Jump to content

Hjälp behövs. Brist på saltsyra?

Glen Åkesson

Recommended Posts

Hej. Hoppas få lite tips på en ganska akut om än inte farlig åkomma.

Var ut på ett 2 timmarspass i lugn fart när jag kände att jag fick sura uppstötningar under passet, något jag inte fått på många år. Väl hemma lagade vi mat och åt den på kvällen. Magen svullnade upp till en ballong och det kändes som ett solklart besök för att peta fingrarna i halsen och kräkas. Så jag spydde och höll på hela lördagsnatten. Sen dess har jag nästan endast fått ner ris och hemkokad buljong. Så fort jag försöker inta ca 50 g fett får jag de fem första av följande problem som jag kopierade in från siten "http://www.halsovagvisaren.se/12208365".(Har absolut ingen aning om skribenten vet vad den snackar om...).

uppblåsthet och uppsvälldhet efter måltid
förlängd mättnadskänsla efter måltid, 
rapningar, halsbränna, 
motvilja mot fet mat, 
illamående, 
dålig andedräkt, 
förstoppning och ibland även diarré samt ömhet, 
brännande känsla, torrhet eller metallsmak i munnen. 

Saken är den att jag när jag kräktes förvånades av att jag inte kände den bekanta brännande känslan i matstrupen och i munnen. Det var liksom neutralt.

Har jag saltsyrabrist tro? I så fall: Kan jag äta något som fixar detta (som man typiskt har hemma)? Kommer det att fixa till sig inom kort eller får jag käka ris och buljong tills jag spyr av det? :P

Tacksam för era svar!

Hej. Hoppas få lite tips på en ganska akut om än inte farlig åkomma.

Var ut på ett 2 timmarspass i lugn fart när jag kände att jag fick sura uppstötningar under passet, något jag inte fått på många år. Väl hemma lagade vi mat och åt den på kvällen. Magen svullnade upp till en ballong och det kändes som ett solklart besök för att peta fingrarna i halsen och kräkas. Så jag spydde och höll på hela lördagsnatten. Sen dess har jag nästan endast fått ner ris och hemkokad buljong. Så fort jag försöker inta ca 50 g fett får jag de fem första av följande problem som jag kopierade in från siten "http://www.halsovagvisaren.se/12208365".(Har absolut ingen aning om skribenten vet vad den snackar om...).

uppblåsthet och uppsvälldhet efter måltid

förlängd mättnadskänsla efter måltid, 

rapningar, halsbränna, 

motvilja mot fet mat, 

illamående, 

dålig andedräkt, 

förstoppning och ibland även diarré samt ömhet, 

brännande känsla, torrhet eller metallsmak i munnen. 

Saken är den att jag när jag kräktes förvånades av att jag inte kände den bekanta brännande känslan i matstrupen och i munnen. Det var liksom neutralt.

Har jag saltsyrabrist tro? I så fall: Kan jag äta något som fixar detta (som man typiskt har hemma)? Kommer det att fixa till sig inom kort eller får jag käka ris och buljong tills jag spyr av det? :P

Tacksam för era svar!

Även om du har brist på saltsyra så är det inte grundproblemet. Vad brukar du äta en vanlig dag?

Du  har fler besvär än jag, men jag har saltsyrebrist och kan därför inte äta något fett efter kl. 20 på kvällen (vilket bara är ett problem när man är bjuden på fest).

Det här har jag haft bekymmer med hela livet, inte bara sedan jag började med LCHF. Tidigare åt jag saltsyretabletter (Hypochylin) när jag började känna av symtomen. Nu har de tabletterna blivit svåra att få tag på och är dessutom svindyra, så jag tar en matsked koncentrerad äppelcidervinäger i ett stort glas vatten och försöker klunka i mig det inom högst en halv minut. Ett tips från min vuxne son, som har ärvt eländet av mig.

Missar jag att dricka vinäger när jag ätit mycket fett på kvällen, blir jag störtsjuk på natten, måste rusa till WC och kasta upp samtidigt som jag har häftig diarré och blir kallsvettig. Det har hänt att jag har svimmat på köksgolvet medan jag försökt göra i ordning vinägervatten. Bara två minuter efter att jag druckit upp det mår jag jättebra igen och undrar nästan om jag drömde alltihop...

• Like 3

Jag tror Inez gav ett bra råd :)

De flesta med saltsyrabrist i magsäcken brukar inte uppleva några större besvär, men det finns säkert de som gör det också...

Men det största problemet med Saltsyrabrist är att upptaget av Vitamin B-12 blir mycket begränsat, på grund av att ämnet Intrisic faktor inte då kan bildas, och det behövs för upptaget av B-12.

Såå ... om man misstänker att man lider av för lite saltsyra i magen så bör man kolla upp halterna av B-12 och Folat i blodet.

Precis som Inez skrev så gav man tidigare saltsyretabletter till denna åkomma, men man verkar ha bestämt att de varken gjorde det bättre eller sämre, så man ger inte dessa längre :(

Kan det inte vara så Glen Åkesson att du har fått en släng av någon otrevlig liten magsjukebacill, kanske ...

• Like 1

Du  har fler besvär än jag, men jag har saltsyrebrist och kan därför inte äta något fett efter kl. 20 på kvällen (vilket bara är ett problem när man är bjuden på fest).

Det här har jag haft bekymmer med hela livet, inte bara sedan jag började med LCHF. Tidigare åt jag saltsyretabletter (Hypochylin) när jag började känna av symtomen. Nu har de tabletterna blivit svåra att få tag på och är dessutom svindyra, så jag tar en matsked koncentrerad äppelcidervinäger i ett stort glas vatten och försöker klunka i mig det inom högst en halv minut. Ett tips från min vuxne son, som har ärvt eländet av mig.

Missar jag att dricka vinäger när jag ätit mycket fett på kvällen, blir jag störtsjuk på natten, måste rusa till WC och kasta upp samtidigt som jag har häftig diarré och blir kallsvettig. Det har hänt att jag har svimmat på köksgolvet medan jag försökt göra i ordning vinägervatten. Bara två minuter efter att jag druckit upp det mår jag jättebra igen och undrar nästan om jag drömde alltihop...

Hur gör dom i sjukvården när dom testar om man har saltsyrebrist? Får man något värde så att man kan se hur man ligger till eller får man bara reda på om man har brist eller inte?

Hur gör dom i sjukvården när dom testar om man har saltsyrebrist? Får man något värde så att man kan se hur man ligger till eller får man bara reda på om man har brist eller inte?

Jag testade saltsyrahalten i magen för hundra år sen (nja...men tror det var 1981 kanske...)

Då fick jag sitta på ett lab, fick en slang nedstucken genom näsan, ner i magsäcken. Sen fick jag dricka nåt saftliknande och de sög upp nåt ur magen. Förmodar att de i det de sög upp på något sätt analyserade saltsyrahalten.

• Like 1

Tyvärr lite offtopic nu, men prova med kolsyrat vatten nästa gång. Har man en kolsyremaskin är det lätt gjort och har man en pytteliten del stevia i så vågar jag säga att resultatet, i alla fall nästan, kan liknas vid äppelcider.

• Like 1

Jag är lite tveksam till att saltsyrabrist kommer så plötsligt.

Om det nu är saltsyrabrist över huvud taget.. i så fall har du skador på magens epitel och slemhinna.. och det uppstår inte sådär hux flux.

Oså som redan nämnts, man märker det i första hand på B12 brist.

Nämen en ordentlig maginfluensa/magkatarr däremot låter mer sannolikt?

• Like 2

Tack för alla fina svar. Det här forumet är klart bäst!

Alla som tror jag fick magsjuka kan ha rätt. Egentligen finns det två troliga scenarior:

1) Vattenflaskan jag hade med mig var inte riktigt rengjord - matförgiftning (om man klassar vatten och aminosyror som mat  :D +> kräkningar, diarré, och ev. feber. 

2) Montekulast jag fått mot astma -> svåra biverkningar som kräkningar, diarré, feber.

I övrigt har min familj på farsans sida haft problem med sura uppstötningar och halsbränna. Dessa besvär försvann helt på LCHF för mig. Tidigare hade jag det nästan varje dag...

Det "roliga" i detta är att jag ringde till sjukan då jag tyckte att jag skulle rapportera detta till dem då de precis skrivit ut Montekulast till mig. Jag frågade om Montekulasten och dom tyckte jag kunde prova käka den igen (när jag blivit återställd) om jag VÅGADE! Observera att jag inte tycker det tipset är konstigt och jag tänker prova igen. Med vetskapen att jag kanske kommer att ligga sjuk ett par dygn om det var medicinen. 

Hur som. Bra förslag med äppelcidervinäger och tack syster och Zepp för era alltid balanserade analyser!

Jag får fixa kolsyremaskinen så att den fungerar (lustigt, men jag blev väldans sugen på något med kolsyra i igår...).

Ha d.

• Like 1

När jag gick hos en alterntivterapeut 1998 så sa hon att längsgående ränder på naglarna som jag har är ett tecken på för lite magsyra. Naglarna är starka och normala i övrigt men det är som om dom vore gjorda i en form som inte är slät.

Jag äter paleokost med mkt fett. Jag tror inte att jag heller är stressad... 

Om det inte var magsjuka eller astmamedicinen så kanske det är kolhydratbrist helt enkelt. Du tränar ju ganska mycket och kanske skulle det var bättre för din kropp med mer rotfrukter och kanske bönor. Hormonproblemet som du tog upp i den andra tråden kanske också kan ha med det att göra om det dykt upp nu. Var observant på eventuella andra symptom som försämras.

En del mår inte bra i längden av för mycket fett och framförallt inte för mycket mättat fett och det verkar ofta vara smala aktiva människor.

Att du har astma tyder ju på också på att kroppen inte är helt i balans.

Om det inte var magsjuka eller astmamedicinen så kanske det är kolhydratbrist helt enkelt. Du tränar ju ganska mycket och kanske skulle det var bättre för din kropp med mer rotfrukter och kanske bönor. Hormonproblemet som du tog upp i den andra tråden kanske också kan ha med det att göra om det dykt upp nu. Var observant på eventuella andra symptom som försämras.

En del mår inte bra i längden av för mycket fett och framförallt inte för mycket mättat fett och det verkar ofta vara smala aktiva människor.

Att du har astma tyder ju på också på att kroppen inte är helt i balans.

Jag ligger på mellan 75 och 150 g kh per dag beroende på om jag vilar eller tränar. Symptomen kom akut och jag tror inte att det är dags att leta i kosten efter problemet. Som jag nämnde ovan. De troligaste orsakerna är skitig vätskeflaska och Montekulast. Annars har jag ju mått finfint...

Informationen du länkade till känner jag devis igen från andra källor. Om du vill läsa Natasha Campbell McBride Gut and Psychology Syndrome så skriver hon bland mycket annat om just magsyra och vad man kan göra.

Jag försöker tänka på hur jag dricker i sambande med mat, och försöker undvika att spä ut magsäcksinnehållet med vätska under och efter matintag. Därför dricker jag ett glas vatten 20-10 minuter före maten, ingenting eller mycket litet under måltiden och då gärna nåt som är surt tex citronvatten (t.o.m lite kaffe nån gång), en mindre kaffeslurk efter maten funkar för mig men sedan dricker jag inget förrän efter 1,5 timme efter måltiden. Det fungerar oftast bra och känns logiskt.

Natasha tipsar bla om att man kan äta något basiskt innan huvudmålet tex en kolsallad det ska sätta igång magsyraproduktionen lite extra. Hon är inte främmande för att det i vissa undtantagsfall kan vara motiverat med saltsyratabletter. Själv kan jag rekommendera enzymtabletter, jag tar ibland en pancreas-enzymtablett om jag känner att magen har svårt smälta maten. Jag tror att man kan miss-ta syrabrist för enzymbrist ibland.

Glöm inte heller att få i dig salt, utan salt dålig magsyra.

Informationen du länkade till känner jag devis igen från andra källor. Om du vill läsa Natasha Campbell McBride Gut and Psychology Syndrome så skriver hon bland mycket annat om just magsyra och vad man kan göra.

Jag försöker tänka på hur jag dricker i sambande med mat, och försöker undvika att spä ut magsäcksinnehållet med vätska under och efter matintag. Därför dricker jag ett glas vatten 20-10 minuter före maten, ingenting eller mycket litet under måltiden och då gärna nåt som är surt tex citronvatten (t.o.m lite kaffe nån gång), en mindre kaffeslurk efter maten funkar för mig men sedan dricker jag inget förrän efter 1,5 timme efter måltiden. Det fungerar oftast bra och känns logiskt.

Natasha tipsar bla om att man kan äta något basiskt innan huvudmålet tex en kolsallad det ska sätta igång magsyraproduktionen lite extra. Hon är inte främmande för att det i vissa undtantagsfall kan vara motiverat med saltsyratabletter. Själv kan jag rekommendera enzymtabletter, jag tar ibland en pancreas-enzymtablett om jag känner att magen har svårt smälta maten. Jag tror att man kan miss-ta syrabrist för enzymbrist ibland.

Glöm inte heller att få i dig salt, utan salt dålig magsyra.

På vilket sätt påverkar salt produktionen av magsyra?

- - -

De flesta med saltsyrabrist i magsäcken brukar inte uppleva några större besvär, men det finns säkert de som gör det också...

Men det största problemet med Saltsyrabrist är att upptaget av Vitamin B-12 blir mycket begränsat, på grund av att ämnet Intrisic faktor inte då kan bildas, och det behövs för upptaget av B-12.

Såå ... om man misstänker att man lider av för lite saltsyra i magen så bör man kolla upp halterna av B-12 och Folat i blodet.

- - -

TACK Syster för informationen om saltsyrebrist i relation till B12 och Folat. Jag hade ingen aning om detta. Hädanefter ska jag spetsa citronvattnet till middagen med litet äpplevinäger för säkerhets skull ...  Jag tycker faktiskt det smakar gott ^_^

Eller måste det vara äkta saltsyra?

• Like 1

TACK Syster för informationen om saltsyrebrist i relation till B12 och Folat. Jag hade ingen aning om detta. Hädanefter ska jag spetsa citronvattnet till middagen med litet äpplevinäger för säkerhets skull ...  Jag tycker faktiskt det smakar gott ^_^

Eller måste det vara äkta saltsyra?

Nja, känner man att mår bättre av sura produkter som Äppelcidervinäger och Citron så kan man dricka det.

Men tyvärr tror jag egentligen inte att det gör varken till eller ifrån, precis som med saltsyretabletterna, men det kan ge tillfällig lindring och hjälpa till i det "akuta"skedet av matsmältningen i magsäcken.

Saltsyran i magsäcken är så fruktansvärt frätande så att det finns nog inget man egentligen kan ersätta det med, i tillräcklig mängd utan att riskera frätskador i munhåla, svalg och matstrupe.

Vet du att du har brist på saltsyra så tycker jag att du ska be att få testa B12 och Folat, för säkerhets skull :)

Sen är det som sagt inte fel att dricka sura produkter när man äter, speciellt när man äter kött, som "tarvar" en del saltsyra för att kunna "smältas" tillfredsställande.

• Like 1

• 1 year later...

För min del är saltsyrebristen i alla fall livslång, eftersom jag är född med den. Det finns fler i min släkt som har problemet, bl a min son.

Men om saltsyreproduktionen plötsligt minskar vid en senare tidpunkt i livet, så måste det enl. min mening gå att få igång den igen. Fast  h u r  vet jag tyvärr inte.

• Like 1