dagklingstedt Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Jag har bott i Japan sedan 1982 och jag försöker sedan något år att äta LCHF så gott det går, men det är inte lätt. Den japanska maten innehåller helt enkelt en hel del kolhydrater och en hel del socker. Utifrån ett LCHF-perspektiv är den japanska maten alltså inte så hälsosam som dess rykte säger. Men - japanerna lever längst i världen och de är i de flesta fall inte överviktiga. Hur går detta ihop? Jag har skrivit om detta på en av mina två bloggar och min teori där är att asiater i gemen har en genetisk "fördel" som innebär att de är mindre känsliga för kolhydraternas inverkan på blodsocker och insulin.. Är detta något som har intresserat någon annan och någon som kanske till och med forskat i detta? Mitt inlägg finns här för den som är intresserad. http://www.japangourmetguide.com/blog/2014/11/19/lchf-i-japan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Den traditionella japanska maten innehåller väl inga mängder med socker? Jag tror att den som klarat sig från antibiotika, transfetter, hormonstörande kvitton, överdos av socker och annat skit kan klara sig fint på både LCHF och HCLF och alla lägen däremellan. Själv gick jag ner 3-4 kilo på två veckor i Japan i våras, ätande ris och fisk och andra japanska delikatesser, äter LCHF i vanliga fall. Saknade förstås mitt smör... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dagklingstedt Posted November 20, 2014 Author Share Posted November 20, 2014 Hej, JohanKarl, Du har rätt i att riktigt traditionell japansk hemlagad mat inte innehåller så mycket socker.. men: Teriyakisås är hälften socker. Sukiyaki-grytan innehåller både socker och mirin, dvs sött risvin. Sushi-ris innehåller socker. På snabbköpet inköpta grönsaksinläggningar innehåller socker. Köttmarinad innehåller socker. Nästan alla halvfabrikat i Japan innehåller antingen socker eller fruktossirap eller både och (innehållsdeklarationen säger "fruktsocker", men det är alltså "high-fructose corn syrup" det handlar om). Äter man bara rå eller (viss) grillad eller kokt fisk och ris (sashimi, inte sushi), miso-soppa och enbart råa grönsaker kan man undvika socker i maten i Japan, annars svårligen. Vad gäller antibiotika, hormoner och annat skräp, så är Japan i princip lika illa utsatt som resten av i-världen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Japanerna har väl en ganska sund känsla över portionsmängder, oavsett kolhydratsmängd. Det är min spontana teori. Har också ställt mig frågan hur de kan vara så små trots att de äter mycket ris. Är glad över att diskussion togs upp ska följa detta 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Jag har varit i Japan en gång och gillade verkligen maten, som är elegant och lättsmält. Inget stabbigt här inte. Man kan konstatera att de äter väldigt lite (vete)mjölbaserad mat, samt att de äter en relativt stor del näringstät mat, som alger och fisk. De äter också väldigt många olika sorters grönsaker och rotfrukter. Allt socker i marinader och såser är naturligtvis inte så bra, men de vräker ju inte i sig mängder av detta. De äter inte heller berg av ris. Jämför en japansk normalportion ris med en normalportion pommes i USA eller för all del även Sverige. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Natasha Campbell McBride skriver lite om Japan i sin bok Put Your Heart in Your Mouth. Bland annat skriver hon hur det anses skamligt att dö i hjärtattack och att därför läkare blivit påverkade av avlidnas familjer att ange annan dödsorsak i dödsattest, att japaner som flyttar till västländer har samma hjärtattck frekvens som de som bor i landet och att japaner som flyttar till västländer men håller fast vid sin japanska low fat diet dör dubbelt så ofta i hjärtattack jämfört med de som i väst antagit en västlig diet. Med fotnot till Ravnskov, Marmot och Oliver MF. Jag har sett i någon av alla dessa filmer om kost att ohälsa kopplad till kosten ökar kraftigt även i japan och där skyllde man på den importerade västerländska skräpmaten. De lever längre än andra, men man jämför då framförallt med oss i väst som lever ganska osunt (och sämre och sämre) trots våra resurser. Är det inte så att det finns en andel japaner som lever väldigt traditionellt, som Okinawa damerna, på huvudsakligen grönsaker, fisk, buljonger, sötpotatis (vare sig mejeri eller spannmål), motionerar regelbundet och håller sig mycket utomhus i sina trädgårdar, och att det är främst dessa som får japan att se bra ut i statistiken därför att det inte finns någon motsvarighet till dessa damer i väst. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 >Nästan alla halvfabrikat i Japan innehåller antingen socker eller fruktossirap eller både och (innehållsdeklarationen säger "fruktsocker", men det är alltså "high-fructose corn syrup" det handlar om) Precis som resten av världen då Kommer det i en förpackning så är det alltid bäst att fundera på om det verkligen ska ätas. >Äter man bara rå eller (viss) grillad eller kokt fisk och ris (sashimi, inte sushi), miso-soppa och enbart råa grönsaker kan man undvika socker i maten i Japan, annars svårligen. Glöm inte att de har fin biff, även om inte allt är äkta Kobe-biff så finns det ju med som ett ideal. Själv undviker jag f ö all miso, pga att den nästan alltid är kontaminerad med gluten (mugi-miso --> mugi = vete) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dagklingstedt Posted November 20, 2014 Author Share Posted November 20, 2014 Apropå gömd gluten, så är det ju också ett faktum att nästan all sojasås innehåller vete. Någon sa att detta inte gör så mycket då jäsningsprocessen gör gluten mindre verksamt. Är det någon som kan verifiera om detta stämmer? Det finns japansk soja utan vete. Den kallas då tamari.. Finns dock även tamari med vete, så det gäller att kolla in näringsdeklarationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dagklingstedt Posted November 20, 2014 Author Share Posted November 20, 2014 Verkar stämma att naturligt jäst sojasås är i princip ofarligt för en glutenallergiker: http://www.celiac.com/articles/23061/1/Is-Soy-Sauce-Gluten-free/Page1.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dagklingstedt Posted November 25, 2014 Author Share Posted November 25, 2014 Har nu lagt upp en del bilder från ett typiskt japanskt snabbköp som kanske ger en bild av hur pass kolhydratätande japanerna är nuförtiden.. http://www.japangourmetguide.com/blog/2014/11/25/mera-om-lchf-eller-dess-frnvaro-i-japan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dagklingstedt Posted March 10, 2015 Author Share Posted March 10, 2015 För den som är intresserad av riktigt lyxig LCHF-mat, så har du det mesta som är värt att veta om japanskt nötkött (wagyu) och Kobe-kött, dess mest kände representant, här: http://www.japangourmetguide.com/blog/2015/3/9/allt-du-behver-veta-om-wagyu-och-kobe-ktt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dagklingstedt Posted April 12, 2015 Author Share Posted April 12, 2015 Om man inte väljer bort kolhydrater helt och hållet, så verkar det råda konsensus om att vetemjöl är värre än ris och potatis. I Japan går riskonsumtionen nu ner till förmån för allt större andel matvaror innehållande vetemjöl (som dessutom också ofta innehåller socker och/eller high-fructose corn syrup). Faktum är att Japan numera bara innehar en 50:e-plats över riskonsumerande länder per capita. http://www.japangourmetguide.com/blog/2015/4/12/japaner-ter-inte-s-mycket-ris-som-man-kan-tro När jag anlände i Japan första gången 1982 var ord som övervikt och diet nästan icke-existerande. Nu säljs det preparat, gymkort och böcker om diet och motion överallt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 Vilken intressant tråd, jag ska resa till Japan i 3 veckor i Juni på semester och undrar naturligtvis hur jag ska göra med maten då... Kommer bo på hotell utan möjlighet att laga maten själv. Jag kommer inte att krångla till det utan äta mer kolhydrater än vanligt, men undvika vete. Jag undviker ris här hemma, men kommer troligen göra avsteg från det i Japan om magen klarar det. Älskar fisk; rå som kokt, så det borde jag kunna äta av. Grönsaker i alla former. Kött är gött. Men om @dagklingstedt har tips om bra mat (kanske speciellt frukost), så tas det tacksamt emot!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 Jag var i Japan för ett par år sedan. Frukostbuffén bestod av många olika japanska rätter. Flera olika algsallader och annat gott. Jag hade inget problem alls att kombinera ihop en lågkolhydratsfrukost. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dagklingstedt Posted April 27, 2015 Author Share Posted April 27, 2015 Det går absolut att pussla ihop kolhydratlåga eller -fria rätter i Japan, även om det kan vara svårt att undvika helt när man är ute och äter då många färdigrätter innehåller både vetemjöl och socker (även det i Japan uppfunna high-fructose corn syrup, som brukar vanligen benämnas "fruktsocker" på förpackningarna). Kör du nolltolerans mot kolhydrater rekommenderar jag att du avstår från alla såser och bara äter rent kött, icke-panerad fisk och grönsaker. Några tips: Kan du tolerera ris, så är saken biff, så att säga. De flesta frukostmenyer på de krogar som serverar frukost, inkl. hotellet, har både ris och bröd så att man kan välja. Bröd är pan och ris är raisu eller gohan på japanska. Går du på en sk family restaurant (famiresu på japanska) så har de ofta ett antal rätter, både japanska och västerländska, där det förra brukar innehålla stekt fisk, inlagda grönsaker, ris och misosoppa och det senare brukar vara ägg, bacon eller korv, sallad och bröd eller ris plus soppa. Oftast ingår kaffe och te i priset, oftast under en svensk 50-lapp. Några vanliga famiresu-kedjor är Gusto, Jonathan's och Denny's. Tilläggas bör att det mesta bröd du hittar ute på stan är extremt vitt och fluffigt med extra mycket gluten adderat. Är du gluten-intolerant bör du avstå bröd helt och hållet i Japan (om du inte hittar det ännu ganska ovanliga brödet gjort på rismjöl eller annat mjöl utan gluten). Snabbmatskedjan MOS Burger har förutom vanliga hamburgare också varianter med antingen ris eller enbart sallad till burgaren. De typiska japanska pubarna - izakaya - har en uppsjö av rätter att välja mellan. Undvik de mest processade sakerna och undvik de söta såserna eller dressingar, så har du här också en hel del att välja mellan som är på den säkra sidan. Två av de större izakaya-kedjorna är Shirakiya och Tengu. Du känner igen en izakaya-kedja på att den ofta har plakat med foton på rätter och drycker annonserade till låga priser utanför ingången. Mera finns att läsa om urvalet av mat och dryck i Japan här: www.japangourmetguide.com/blog/ www.japanbloggen.com (titta under Mat och Dryck nere i tag-listan). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts