Peter B Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Jag har införskaffat en fantastisk blodtrycksmätare från Withings som man kopplar ihop med sin Iphone och alla resultat lagras automatiskt ;-) Då kan man se att trycket varierar en hel del, från 109/70 till 140/85. (ganska OK alltså Och då till min undran vilket/vilka resultat ska man räkna? Genomsnittet av ett antal värden , lägsta värdet, högsta värdet, annan metod? För mina värden just nu spelar det ju ingen roll, men för någon annan person kan det ju vara skillnaden mellan om han/hon ska medicineras eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Jag mäter på morgon innan jag förhoppningsvis hunnit stressa upp mig och sittandes med handleden i hjärtehöjd, eftersom jag har en handledmätare. Resultaten mina är väldigt stablia och varierar ytterst litet, Jag sparar inga uppgifter utan konstaterar endast att blodtrycket antingen ligger där den ska göra eller så gör den det inte. Nu har den dock inte visat ligga högt alls, så jag har inte behövt fundera över den biten överhuvudtaget. Om jag förstått det rätt, så mäter du med en överarmsmanchett. Har den rätt storlek ? Om inte, kan mätningar bli galna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Ja..det är en överarmsmanchett och jag tror storleken är bra och värdena ligger normalt ganska lågt på morgonen för att sen stiga en del till eftermiddagen, men iallmänhet ser det ganska bra ut då också. Jag var lite nyfiken på hur man bestämmer ett blodtryck för tt fatta medicinska beslut...antag en ganska lättstressad människa som har blodtryck 135/85 på morgonen men ofta 150/100 på eftermiddagen, ska den personen medicineras eller inte? Vilket värde räknas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Ja..det är en överarmsmanchett och jag tror storleken är bra och värdena ligger normalt ganska lågt på morgonen för att sen stiga en del till eftermiddagen, men iallmänhet ser det ganska bra ut då också. Jag var lite nyfiken på hur man bestämmer ett blodtryck för tt fatta medicinska beslut...antag en ganska lättstressad människa som har blodtryck 135/85 på morgonen men ofta 150/100 på eftermiddagen, ska den personen medicineras eller inte? Vilket värde räknas? Blodtryck kan variera rätt mycket upp och ner under dygnet. Du ska mäta flera gånger om dagen och ta ett medelvärde. Är detta lätt förhöjt dvs 140/90 bör du kontakta läkare och be göra ett 24 timmars blodtryck som de sätter på och tar det 3 ggr i timmen (och du får inte se vad det är för värden vid varje gång så du stressar upp dig, utan lagras i dosan man bär med sig). Man rekommenderar att den som har 150/100 bör sänka blodtrycket genom medicinering. Det har visat sig vara fördelaktigt, speciellt som högt blodtryck är främsta orsaken till död. Långsiktigt kan det skada organ och kärl. Här är en bra sida om det hela hos Doc: http://www.kostdoktorn.se/blodtryck/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 16, 2013 Author Share Posted January 16, 2013 Okej, tack Pingvinen, det är alltså medelvärdet som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts