Diflucan och en del andra sorter men det löser inte problemet, då kommer det tillbaka så fort man slutar eftersom man inte har löst grundproblemet, och vill det sig illa har den blivit starkare. Svampen finns där av en anledning, den är kroppens sätt att försvara sig mot nåt som är värre. Vad det är varierar från person till person. Enda sättet att bli bättre på sikt är att sluta göda den med fel mat och stärka upp kroppen i övrigt. Viktigt också att minska stress och belastning av toxiner, alltifrån tillsatser i maten till miljögifter, hygienprodukter och att se till att hjälpa kroppen detoxa. Man kan bada med bikarbonat, epsomsalt etc, undvika förstoppning, se till att få svettas ordentligt genom träning, bastu eller i badet. Man kan göra kaffelavemang för att verkligen få fart på leverns detoxarbete men det är jag inte mentalt redo för än =P

Hursomhelst, kroppen är i mångt och mycket ett mysterium och jag har börjat förstå att jag inte kan fixa magen enbart på intellektuell väg. Det gäller att vara ödmjuk och lyssna på kroppen och dess signaler. Den kommer att läka sig själv bara den får rätt förutsättningar.

• Like 3

Väntar på att mitt koffeinfria kaffe ska komma med posten så att jag kan köra helt enligt planen. Jag har ett psykiskt beroende av att få min kopp kaffe varje dag. Planerar att minska kaffedrickandet sakta men säkert, inte helt och hållet men kanske endast dricka en kopp varannan dag och av decaf-typ. Har beställt både bryggkaffe och snabbkaffe av märke Clipper. Jag är student så det blir till att medföra termos till plugget. Dricker alltid kaffet svart och på fastande mage, har aldrig upplevt besvär av detta. Känner mig inte alls koffeinberoende utan kaffet är mer en vana och "snuttefilt". Men vanor är nyttiga att rucka på =)

Jag är ju koniskt förstoppad sedan många år och hade liksom vant mig vid detta. Men så började jag göra vattenlavemang och fick uppleva hur det känns att INTE vara förstoppad. Och nu låter jag det aldrig gå så långt att tarmen blir "full". Det innebär att jag gör lavemang var fjärde dag. Om jag inte gör det så går det över en vecka innan det börjar komma ut torra små harlortar (eller större och blöder det), samt att jag mår rätt dåligt och känner mig "förgiftad". Detta är ett stort problem som jag hoppas kunna lösa under candida-dieten. Vill ju inte vara lavemangsberoende resten av livet. Det som jag hoppas ska hjälpa är dagligt tillskott av Mg, utesluta mejerier, se till att det finns tillräckligt med magsyra och att jag äter överkokta grönsaker och mycket animaliskt fett. Ska skaffa Epsomsalt också så att jag kan ta detoxbad regelbundet. Jag ska också testa att överdosera C-vitamin till jag får den omtalade tarmreaktionen. Blir spännande att se om detta förbättrar mitt sköra och ömma tandkött (det är inte inflammerat utan bara väldigt känsligt utan anledning - jag är duktig med munhygienen!) C-vitamin måste vara det billigaste tillskottet - 10 kr påsen för askorbinsyra i mataffären =)

Känner med dig. Jag har aldrig varit förstoppad men efter att ha provat med en högdos probiotika och potatismjöl så blev det stop. Fy vad dåligt man mår! Hade ingen aning att det hade sån inverkan.

• Like 1

Ok, så nu har jag startat på allvar. Har bytt ut kaffet till koffeinfritt och försöker hitta ett bra sätt att få i mig koksolja MED SMAK. Har ätit den smaklösa sorten i flera år, men den ska enligt Bee m.fl. inte ha samma starka avgiftande effekt som den odeodoriserade, kallpressade oljan. Har inga problem med den smaklösa men den med smak är väldigt svår att få i sig, tycker jag. Jag får kväljningar och avskyr verkligen kokossmaken i munnen. Doften är ju så god så då borde den väl smaka bra också? Enligt kostprogrammet ska man få i sig 5,5 msk per dag. Jag har just kämpat i mig EN msk. Detta kommer bli en kamp, helt klart. Men skam den som ger sig. Jag ska konsumera min 500-ml burk och har jag inte förlikat mig med den efter det så får det bli mct-olja istället.

Vad gäller kaffet så ska jag hålla ut en vecka med koffeinfritt och se om saknaden efter riktigt kaffe kanske lägger sig vartefter. Just nu känns det väldigt blaskigt och trist med det koffeinfria men det kanske bara är en vanesak. Har verkligen inte sett mig som en koffein-addict men märker ju att det är nåt som "fattas" med decaf, helt klart. 

Och så var det maten.... Har ätit kokta ägg med smör till frukost. Det blir köttfärs med kokt zuccini till middag har jag tänkt.

• Like 1

Idag var jag till doktorn. Hade inget ärende egentligen, ville bara diskutera lite kring min situation och få en second opinion. Berättade hela min historia och allt jag har provat för att komma tillrätta med magproblemen. Bl.a. alla laxantia jag har testat och min nuvarande lösning med vattenlavemang när det blir stopp (vilket är mest hela tiden). Fick recept på en ny typ av prokinetiskt preparat, Resolor, som inte ska vara lika starkt och vanebildande som laxoberaldroppar. Det är svindyrt, 700 kr fick jag betala för en ask. Biverkningarna är inte heller så trevliga, har redan fått tung huvudvärk. Men har faktiskt redan gjort nr 2 så får se om jag orkar fortsätta och vänta på att huvudvärken ger med sig - doktorn sa att den gör det för de flesta efter några dagar. Sedan trodde jag inte att det fanns nåt test för bakteriell överväxt (tidigare läkare hade nog inte koll när han svarade nekande) för det gör det! Och jag ska få göra det testet! Känns väldigt bra att få det kollat. 

Medan jag väntar på kallelse så fortsätter jag min candida-diet. Dock innehåller Resolor laktos, vilket ju är ett avsteg - finfin mat för både jästsvampar och bakterier. Men jag tänker att det är så lite att det är försumbart. Idag mådde jag lite kymigt (läkemedelsbiverkan?) och kunde bara tänka mig grönsaker till middag. Så jag gjorde grönsakssoppa med lite gul lök, stjälkselleri, grönkål, broccoli, lite tomat, squash och gurka. Kokade en timme men grönkålen kändes ändå "tuggig". Minns inte när jag senast åt så här mycket grönsaker, intressant att se hur magen är imorgon, för jag åt upp allt, med en rå äggula och extra smör! Mums. Kanske får ångra det imorgon, dock. 

Saknar fortfarande kaffet, och kväljs bara jag tänker på kokosolja. Men imorse gick det dock ganska bra att ta den. Jag "tuggade" oljan så att den smälte i munnen och sköljde ner med koffeinfria kaffet. Det var uthärdligt. Men inget jag klarar att repetera ikväll.

• Like 2

In med ett par matskedar av kokosoljan i din buljong och kör med stavmixer så "reder" den sig. Blir en ganska god och mycket mättande soppa. Själv använder jag kycklingbuljong.

Hm, har inte tänkt på kycklingbuljong. Kokos och kyckling är ju annars en bra kombo. Blir till att testa det, helt klart! Jag är van att dricka "fettbuljong" så det kanske löser problemet =)

Intar nu dagens andra msk kokosolja, sköljer ner med starkt decaf kaffe. Går mycket bättre att svälja ner med het, stark dryck - kokosaromen liksom försvinner och den tjocka känslan smälter bort i munnen. Men vete sjutton hur jag ska komma upp i 5,5 msk, känns som att det inte finns plats för mat då. Tror jag siktar på max 3 msk så småningom, det känns mer överkomligt. För övrigt funderar jag lite hur oljan eg. kan göra någon nytta eftersom den absorberas direkt i tunntarmen utan att ens behöva brytas ner som andra fetter. Isf är den väl inte effektiv mot ev. patogener längre ner i tarmen?

Ännu ingen gasattack efter gårdagens grönsaksfrosseri, är lite svullen och lite gasig men inte mer än vanligt. Har en ny grönsakssoppa på spisen, men utan grönkål idag - bara snälla fiberfattiga grönsaker som skalad squash, aubergine, tomat och gurka. Några små minibuketter broccoli. Den ska koka en timme för att bryta ner cellväggarna helt.

Har haft huvudvärk hela dagen och inte vågat ta dagens tablett Resolor, rädd att det fördubblar huvudvärken och då kan jag inte sköta studierna. Så det får väl bli en inkörsperiod på varannan dag fram till helgen.

• Like 2

A men toppen att det finns ett test. Det gäller att inte ge sig.

Den där soppan verkar ju riktigt god :)  saknar grönsaker känner jag.

Den var väldigt god - bara grönsaker, vatten, havssalt, peppar. Toppat med hyvlat smör och en rå äggula. Färgen blir lite trist när den får koka så länge men det är å andra sidan ett kvitto på att cellväggarna är nedbrutna och att näringen är åtkomlig för en tarm i dålig form (och en tarm i god form för den delen). Rekommenderas =)

• Like 1

Huvudvärken försvann igår kväll så jag vågade ta dagens tablett Resolor. Ingen huvudvärk idag överhuvudtaget så jag har tagit tablett idag också. Något toabesök har det dock inte blivit. Inte för att jag känner mig förstoppad än så det är ok antar jag. Har ganska ont i magen men inte särskilt mycket gaser.

Dagens mat:

Morgon 1,5 msk kokosfett med decaf kaffe

Lunch: Ett kokt ägg och en äggula med ett par klunkar olivolja, var inte så hungrig

Middag: smörkokad kalvlever, ett par mjölksyrade gurkor.

• Like 1

Jag tycker också grönkål är lite svårsmält ibland.

Svårsmält som att den är förstoppande, eller gaser eller ont i magen? Jag är nyfiken på specifika symtom ;-) Min mage har dock inte blivit sämre av den långkokta grönkålen i tisdags kväll. Den är bara jämndålig som vanligt...

Svårsmält som att den är förstoppande, eller gaser eller ont i magen? Jag är nyfiken på specifika symtom ;-) Min mage har dock inte blivit sämre av den långkokta grönkålen i tisdags kväll. Den är bara jämndålig som vanligt...

Inte förstoppande, snarare tvärtom. Men sträv, som om det är mycket för magen att jobba med?

• Like 1

Idag har det varit gasigt och jobbigt. Det är antingen grönsakssoppan med grönkål från i tisdags kväll eller gårdagens mjölksyrade gurkor. Tömde tarmen utan lavemang igår kväll, det var stenhårt men ändå "på naturlig väg" dvs utan lavemang vilket ändå är ett steg i rätt riktning. Men magen är rätt dålig idag, som sagt.

Jag har gett mig den på att klara mig utan lavemang nu ett tag. Tar Resolor enligt doktorns ordination, men har redan börjat tvivla på effekten. Nåväl, jag upplever ingen biverkning längre så då kan jag lika gärna fortsätta ett tag innan jag dömer ut dem. På söndag tänker jag försöka mig på en c-vitamin flush för tarmtömning. Blev tipsad om detta (tack igen!) och har sedan läst på en del och känner mig trygg med att det är ofarligt. Nu är jag nyfiken på vilka fördelar jag ev. kan få ut av det. Magen är ju alltid prio ett, men det är inte osannolikt att övriga kroppen också kan dra nytta av det.

För övrigt så har jag tappat ganska mycket i vikt sista veckorna. Det är inte så att jag saknar aptit men jag känner mig inte hungrig, helt enkelt. Blir mätt på väldigt lite mat och proteinintaget har sjunkit markant iom att jag bara äter precis så mycket jag vill ha och inte så mycket som jag "borde" äta, dvs ca 1g per kg kroppsvikt. Matminskningen sätter jag i samband med frånvaron av mejeri samt att jag "tvingat i mig" kokosfett. Kanske är inbillning men det känns som att det blir annorlunda än när jag tar brain octane mct-oljan, även om de är i princip samma sak och även om det bara handlar om någon matsked. Viktnedgång är inte positivt för min del (mamma blir nog missnöjd när jag kommer hem i jul) men jag har bestämt att inte bry mig om vikten utan ha 100% fokus på magfunktionen.

Tankar om att ha "provat allt"

Jag såg debatten om gastric bypass igår och läste i kommentarfältet här på bloggen nu ikväll och jag fick en insikt som muntrar upp mig lite. De som låter magsäcksoperera sig är ju sådana som hävdar att de "provat allt". Vi som lever med lchf och/eller low carb misstänker på goda grunder att det nog inte är helt sant, i de flesta fall. Jag fastnade på det där med att ha provat allt. Vilket problem man nu än har, övervikt eller andra hälsoproblem som i mitt fall magproblem, så är det nog knappast någon som helt uppriktigt kan påstå att de provat allt. Själv har jag provat väldigt mycket för att "bota" mig själv, mer än jag kan räkna upp eller ens kommer ihåg på rak arm, men "provat allt"? Knappast. Långt därifrån. Finns massor kvar att prova och testa och utforska. Jag har aldrig gått på vegandiet. Jag har aldrig fastat i mer än 1,5 dygn. Jag har aldrig fettfastat. Jag har aldrig provat äta bara ett mål om dagen i flera dagar i sträck. Jag har aldrig provat raw food. Jag har aldrig gjort en tarmsköljning. Jag har inte medicinerat mot parasiter. Jag har inte provat vara frukterian. Listan kan bli väldigt lång! Inte för att jag tycker alla dessa alternativ verkar så bra men faktum kvarstår - jag har definitivt inte provat allt. Precis som de som gör GBP inte har provat allt. Det är ju ganska tröttsamt att inse detta och vilket jobb man har framför sig, men samtidigt inger det hopp. Ännu är det långt till vägs ände! Det finns en lösning därute och jag ska hitta den. Det är först den dagen man ger upp som man har förlorat.

• Like 6

Kan du prova att ta bort mjölksyrade grönsakerna? Om du har en histaminproblematik kan dessa orsaka besvär.

Ja, den rackarns mjölksyregurkan ska jag definitivt koka ordentligt nästa gång. Mycket möjligt att det var den som orsakade dagens besvär. Den var ju dessutom ett avsteg från kostplanen med enbart genomkokta vegetabilier. Djävulen på min axel sa att probiotikan var behövlig samt att mjölksyrningen förspjälkat den motsvarande kokning. I helsike heller...

Jag har inte riktigt fattat det här med histaminkänslighet. Vilka symtom får man?

Ja, den rackarns mjölksyregurkan ska jag definitivt koka ordentligt nästa gång. Mycket möjligt att det var den som orsakade dagens besvär. Den var ju dessutom ett avsteg från kostplanen med enbart genomkokta vegetabilier. Djävulen på min axel sa att probiotikan var behövlig samt att mjölksyrningen förspjälkat den motsvarande kokning. I helsike heller...

Jag har inte riktigt fattat det här med histaminkänslighet. Vilka symtom får man?

Jag är inte jätteinstatt men IBS liknande symptom? Jag vet att flera med histaminkänslighet som försökte följa GAPS har haft problem, därför att de inte klarar fermenterade grönsaker och benbuljong. De måste vara jätteförsiktiga, bara köra lättkokt köttbuljong och inga fermenterade grönsaker. Ska se om jag hittar någon bra länk.

• Like 1

Histamin i livsmedel

Denna artikel ger en överblick över livsmedel med hög och låg histaminhalt.

FÖRST: "Varför hittar jag olika uppgifter om histaminhalt på olika sidor?"

Svaret är hyfsat enkelt: i motsats till ex. laktoshalten i livsmedel så svajar histaminhalten eftersom den påverkas av lagring, jäsning, ålder,... Uppgifter om histaminhalt kan alltså alltid bara ses som ungefärliga.

Exempel fisk: Färskt fångad fisk (vit fisk) - låg histaminhalt

Samma fisk som lagrats utan kylning två timmar senare: medel histaminhalt

Samma fisk som lagrats utan kylning / med lätt kylning en dag senare: hög histaminhalt

Eftersom histaminet i kroppen inte heller ligger på en stadig nivå och inte är lika för alla är hur (och om) man reagerar väldigt olika. Listor i böcker och på nätet bör alltså alltid ses som allmäna och max. vägledande.

LIVSMEDEL MED LÅG HISTAMINHALT

• Färskost
  • Pastöriserad mjölk
  • Färskt kött (färskt, kylt, fryst) - en del drabbade har problem med griskött
  • Färskt fångad fisk
  • Färsk frukt: meloner, skogsbär, lingon, litchi, mango, kaki, rababer, körsbär, blåbär, vinbär, aprikoser, äppel
  • Färska grönsaker: grn sallad, kålsorter, rödbeta, pumpa, lök, rädisor, pepparrot, paprika, morötter, brokkoli, potatis, gurka, purjo, zucchini, majs, sparris, vitlök
  • Spannmål/side dish: ris, majs, dinkel, quinoa, amaranth, havre, hirs, kastanjer
  • Deg: dinkel-, majs-, risnudlar, jästfritt rågbröd, majs- och risknäckebröd, riskakor
  • Mjölkersättning: ris-, havre- och kokosmjölk
  • Alla fruktsafter som inte innehåller citron och/eller tomat; alla grönsakssafter (förutom surkål)
  • Örtteer
  • Äggula
  • Vitvinsvinäger

LIVSMEDEL MED HÖG HISTAMINHALT! - bör undvikas

• Inlagda/konserverade livsmedel
  • Ost: ffa hård ost - ju äldre (ju längre lagrad) desto mer histamin
  • Rökt kött, skinka, salami, ...
  • De flesta fiskprodukterna (alla skaldjur), ffa fiskkonserver
  • Bönor och baljfrukter (ffa kikärtor och sojabönor, även jordnötter)
  • Sojaprodukter (sojamjölk, sojagrädde, tofu, sojasåser,...)
  • Veteprodukter (tåls ibland bra!)
  • Surkål
  • Färdigmat
  • En del fruktsorter (bananer, päron, aubergine, apelsiner, kiwi,...)
  • Alkoholiska drycker / jästa drycker
  • Svart te
  • Choklad, kakao
  • Ättika (vitvinsvinäger går bra!)
  • Cidervinäger (tåls ibland bra)
  • Jäst/bryggerijäst - dessa omvandlar histidin till histamin och höjer så histaminnivån ytterligare

LIVSMEDEL SOM FRISÄTTER HISTAMIN (HISTAMINLIBERATORER) - bör undvikas

• Baljfrukter
  • Jordgubbar
  • Citrusfrukter (tåls ibland bra)
  • Tomater
  • Nötter
  • Ananas
  • Papaya
  • Kakao och chokolad

LIVSMEDEL SOM BLOCKERAR ENZYMET DIAMINOXIDAS (DAO) - bör undvikas

• Alkohol
  • Kakao
  • Svart te
  • Grön te
  • Mate-te
  • Energidrycker

Källa: http://www.nahrungsmittel-intoleranz.com/histaminintoleranz-informationen/histamingehalte-von-lebensmitteln.html

• Like 2

Här finns mer att läsa

http://www.connorskitchen.se/

Tack, väldigt intressant. Ska vara uppmärksam på om mina besvär har någon korrelation med histaminrika livsmedel. Jag är och har alltid varit en väldigt oallerisk person, och trodde att då behöver man inte fundera på histamin hit och dit, men allergi och histaminkänslighet behöver inte ha med varandra att göra förstår jag nu. Fanns matnyttig info på wikipedia också :-)

Idag gjorde jag min c-vitamin flush, som planerat. Eller försökte åtminstone. Jag följde instruktionerna som kommer upp när man googlar. Jag tog en halv tesked askorbinsyra (=1,5g c-vitamin) löst i 60 ml vatten och upprepade detta var 15:e till 20:e minut, medan jag väntade på att få en avföring eller diarré. Totalt tog jag 10 st sådana doser, dvs 15 g c-vitamin, men sedan orkade jag inte mer - dels pga att magen började bli sur av all askorbinsyra, dels för att jag började bli väldigt hungrig. Hade ju aldrig trott att jag måste gå över 4-5 g för att få en tarmflush, men tydligen så krävs det betydligt mer än så. Enligt teorin betyder detta att c-vitaminet har en massa hål att fylla i min kropp, eller enkelt uttryckt: Jag har stor c-vitaminbrist. Syftet med flushen är dels att ersätta sådan brist, men även att utröna vilket terapeutisk dos man ska lägga sig på. Och förstås det där med avgiftning etc. Så man kan väl säga att jag misslyckades lite. Men nu vet jag att det krävs över 15 g i alla fall. Så nästa gång jag "flushar" ska jag ta större doser - kanske 3 g? - och se till att äta något stadigare på kvällen innan, vilket jag inte riktigt lyckades med igår. Jag har även "depåtabletter" med c-vitamin från Great Earth som jag kan ta mot "bristen" (är fortfarande osäker på hur jag ska tolka det här). Lite bekymmersamt dock, är att dessa innehåller cellulosa och en massa annat utöver c-vitaminet som jag inte är helt bekväm med. Kanske kör på bara skorbinsyra. Förhoppningsvis ska det inte behövas sådana mängder  särskilt länge till. Det blir svårt att få i sig det isf.

Edit kl 14.20: Drog kanske en förhastad slutsats. Tog sista dosen c-vitamin ca kl 12. Fick nyss en pytteliten diarré. Men magen är stor och svullen och bubblig helt plötsligt, ungefär som de gånger jag gjort ett halvdant vattenlavemang och vattnet liksom "stannat kvar" i tjocktarmen. Men kan vara gaser också, svårt att säga. Hursomhelst får jag nog räkna tarmtömningen som en liten flush ändå. 

Edit kl 19.45: Jodå, visst fick jag effekt på mina 15 g c-vitamin. Uppblåstheten bestod av både lös avföring och ganska mycket gaser som kom ut eftersom under eftermiddagen. Jag hade nog väntat mig att flushen skulle vara mer "flushig" =P Att tarmen liksom skulle bli genomsköljd. Men så funkade det inte riktigt. Fattar också varför det rekommenderas att avsätta hela dagen att vara hemma, eftersom det är ganska oberäkneligt hur långvarig effekten blir och hur fort man tömmer sig.

Utvärdering

För att få bukt med förstoppningen behövs nog inga 15 g men antagligen en ganska hög dos ändå. Att flusha i detox-syfte tror jag inte att jag kommer hålla på med särskilt ofta - det var liksom ingen behaglig upplevelse som till ex. att bada eller basta etc. Att göra lavemang är nästan smidigare än att flusha eftersom det tog någon timme att få ur sig den lösa avföringen. Men att hitta en dos c-vitamin för att återfukta tarminnehållet utan att det behöver bli en diarré känns faktiskt som en bra och långsiktig lösning. Så jag får följa rådet jag fick initialt, nämligen att sakta, dag för dag, öka dosen tills magen reagerar "lagom".

Dock ska jag väl ta med i beräkningen att jag faktiskt inte var förstoppad idag utan bara ville testa c-vitaminflushen som metod och hur min kropp skulle reagera. Och för att se om jag har brist såsom jag misstänkt. Och antagligen har jag ju det. Så jag ska fortsätta ta askorbinsyra ett tag, har dock ingen fast plan för doseringar utan det får utvärderas allt eftersom.

• Like 1

Hm, trodde jag tömde tarmen fullständigt under c-flushen. Men imorse fick jag tömma tarmen igen och det var ganska hårt och väldigt svårt att krysta ut det trots att det inte var "stort". Kanske var en normal avföring ändå på så sätt att den passerat inom 24h - tänker att den bestod av det jag åt efter c-flushen (överkokt grönsakssoppa och räkor). Magen har hursomhelst mått väldans bra idag. Nästan ingen gasbildning och ingen smärta eller svullnad. Det är helt enkelt bra att inte vara förstoppad, antar jag =)

Idag känns det som om jag har ätit för mycket protein... Två löskokta ägg, 150g rostbiff och rökt lax med olivolja, några ostkuber och räkor. Inte följer jag kostplanen riktigt, heller. Får bli mindre "köttigt" imorgon, känns det som. Dock har det varit väldigt gasigt under förra veckan och dagens grönsaksfria mat tror jag är mitt liksom instinktiva sätt att försöka "döda" gasbildningen. Det är den strategin jag har haft i många år och den lätt att falla tillbaka på. Jag vet ju att det fungerar kortsiktigt och jag börjar nästan känna att jag vill försöka mig på no plant igen - att bara äta rena animalier och försöka nolla kolisarna. Men samtidigt så måste jag ju följa den här candida-dieten ett tag för att veta om den funkar, och inte hålla på och ända mig hela tiden.... Känner mig ganska splittrad och ofokuserad nu. JAG VILL INTE HA GASER. Jag gör vad som helst, god damn it.

• Like 2

Jag såg i något av dina första inlägg att du försöker dra ner kaffekonsumtionen, varför?, åtminstone jag om jag har problem med hård mage så tar jag några koppar extra istället.

Har aldrig upplevt något negativt med kaffedrickandet, men inget positivt heller, vad gäller magen. Kaffe innehåller utöver koffeinet även antinutrienter och är en irritant i magtarmkanalen - är ju därför många får "effekt" av det (jag får ingen). Som IBS:are ska man dumpa alla antinutrienter och irriterande ämnen, oavsett om de finns i baljväxter, fullkorn eller kaffe, menar många. Och oavsett vilka symtom man har så kommer de att förvärras - dvs kaffe kan paradoxalt nog störa tarmens funktion så att även förstoppning förvärras.

Nu diskvalificerar jag ju mig själv eftersom jag har druckit koffeinfritt kaffe under förra veckan, vilket är nästan lika illa som vanligt kaffe enligt tesen ovan. Så jag får väl göra om och göra rätt, antar jag, och prova att dumpa själva kaffedrickandet som sådant, koffein eller dacaf all the same. Men te är så tråkigt... Och jag dricker normalt bara en kopp om dagen. Utom igår då jag gått koffeinfri en vecka och skulle jobba första passet på länge. Det blev totalt 2,5 koppar starkt kaffe och inatt har jag knappt sovit alls. Är som om jag återställt koffeinkänsligheten under förra veckan och den där dosen satt i mycket längre än beräknat.

• Like 1

Har aldrig upplevt något negativt med kaffedrickandet, men inget positivt heller, vad gäller magen. Kaffe innehåller utöver koffeinet även antinutrienter och är en irritant i magtarmkanalen - är ju därför många får "effekt" av det (jag får ingen). Som IBS:are ska man dumpa alla antinutrienter och irriterande ämnen, oavsett om de finns i baljväxter, fullkorn eller kaffe, menar många. Och oavsett vilka symtom man har så kommer de att förvärras - dvs kaffe kan paradoxalt nog störa tarmens funktion så att även förstoppning förvärras.

Nu diskvalificerar jag ju mig själv eftersom jag har druckit koffeinfritt kaffe under förra veckan, vilket är nästan lika illa som vanligt kaffe enligt tesen ovan. Så jag får väl göra om och göra rätt, antar jag, och prova att dumpa själva kaffedrickandet som sådant, koffein eller dacaf all the same. Men te är så tråkigt... Och jag dricker normalt bara en kopp om dagen. Utom igår då jag gått koffeinfri en vecka och skulle jobba första passet på länge. Det blev totalt 2,5 koppar starkt kaffe och inatt har jag knappt sovit alls. Är som om jag återställt koffeinkänsligheten under förra veckan och den där dosen satt i mycket längre än beräknat

Jag vet inget om det är antinutrient eller inte, men minnesbild är att det gjorts ganska mycket undersökningar runt kaffe (antagligen för att många är misstänksamma mot det ;)  ) ... där man  inte lyckas visa något speciellt negativt, snarast tvärtom.

Jag måste säkert dricka minst 5-6 koppar innan det har någon laxerande effekt. Många teesorter är väl förstoppande?

Men du känner ju din mage bäst så om den blir "irriterad" på kaffe ska du förstås låta bli, speciellt om problemen har fortsatt trots att du tagit bort socker och mjölprodukter (och ev mejerier) under en längre period.

• Like 1

Igår fick jag en kallelse till undersökning för bakteriell överväxt i tunntarmen! Jag är alldeles uppspelt. Jag ska ÄNTLIGEN få göra utandningstestet som utesluter SIBO med ganska stor säkerhet. SIBO har varit ett hjärnspöke för mig väldigt länge. Bad om att få göra detta för många år sedan men blev då nekad när läkaren mycket lättvindigt viftade bort detta när jag tog upp det. Denna gång hade jag en yngre kvinnlig läkare (kanske fördomsfullt av mig men jag tror det spelar in) som lyssnade och inte hade några invändningar på den här punkten, SIBO ska uteslutas precis som alla andra tänkbara orsaker och självklart ska vätgastestet göras om det inte är gjort nån gång tidigare. Enda kruxet är att jag måste vänta till 22 januari. Jag kommer göra vad jag kan dietmässigt för att minska besvären fram tills dess och skulle jag bli bättre får jag väl bara sätta i mig en massa frukt och fullkorn så lär problemet vara tillbaka in no time. Jag vill ha diagnosen och då måste symtomen finnas manifesterade vid tiden för undersökningen.

Instruktionerna för dagen innan undersökningen är att man äter frukost och lunch som vanligt, men middagen får endast bestå av kött eller kyckling och vitt ris (!). Middagen ska inte innehålla något som kan ge ett falskt positivt resultat, dvs vitt ris och rent kött är enligt sjukhuset vad som minst av allt göder bakterieväxten. Detta får mig att vilja gå på köttochvittris-dieten :-) inte särskilt lchf men undrar vad magen skulle säga?

• Like 2

Om lösliga och olösliga fibrer...

Nu ska jag häda ännu mer mot lchf. Angående riset så har jag läst en del om lösliga vs olösliga fibrer och sett olika bud på källor av dessa. Några menar att vita kolhydrater, dvs spannmål och potatis utan skaldelar är en god källa till lösliga fibrer som är stabiliserande för tarmen, medan grönsaker och frukter innehåller stor andel olösliga fibrer. Andra menar att lösliga fibrer finns mest i grönsaker och frukt och baljväxter. Men vi vet ju att många är hjälpta av potatismjöl t.ex som ju är RS som väl fungerar som löslig fiber? Eller är jag ute och cyklar nu? Är det kanske så att baljväxter och grönsaker förvisso innehåller mer löslig fiber än vitt ris och potatis, men med på köpet följer en massa olösliga fibrer också, vilket man slipper i vitt ris och potatis?

Var kan man se hur stor andel lösliga respektive olösliga fibrer som finns i enskilda livsmedel? Finns det nån bra databas? Får jag inte svar här får jag skapa en fibertråd - detta är en stor kunskapslucka för mig, inser jag nu. Som IBS:are måste man ha koll på sina fibrer!

Jag vet inget om det är antinutrient eller inte, men minnesbild är att det gjorts ganska mycket undersökningar runt kaffe (antagligen för att många är misstänksamma mot det ;)  ) ... där man  inte lyckas visa något speciellt negativt, snarast tvärtom.

Jag måste säkert dricka minst 5-6 koppar innan det har någon laxerande effekt. Många teesorter är väl förstoppande?

Men du känner ju din mage bäst så om den blir "irriterad" på kaffe ska du förstås låta bli, speciellt om problemen har fortsatt trots att du tagit bort socker och mjölprodukter (och ev mejerier) under en längre period.

Nej, som sagt så upplever jag inget negativt i samband med kaffet men i min situation så måste man börja ifrågasätta ALLT. Jag gillar kaffe men har svårt att dricka mer än jag tycker om i "medicinskt syfte". Lika svårt har jag att avstå min dagliga kopp som är en stor guldkant på dagen. Så motivationen att ta bort kaffet helt är inte på topp, när jag kan identifiera andra saker som faktiskt tydligt ger besvär - frukt, fullkorn, råa grönsaker, baljväxter ger STORA besvär. All annan mat utom rent fett verkar också problematisk men inte lika direkt och uppenbart. Dvs lchf hjälper, men inte hela vägen.

• Like 1

• 2 weeks later...

Jag undrar om du möjligen lider av långsam tarm också, utöver IBS? Förstoppningarna kan ju tyda på det.

För ca tusen år sen jobbade jag på en röntgenavdelning, och med jämna mellanrum hade vi patienter som undersöktes för detta. Om man fortfarande gör dessa undersökningar vet jag inte, inte heller vad man gör åt den långsamma tarmen.. Men det kanske kan vara värt att kolla upp?

Jag undrar om du möjligen lider av långsam tarm också, utöver IBS? Förstoppningarna kan ju tyda på det.

För ca tusen år sen jobbade jag på en röntgenavdelning, och med jämna mellanrum hade vi patienter som undersöktes för detta. Om man fortfarande gör dessa undersökningar vet jag inte, inte heller vad man gör åt den långsamma tarmen.. Men det kanske kan vara värt att kolla upp?

Ja, nån motorisk störning är det nästan helt säkert fråga om, och långsam tarm kan jag skriva under på alla dar i veckan! Finns nåt som kallas migrating motor complex (vet inte termen på svenska) som är en ordentlig våg som går genom hela tarmkanalen var 90:e minut. Dess funktion är att fösa ner tarminnehåll och bakterier från tunntarmen och ner i tjocktarmen. Tunntarmen ska hållas "ren" medan det får lov att jäsa fritt i tjocktarmen. Men hos vissa så funkar inte denna MMC-rörelse som den ska, och följden blir att matsmältningen går långsammare och bakterierna tillåts växa till sig i tunntarmen där de inte ska finnas i så stor mängd. MMC hämmas även av matintag, men jag är verkligen ingen småätare så det är inte mitt problem. Det kan vara nåt neurologiskt eller så kan det ha att göra med att jag opererat mig i buken ett tretal gånger varav en gång direkt på tarmen. Postoperativa komplikationer kan uppkomma tiotals år efter operationen. IBS är väl eg. bara en samlingsterm för nästan alla typer av matsmältningsbesvär som engagerar tarmarna, och som diagnos är den inte vatten värd.