Lakritsnoja

Jag blir galen av sockersug!

Recommended Posts

När man nu tänker börja den här kosten Är det något speciellt man bör tänka på

Eller är det bara att starta?

Vad händer om man inte äter tillräkligt med fett?

Äter du inte tillräckligt med fett blir du hungrig strax!

Men som sagt vad det är lite att lära sig.. tex språket, när vi säger mycket fett menar vi E%.

Det betyder andel av energin.. ta tex ett ägg.. 60 E% fett, likaså lax, makrill, Avokado, blandfärs.. bacon och fläsk kan vara ända upp till 85 E% fett.

Mycket begrepp i början, man behöver egentligen inte lära sig dessa för det räcker att äta riktig mat och inte vara rädd för fett.

http://forum.kostdoktorn.se/topic/97-f%C3%B6rkortningar-och-sv%C3%A5ra-ord/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer i kroppen om du får för lite fett.Kan man starta närsom helst med lchf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade funderat på LCHF en längre tid. Men jag kunde och kan inte tänka mej en kost utan frukostmacka. Så när jag hittade recept på mandelbröd så bakade jag det och körde igång direkt. Och på den vägen är det. :) Jag var ordentligt förberedd mentalt och det är något som är viktigt för mej när det gäller det mesta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad händer i kroppen om du får för lite fett.Kan man starta närsom helst med lchf

Du m0ste ju ha bränsle och om du drar ner på kolhydrater måste du ha fett i stället. Det är viktigt att kroppen inte tror att det är svält på gång för då håller den ju stenhårt i vartenda gram. Det går iofs att äta protein i stället med det är både onödigt och dyrt att köra LCHP.

Edit: Dessutom kan för mycket protein hejda viktnedgång. Man ska 1-1,5 g protein per önskad kroppsvikt (obs att g protein är inte samma som g kött/fisk.)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trollmor kan man få receptet på brödet med mandelmjöl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skillnaden mellan att lägga av med tobak och att lägga av med socker är att det finns nikotinersättning som plåster och annat.

Jag tyckte inte att det var särskilt svårt att lägga av med tobak, trots att jag rökte i 37 år och snusade i 34. Jag hade plåster de första tre veckorna, sen tröttnade jag på dem. Sockerberoende verkar vara värre, mer som alkholberoende.

Å andra sidan är rökare så sällsynta nu för tiden så det är sällan jag träffar på nån som har cigg, medan socker och vitt mjöl finns precis över allt utom hemma hos oss.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1: Nej.

2: Jag äter socker, snabbaste sättet att fylla på med glukos. Under mina lowcarb dagar konsumerar jag socker i form av godis, ~50g kolhydrater. Under min ketoprimer håller jag mig under 20g kolhydrater, då i form av rent socker också.
Under medium dagar håller jag mig till 150g kolhydrater. På helgen(fredag + lördag) lägger jag mig på 1000g kolhydrater/alkohol.

Detta är under diet dock. För att bibehålla ligger mina personliga macros på 190g prots, 350g carbs, 70g fett i vanliga fall. Under viktuppgång ökar kolhydraterna med 200 och fetter minskar till 50 för att maximera tillflödet av fettfri massa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1: Nej.

2: Jag äter socker, snabbaste sättet att fylla på med glukos. Under mina lowcarb dagar konsumerar jag socker i form av godis, ~50g kolhydrater. Under min ketoprimer håller jag mig under 20g kolhydrater, då i form av rent socker också.

Under medium dagar håller jag mig till 150g kolhydrater. På helgen(fredag + lördag) lägger jag mig på 1000g kolhydrater/alkohol.

Detta är under diet dock. För att bibehålla ligger mina personliga macros på 190g prots, 350g carbs, 70g fett i vanliga fall. Under viktuppgång ökar kolhydraterna med 200 och fetter minskar till 50 för att maximera tillflödet av fettfri massa.

Hmm...uppenbarligen äter du inte LCHF...

Det förklarar varför du i många trådar rekommenderat en ökning av kolhydraterna...

Att äta rent socker är då inget jag skulle rekommendera för att öka kolhydratintaget, om det nu är det man vill.

Socker är inte nyttigt att äta för någon.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm...uppenbarligen äter du inte LCHF...

Det förklarar varför du i många trådar rekommenderat en ökning av kolhydraterna...

Att äta rent socker är då inget jag skulle rekommendera för att öka kolhydratintaget, om det nu är det man vill.

Socker är inte nyttigt att äta för någon.

Under viktnedgång följer jag en strikt diet som utnyttjar LCHF till fullo, det kan jag lova.

Det är väl självklart att jag måste rekommendera en ökning av kolhydrater ifall effekten människor är ute efter kommer komma som svar ifall kolhydraterna ökar.

Men visst, LCHF är inte en livsstil för mig. Snarare ett verktyg för att optimera fettförbränningen, speciellt när man ska ner till en ensiffrig siffra i kroppsfett.

Socker i stora mängder är inte nyttigt, precis som konsumtion av 500g olja per dag eller 1kg protein inte är nyttigt. Men socker har sin plats och sin funktion i våran kropp.

Socker är det absolut snabbaste bränslet vi kan utnyttja för att fylla på våra depåer med glukos. Dessutom är socker en av de bästa verktyg man kan använda för att snabbt skjuta sitt insulin i taket vilket är har sin plats det också. En smart diet handlar inte om att uteslutta näringsämnen och micro/macronutrienter utan snarare om att veta när man ska använda sig av dem.

Ifall man håller på att bli helt galen av sockersug så tycker jag personligen inte att det smartaste man kan göra mot sig själv är att fortsätta begränsa sig. Byt ut kolhydrater från andra källor under dagen och ät nån bulle eller något liknande. Se bara till att kolhydratvolymen inte är så hög att det slänger ut dig ur ketos.

Varför skulle socker inte kunna vara ett alternativ till att öka sitt kolhydratintag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Socker är den sämsta formen av kolhydrater. Den tillför inget positivt. Läs "Ett sötare blod"

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under viktnedgång följer jag en strikt diet som utnyttjar LCHF till fullo, det kan jag lova.

Det är väl självklart att jag måste rekommendera en ökning av kolhydrater ifall effekten människor är ute efter kommer komma som svar ifall kolhydraterna ökar.

Men visst, LCHF är inte en livsstil för mig. Snarare ett verktyg för att optimera fettförbränningen, speciellt när man ska ner till en ensiffrig siffra i kroppsfett.

Socker i stora mängder är inte nyttigt, precis som konsumtion av 500g olja per dag eller 1kg protein inte är nyttigt. Men socker har sin plats och sin funktion i våran kropp.

Socker är det absolut snabbaste bränslet vi kan utnyttja för att fylla på våra depåer med glukos. Dessutom är socker en av de bästa verktyg man kan använda för att snabbt skjuta sitt insulin i taket vilket är har sin plats det också. En smart diet handlar inte om att uteslutta näringsämnen och micro/macronutrienter utan snarare om att veta när man ska använda sig av dem.

Ifall man håller på att bli helt galen av sockersug så tycker jag personligen inte att det smartaste man kan göra mot sig själv är att fortsätta begränsa sig. Byt ut kolhydrater från andra källor under dagen och ät nån bulle eller något liknande. Se bara till att kolhydratvolymen inte är så hög att det slänger ut dig ur ketos.

Varför skulle socker inte kunna vara ett alternativ till att öka sitt kolhydratintag?

Eehh... Ursäkta mig, men har du inte alls följt med i debatten om sockrets farligheter?

Du får nog googla på det.... För omfattande för att jag skulle ge mig på att svara på det här och stjäla trådskaparens utrymme till sånt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Socker är den sämsta formen av kolhydrater. Den tillför inget positivt. Läs "Ett sötare blod"

Snabbt bränsle. Kortvarigt snabbt uppspikande av insulin.

Men självfallet, ifall man inte behöver dessa processer ska man verkligen hålla sig borta från sockerglukos. Överblivna kolhydrater som inte används som energi till musklerna och hjärnan omvandlas till fett vilket iochmed de höga insulinnivåerna förvaras direkt i fettdepåerna.

Det enda jag säger är att det är okej att äta socker under en LCHF diet. Det kommer inte att sparka ur dig ur ketosen.

Visserliggen är mer fiberrika långsamma kolhydratskällor att föredra men att äta 30g socker någon dag kommer inte ha någon somhelst inverkan på din kropp eller dina värden över det långa loppet annat än mentalt möjligen.

Nu sitter jag i en annorlunda sits eftersom jag behöver sockret mer än vad ni kanske gör vilket är den huvudsakliga anledningen till varför jag alltid konsumerar socker varje dag.

Vet inte om jag skulle våga säga att socker är den "sämsta" formen av kolhydrat. Tycker inte att man bör klassificiera näringsämnen efter hur bra eller dåliga de är, allting har som sagt sin plats. Dock är det absolut den farligaste kolhydraten. Överkonsumtion och/eller dålig timing på intaget av socker kan vara extremt ohälsosamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Socker är inget näringsämne. Inget vi behöver. OCH DET ÄR INTE OKEJ ATT ÄTA SOCKER OM MAN FÖLJER LCHF. Du får nog läsa på lite bättre innan du skriver sånt i ett LCHF-forum

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara bit ihop, sötsuget försvinner.

Inför strikt lördags gods i familjen, kakor och bullar endast på helgerna.

Läsk borde totalförbjudas.

Sedan jag började med LCHF så har jag aldrig varit godissugen

Nåt som fungerar för mig är mörkchoklad, prova Lindt Sea Salt eller 70%

Nu pratar vi kvalite, inget tjafs från Marabou, där du kan äta 200 utan att märka det.

Sedan finns det flera recept där ute, hyfsat sockerfritt bak du kan göra själv, baserat på nötter, dadlar och kokos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mörk choklad är gott. Men jag tycker att 70% är för sött :P. Lindts 90%-iga däremot, inte söt alls. Smakar bara choklad. Mums :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dammar det inte i munnen av 90%?

Vilken whiskey föredrar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ätit ett par 100%-are, som varit riktigt goda, den jag minns namnet på heter Amma 100%. Å andra sidan har jag smakat 90%-are, som bara smakat som beskt kakaopulver också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat det mesta i choklad väg

Med tanke på priset så är Lindt överlägset, alla kategorier, för under 30.- får du mycket fin choklad

Prova Lindt Creation Creme Brulee till en enklare Speyside whiskey

Prova Lindt Creation Pure Chocolate till en rökig whiskey

Vad nu detta har med LCHF att göra?

Men mörk choklad har gjort slut på vårt socker beroende är är idag vår "enda" lyx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det dag 8 och jag klättrar på väggarna. Det finns massor med goda och sockerstinna saker i mina skåp (vi är fem i familjen och bara jag som håller på med LCHF). Varje skåp jag öppnar är fyllt av mumsiga bullar, marshmallows eller hemlagad tryffel. De ropar på mig även när skåpluckorna är stängda, jag lovar! Lakrits finns det inget alls som tur är för det är det bästa jag vet men eftersom ingen annan gillar det så behöver jag inte ens se en förpackning. I kylskåpet ligger en flaska Cola och pyser försåtligt i lampans bleka sken. Jag ÄLSKAR Cola!

Fråga 1: Kan det vara så att jag äter för mycket mjölkprodukter och därmed inte har tillräckligt lågt intag av kolhydrater? Jag använder laktosfri grädde och laktosfri creme fraiche och de innehåller 3 respektive 2,5 g socker per 100g. Med det jag har ätit idag så kan jag vara uppe på nästan 8g plus att jag ätit laktosfri grekisk joghurt som är 5,8g socker per 100g och jag åt säkert en dl.

Det ger alltså 13,8g socker om jag har förstått rätt. Tusan också. Det hade inte gått upp för mig att det var så mycket socker i mjölkprodukter. :-( Jag som trodde att jag hade skött mig så bra.

Fråga 2: Vad gör ni när sockersuget slår till med full kraft? Jag dricker ett kanel-te och det är jättegott. Nästan som en kanelbulle fast vattnigare... men det hjälper bara en kort stund.

Jag blir toookig!! (Fast lite stolt över mig själv är jag att jag har stått emot alla dessa dagar.) Men nu är det riktigt jobbigt.

Jag själv är sockerberoende och vet en del om cravings av egen erfarenhet! Sedan är det förstås så att alla fungerar individuellt.

Men för min del får jag cravings när jag tvekar. Om jag tänker något i närheten av "kanske lite", så slår "djävulen i huvudet" till och försöker övertala mig. Men om jag är HELT bestämd att jag inte får äta, så blir det lättare.

Det blir ju tyvärr inte så lätt för dig när det finns så mycket frestelser hemma. Jag själv ser till att ha alternativ hemma, så jag känner att jag kan unna mig NÅGOT, utan att det är dåligt. Om det känns som om man inte får äta något gott, kan man lätt tappa motivationen.

Mina unnings-saker;

- Gurka med örtsalt

- Bär med osockrad grädde

- kanelte (Pukka's Three Cinnamon är HELT OFATTBART GOTT!)

- Grädde i teet

Jag kan också varmt reckomendera "Sockerbomben - i din hjärna", en bok om sockerberoende för de som misstänker sig vara sockerberoende.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg