linneaq Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 Nu känner jag att jag behöver ha lite råd här! Jag har hållt på med lchf sen i juni och har lyckats gå ner 12 kg. Men nu har jag stått stilla i över 2 månader och jag blir tokig! Har ni några tips på vad man kan göra för att komma igång igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 Har du mycket övervikt? Kanske din kropp tycker att du ska stanna där även om du inte tycker det om du förstår vad jag menar. Annars brukar väl råden vara att köra strikt eller fasta och se över mejerier och protein, så det inte blir för mycket. Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 12 kg på 3 månader. Det är ju jättebra. För mej tog det 1 år att bli av med 12 kg!! Men det gick hela tiden i omgångar. Varför du står still är svårt att veta. Det KAN vara så att kroppen tycker att din nuvarande vikt är den rätt. Jag skulle vilja gå ner 3 kg till, men kroppen har tydligen en annan uppfattning . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linneaq Posted November 21, 2014 Author Share Posted November 21, 2014 Ja jag är rädd för att min kropp är nöjd men inte mitt huvud! Jag känner inte att jag har disciplinen just nu för att köra striktare än vad jag redan gör! Jag ska försöka dra ner på mejeriprodukterna men tycker att det är ganska jobbigt. Ocj nej jag har inte så mycket övervikt men skulle ändå kunna bli av med lite mage. Det känns jätte frustrerande att det inte händer ett skvatt, får väl va glad att jag inte går upp iaf 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 Ja jag är rädd för att min kropp är nöjd men inte mitt huvud! Jag känner inte att jag har disciplinen just nu för att köra striktare än vad jag redan gör! Jag ska försöka dra ner på mejeriprodukterna men tycker att det är ganska jobbigt. Ocj nej jag har inte så mycket övervikt men skulle ändå kunna bli av med lite mage. Det känns jätte frustrerande att det inte händer ett skvatt, får väl va glad att jag inte går upp iaf De sista kilona som man vill bli av med för att bli "snygg" ...får nog de flesta kämpa med, i vart fall om man är 40+...det är nog bara att acceptera. . Fasta kombinerat med träning, typ är väl vad som krävs... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 Något som har hjälpt mej är att äta väldigt mycket grönsaker, speciellt gröna blad av olika slag. * Jag äter färsk spenat, ångad grönkål, salladsblad förutom isbergssallad, persilja mm. Sedan ångar jag och gör mos av alla sorters kål: vitkål, rödkål, brysselkål, savoykål mm tillsammans med 1/10- del smör. * Jag äter färgade grönsaker som paprika, aubergine, avocado, kålrot, lite rödbetor eller morötter. Dessutom lite blåbär var och varannan dag. * Jag äter svavelrika grönsaker som kål, broccoli, blomkål, lök av alla slag och svamp. Dessutom något krm kelp varje dag. Jag äter minst 6 dl grönsaker varje dag. Jag använder en hel del rått och starkt som purjolök, chilibitar, ingefära, citron och ev vitlök. Ofta gör jag guacamole-liknande röror av avocado, starkt smakande grönsaker och kryddor samt bladgrönt. Det gör att jag känner mig väldigt mätt.Plötsligt behöver jag bara äta två gånger per dag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linneaq Posted November 21, 2014 Author Share Posted November 21, 2014 Tack för allt tips! Jag äter ungefär två koppar kaffe med en skvätt grädde på morgonen sen står jag mig några timmar sen kanske jag gör bacon ost chips i ugnen sen käkar ja lite mat med vispgrädde i och sallad till.. så tycker inte jag äter överdrivet mycket men måste kanske försöka dra ner på mejerierna? Byta ut grädden mot lite kokos olja eller kokos mjölk/grädde? Och självklart sätta igång med träningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 Vispgrädde var jag tvungen att sluta med. Och tyvärr verkar det som att jag går upp i vikt av grönsaker så fort det blir mer än 15 gr kolhydrater per dag. Tränat har jag aldrig gjort och kommer aldrig att göra . Däremot rör jag på mej. Sitter aldrig still och pratar i telefon t ex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 Tack för allt tips! Jag äter ungefär två koppar kaffe med en skvätt grädde på morgonen sen står jag mig några timmar sen kanske jag gör bacon ost chips i ugnen sen käkar ja lite mat med vispgrädde i och sallad till.. så tycker inte jag äter överdrivet mycket men måste kanske försöka dra ner på mejerierna? Byta ut grädden mot lite kokos olja eller kokos mjölk/grädde? Och självklart sätta igång med träningen... Äter du så lite mat? Bara en gång om dagen? Du kanske äter för lite så det är därför kroppen inte släpper nåt mer... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 När jag gick "tjockkursen" sade läkaren att kroppen behöver ett tag att anpassa sej till sin nya nivå, så platåer är normalt. Jag fick igång min viktminskning med periodisk fasta. Jag äter normal LCHF 5 dagar och bara kalorifri vätska 20-22 timmar 2 dagar. Sen är det ju dels viktigt att inte stirra sej blind på vågen. Vad säger måttbandet? Och att skaffa sej lite shape på fluffet gör ju att du kan helt enkelt strunta i vad vågen säger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linneaq Posted November 21, 2014 Author Share Posted November 21, 2014 Ja som sagt jag har förstått att jag måste sluta med grädden och röra mer på mig! Vad har du/ni tagit till med istället? mitt midjemått säger 1cm ner ändast på dessa veckor. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linneaq Posted November 23, 2014 Author Share Posted November 23, 2014 En rolig sak! Jag har faktiskt gått ner nästan 1 kg till sen ja skrev här! Jag är nere på en ny siffra det är helt fantastisk! vet inte om det beror på att jag har dragit ner på mejerierna de här dagarna eller att de faktiskt satt igång igen! ? Tack allihopa föe alla tips 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 De sista kilona som man vill bli av med för att bli "snygg" ...får nog de flesta kämpa med, i vart fall om man är 40+...det är nog bara att acceptera. . Fasta kombinerat med träning, typ är väl vad som krävs... Jag behövde inte kämpa. Jag, kvinna, började med LCHF vid 50 år fyllda och kilona rasade av mig. Nu försöker jag hitta ett sätt att balansera kolhydratsintaget så jag inte fortsätter att gå ned för mkt. Jag är inte trådsmal men vill inte bli det heller eftersom jag inte vill bli sladdrig i kroppen. Faktumet att jag har slutat med dagligt intag mejerier förutom smör gör att jag är trygg i att jag inte kommer gå upp i vikt igen. Edit - Jag vill inte på nåt sätt göra mig märkvärdig med inlägget utan bara visa att det inte är helt kört för lite äldre, och kvinnor. :-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts