Jump to content

Ingefära

truman
 Share

Recommended Posts

Jag brukar riva färsk ingefära och pressa ut saften. Den har jag sedan i flaska och spetsar mitt annars tråkiga gröna tee med. Det smakar bra till LCHF maten. Särskilt om man äter en massa kalla grönsaker till fläsket eller fisken.

Det lär vara bra för det mesta, kolesterolsänkande anti-inflammatoriskt. Matsmältningsfrämjande.

Vet någon om det är någon nackdel med detta?

Min vikt har stannat på 90 kg och jag bör/vill gå ner lite till.

Äter en del broccoli, brysselkål och vitkål. (kokt)

• Like 1

Jag brukar riva färsk ingefära och pressa ut saften. Den har jag sedan i flaska och spetsar mitt annars tråkiga gröna tee med. Det smakar bra till LCHF maten. Särskilt om man äter en massa kalla grönsaker till fläsket eller fisken.

Det lär vara bra för det mesta, kolesterolsänkande anti-inflammatoriskt. Matsmältningsfrämjande.

Vet någon om det är någon nackdel med detta?

Min vikt har stannat på 90 kg och jag bör/vill gå ner lite till.

Äter en del broccoli, brysselkål och vitkål. (kokt)

Om man säger som så.. det är rätt ovanligt att man gått upp i vikt för att man ätit för mycket grönsaker.. och det gäller ingefära oxå!

Såå.. grönsaker och ingefära kan vi lämna dithän, det är annat man skall dra ner på.. om man behöver gå ner i vikt.

Egentligen handlar det i slutändan om kalorier, den maten som gör att man långsiktigt kan äta färre kalorier eller så att man hamnar i energibalans är den som man bör fokusera på, då lär varken grönsaker eller ingefära påverka i negativ riktning!

Man är mindre aktiv så här på den mörka årstiden, jag går lättast ner på semestern när man får äta som man vill.. och det blir förvånansvärt få gånger om dagen då, samtidigt så brukar man röra mer på sig oxå, sover bättre osv.

• Like 2

Ovanligt att gå upp i vikt av grönsaker?  :wacko:  En bekräftelse på att jag är ovanlig då :P . För jag går upp i vikt om jag ökar på grönsakerna. Men det är bara som det brukar vara, det som inte händer andra händer mej :D

Suck.. jag undrar jag hur många det verkligen är som har en bruksanvisning enliga A1. Min egen tror jag börjar på X14

• Like 1

Det händer mig ochkså om jag äter grönsaker till varje måltid går jag upp i vikt och får höjt blodsocket har diskuterat det med folk och dom tror mig inte.

Då äter du tomat och röd/gul/orange paprika och sådant, eller? För du får väl knappast blodsockerhöjning av gurka, zuccini och ruccola som ett tillbehör till maten?

Kommer man åt mer av "det nyttiga" om man river o pressar ur saften o blandar i teet jmft med att lägga i hela bitar? Mer meck men kanske värt det??

Jag kör ingefäran i mixer, tillsammans med lite vatten. Det blir en gegga, som man kan ha i teet, thaigrytan, smoothien eller i min morgondrink. Som består av 1 tsk gurkmeja, en dust svartpeppar, en halv tsk äkta kanel och 1 tsk färsk ingefära, plus ett halv glas varmt vatten. 

Mums  ;)

• Like 1