Jump to content

Blodtryck

Naturist
 Share

Recommended Posts

Sådärja, efter många om och men, så kanske jag lyckats att starta en tråd, hehe.

Det jag undrar över är mitt blodtryck. Jag vet att det finns ett dussintal trådar att läsa i ämnet, men ingen tar upp mitt dilemma.

Mitt bt hoppar helt otroligt. Från att ligga på det helt normala 122/72 ena dagen, till att stiga till 170/102, dagen efter.

Vad kan det bero på?

Jag har det stressigt i min vardag, det vet jag kan höja bt. Men varför varierar det så?

• Like 2

Stress är utan tvekan en orsak till att blodtrycket stiger. Det finns nåt som kallas för "vitarockensyndrom" dvs blodtrycket stiger när man kommer till doktorn. Enstaka uppmätta höga värden säjer inte så jättemycket. En dygnsmätning borde ge ett bättre svar. Men vad vet jag? Det är bara sånt som jag hört eller läst på nätet :rolleyes:

• Like 2

Stress är utan tvekan en orsak till att blodtrycket stiger. Det finns nåt som kallas för "vitarockensyndrom" dvs blodtrycket stiger när man kommer till doktorn. Enstaka uppmätta höga värden säjer inte så jättemycket. En dygnsmätning borde ge ett bättre svar. Men vad vet jag? Det är bara sånt som jag hört eller läst på nätet :rolleyes:

Trollmormor, jag har köpt bt- mätare, just för att utesluta vitrockssyndromet.

Det är det som har gjort mig orolig. Jag kan ligga helt avslappnad i min säng, och ändå ha ett bt på över 170!

• Like 1

Trollmormor, jag har köpt bt- mätare, just för att utesluta vitrockssyndromet.

Det är det som har gjort mig orolig. Jag kan ligga helt avslappnad i min säng, och ändå ha ett bt på över 170!

Som jag har förstått det är det genomsnittet under- och övertryck, dag och natt, som är det intressanta. Trycket hoppar normalt lite upp och ner under dagen. Du kan alltid be din husläkare om att få bära en 24-timmarsmanschett. Då tas trycket var 20:e minut under ett dygn och sedan kan husläkaren analysera det.

Du ska helst sitta rakt upp på en stol och ha armen i 90 graders vinken mot bordet när du tar trycket hemma. Trycket blir ofta högre när man ligger ner. Om du får ett "konstigt" tryck hemma kan du lossa manschetten, sätta dit en igen och ta ett nytt tryck bara för att se om det blev något knas på det förra.

Har man varit väldigt stillasittande under några dagar är trycket ofta högre. Om trycket är högt - ut och gå en promenad och ta sedan trycket igen.

• Like 2

Sådärja, efter många om och men, så kanske jag lyckats att starta en tråd, hehe.

Det jag undrar över är mitt blodtryck. Jag vet att det finns ett dussintal trådar att läsa i ämnet, men ingen tar upp mitt dilemma.

Mitt bt hoppar helt otroligt. Från att ligga på det helt normala 122/72 ena dagen, till att stiga till 170/102, dagen efter.

Vad kan det bero på?

Jag har det stressigt i min vardag, det vet jag kan höja bt. Men varför varierar det så?

Men nu kanske det blir bättre...när du kan titulera dig TS. ;)

Om blodtrycket ofta ligger på de nivåerna skulle jag kontakta husläkaren och förklara situationen...antagligen gör de då en "24-timmars" mätning (eller vad de kallar det) på dig...du får gå omkring med en blodtrycksmätare ett dygn typ...

• Like 3

Vad kan det bero på?

I vilken omfattning motionerar du? Så mycket borde det inte hoppa hur stressad man än är.

Effie - manchetten ställs in med kardborrband. Om den sitter för löst eller för hårt, så säger apparaten ifrån. 

MKJ - jag simmar ibland, går på gymmet då och då. Det blir ca 2 ggr/v.

Göran O - jag har en som jag sätter på överarmen. 

Hoppas att det är mätfel, men jag tror inte att det är så fel. När mitt tryck är högt, så känner jag mig konstig. Liksom orolig i kroppen, har även svårt att svälja.

Effie - manchetten ställs in med kardborrband. Om den sitter för löst eller för hårt, så säger apparaten ifrån. 

Hoppas att det är mätfel, men jag tror inte att det är så fel. När mitt tryck är högt, så känner jag mig konstig. Liksom orolig i kroppen, har även svårt att svälja.

Det är framförallt pulshöjande konditionsträning som är positivt för blodtrycket så det beror ju på vad du gör på gymmet och hur mycket du anstränger dig när du simmar vilken effekt det har.

Jag tycker definitivt att du ska söka läkare, för att utesluta eventuella andra patologiska orsaker som kan ge detta intermittenta höga blodtryck som symtom.

• Like 1

Vad kan det bero på?

Vilken typ av kost äter du? Har du haft några kramptendenser?

MKJ - jag tränar varierat, värmer upp på löpband och kör lite styrketräning. I simhallen tar jag det lugnt, det är väldigt avkopplande för mig. Jag simmar 1000 m varje gång.Jag äter lchf, men inte alltför strikt. Jag äter rotfrukter och nån frukt ibland.

Nej, jag känner inte av några kramper, däremot så "pirrar" det i kroppen när jag har högt tryck. Eller är det hög puls som gör att jag känner så? För den är också hög de stunder bt är högt.

Trollmormor och Syster - jag får nog ta mig till läkaren.

Vad kan det vara för patologiska orsaker?

• Like 2

MKJ - jag tränar varierat, värmer upp på löpband och kör lite styrketräning. I simhallen tar jag det lugnt, det är väldigt avkopplande för mig. Jag simmar 1000 m varje gång.Jag äter lchf, men inte alltför strikt. Jag äter rotfrukter och nån frukt ibland.

Nej, jag känner inte av några kramper, däremot så "pirrar" det i kroppen när jag har högt tryck. Eller är det hög puls som gör att jag känner så? För den är också hög de stunder bt är högt.

Ja, det jag tänker på i första hand är förmaksflimmer, som kommer och går, vilket brukar kännas som oro i kroppen och ibland ett stigande tryck.

Jag vill absolut inte skrämma dig, och säga att du har det, men jag tycker att du ska kolla upp dig hos läkare och få en ordentlig undersökning med EKG, 24-timmars-EKG och 24-timmars-blodtrycksmätning.

• Like 4

Jag håller med om att du bör kollas hos läkare. Är du helt i vila när du har så där högt tryck?

Jag håller med om att du bör kollas hos läkare. Är du helt i vila när du har så där högt tryck?

Jag brukar försöka slappna av i ca 15 min innan jag kollar bt. Men jag har kollat vid olika situationer, och det kan vara lågt då när det egentligen borde vara högt. Pulsen är nästan alltid hög, den ligger på mellan 70 och 100 slag/minut.

Jag brukar försöka slappna av i ca 15 min innan jag kollar bt. Men jag har kollat vid olika situationer, och det kan vara lågt då när det egentligen borde vara högt. Pulsen är nästan alltid hög, den ligger på mellan 70 och 100 slag/minut.

Skumt

Att jag frågade om kosten var för att jag som är blandkostare fick svårt att svälja när jag började äta en del mättat fett. För mig har mättat fett ställt till det så beroende på hur mycket kolhydrater man äter så verkar blandningen inte vara någon hit.

• Like 1

Skumt

Att jag frågade om kosten var för att jag som är blandkostare fick svårt att svälja när jag började äta en del mättat fett. För mig har mättat fett ställt till det så beroende på hur mycket kolhydrater man äter så verkar blandningen inte vara någon hit.

Åh, jag uttryckte mig nog lite fel. Jag har inte svårt att svälja när jag äter, utan det känns tjockt i halsen hela tiden så länge bt är högt.

Nej, jag har inte det.....vet inte om det är rädslan för att få reda på något obehagligt som gör att jag inte har gått dit, eller för att jag misstror den konventionella vården.  :unsure:

Jag vet att jag borde gå och kolla upp det, men vill inte höra att jag ska äta 5 sorters piller för resten av mitt liv.

Det som jag har gjort hittills, är att jag har slutat dricka allt som innehåller koffein och tein. Även all slags alkohol. Samt att jag försöker möblera om min tillvaro lite, till en lugnare sådan. Gjorde något liknande för några år sen, då jag sade upp min chefsbefattning, sålde mitt hus och lade ner alla "måsten".

Men det verkar som om stressen kryper inpå mig utan att jag tänker på det. 

Jag förstår din misstro för den delar jag. Men jag tycker att dina besvär borde undersökas så att allvarliga fel kan uteslutas. Det kan mycket väl vara så att det beror på stress. För din egen skull tycker jag att du ska kolla upp dina besvär. För att utesluta saker som kan vara allvarliga. Din stress över att inte veta vad som är fel gör nog bara att det blir värre.

• Like 3

Jag förstår din misstro för den delar jag. Men jag tycker att dina besvär borde undersökas så att allvarliga fel kan uteslutas. Det kan mycket väl vara så att det beror på stress. För din egen skull tycker jag att du ska kolla upp dina besvär. För att utesluta saker som kan vara allvarliga. Din stress över att inte veta vad som är fel gör nog bara att det blir värre.

Nu har jag suttit och skrivit detta inlägg i säkert en timme. 

Ska jag..eller inte........

Men, efter att ha läst hela tråden om igen, så har jag bestämt mig. Imorgon ringer jag och bokar tid!

• Like 6

Vårdcentralen antar jag. Då gäller väl vårdgarantin? Besök inom 7 dagar om det är ett nytillkommet medicinskt problem eller oväntad/kraftig försämring av tidigare känt problem.

På dom igen :P

Nej, familjeläkare, eller vad det nu heter.

Jasså, vårdgaranti? Inom 7 dagar? Nu växte mina horn!

Ska gå dit personligen på min rast.

Fick reda på av en arbetskompis, att den läkaren som jag brukade gå till, gick i pension för några år sen.

Men det ska väl inte ha någon betydelse, eller?

Ska jah behöva "lista" om mig? Såsom jag gjorde när jag valde vart jag ville ha vård.

Då beror inte den långa väntetiden pga byte av läkare. Utan de skiter i mig, helt enkelt.

Jag är inte en gåpåig person, och har svårt att säga ifrån.

Men det verkar som om jag inte får någon rast idag......ibland önskar jag att jag rökte......då fick jag åtmindstonde de pauserna..

Fast det är nu som jag borde gå dit. Jag känner att både trycket och pulsen är högt. Känner den där underliga känslan i kroppen, typ oro, samt att jag har svårt att svälja. Det känns tjockt i halsen.

Svårt att beskriva......helst när jag skriver detta på min kissepaus!

Fast det är nu som jag borde gå dit. Jag känner att både trycket och pulsen är högt. Känner den där underliga känslan i kroppen, typ oro, samt att jag har svårt att svälja. Det känns tjockt i halsen.

Svårt att beskriva......helst när jag skriver detta på min kissepaus!

Då är det ju perfekt att gå dit nu när du känner av det!

• Like 1

Ja, i slutet på februari  :o

Sköterskan som bokade tiden, tyckte inte mina problem var alarmerande.

För att "göra" det lite mer "alarmerande" så kan du säga att du känner ett konstigt tryck, klump över halsen/bröstet, och det är ju inte ljug om jag förstår dig rätt, men ibland, på vissa vårdcentraler kan det vara bra att "spä" på lite ... för att få hjälp :angry:

• Like 4

Jag har aldrig bokat tid för något akut, men jag hoppas att man får komma dit snabbare då  :huh:

Nu så sa jag inte bara till om blodtrycket, utan jag ville ha en total hälsokontroll.

Trollmormor, det med max 4 timmar utan rast har nog min chef aldrig hört talas om. Det är t o m schemalagt med 7- timmarspass utan rast. Ensamarbete dessutom, så man kan inte ens gå på toa.

Ingen aning, men troligtvis inte.

5 timmar är gränsen för vad man får arbeta - sen har man rätt att ha 30 minuters rast. Dessutom har man rätt till 5 minuters paus varje timme, vilket de flesta lägger samman till en kortare rast på förmiddag och en på eftermiddagen. Är du ansluten till nåt fack? Ta det via dem i så fall...

• Like 2

5 timmar är gränsen för vad man får arbeta - sen har man rätt att ha 30 minuters rast. Dessutom har man rätt till 5 minuters paus varje timme, vilket de flesta lägger samman till en kortare rast på förmiddag och en på eftermiddagen. Är du ansluten till nåt fack? Ta det via dem i så fall...

Jag är med i facket, men det här låter jag nog vara. Annars blir det omöjligt att jobba kvar. 

Tack ändå för tipsen och infon.

Om man går omkring med högt blodtryck för länge kan det påverka hjärtat negativt.

Hjärtat är ju en muskel och när blodtrycket är högt får det arbeta extra hårt för att pumpa runt blodet och pågår det en längre tid så kan hjärtat bli förstorat på grund av den extra ansträngningen. Viktigt att få ner blodtycket på normal nivå.