Jump to content

Kan en arbetsgivare kräva att man äter kolhydratkost??

Linen

Recommended Posts

Hej Jag har ett jobb där man ibland måste sitta "matsstöd" då vi ibland har anorexiapatienter.Jag känner nu att sedan jag började med lchf så vill jag ej äta vanlig kost och dessutom 3 mål innan kl 12.00 som innerhåller massa kolhydrater.Jag tror att min arbetsgivare säkert kommer begära läkarintyg om jag vägrar men vet ej.Kan man verkligen tvinga människor att äta med dessa patienter när man mår dåligt av den kosten??? För är du Vegan eller vegitarian eller gluten mm så är det ok och äta så men om jag som äter Lchf måste ju jag kunna begära detsamma.Tacksam för svar för jag kommer prata med chefen idag och säga att jag vägrar. :(

Hej Jag har ett jobb där man ibland måste sitta "matsstöd" då vi ibland har anorexiapatienter.Jag känner nu att sedan jag började med lchf så vill jag ej äta vanlig kost och dessutom 3 mål innan kl 12.00 som innerhåller massa kolhydrater.Jag tror att min arbetsgivare säkert kommer begära läkarintyg om jag vägrar men vet ej.Kan man verkligen tvinga människor att äta med dessa patienter när man mår dåligt av den kosten??? För är du Vegan eller vegitarian eller gluten mm så är det ok och äta så men om jag som äter Lchf måste ju jag kunna begära detsamma.Tacksam för svar för jag kommer prata med chefen idag och säga att jag vägrar. :(

Klart han inte kan tvinga dig att äta kolhydratskost, du bestämmer över dig själv och din egen kropp. Fråga varför man inte får äta LCHF i såna fall fast vegan och vegeterian kost om han nu skulle börja bli jobbig.. det är bra att du säger att du vägrar! det ordnar sig, lycka till!

Hej

tips, kan du inte äta på samma gång, men äta det du äter? det är ju nyttigare.

Jag skulle personligen ha väldigt svårt för att acceptera sådana villkor. Tror inte heller att det blir en trevlig måltidsupplevelse för anorexiapatienten om du sitter och tvingar i dig kolhydrater. Kanske kan du använda det som argument? Har förresten läst att även personer med ätstörningar som anorexi och bulimi mår bättre med LCHF. Kanske kan du försöka ändra på menyn?

Det låter som att du har ett jobb där det ingår i dina arbetsuppgifter att äta tillsammans med boende/klienter/patienter (eller vad du vill kalla dem).

Generellt sätt kan en chef inte tvinga en till det, men här handlar det kanske om en arbetsuppgift.

Det bästa ur rent pedagogisk synvinkel är väl att du äter samma som de du jobbar med och de äter samma som du gör.

Då måste du ju få hela din arbetsplats att anamma LCHF och ha det som det vanliga för de du jobbar med.

Jag skulle rekommendera dig att ringa facket och få konsultation. Då kan du ju prata mer öppet om ditt jobb också än vad du kan eller bör göra på ett forum som det här.

Om du vill ta till med rättsliga åtgärder kan du med skohorn få in det som indirekt diskriminering.

"Indirekt diskriminering: att någon missgynnas genom tillämpning av en bestämmelse, ett kriterium eller ett förfaringssätt som framstår som neutralt men som kan komma att särskilt missgynna personer med visst kön, viss könsöverskridande identitet eller uttryck, viss etnisk tillhörighet, viss religion eller annan trosuppfattning, visst funktionshinder, viss sexuell läggning eller viss ålder, såvida inte bestämmelsen, kriteriet eller förfaringssättet har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet"

"En arbetsgivare får inte diskriminera den som hos arbetsgivaren
1. är arbetstagare"

Annars kan du förklara situationen för din chef.

Kanske ni kan komma fram till en kompromiss, t ex att du "stöd-äter" men inte mat som innehåller mycket kolhydrater? Sallader, tonfisk, ägg är exempel på bra mat som kan passa både dig och din klient; lite kolhydrater för dig och inte för stort och maffigt för klienten. Om du måste äta kolhydratmaten så blir ju resultatet bara att ni är två som inte vill äta, och det var väl inte tanken? Det är alltid en bra idé att ha en lösning att presentera när man vill ta upp en situation man är missnöjd med. Om du har en alternativ meny att visa chefen, grundad på din erfarenhet av vad som funkar bäst, så har ni ett väldigt bra utgångsläge. Ditt problem blir framlagt på ett sätt som inte backar in chefen i ett hörn där bara ja eller nej finns, utan blir en startpunkt. Chefer gillar att bestämma, så om du kan lägga fram två menyer så kan chefen bestämma  vilken ni ska prova. Det är som med barn: att låta ett barn bestämma vilken jacka de ska ha på sig kan ta låååång tid, men om man själv bestämmer jackan men ger valet mellan att ha den öppen eller stängd går det rätt fort (i teorin, iallafall) Lycka till! 

• Like 1

Jag jobbar på en skola och i min kommun har barn-och grundskolenämnden skickat en skrivelse om att personal som äter pedagogiskt ska äta enligt tallriksmodellen. Jag hoppar över bröd och pasta i alla fall och när det är mjölmat äter jag lite och fyller på med sallad. Kanske jag gör tjänstefel men min närmaste chef är en klok kvinna så jag tror inte att hon kommer att avskeda mig för det;)

Kan uppdatera er med att jag slapp ej äta dessa mål idag :( och nu mår jag skit gäspade hela kvällen och magen skrek sånt oljud.Imorgon ska jag ta detta med facket!!!!!!!!!!!!!!!! jag är jävligt arg ledsen irriterad.Att bli tvingad och kan säga patienten åt ju givetvis inte bättre för jag äter.

• Like 1

Förmodligen skulle patienterna bli bättre av din kost...

Kan uppdatera er med att jag slapp ej äta dessa mål idag :( och nu mår jag skit gäspade hela kvällen och magen skrek sånt oljud.Imorgon ska jag ta detta med facket!!!!!!!!!!!!!!!! jag är jävligt arg ledsen irriterad.Att bli tvingad och kan säga patienten åt ju givetvis inte bättre för jag äter.

Det här är helt sanslöst! Har arbetsgivaren verkligen juridisk rätt att tvinga en att äta saker som man mår dåligt av. Hur gör man med födoämnesallergiker?  Frågorna och ilskan hopar sig. 

Och inte går det att säga upp sig heller, så ont om jobb som det är. Jag ler skadeglatt när jag tänker på sannhistorian om hur en jag känner sa upp sig på stående fot när hon inte fick semester som hon ville, och chefens min när hon sedan bara vände på klacken och gick. Men det var på 50-talet, idag är det väl få som kan göra på det viset.

Men försöka att stå på dig! Tala med facket! Och försök få din arbetsgivare att fundera över om det inte vore klokt att satsa på att försöka hålla personalen frisk. Sjukskrivningar kostar.

Men kan du inte ta med din egen mat och äta den samtidigt med patienten? Jag kan förstå principen att man ska äta tillsammans med den som har anorexia. 

Tydligen inte man skall äta enligt "Tallriksmodellen" Jag ska föregå med gott exempel. Fick svaret att "det är vetenskapligt bevisat att man ska äta så en den modellen"

Det här är helt sanslöst! Har arbetsgivaren verkligen juridisk rätt att tvinga en att äta saker som man mår dåligt av. Hur gör man med födoämnesallergiker?  Frågorna och ilskan hopar sig. 

Och inte går det att säga upp sig heller, så ont om jobb som det är. Jag ler skadeglatt när jag tänker på sannhistorian om hur en jag känner sa upp sig på stående fot när hon inte fick semester som hon ville, och chefens min när hon sedan bara vände på klacken och gick. Men det var på 50-talet, idag är det väl få som kan göra på det viset.

Men försöka att stå på dig! Tala med facket! Och försök få din arbetsgivare att fundera över om det inte vore klokt att satsa på att försöka hålla personalen frisk. Sjukskrivningar kostar.

Ja det vore något att säga upp sig!! om man kunde men sjukskriva sig går ju oxå.Men de är de flesta i personalen som ej vill äta så och så ofta så då skulle ju alla vilja slippa och då kan vi ej ta emot de patienterna!! Det är de som det handlar om mest känner jag. :( Så just nu ligger Lchf i stöpet för mig känns väldigt jobbigt och säkerligen kommer vikten gå upp..

Du ska absolut dra in facket. Jag är rätt övertygad, om att ingen kan tvinga dig, att äta på ett visst sätt.

Visst har du ett speciellt jobb, och om de har tallriksmodell, som behandling, så får man acceptera det (fast utan kunskap, så kanske patienterna skulle tjäna på LCHF också). Men du måste få äta som du vill. Jag tror, med rätta, inget jobb skulle ha laglig rätt att tvinga en muslim äta fläsk eller en vegetarian äta kött. Och så ska det vara, vi ska respekteras, oavsett om det gäller ideologi, religion eller den typ av mat vi mår bra av.

I min värld, så känns det snarare, som din arbetsgivare behandlar dig, så förstärks anorektikernas ångest. Att se dig äta riktigt smör, grädde, grönsaker, bra råvaror och att du mår bra, borde vara en vinst.

Chefen kan faktiskt hitta på några kreativa lösningar här. Att ta med egen LCHF-mat, som någon har föreslagit, kan också vara en lösning. Förresten, sitter arbetsgivaren själv med och äter, tre gånger, innan 12:00?

Sen måste det ju finnas annat, i själva ätstörningsbehandlingen, än själva ätandet. Ett bra arbetsklimat, där personalen mår väldigt bra, respekterar varandra och är i harmoni, borde vara A och O, för en lyckad behandling av människor, som är i en period, där de inte mår så bra.

STÅ PÅ DIG! GE DIG INTE! TA HJÄLP AV FACKET!

• Like 1

Tydligen inte man skall äta enligt "Tallriksmodellen" Jag ska föregå med gott exempel. Fick svaret att "det är vetenskapligt bevisat att man ska äta så en den modellen"

Hva med å be sjefen dokumentere sine påstander, så kan du svare med informasjon fra f.eks her:

http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/

Gjør det gjerne i samarbeid med fagforeningen (facket), da stiller du nok sterkere.

Hvem vet, kanskje sjefen innser at han/hun ikke har belegg for sine påstander?   :)

Tror faktiskt att arbetsgivaren har ganska mycket att säga till om i det här fallet.

För att få det att fungera rent praktiskt måste man nog hitta på något i samförstånd.

Om arbetssättet är så som det är med måltider, så ingår det i jobbet.

Alla jobb passar inte alla kosthållningar och annat som kan vara avvikande från det som just nu kallas "normalt"

Ex. Kan vara svårt att vara muslim och kräva att få gå klädd i burka och samtidigt jobba som skogsarbetare. (långsökt, men förstå poängen ;))

Jag har svårt att tro att en uppsägning för att någon äter "fel" mat i sig skulle hålla i AD. Det vore helt absurt. Säkerhetsföreskrifter är en sak och jag skulle kunna tänka mig att man kan "tvingas" följa saker relaterat till mat om någon på arbetsplatsen har svår allergi. Men även här jag jag svårt att tro att det skulle hålla hela vägen till AD.

Religion (trosuppfattning) regleras i diskrimineringslagen så det är en helt annan sak. Så burkaexemplet är inte bara långsökt utan lite dåligt också... Men även här väger säkerhetsföreskrifter väldigt tungt så arbeten som kräver hjälm gäller över burka. Skulle jag tro i alla fall...

Självklart kan arbetsgivaren tvinga dig att "äta" med tex elever eller vårdtagare men _vad_ man äter har jag svårt att se att de kan styra.

Jag har svårt att tro att en uppsägning för att någon äter "fel" mat i sig skulle hålla i AD. Det vore helt absurt. Säkerhetsföreskrifter är en sak och jag skulle kunna tänka mig att man kan "tvingas" följa saker relaterat till mat om någon på arbetsplatsen har svår allergi. Men även här jag jag svårt att tro att det skulle hålla hela vägen till AD.

Religion (trosuppfattning) regleras i diskrimineringslagen så det är en helt annan sak. Så burkaexemplet är inte bara långsökt utan lite dåligt också... Men även här väger säkerhetsföreskrifter väldigt tungt så arbeten som kräver hjälm gäller över burka. Skulle jag tro i alla fall...

Självklart kan arbetsgivaren tvinga dig att "äta" med tex elever eller vårdtagare men _vad_ man äter har jag svårt att se att de kan styra.

haha, du förstod inte poängen  ;) Det var en hyperbol...

Men ok. kan man jobba åt viktväktarna och ät LCHF ?

Men ok. kan man jobba på Itrim och äta LCHF ?

Ja man kan jobba på viktväktarna och äta LCHF. Man räknade (förr iallfall) propoints för allt man åt. Man har bara att räkna det man äter (och sen räcker de inte så långt.. ). Ingen ber dig öppna en ådra och svära eder och heder åt viktväktarna. Däremot får man kanske inte rekommendera andra att göra som du om du tänker avvika allt för mycket.

Man kan vara magopererad också.

//fd invägare på vv.

I princip skulle du kunna äta enligt tallriksmodellen på jobbet om du fick ta egen mat med dig. Kanske något och föreslå ?

Kött, fisk och ägg är LCHF-mat i allra högsta grad. Du kan ha egen majonäs eller bea med för extra fettets skull. Minimalt med rofrukter ihop med grönsaker fungerar också. "Frukten" skulle kunna vara avokado. Då har vi grejat 2/3-delar. Du skulle kunna baka eget LCHF-bröd och då kvarstår bara potaisen eller riset som du kanske kan orört lämna kvar på tallriken.

Eller måste du äta exakt samma mat som patienterna ?

• Like 1

I princip skulle du kunna äta enligt tallriksmodellen på jobbet om du fick ta egen mat med dig. Kanske något och föreslå ?

Kött, fisk och ägg är LCHF-mat i allra högsta grad. Du kan ha egen majonäs eller bea med för extra fettets skull. Minimalt med rofrukter ihop med grönsaker fungerar också. "Frukten" skulle kunna vara avokado. Då har vi grejat 2/3-delar. Du skulle kunna baka eget LCHF-bröd och då kvarstår bara potaisen eller riset som du kanske kan orört lämna kvar på tallriken.

Eller måste du äta exakt samma mat som patienterna ?

Tanken är att jag ska äta samma som patienterna och dessutom efterätt.Tack för svar

Ja idag är man halvseg efter matsituationerna men hoppas jag slipper mer denna veckan.Vi ska ju turas om då dessa patienter kan vara väldigt psykiskt krävande med mycket utspel och sökande efter kobflikter #sjukdomen som talar" Men nu har jag gjort mitt denna veckan och ikväll skall jag jobba men neka sitta för det finns andra som jobbar som ej suttit. Det jag märker mest är ju hur trött jag blir och tog blodsockret innan 5.5 och efter måltiden va det uppe i 10...gäspar hela dagarna då jag måste äta så.

Tanken är att jag ska äta samma som patienterna och dessutom efterätt.Tack för svar

Oordnade tankar, bara som de kommer:

Som jag förstår av ditt första inlägg, är det ok att äta specialkost inte bara vid allergi/intolerans, utan också om man är vegetarian/vegan. Då tycker jag att det är märkligt att inte du också skulle kunna få äta specialkost. Om detta med att äta samma som patienterna verkligen vore en omistlig del av behandlingen, borde väl ingen specialkost vara tillåten. Och vad gäller läkarintyg så lär inte vegetarianer/veganer ha sådana. Här verkar det ju som om det är okej med specialkoster bara de är tillräckligt etablerade och det ser faktiskt lite ut som diskriminering i mina ögon. 

Sedan det där med de vetenskapliga bevisen för tallriksmodellen. Det tyder ju bara på att chefen, som de flesta, inte har riktigt koll. Kunde det vara något att skriva ut lite tidningsartiklar från nätet och föreslå några bra böcker? Men välj i så fall med omsorg. De bör vara skrivna  mot en vetenskaplig bakgrund av yrkeskunninga personer. Ann Fernholm är ett exempel. Och framställ det inte som bevis för att du har rätt, utan bara för att påpeka att "bevisen" många tidigare trott på faktiskt inte håller och att allt fler forskare börjar inse att det verkar vara något fel med de senaste decenniernas kostråd. Chefer gillar ofta att bestämma, så var lite smart ödmjuk. Berätta lugnt och sakligt om hur kolhydraterna påverkar dig och därmed också din arbetsinsats. Är chefen av det där slaget som inte lyssnar utan går i försvarsposition direkt, så kan det vara en idé att skriva ett brev istället. Låt gärna någon annan läsa det innan du skickar det, så att du kan få synpunker på hur du formulerat dig.

Finns det någon högre chef som kan vara lättare att prata med? Ibland kan mellancheferna var de som har störst behov av att visa sin makt och därmed ha svårt att ge med sig.

Finns det något i dina hälsovinster som skulle kunna få en läkare att skriva intyg. Själv har jag t ex blivit av med min oroliga, onda mage och mitt ständiga småillamåeende. Och det skulle kanske rätt läkare kunna använd för ett intyg.

Sedan är frågan hur viktigt ditt arbete är för dig. Om du kan tänka dig andra arbetsuppgifter, kanske en omplacering skulle kunna gå att ordna. Och så kan du ju alltid söka nytt jobb. Det är inte lätt idag, men helt omöjligt är det ju inte. 

Oj, jag känner att jag är jätteengagerad i det här.  :) Jag önskar dig verkligen lycka till! Och jag hoppas att du ger oss fortlöpande rapporter om vad som händer.

• Like 1

Oordnade tankar, bara som de kommer:

Som jag förstår av ditt första inlägg, är det ok att äta specialkost inte bara vid allergi/intolerans, utan också om man är vegetarian/vegan. Då tycker jag att det är märkligt att inte du också skulle kunna få äta specialkost. Om detta med att äta samma som patienterna verkligen vore en omistlig del av behandlingen, borde väl ingen specialkost vara tillåten. Och vad gäller läkarintyg så lär inte vegetarianer/veganer ha sådana. Här verkar det ju som om det är okej med specialkoster bara de är tillräckligt etablerade och det ser faktiskt lite ut som diskriminering i mina ögon. 

Sedan det där med de vetenskapliga bevisen för tallriksmodellen. Det tyder ju bara på att chefen, som de flesta, inte har riktigt koll. Kunde det vara något att skriva ut lite tidningsartiklar från nätet och föreslå några bra böcker? Men välj i så fall med omsorg. De bör vara skrivna  mot en vetenskaplig bakgrund av yrkeskunninga personer. Ann Fernholm är ett exempel. Och framställ det inte som bevis för att du har rätt, utan bara för att påpeka att "bevisen" många tidigare trott på faktiskt inte håller och att allt fler forskare börjar inse att det verkar vara något fel med de senaste decenniernas kostråd. Chefer gillar ofta att bestämma, så var lite smart ödmjuk. Berätta lugnt och sakligt om hur kolhydraterna påverkar dig och därmed också din arbetsinsats. Är chefen av det där slaget som inte lyssnar utan går i försvarsposition direkt, så kan det vara en idé att skriva ett brev istället. Låt gärna någon annan läsa det innan du skickar det, så att du kan få synpunker på hur du formulerat dig.

Finns det någon högre chef som kan vara lättare att prata med? Ibland kan mellancheferna var de som har störst behov av att visa sin makt och därmed ha svårt att ge med sig.

Finns det något i dina hälsovinster som skulle kunna få en läkare att skriva intyg. Själv har jag t ex blivit av med min oroliga, onda mage och mitt ständiga småillamåeende. Och det skulle kanske rätt läkare kunna använd för ett intyg.

Sedan är frågan hur viktigt ditt arbete är för dig. Om du kan tänka dig andra arbetsuppgifter, kanske en omplacering skulle kunna gå att ordna. Och så kan du ju alltid söka nytt jobb. Det är inte lätt idag, men helt omöjligt är det ju inte. 

Oj, jag känner att jag är jätteengagerad i det här.  :) Jag önskar dig verkligen lycka till! Och jag hoppas att du ger oss fortlöpande rapporter om vad som händer.

Jag förstår precis hur du tänker och håller med dig fullt ut.Jag känner bara att jag är för svag för och strida och strider jag så kommer jag bli boven!! Ingen annan i personalgruppen vill äta heller men om jag slipper så blir det väldigt lustigt och kan tänka mig skitsnack.Jag har försökt en del och förklara och "man lyssnar ej" som att prata med en vägg det är såå etablerat så jag är ju den som har "ätstörningsproblem" Omplacering vill jag ej då jag stormtrivs för övrigt och det är bara denna patientgruppen jag inte fixar och vill inte jobba med.Det va inte de jobbet jag sökte om man säger så.Det fanns innan en annan avd för dessa patienter och nu ska vi ju "spara" på patienternas bekostnad :( Jag får kämpa på och hoppas att detta ej bli långvarit och äta rätt när jag kan....så känns det nu.

Kram och tack för din omtanke värmer mycket.

Jag känner bara att jag är för svag för och strida och strider jag så kommer jag bli boven!!

Jag förstår hur du känner! Ibland orkar man inte ta fighten och då får det vara så.

När du inte orkar strida, så försök släppa ilskan och irritationen om du kan. Annars mår du ju dåligt av det också. Försök sedan göra det bästa av situationen och äta så bra som möjligt när du själv bestämmer. Och tänk på att även om du inte kan äta precis som du vill just nu, så gör du ändå förbättringar för hälsan när du kan äta som du vill.

Kram  :)

• Like 2

Det finns ett sätt till om du måste äta samma mat som patienterna. En måltid som man äter upp litet sorterat... jag menar petigt beträffande de värsta kolhydraterna, behöver nog som sådan inte hamna utanför LCHF bortre gränsen för kolhydrater. Bara man hamnar under 50 gram på den påtvingade måltiden, kan man sedan nolla kolhydraterna hemma arbetsdagarna och följa liberal LCHF. De lediga dagarna kan man köra mer strikt och totalen hamnar ändå inom LCHF.  

• Like 1

Självklart kan ingen tvinga dig äta vad du vill. Du kan lägga upp maten enligt tallriksmodellen men inte ta potatis ris pasta. Sedan är det ju förmodligen så att det står i din arbetsbeskrivning vad du ska göra. Jag jobbar inom skolan och äter med barnen men tar bara lite sallad. Mitt stora problem är att vi inte får ha mat med ägg i .

Vill bara uppdatera er om att Chefen kom i fredags och sa att hon hört att fler mår dåligt av att äta 3mål med patienten innan kl 12.00 och funderar nu på och starta en grupp som håller i dessa patienter och att man då inte behöver äta Alla mål utan kanske bara äta 1 mål.Inger hopp för mig men jag tror att hon läst på Lchf och jag fick bara en stark känsla av det .Hon är väldigt mycket för och ta reda på saker så hoppas hoppas :) Spännande och se vad som sker.Jag har nu ätit strikt sen i torsdags och det känns toppen.Jag hoppas denna vecka som kommer bli lika bra.Kram på er och njuut av söndagsmys :)

• Like 2

Vill bara uppdatera er om att Chefen kom i fredags och sa att hon hört att fler mår dåligt av att äta 3mål med patienten innan kl 12.00 och funderar nu på och starta en grupp som håller i dessa patienter och att man då inte behöver äta Alla mål utan kanske bara äta 1 mål.Inger hopp för mig men jag tror att hon läst på Lchf och jag fick bara en stark känsla av det .Hon är väldigt mycket för och ta reda på saker så hoppas hoppas :) Spännande och se vad som sker.Jag har nu ätit strikt sen i torsdags och det känns toppen.Jag hoppas denna vecka som kommer bli lika bra.Kram på er och njuut av söndagsmys :)

Det låter ju som om hon inte är så tokig ändå, din chef. 

Jag är själv en sådan som vill ta reda på saker och jag har gått från "De är inte kloka de där LCHF:arna *huvudskakning* " till fullständigt övertygad. Så vem vet, en vacker dag kanske chefen sitter där och äter LCHF...  ;)