Pirene Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Amvänder mig av "miljömat" för att räkna ut fett kolhydrater och protein. Dock saknas fermenterade morötter i listorna. Då morot är underjordgrönsak innehåller den ju mer kolhydrater, men hur högt är kolhydratinnehållet efter fermentering? (För de som inte känner till/kortförklaring: mjölksyrning ökar vitamininnehåll och minskar kolhydratinnehåll). Är det någon som vet hur många kolhydratinnehåll per 100g som fermenterade morötter innehåller? Pia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Amvänder mig av "miljömat" för att räkna ut fett kolhydrater och protein. Dock saknas fermenterade morötter i listorna. Då morot är underjordgrönsak innehåller den ju mer kolhydrater, men hur högt är kolhydratinnehållet efter fermentering? (För de som inte känner till/kortförklaring: mjölksyrning ökar vitamininnehåll och minskar kolhydratinnehåll). Är det någon som vet hur många kolhydratinnehåll per 100g som fermenterade morötter innehåller? Pia Näe, det vet jag inte, men blir nyfiken - har du fermenterat dem själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirene Posted November 19, 2014 Author Share Posted November 19, 2014 Tistelvind.se är ensamma på marknaden (såvitt jag vet) förutom mycket små lokala "hemtillverkare". Jag handlar på Coop i varberg där jag också specislbeställer så att de sorter jag vil ha finns att hämta. Stora Coopvaruhus är oftast villiga att ha det hemma i irdinarie sortiment. Tyvärr är Tistelvinds återförsäljarlista långt ifrån komplett. Pia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts