Jump to content

Fättmätt

Tindra

Recommended Posts

Jag kör min andra omgång med lchf och är inne på dag 4. Förra gången åt jag enligt lchf i 7 månader, men efter ett planerat avhopp kom jag inte igång igen. Hur som helst. Nu är jag alltså på dag 4. Jag är helt slut. Jag har ingen aptit över huvud taget. Mår illa vid tanken på mat. Igår åt jag 1/5 kycklingfilé och exakt sju haricoverts. Idag har jag fått i mig en latte och en halv köttfärsbiff med fetasås. Storlek 3 köttbullar ungefär. Vad händer? Jag har ingen matlust alls, utan mår illa så fort jag tänker på mat.

Innan jag började med lchf åt jag inte så mycket fett, kunde tex må illa av en happy meal från mcdonalds.

Någon som har tips? Jag är en kolhydratjunkie som inte är van vid fett.

Vänta lite... Du ska alltså äta tills du är mätt (ps inte överdrivande mätt, förstås). Jag kanske har fel men det känns som att du svälta dig. 1/5 kyckling file.. Hur mkt är det? (Fundering) 7 haricoverts?? Inte vanlig blandad sallad... Du kanske kör lite lite för hårt med dig själv? Eller?

• Like 3

Själva problemet är att jag helt tappat matlusten och blir lite illamående vid tanken på mat. Jag vill alltså äta mer, men det är svårt. Kolhydrater kan jag (tyvärr) äta massvis av, men det feta i lchf gör mig nu illamående. Hela dagarna är jag lätt illamående och äter därför inte mer. Plågar mig inte med svält, utan är bara inte alls hungrig.

Är du överviktig?

För många är ju skillnaden tydlig när man slutar med kolhydrater. Då blir fettdepåerna tillgängliga på ett annat sätt och man tar sin näring därifrån. Det här med att man "måste" äta 3 ggr per dag gäller ju bara när du är kolhydratdriven.

I en övergångsfas behöver du ju inte äta speciellt mycket om du är överviktig. Se bara till att få i dig salt, mineraler och vitaminer.

Samt att du rör på dig. Promenera.

Så småningom kommer nog den "riktiga" hungern tillbaka.

--

• Like 1