Jump to content

Svullen mage..

zvenzzon
 Share

Recommended Posts

Hej! Är det någon som vet vad som har gått fel?

Jag har ätit LCHF sedan vecka 44 2012 och allt har gått jättebra tills för ca 4-5 månader sedan. Då började magen svullna upp som den var innan jag började med LCHF. Luktar illa om bajset och fisar (igen). Magen mår med andra ord INTE bra, den knorrar och låter rätt mycket också...OCH jag har gått UPP i vikt :(, inte mycket ( ca 2-3 kilo) men iaf..

Har inte ändrat kosten alls faktiskt.

Eh, vi ändrar på maten utan att tänka på det oftast, men då kallar vi det oftast för en ökad variation!

Tvivlar dock inte på att du äter LCHF!

Låter lite som om det skulle kunna handla om tarmens flora och fauna.. och jag rekommenderar surkål/kimchi, det brukar funka för mig, det är min huskur mot gasig svullen mage!

Kanske en kur med bra probiotika, kan ju vara så att din tarmflora förändrats och behöver lite stöttning för att bli bättre.

Probiotika är jättebra men effekten av en kur är bara temporär. Probiotikatillskott fastnar inte i tarmslemhinnan - de är bara förbipasserande i magtarmsystemet. För fortsatt välmående mage måste man fortsätta ta en underhållsdos. Eller äta surkål eller potenta mejerier.

Jag har upplevt ett liknande fenomen, trodde att det var användande av sb12 som ställt till det. Eftersom jag inte klarar surkål så gjorde jag en kur med A-fil, potatismjöl, chiafrö och probiotika. Efter två veckor fes jag rosdoft igen:-)

Tyvärr höll det inte i sej, trots att jag inte använt SB12. Så jag får väl upprepa behandlingen.

Att man skulle få candida av lchf-kost förstår jag inte. Det borde väl drabba sockerätare?

• 7 months later...