Jump to content

Jag blir galen av sockersug!

Lakritsnoja

Recommended Posts

Nu är det dag 8 och jag klättrar på väggarna. Det finns massor med goda och sockerstinna saker i mina skåp (vi är fem i familjen och bara jag som håller på med LCHF). Varje skåp jag öppnar är fyllt av mumsiga bullar, marshmallows eller hemlagad tryffel. De ropar på mig även när skåpluckorna är stängda, jag lovar! Lakrits finns det inget alls som tur är för det är det bästa jag vet men eftersom ingen annan gillar det så behöver jag inte ens se en förpackning. I kylskåpet ligger en flaska Cola och pyser försåtligt i lampans bleka sken. Jag ÄLSKAR Cola!

Fråga 1: Kan det vara så att jag äter för mycket mjölkprodukter och därmed inte har tillräckligt lågt intag av kolhydrater? Jag använder laktosfri grädde och laktosfri creme fraiche och de innehåller 3 respektive 2,5 g socker per 100g. Med det jag har ätit idag så kan jag vara uppe på nästan 8g plus att jag ätit laktosfri grekisk joghurt som är 5,8g socker per 100g och jag åt säkert en dl.

Det ger alltså 13,8g socker om jag har förstått rätt. Tusan också. Det hade inte gått upp för mig att det var så mycket socker i mjölkprodukter. :-(  Jag som trodde att jag hade skött mig så bra.

Fråga 2: Vad gör ni när sockersuget slår till med full kraft? Jag dricker ett kanel-te och det är jättegott. Nästan som en kanelbulle fast vattnigare... men det hjälper bara en kort stund.

Jag blir toookig!! (Fast lite stolt över mig själv är jag att jag har stått emot alla dessa dagar.) Men nu är det riktigt jobbigt.

• Like 5

Heja heja heja! Du är skitstark! Jag hade fördelen av att kunna rensa hemma. Det är mycket jobbigare om det finns skit kvar. Titta på bloggen lchfingenjören. My har massor med tips om hur man golvar sockertrollet.

Min erfarenhet är att ett vaket sockertroll aldrig går att förhandla med, det måste piskas till underkastelse.

Jag har också haft god hjälp av goda teer. Jag är storkonsument av framför allt smaksatta roibois och gröna teer. De är riktigt goda kalla också. Vet du om att det finns te medlakritssmak? Tror det är Yogi jag sett.

• Like 3

Förhandlingarna med det där trollet är stenhårda! Han föreslår olika deals där jag kan smaka EN bit tryffel, eller bara en liiiiten del eller kanske en smula. Sedan lovar han att allt ska bli bra. Jag misstänker starkt att han ljuger. 

Just det  - lakritste! Det har jag ett svagt minne av att jag har sett någonstans. Det ska jag leta upp. Tack för tipset!

Jag ska gå in och läsa på den där bloggen också.

Tack för påhejningarna. :-)

• Like 4

Det är i själva verket Dopamin du suktar efter!

Kallas för avtändning av andra missbrukare!

"Övervikten sitter i hjärnans belöningssystem där de osynliga krafterna som styr dina matvanor finns. Om man lär sig samarbeta med sin hjärna kommer kroppen inte att protestera när man byter vanor. Då bantar man med hjärnan istället för att köra huvudet i väggen.

Sen den första utgåvan 2010 har nya och gamla forskningsrön diskuteras inom vetenskapen och våra mat- och motionsvanor har blivit ett hett ämne i den allmänna debatten. Nyutgåvan har kompletterats med nyskrivet material om dessa rön och med kapitel om LCHF och fruktos."

http://www.bokus.com/bok/9789127134577/hjarnkoll-pa-vikten/

Såå, det gäller att stå ut, för i andra ändan av helvetet väntar en helt annan belöning och då pratar jag inte om viktndédgång vilket alldrig är helt säkert, utan ett helt annat mående, utan socker och dopaminkickar!

Finns lite trix om suget är för stort, ta en sked smör, man blir proppmätt, ät något annat fett, tugga på en rå morot/potatis/ingefära.. what ever!

• Like 4

Nu är det dag 8 och jag klättrar på väggarna. Det finns massor med goda och sockerstinna saker i mina skåp (vi är fem i familjen och bara jag som håller på med LCHF). Varje skåp jag öppnar är fyllt av mumsiga bullar, marshmallows eller hemlagad tryffel. De ropar på mig även när skåpluckorna är stängda, jag lovar! Lakrits finns det inget alls som tur är för det är det bästa jag vet men eftersom ingen annan gillar det så behöver jag inte ens se en förpackning. I kylskåpet ligger en flaska Cola och pyser försåtligt i lampans bleka sken. Jag ÄLSKAR Cola!

Fråga 1: Kan det vara så att jag äter för mycket mjölkprodukter och därmed inte har tillräckligt lågt intag av kolhydrater? Jag använder laktosfri grädde och laktosfri creme fraiche och de innehåller 3 respektive 2,5 g socker per 100g. Med det jag har ätit idag så kan jag vara uppe på nästan 8g plus att jag ätit laktosfri grekisk joghurt som är 5,8g socker per 100g och jag åt säkert en dl.

Det ger alltså 13,8g socker om jag har förstått rätt. Tusan också. Det hade inte gått upp för mig att det var så mycket socker i mjölkprodukter. :-(  Jag som trodde att jag hade skött mig så bra.

Fråga 2: Vad gör ni när sockersuget slår till med full kraft? Jag dricker ett kanel-te och det är jättegott. Nästan som en kanelbulle fast vattnigare... men det hjälper bara en kort stund.

Jag blir toookig!! (Fast lite stolt över mig själv är jag att jag har stått emot alla dessa dagar.) Men nu är det riktigt jobbigt.

8 dagar är ju inte mycket. Då har ju kroppen troligen inte anpassat sig till det minskade kolhydratintaget och det är inte konstigt att du är sugen. Ett sätt att minska suget är att gå ut och gå. Promenerar du en timme varje kväll efter att du ätit sista gången så kan du nog märka resultat.

• Like 3

Starkt jobbat! Jag vet precis vad du går igenom och det är riktigt jäkla jobbigt. Hos oss finns också massa godsaker hemma och det är bara jag som äter lchf av 6 i familjen. Det gäller och vara stark alltså men det blir bättre med tiden. Till en början, när suget satte in, åt jag en ostbit eller ölkorv för att förhindra att trilla dit och ställa in hjärnan på att den får inget sött. Numera efter 10 mån med lchf är det faktiskt ganska enkelt att mota bort sockertrollet. Nu när jag ibland drabbas av sötsugsanfall är dom inte lika kraftfulla.

Tror du har att vinna på att minska ner lite på mejerierna.

Lycka till :)

• Like 4

Starkt jobbat! Personligen har jag ingen som helst karaktär och kan inte stå emot. Min räddning är fett och att det var länge sedan jag åt något sött. Inga problem alls nu men det där suget efter något kommer om jag äter för lite fett så det är mitt tips, ät något fett och gott. Och låt tiden döda trollet. Det går :-)

Lycka till

• Like 4

Jag kan inte ha det så här i 10 månader! Nabe du är fantastisk som har stått ut med suget så länge. 
Jag funderar på det som ni säger med fett. Jag har faktiskt inte använt så mycket smör utan har tänkt att creme fraiche skulle räcka men det kanske det inte gör. Det är inte jättelätt det här! 

Tack snälla för all pepp!

• Like 1

Ett något drastiskt alternativ skulle kunna vara att köpa en blodsockermätare.

Mät efter måltiderna, skriv upp värdet och gör en notering på hur kroppen känns. 

Sedan när du någon gång går loss i skafferiet eller helt enkelt känner för att testa din kropp så mäter du även efter det och gör en notering på kroppskänslan.

I samma veva läses båda böckerna av Ann Fernholm för att få reda på vilka långtgående effekter värdena på den där mätaren har.

Lite okonventionellt kanske men ibland behöver man bara få svart på vitt att man gör rätt. 

• Like 2

Jag kan inte ha det så här i 10 månader! Nabe du är fantastisk som har stått ut med suget så länge. 

Jag funderar på det som ni säger med fett. Jag har faktiskt inte använt så mycket smör utan har tänkt att creme fraiche skulle räcka men det kanske det inte gör. Det är inte jättelätt det här! 

Tack snälla för all pepp!

Tack, jo men det har varit stundtals riktigt jobbigt faktiskt, men det går. Har varit ett riktigt sockermonster.

Nej tror inte du kommer ha det så illa som du har nu. Håll ut ett tag, värst är den första tiden, för många. Så försök ta det lugnt och ersätt suget med något "vänligt" till en början om det blir för jobbigt.

Byt absolut ut lite/mycket? av creme fraichen till smör istället. Va inte rädd för fettet. Det håller dig mätt längre och risk för sötsug blir mindre.

Jag har ett riktigt gott kryddsmör i kylen som jag kan knapra av. Min favorit är Oil&Vinegars Salsa brava med persillade till. Eller vitlök.

Vid ett tillfälle då jag var riktigt illa däran försökte jag smaksätta smör med kakao och vaniljpulver. :-D Det gick inte äta... tar gärna starka saker när suget blir asjobbigt

Starkt att du kämpar emot, bra jobbat!!

Jag kör mejerifri LCHF (äter dock smör)! Jag hade testat att dra ner på mejerivaror om jag var du, eftersom de kan trigga sötsug!

Efter 3,5 år på LCHF är jag faktiskt ALDRIG sugen på sött!! Så håll ut några månader så känner du säkert samma sak ;). Lycka till!

• Like 2

Kämpa på :)

Jag har ätit LCHF i 9 månader nu och i början var det lite kämpigt med suget. Insåg sedan att jag mådde bäst om jag såg till att äta mig mätt på riktig, tillagad mat tre gånger om dagen. Protein, fett och ordentligt med grönsaker. Åt ganska mycket fett och då höll sig sockertrollen i schack.

Idag märker jag att jag får sug om jag just äter för lite och då är det nära till hands att falla för frestelser, så att grunda med MAT är viktigt. Småätandet för mig är inget gott tecken, även om det är bra saker.

Jag åt helt mejerifritt det första halvåret och det var nog bra just med tanke på sockersuget. Sedan började jag använda ost i matlagningen och nu nyligen även turkisk yoghurt i bland, samt kan ta vanlig grädde el. mjölk i kaffet om jag är borta. Märker dock att blir det för mycket på en dag så kommer suget efter mer, så jag är känslig för mejerierna helt klart. Så prova att minska ner din mängd mejerier och se hur du mår av det.

Lycka till

• Like 4

Längst in i skafferiet hittade jag ett Yogi lakritste! Tjohooo!

Jag försökte lägga in en bild här för det var ett annat än det som Sosmal visade men jag fick inte bilden att komma till inlägget. Hur skulle jag ha gjort egentligen?

Idag har jag minskat på creme f och grädde och ökat på smör istället. Få se hur det ska gå. Jag har identifierat när sockersuget är värst. På kvällarna när barnen lagt sig har jag alltid tagit en mysig stund med lite coca cola och lite godis och suttit vid datorn och surfat en stund. För att "unna mig". Så nu är det på kvällarna det är jobbigt. Huset blir tyst och lugnt och jag surfar lite och känner: Var är mitt väl förunnade socker? Vanan sitter i. Dessutom sitter jag i köket där jag har allt gott väääldigt nära. Jag tror jag ska byta rum.

• Like 4

Jo det är hjärnan som är värst att lära upp och få att acceptera att gå fot och plats i korgen. Kroppen fixar man rätt enkelt genom abstinens.

Att bli av med sockerberoende är samma sak som att sluta röka. Nikotinbehovet i kroppen blir man av med fort nog men vanorna sitter i. Dessutom finns hjärnspöken kvar långt efter att kroppens krav upphört

• Like 3

Älskare av lakrits ja mä...och har hittat "Renée Voltaires" Lakritspastiller...En liten burk med små hårda lakritspiller med kraftig lakritssmak...Gott att suga på ibland. Kolhydratsmässigt...per 100 g. 26g varav 6 g sockerarter. En burk är på 40 g och innehåller mååånga små piller. Visst...det är lite socker...men gott att ta till då man vill ha lite god lakrits. En burk räcker i flera månader. Man fixar nog inte att vräka i sig av detta.

Nellies Dellies har också steviasötad Lakrits. Gott. Har en påse som räckt sedan augusti. :) Finns på Apotea.se...(där har de bra cocosolja mä) Sen kanske man inte skall till substitut i början...då vill man ju verkligen bli av med sockertrollet...Tycker jag klarar mej riktigt bra...går lätt att säga nej till godis/kakor/sötsaker då man blir bjuden...Igår på jobbet...bjöds det på nybakad äppelkaka med glass...Nej tack sa jag...Lite senare...Stora goda chokladkulor från "Ferrero Rocher"...Nej tack...vänligt men bestämt...Gör mej stolt över mej själv...Och kan då kosta på mej en liten lakrits pastill...ibland. Men det är jag det...passar mej! Alla är vi olika! :)

En kollega som börjat med LCHF...hon tuggade minst en påse "sockerfritt" tuggummi om dagen...En fix idé. Jag sa att det måste hon sluta med...och det gjorde hon...men tar till en liten lakrits pastill ibland...istället.

Lycka till!

• Like 5

Hejsan Jag blev medlem här i kväll. vet inte om det är fel plats jag skriver om mitt problem med  SÖTSUG O RÖKSUG. Två saker jag måste ta tag i först innan vikten kommer fram också

Har hållit mig ifrån rökat 14 dagar, men då blev det godis i stället

Kanske är idiotiskt att göra bägge sakerna tillsammans Men nu är det upp till mig att klara av det.

Hoppas att ni har några bra tips Tacksam för svar

• Like 1

Jag undrar hur man bara ändrar sina matportioner med tex Potatis Ris Bröd

Jag har sådana besvär med att jag står undersockerberoende Förstår inte att jag klarat Tobaks

biten så bra men inte sockret

Bra jobbat med rökningen!

Mycket fett i maten så du håller dig mätt. Ersätt potatis, ris, pasta med ovan jord-grönsaker. Och om du inte står ut med suget, ät något "vänligt" som ost, oliver, ölkorv, för att ställa om kroppen till att den får inget sött när du är sugen.

Lycka till

• Like 2

Å vad duktig du är Melly6 som slutar röka samtidigt!! Jag kan knappt föreställa mig hur jobbigt det måste vara, men jag har förstått på rökare att det är oerhört tufft. Det kanske är bra att göra det på samma gång så är du av med alla sug sedan.

För mig blev det en markant skillnad på dag 12. Då hade jag minskat mjölkprodukterna till ett minimum, tog bara grädde i kaffe men inget annat. Sedan gjorde jag kanelsmör och kardemummasmör och det var faktiskt så gott att jag kan ta lite med sked när jag är sugen på något gott. Det hjälpte också. Eller att ha fetaost i tärningar färdigt i en skål i kylen. Oliver och ostskivor som du får tips om här oven är inte heller dumt. Man behöver inte så mycket så känns det bättre.

Angående det där med vad man byter ut pasta, ris och potatis mot så har jag bytt ut det mot ekologisk vitkål som jag äter rå. Den är otroligt god nu på hösten. Ibland byter jag mot avokado. Det är gott men eftersom de är så dyra så blir det att jag äter mindre mängd av dem än av vitkålen. Man kan också byta mot blad av babyspenat eller ruccola eller blandade blad som alla tre finns färdigt på påse ICA EKO. Säljs då av Ica. Motsvarande finns säkert på andra affärer. Eller rå blomkål, kokt broccoli, gratinerad blomkål eller broccoli. Ja du hittar säkert någon favoritgrönsak.

Lycka till, du är tuff!

• Like 2

Mejerierna är problematiska dels pga kolhydraterna, dels pga mjölkproteinet som är insulindrivande i sig. Feta mejerier ger mycket energi samtidigt som deras insulinindex gör att man bli hungrigare eller mer sugen. En paradox som är lyckosam för de som eftersträvar viktuppgång (de finns faktiskt också :-) men mindre bra för den som vill ner i vikt eller in i ketos etc.

Tycker att det ska bli jätte spännande och testa LHCF efter att ha varit en riktig hoppjärka mellan olika dieter o bantningstips

Jag gillar ju inget fett nästan men får väl försöka För sakens skull

Äter mest hushållskost men nu ska det bli mycket grönt Hur gör ni med bröd?Kan inte tänka mig vara utan en macka ibland

Men det som jag först o främst vill besegra är Sötsuget Det är ju nästan socker i allt Jag är inte tuff vill bara sluta med tobaken på

samma gång

Jag har valt bort brödet helt. När jag gör något vill jag gå in helt för det så jag försöker undvika allt som heter kolhydrater. Jag har alltid ätit smörgåsar till frukost tidigare men nu äter jag: sill, ägg och majonäs eller bacon och stekt ägg eller rysk joghurt med frysta bär (upptinade) /hackade nötter och frön. Saknar inte smörgåsar ett dugg.

(Jag saknar wienerbröd med jordbubbsfyllning och kladdiga chokladkakor....)

• Like 1

Jag är kolhydratätare men har valt bort socker och vitt mjöl. Det verkar ha fungerat för idag gick jag förbi ett konditori och ut kom en doft av nybakat kaffebröd men min hjärna signalerade spontant "usch vad det luktar sött och äckligt".

• Like 1

Jag har skippat vitt bröd sedan någon månad Men vill gärna ha 2 små smörgåsar på

morgonen  och kaffe ibland ägg också Jag är inget för kaffebröd så det kan jag vara

utan Jag ska försöka gogla om recept på LHCF bröd eftersom jag bakar själv

• Like 1

Jag har skippat vitt bröd sedan någon månad Men vill gärna ha 2 små smörgåsar på

morgonen  och kaffe ibland ägg också Jag är inget för kaffebröd så det kan jag vara

utan Jag ska försöka gogla om recept på LHCF bröd eftersom jag bakar själv

Jag hade inte problem med godis och sånt men väl bröd. Det tog 3 månader med LCHF innan jag kunde släppa det helt. På slutet var det bara 1-2 finn crisp till frukost med mkt bregott och ost. Har helt mirakulöst INTE kvar brödsuget alls längre. Kan ta lite glutenfritt knäcke ibland till lunch och har ibland köpt mjukt lågkolhydratbröd utan gluten men är långa perioder helt utan också. Helt galet egentligen när jag tänker efter.

Då kanske det inte är så farligt ändå att jag vill ha bröd

Jag sa förut till min man att jag skulle börja äta efter LHCF Han blev riktigt

nyfiken när jag sa att han visst fick äta grädde ostkaka Men att vi ska försöka

äta så lite kolhydrater som möjligt Så nu ska jag läsa på o berätta vad det

handlar om Sedan kunde han också tänka sig att testa det här

• Like 2

Melly6, titta på filmen på startsidan. Logga in dig och gå in under fliken HÄLSA. Där finns en sida som heter LCHF för nybörjare och en liten bit ner finns en 12 minuters film som heter Hur du äter LCHF. Se den! Mycket bra och lättförståelig.

Du kommer att bli förvånad över allt du kan äta. Du kan dricka kaffe och dricka rödvin, äta hur mycket ägg du vill och äta sååå mycket annat gott. Du kanske inte ens kommer att sakna brödet, vem vet? :-)

• Like 1

Jag skulle aldrig kunna klara mej utan min frukostmacka. Jag bakar ett mandelbröd och en bit innehåller lite drygt 1 gr kolhydrater. Utan det hade jag inte ens börjat med LCHF. Så för mej är det en förutsättning för att lyckas. Vi är alla olika och det funkar för mej. Som dom säjer i en viss reklamfilm :P

• Like 2

Tycker att det ska bli jätte spännande och testa LHCF efter att ha varit en riktig hoppjärka mellan olika dieter o bantningstips

Jag gillar ju inget fett nästan men får väl försöka För sakens skull

Äter mest hushållskost men nu ska det bli mycket grönt Hur gör ni med bröd?Kan inte tänka mig vara utan en macka ibland

Men det som jag först o främst vill besegra är Sötsuget Det är ju nästan socker i allt Jag är inte tuff vill bara sluta med tobaken på

samma gång

Du måste äta fett för att klara det. Jag hade också problem i början men tycker du om oliver är ju det bra. I st f macka gör jag PUMa (Pålägg Utan Macka). En stadig ostskiva med bregott och nåt pålägg på
  • Like 2

Det är ett recept som jag ändrat i så det passar mej. Det kräver att man har en digitalvåg pga dom små mängderna. Att det är lite konstiga mängder beror på att jag trixat lite hit och dit.

100 gr mandelmjöl

11 gr pofiber

26 gr fiberhusk

23 gr linfrö

½ tsk salt

2 tsk bakpulver

6 ägg

valfri krydda

Blanda alla torra ingredienser. Vispa upp äggen lätt. Blanda och låt stå ca 10 minuter. Kavla ut på plåtpapper. Jag använder plastfolie för degen är ganska kladdig. Grädda i 200 grader i ca 20 minuter. Skär i bitar och frys in.

En liten varning när det gäller bakpulver. Det kan skilja en del på kolhydratinnehållet.

• Like 1

Klarar man inte att äta lchf om man inte om man har svårt att äta massa fett?Äter inte Oliver

Man äter inte "en massa fett", utan när du tar bort stora delar av kolhydraterna så måste du ersätta energin med något annat och protein är mest en byggsten så då återstår fett som energi.

Dvs fett är så energirikt att det handlar om vanliga mängder dvs stek i smör, ät fläsk, ägg ost, gör sås på grädde, strila olivolja på grönsakerna, osv.

Fettet blir med andra ord högre andel av ditt energiintag.

• Like 2

Det är nog mycket att tänka på ;). Jag tror det är bra att vara påläst innan. Ta reda på vilka råvaror som ingår. Vad som INTE ingår. Där tror jag många gör fel.

Om du äter för lite fett, men "lagom" av protein och kolhydrater går du förmodligen inte ner i vikt.

Vet du med dej att du har sockersug så är det bara att rensa ut alla frestelser.

För en del är det bra att skriva upp allt man äter.

Ät när du är hungrig och ät tills du är mätt.

Lär dej skilja på hunger och sug.

Tänk efter vad du tror kommer att fungera för dej.

Blev det för mycket på en gång? :(

När man nu tänker börja den här kosten Är det något speciellt man bör tänka på

Eller är det bara att starta?

Vad händer om man inte äter tillräkligt med fett?

Det beror ju på vilket mål du har. Först och främst kolla Kostdoktorns LCHF för nybörjare. Där ser du vilka livsmedel du ska undvika. Se till att du får i dej tillräckligt med salt och vatten så mildrar du ev övergångsbesvär.

Sen bör du ge kroppen i alla fall 3 månader att vänja sej vid bränslebytet.

För min del var det inte svårt. Jag rensade ut allt som inte gick att äta och handlade på mej justa grejor.

Sen har jag naturligtvis haft cravings på skräp ibland... men efter varje dikeskörning blir det lättare att komma på banan igen och ju längre man kör ju mer naturligt är det

• Like 2